Mag Boran even jullie aandacht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Mag Boran even jullie aandacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:46

Sja seèentje ik snap jou wel hoor, maar ik ken heel wat mensen die niks van dieren weten en zo hysterisch reageren zonder er zelfs maar bij na te denken wat het dier daar nou van denkt. Ze leggen echt vaak de link niet dat een dier net op dat hysterisch gedrag raar reageert. Vandaar onbze verantwoordelijkheid om honden te leren dat dat soort zaken ongevaarlijke afleidingen zijn. Dat kun je leren aan je hond, dan hoef je je ook niet druk te maken over mensen die niet zelf even nadenken.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:01

Is ook zo, en gelukkig maakt het mijn honden niet zoveel uit wat andere doen, maar ik vind het zo irritant want ik weet wat een schatjes het zijn.
En ik heb dat zelf eigelijk ook naar alle honden, ik ga altijd van het goede uit en als ze niet zo lief zijn dan zal de baas mij wel waarschuwen. (niet dat ik me gelijk op elke hond stort hoor Haha! )
Dus voor mij is de manier van benaderen ook veel anders.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:07

Ja ik erger me er ook geel en blauw aan hoor, maar ik kan niks aan hun gedrag veranderen, wél aan hoe ik me zelf op straat met honden begeef (heb momenteel wel geen eigen hond meer).

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:36

Gelukkig zijn er nog genoeg mensen die wel weten hoe het moet en die wel ff lekker komen knuffelen, wat ze natuurlijk geweldig vinden.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:31

Misschien weer ontopic gaan met zn allen? En zijn al genoeg discussies (ook op bokt) over de RAD en Pitbulls etc. Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:42

Ik vind mijn discussie anders meer dan relevant genoeg over deze hond? Ik mis namelijk de baasjes hun verantwoordelijkheid. Tot 2 maal toe hebben mensen de moeite gedaan om een aantekening te maken, dat doe je niet zomaar...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 00:37

Ik ga dus niet tekenen. Ik vind het verhaal over de 2 incidenten nogal dubieus. Hond kreeg in ieder geval niet goed leiding, want dan waren die incidenten niet gebeurt. Combinatie baas/hond klopt naar mijn gevoel niet. Hond in woonwijk is: alert zijn. Als hondenliefhebber hoor je je altijd te realiseren dat jouw troeteltje door andere mensen misschien niet zo gewaardeerd wordt.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:58

Er zit misschien wel meer achter die incidenten, een cursus of gedragsdeskundige kan wel van pas komen.
Maar als er echt gebeten is, wat de reden is voor inslapen, dan zou er echt wel wat meer schade zijn.
Dus naar mijn idee is inslapen heel erg overdreven.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:44

Ik ben het dus wel met Zoolgangster eens, deze hond is moeilijk te herplaatsen, heeft al 2( geregistreerde) bijtincidenten achter zijn naam.

De eigenaren( heb ik al eerder gepost) nemen daarvoor niet hun verantwoording, die geven anderen de schuld. Ergo, deze eigenaren moeten deze hond maar niet terughebben.

Wat ga je er dan mee doen?

Vel maar een Salemons oordeel! Moet die hond dan levenslang in een beschermde( asiel oid) omgeving blijven?
Terug is veel te gevaarlijk, ooit hapt ie naar een kind dat hem wil aaien..... Het blijft een tijdbom!

Jammer, de hond verdiend misschien beter, maar dit is geen hond die tussen ( onwetende) mensen moet leven. Als hij van martin Gaus of van een hondentrainer was geweest was het misschien nooit zover gekomen, maar hij moet huishond zijn en daarvoor is hij niet geschikt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:50

poes schreef:
, maar ik ken heel wat mensen die niks van dieren weten en zo hysterisch reageren zonder er zelfs maar bij na te denken wat het dier daar nou van denkt. Ze leggen echt vaak de link niet dat een dier net op dat hysterisch gedrag raar reageert. .

en juist bij een hysterisch gillende vrouw,die de hond ook in de war heeft gemaakt, heeft een vreemde persoon naar de hond zijn hand uitgestoken,en wie weet heeft deze alleen zijn kop omgedraait en met een tand een lichte schaafwond gemaakt,als hij écht had gebeten,dan had deze meneer echt bij een dokter gezeten,mag ik uit ervaring vertellen Haha!

en ja,erop trainen Ja lijkt me een goed plan,mensen vragen op straat om even hysterisch tegen je hond te gaan gillen...denk dat op sommige situaties honden gewoon níet te trainen zijn,maar ja wie ben ik...

dan nogmaals de incidenten beter beschreven:

"1é: Vrouwtje was met Boran gaan wandelen en wacht aan de stoeprand, Boran gaat naast haar zitten.
Plots kwam er een mevrouw aan met boodschappen en plastic tassen van achter op ons af.
Boran draait zijn kop en pakt haar tas af en raakt daarbij de pink van de vrouw.
De vrouw gaat achteruit en durft niet meer dichterbij te komen.
Vrouwtje wilde haar de tas terug geven, maar de vrouw zei: ”leg hem daar maar neer”.
Vrouwtje vroeg wat de vrouw mankeerde, ze zei mijn pink en vertelde om verder te gaan.
Vrouwtje is toen de weg overgestoken en vroeg: woon je daar, ja zei het vrouwtje.
S’ avonds kwam de HW en vertelde dat mevrouw een melding had gemaakt.
Boran zou een aantekening krijgen.
Later kwam de HW terug met de rekening van de Dokter, als ik deze betaalde was het verder afgedaan.
Rekening is betaald en we hebben haar een bloemetje gegeven.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
2é: Baasje was met Boran gaan wandelen en lopen we richting een bushalte(kant met folder reclame).
In de bushalte stond een Marokkaanse/Turkse vrouw die van Boran zo erg schrok, dat ze naar achteren sprong en luid gillende div. vervloekingen uitsprak: “die hond moet kapot” (Boran heeft haar niks gedaan).
Bij de bushalte stond/zat ook een ned. man die bloeide aan zijn hand(later bleek dat hij zijn hand had uitgestoken).
Ik heb staande voor hem gezegd(vrouw gilde nog steeds): dat ik de loopronde afmaak en dan terug kom, oké zei hij.
Stel dat Boran vals/agressief zou zijn: Dan had hij meer verwondingen gemaakt bij de man, nu was er enkel een klein wondje(2~3mm, ovaal, i.v.m. terug trekken denk ik) aan de bovenkant hand aanwezig, onderkant hand niks.
Tevens had hij dan ook de vrouw gepakt terwijl deze geen enkel kleerscheurtje had.
Later op de avond is de man thuis gekomen en vertelde dat hij wel een aangifte ging doen vanwege zijn verzekering i.v.m. in de toekomst en vertelde dat hij dit zeker niet deed voor de hond.

Dit zijn de enigste 2 incidenten die er geweest zijn."

ik vind wel dat er maatregelen genomen moeten worden bij deze hond dat hij niet zomaar meer kan bijten,maar de doodstraf???

ongelooflijk hoe makkelijk mensen over hondenlevens kunnen beslissen...nog meer een reden om in nederland mijn honden niet meer over straat te laten gaan,al is het nl niet eens de hond zijn fout,net zo makkelijk vinden mensen dit van wel,en is een enkeltje hemel erg makkelijk gewoon gevonden.

zouden deze reacties nu ook zo zijn als het een yorkshire terrier was geweest??ook deze maakt een fikse schram op iemand zijn hand als ze ongevraagd geaait worden en daar niet van gediend zijn,of was het dan onzin geweest zo'n stampij te maken over zo'n klein hondje??

overigens waren bij de rechtzaak geen van beide slachtoffers aanwezig ,om hun aangedane leed te verdedigen,dus ja,dat verhalen dan eenzijdig worden...is niet zo heel raar.. Lachen

amnondi,de enigste test die bij deze hond gedaan is ,is een test met een pop(kind) welke hij met rust liet,en niets deed...(en dat in een ongelooflijk stressvolle toestand waarin deze hond zich bevond)

dus laten we nu het enigste onderdeel waarop hij getest en geslaagd is dan alsjeblieft ook nog niet in twijfel gaan trekken,dan hoef je nl nooit meer een hond te testen,maar kan je ze beter meteen in laten slapen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:02

Ik zeg nergens dat die hond doodmoet, maar nog steeds vind ik het niet sluitend dat die mand niet eerst zijn hand heeft uitgestoken en de vrouw dan pas is gaan gillen.

En ja, ik trainde mijn hond op ambetante kids, en mensen die met veel geweld op hem afkwamen. Dat was nochtans een pointer, goedzak tot op het bot, maar het kan geen kwaad je hond even te leren dat de meeste mensen zijn aandacht, positief of negatief, niet waard zijn. Je leert je paard toch ook om niet bang te zijn van enge dingen? Waarom niet hetzelfde met je woef?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:09

nou sorry hoor heb inmiddels 27 jaar honden,maar heb echt nog nooit bewust getraind op mensen die met veel geweld op me af kwamen lopen,zou ook niet weten wie slachtoffer wil zijn om dit te testen,bij rottweilers en argentijnse doggen,waarbij een grote kans is,dat zo'n hond wél in de aanval gaat,en gewoon omdat het rassen zijn waar een beschermingsdrift inzit,ja bij mijn eerste hond,labrador, Ja had ik vast wel mensen kunnen vinden die het spelletje hadden willen spelen..

en ik heb inderdaad in het verleden,mijn hond getraind,een rottweiler,PH1 Ja

werd er zelfs op getraind,mensen in aanval dus te stellen..

nee ,niet alle situaties kan je trainen en zelfs kan je niet 100% zeker zijn hóe je hond reageerd in bepaalde vreemde situaties,ze kunnen soms heel verassend uit de hoek komen,en dat niet alleen in de zin van aanvallen... Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:11

Maar op hoe meer situaties je ze traint, hoe kleiner dat stukje 'verrassend uit de hoek komen' wordt. Bijvoorbeeld bij die bushalte: wat als iemand schreeuwend komt aanrennen om nog net de bus te halen? Dit komt vaak genoeg voor, en ik vind dat je op zo'n moment 100% zeker moet kunnen zijn dat je hond bij JOU blijft en anders hoor je er gewoon niet mee op straat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:22

ik denk zelf dat een hond dit hoort te leren in een inprentingsfase,puppietijd dus,zoveel mogelijk mee het publiek in...en aan situaties laten wennen,maar phoe,om ze nu aan alle verassende situaties in het leven te gaan trainen...want er is dan ook een verschil bij een schreeuwend iemand die de bus moet halen:

rennen ze op je af,of bij je vandaan?
is het licht of donker als dat gebeurd?
is het een groot en bedreigend persoon,of een klein,veel minder bedreigend persoon...

maw ,situatie gebonden dus,en niet te trainen,wel is het zo,dat de ene hond minder snel geprikkeld is,als een andere hond,ik heb hier 7 honden lopen,en alle 7 echt andere karakters en snelheid van reageren..

zo heb ik er 1 waarvan ik weet dat die harder op hol slaat van enge dingen ,als dat ik zou willen,en weet ik er zo van 3 te zeggen dat ze sneller ingrijpen als er spannende situaties zijn als dat ik zou willen..

en zo zijn er 2 die nergens van op of om kijken..

(ter gerust stelling,mijn honden lopen op eigen terrein,en komen niet in een groot publiek op straat...voordat daar hele discussies over gaan..)

4 van deze honden zijn opgevoed in rotterdam,en zijn veel mensen situaties gewoon,en hebben nog nooit gebeten,ze zijn wel veel gebeten,door kleine rotkeffertjes,dat wel...

ze zijn wel al 100x veroordeeld als valse agressieve hond,voordat ze ooit wat gedaan hadden,puur op uiterlijk Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:59

Jouw honden, Kimmie261, (ik ken ze persoonlijk) zijn inderdaad ontzettend lieve honden en zijn echt het tegenovergestelde van wat er allemaal beweerd wordt over dat soort honden.

Maar....de hond hier in kwestie pakte de tas van mevrouw af? Waarom? Vind ik wel een beetje raar hoor. En de mevrouw had toch een doktersrekening, dus ze zal toch wel wat gehad hebben. De verhalen zoals ze hier verteld worden, zijn natuurlijk heel eenzijdig, het baasje van Boran zal het zoveel mogelijk in zijn eigen voordeel vertellen. Slechte zaak dus wel dat de 'slachtoffers' niet bij de rechtzaak aanwezig waren.
Ik denk zeker dat er maatregelen genomen moeten worden tegen Boran. Een hond hoort gewoon niet zomaar te happen op straat, en hij hééft wat gedaan, dat is duidelijk. Doet hij dat wel, moet hij in ieder geval gemuikorfd worden, zo'n ramp is dat ook niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:42

boran krijgt as dinsdag een gedragstest in Utrecht...

hij mag niet eerst even tot rust komen,maar zijn baasje mag er wel bij zijn...

dus dinsdag is er eindelijk een weerzien,tussen hond en baas...

en nu maar hopen dat de gedragstest goed gaat...

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:44

Ik had het al gehoord, en ga ook heel hard duimen!

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:27

Gelukkig mag zijn baas erbij zijn.
Laten we hopen dat het goed gaat en dat het een eerlijke test is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:56

ben erg benieuwd of het inderdaad allemaal goed gaat zijn. Als de hond inderdaad ze braaf is als de baas zegt, zou het wel goed moeten gaan, maar je weet maar nooit.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:43

Is het niet zo dat feitelijk de hond altijd de dupe is van de fouten die het baasje maakt eigenlijk ?

Je kunt niet op alle situaties trainen nee maar als baas kun je toch rekening houden met waar je mee over straat loopt en in welke situaties je je bevind en je kent je hond toch ?

Mijn honden zijn te klein om echt schade aan te richten maar ik weet gewoon wanneer er een risico factor aanwezig is, dat voel je toch aan ?

Het word door de eigenaar zo verteld alsof zijn hond vrolijk kwispelend langs een bushalte loopt en er een vrouw hysterisch begint te gillen om niets en als er niets was waar steekt een man zijn hand dan voor uit vraag ik me af. Ik wil er niet over oordelen om dat het hele verhaal van 1 kant komt en niet logisch klinkt.

Als ik morgen in een park loop en er stormt een loslopende hond op mijn kleine hondje af dan til ik hem zo snel mogelijk op. Dan word ik aangekeken alsof ik een keus ben van waarom doe je dat hij doet niets. Nee misschien niet maar ik ken mijn kleine etterbakkie die begint namelijk 100% zeker met een aanval en de reactie van de hond die dan dus dodelijk zou kunnen zijn kan ik feitelijk de hond niet kwalijk nemen maar om dit hele probleem gewoon te vermijden zodat we allemaal vrolijk met onze hondjes naar huis kunnen na de wandeling, zorg ik ervoor dat het niet kan gebeuren.

Zo loop ik savonds in het donker over straat met de schoothondjes. En er zijn mensen die ook bang zijn voor schoothondjes. Roepen dat ze niets doen heeft dan geen enkele zin en ik hou ze kort en bij me als ik iemand aan zie komen, heel simpel. Dat heeft deze man duidelijk niet gedaan. Je kunt nml. niet verwachten dat een eigenaar wat bij deze duidelijk is op alle situaties kan anticiperen op voorhand want dan had dit niet gebeurd.

Ik kan me dus echt niet voorstellen dat hier een vreselijk vriendelijk hond vroeg of hij de boodschappen tas van een vrouw mocht dragen. Ik zou er ook van schrikken maar deed geen aangifte tenzij het iedere dag gebeurde en ik me echt bedreigd voelde.

Kortom ongeacht de betrouwbaarheid van de hond is het gewoon de schuld van de eigenaar vind ik met de hand als dupe. Maar zoals ik dat al eerder zei is dat gewoon niet altijd zo ?

Het bijtincident van de mechelse herder een aantal jaren terug ? Die hun eigen kind naar de hals vloog en doodbeet ???
De schuld van de hond ? Nou het zal gerust geen lieverdje geweest zijn maar wie laat nu zijn hond alleen met een drie jarig kind. En dan een hond waarvan je weet dat die je kind dood kan bijten in een paar seconde. Dat risico neem je gewoon niet hoe lief de hond ook is. KLeine kinderen grote honden kan gewoon escaleren denk aan het bekende nietjesverhaal. Ik zou ook bijten als hond dan maar is het de schuld van het kind ?

Als baas van een hond moet je je verantwoordelijkheden gewoon nemen. Dat lees ik helaas nog niet in de verhalen van deze man.....wijzen naar alles om je heen is makkelijker dan naar jezelf.

Ook ooit iemand standaard ieder avond tegengekomen die het blijbaar leuk vond dat ik bang was voor zijn schuibekkende grommende rotweiler. Dus ik ging wat later wandelen maar hij kon mij aan zien komen en kwam dan dus ook naar buiten. ALs ik op tijd was kon nog rechtsaf slaan er ja dan deed hij dat ook. Deze man had er duidelijk plezier in. Ben dus eerst een andere route gaan lopen. Ooit lag er sneeuw en de man kon dan de hond niet ouden natuurlijk dus sloeg hij het uiteinde van de riem om een paal. Hoe denk je dat ik me dan voel op dat moment met afvragend, breekt die riem ooit eens ? Zie ik dan mijn dierbare hondjes voor mijn ogen verscheurd worden ? Ik gilde niet hysterisch als ik aan de overkant van de straat liep en hij de lange leren riem aan het uiteinde vasthield zodat de hond net niet op de stoep bij mij kon komen. Ik heb ook geen aangifte gedaan. Mijn man is er even heen gegaan en heeft hem verteld dat dit afgelopen moet zijn waarschijnlijk met een dreiging er achteraan. En het was over, hij gelukkig met zijn hond ik met de mijne, als ik hem aan zag komen nam ik een andere weg als hij het niet al deed. En als ik er al liep kwam hij niet gelijk naar buiten. En ooit 1 keer moesten we echt langs elkaar en hij hield de hond keurig kort en zelfs rustig. Jammer dat hij zelf niet op dat idee kwam....

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:12

Dat is ook zo, een dier wordt zoals hij opgevoed wordt.
Maar jou verhaal van die rotweiler is wel heel erg, dat er mensen zijn die daar sport in zien, die zijn geen dieren waard.
Maar wij kunnen die gedachten gang toch niet bevatten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:28

de hond is NIET in beslag genomen ivm agressief gedrag,wel op het " niet terug houden van"

baas krijgt straf en dus wordt zijn hond in beslag genomen,deze wordt alleen gezien als een "ding" en ook zo berecht..

en nogmaals,als deze hond wel agressief zou zijn geweest,was het niet bij een klein wondje aan een hand gebleven...

daarnaast,1 van mijn honden heeft eens toen zij jong was iemand die we in het donker tegen kwamen in zijn broek gebeten,we woonden toen in een woonwijk,in een deelgemeente van rotterdam.

en nee,ik heb toen,na dit incident,niet elke dag huiverend en bibberend met mijn ,blijkbaar zoals ik nu begrijp accuut agressieve en gevaarlijke, hond buiten gelopen..

ik heb haar niet per accuut gemuilkorft,en eigenlijk was ik het hele voorval een dag later alweer vergeten,noem mij maar een slechte hondenbezitter..dat zal ik dan wel zijn,feit is wel,dat deze hond nooit meer daarna een mens heeft gebeten,en die liep/loopt/leeft nog steeds met veel mensen die langs komen..

maar ik kan nooit met 100% zekerheid zeggen,dat er echt noooooit een situatie zich voor zou kunnen doen,dat zij eens een waarschuwingshap zou kunnen geven...

daar is het een hond voor,en geen machientje..

ik hoop dat boran zijn test echt goed aflegt een dinsdag en dat hij terug mag naar zijn baas,die echt alles ervoor gedaan heeft zijn hond terug te krijgen,en dat doet hij uit liefde voor zijn hond!!

en mag hierbij hopen,dat voor alle honden in Nederland,de wetgeving die vanaf januari ingaat,iets soepeler wordt,anders zullen vele honden de dupe gaan worden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:44

overigens voor de martin gaus fans..:

VERKLARING VAN MARTIN GAUS INZAKE ROTTWEILER BORAN

Naar aanleiding van de gang van zaken rond een gedragstest van de Rottweiler Boran geef ik hierbij mijn bedenkingen over de manier waarop de hond getest is en over de verklaring en interpretatie van de waarnemingen:

A.
Bij de MAG test duurt ieder te testen onderdeel 20 seconden. Niet langer. Binnen die tijd moet een hond agressie laten zien waarbij de hevigheid en zelfverzekerdheid van de agressie meetelt in het oordeel. Latere agressie zou niet meer tellen omdat dat niet in de validatie van de MAGtest is opgenomen.
Er staat in het verslag van de gedragsdeskundige nergens een tijdsbestek genoemd. Niet van zijn gedoe met de vangstok, niet met het gedoe met de pop. Dat de hond langer dan 20 seconden en dus werkelijk ontoelaatbaar lang over de kling is gejaagd zodat hij wel met agressie moest reageren is niet denkbeeldig.

B.
Bij de MAGtest doen testmedewerkers op aanwijzing van een testleider de test en staan drie (!) gedragsdeskundigen toe te kijken om geen enkele communicatie van de hond te missen.
In het geval van Boran werd de ‘test’ niet alleen gedaan door een en dezelfde persoon maar ook nog eens door slechts één gedragdeskundige. De kans op het missen van bepaalde communicatie-uitingen van de hond en een onjuiste interpretatie van het waargenomen gedrag ligt zeer voor de hand.

Resumerend:
1. De omstandigheden waarin de test is afgenomen zijn buitengewoon onprofessioneel en hebben niets met de MAG-test te maken. De uitslag is zeer discutabel (zie opmerking A en B)
2 Boran hond is zeer veel leed aangedaan door hem zes weken lang zonder een wezen die hij zijn vertrouwen kan geven en waarmee hij een band mee kan opbouwen, te huisvesten.
3. Boran is zeer dieronvriendelijk en ondeskundig getest, de hond is tot het uiterste getergd geweest.
4. Desondanks liet Boran zelfs toen geen agressie naar de pop zien en richtte hij bij hernieuwde provocatie en hevige bedreiging zijn angstagressie niet op zijn belager maar slechts op de vangstok.

Ik doe daarom een sterk pleidooi om Boran opnieuw te testen volgens de omstandigheden en voorwaarden die de wetenschappelijke gevalideerde MAGTEST voorschrijft en waaraan wel een voorspellende waarde kan worden toegekend.

Algemene toelichting
Na de twee zeer essentiele bedenkingen over de hele gang van zaken rond de test (dit is dus geen MAGtest!) heb ik nog wat belangrijke aanmerkingen over het geestelijke wel en wee van Boran tijdens de test zoals ik deze begrijp uit de schriftelijke verklaring van de heer A.E. Huitema.

* De hond is zes weken lang in een kennel opgesloten geweest. In zijn eentje, een zeer onzekere en onnatuurlijke situatie voor een hond. Honden zijn sociale dieren, net als wij. Isolatie brengt ze in verwarring en veroorzaakt zeer veel stress.
* Het feit dat de hond na zes weken niet uit de kennel gehaald kon worden zegt meer over de geboden kwaliteit van verzorging en kennis van hondengedrag van de medewerkers dan over Boran. Iedere hond is uit een kennel te halen omdat men met verstand van lichaamstaal en de communicatie die honden kunnen begrijpen hun vertrouwen kunt wekken. Het feit dat Boran zes weken lang zich niet heeft kunnen hechten of vertrouwen en steun heeft kunnen vinden bij een medewerker vind ik hoogst bedenkelijk.
* Er is getracht om de hond met een vangstok uit zijn kennel te halen. Een vangstok is volstrekt achterhaald en stamt nog uit de tijd dat men weinig van het gedrag van honden en hun zeer verfijnde communicatiemogelijkheden wist. Een vangstok wordt naar het hoofd van de hond gebracht, honden deinzen intuïtief weg voor alles dat naar hun gezicht gebracht wordt. Bij aanhoudende dreiging en gebrek aan vluchtruimte zoals in een kennel zal zo’n hond zich trachten te verweren, hij heeft geen andere keuze dan aanvallen/verstijven/vluchten. Vluchten in een kennel is onmogelijk (wat een angstige hond liever zal doen alvorens noodgedwongen agressief te worden) en verstijven ontstaat alleen bij zeer slecht gesocialiseerde honden die geen notie hebben van normale communicatie. Dat Boran er voor koos zijn agressie te richten op de vangstok en niet naar de mens die hem daarmee bedreigde zegt veel over Boran. Hij was niet agressief naar die persoon maar naar het dichtstbijzijnde bedreigende voorwerp. Hij had ook er voor kunnen kiezen zijn agressie op zijn belager te richten. Als de hond vooringenomen agressieve gevoelens over mensen zou hebben, was de keuze om die op zijn belager te richten voor de hand liggend en zou hij daar voor gekozen hebben, niet voor de vangstok.
* Na alle bedreiging en commotie die gepaard zal zijn gegaan met dat gedoe met een vangstok wordt er een pop in de kennel van de hond geplaatst. Let op dat de kennel het enige is dat de hond aan veiligheid heeft kunnen opbouwen in de zes weken van zijn verblijf. Desondanks verweert hij zich niet tegen de aanwezigheid van de rare en onbekende pop en onderzoekt dat vreemde voorwerp zelfs op een weliswaar angstige maar niet agressieve manier. In deze situatie zou een agressieve hond de pop onmiddellijk aangevallen hebben, de eerste klap is een daalder waard, hij is al over zijn toeren, zelfbeheersing is onder zulke omstandigheden niet te verwachten. Maar Boran heeft daar niets van laten merken.

* Na deze ‘test’ waarbij zijn enige veiligheid wederom in het geding wordt gebracht komt de tester/gedragsdeskundige weer met een vangstok aan. Ook nu valt Boran bij deze nieuwe provocatie en bedreigende situatie de vangstok aan ondanks dat hij nu weet wat hem te wachten staat en hij zich kan instellen op de situatie. Toch richt hij zijn agressie niet op zijn belager.

Geschreven door Martin Gaus

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:21

Mooi stukje van gaus.... ik vind zeker de manier waarop deze hond getest is chandalig, daar blijf ik bij hoor, ondanks dat ik het verhaal van de eigenaar blijf vreemd vinden.
Ik hoop dat Boran nu een eerlijke kans krijgt OF dat deze stresserende situatie voor hem niet eindeloos meer gerekt wordt...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:26

uitspraak van de rechtbank:
LJN: BF1821, Rechtbank Breda , 08/860 Print uitspraak
Datum uitspraak: 22-09-2008
Datum publicatie: 22-09-2008
Rechtsgebied: Straf
Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie: Eigenaar verzoekt om teruggave van zijn hond stellend kort gezegd dat de hond niet agressief is en dat de gedragstest die de hond heeft ondergaan niet voldoet aan de eisen die daaraan mogen worden gesteld.
Uitspraak
RECHTBANK BREDA

Bd-nummer: 3251-981/08
rk-nummer: 08/860

Tussenbeslissing op het klaagschrift ex artikel 552a wetboek van strafvordering.

Beslissing op het klaagschrift ex artikel 552a van het wetboek van strafvordering, ingekomen ter griffie op 25 augustus 2008, met betrekking tot voorwerpen, in beslag genomen in de zaak:

[klager],
[adres],
[adres] te [woonplaats].

Klager is [klager] voornoemd.

1. De procedure.

De procedure blijkt onder meer uit de volgende stukken:
• het klaagschrift, dat - ondertekend door of namens klager - tijdig is ingediend ter griffie van het op grond van artikel 552a van het wetboek van strafvordering bevoegde gerecht;
• de kennisgeving inbeslagneming;
• het proces-verbaal van het onderzoek door de raadkamer van 19 september 2008, waaruit blijkt dat de officier van justitie, de raadsvrouw alsmede klager zijn gehoord.

2. De beoordeling.

Op 14 juli 2008 is de Rotweiler van verzoeker in beslag genomen naar aanleiding van een voorval op 10 juli waarbij een persoon door die hond gebeten zou zijn.
Op 15 augustus is door een gedragstherapeut verbonden aan een hondenadviesbureau een gedragstest afgenomen. De conclusie van de therapeut is dat de hond in potentie gevaarlijk is en hij adviseert om de hond niet te herplaatsen maar om de hond te laten inslapen.

Verzoeker heeft in zijn klaagschrift gevraagd om teruggave van de hond, stellend, kort gezegd, dat de hond niet agressief is en dat de test niet voldoet aan de eisen die daaraan mogen worden gesteld. Ter zitting is door zijn advocate dit standpunt herhaald en nader onderbouwd.

In dit stadium ligt ter beoordeling voor of het belang van de strafvordering zich niet meer tegen teruggave verzet. Aangezien gesteld noch gebleken is dat het beslag onrechtmatig is, dient beoordeeld te worden of de grond voor het beslag nog aanwezig is. Die grond is in dit geval beperkt tot de vraag of onttrekking aan het verkeer van de hond kan worden bevolen. Volgens vaste jurisprudentie is bij een behandeling als deze slechts een geringe mate van waarschijnlijkheid. In dit geval is dan ook aan de orde de vraag of het hoogst onwaarschijnlijk is dat de zittingsrechter, later oordelend, tot een onttrekking zal komen.

Gelet op het door de gedragstherapeut uitgebrachte rapport, dient die vraag in beginsel negatief beantwoord te worden. Immers de conclusie van de deskundige is dat de hond zou moeten inslapen.
Met verzoeker en zijn raadsvrouwe, is de rechtbank van oordeel dat bij de gedragstest zodanige opmerkingen zijn te plaatsen dat twijfels rijzen ten aanzien van de door de gedragstherapeut gegeven conclusie. Niet vanwege het feit dat de gedragstherapeut niet deskundig genoeg zou zijn. De rechtbank heeft op basis van wat ter zitting naar voren is gebracht, geen reden om daaraan te twijfelen. Echter wel op basis van de beperkte omvang van de test en de totstandkoming van de conclusie. Verzoekers hebben voldoende aannemelijk gemaakt, onder andere door overlegging van de brief van de Minister van Landbouw aan de 2e Kamer van 10 september 2008, dat, wil een test kunnen dienen voor de beantwoording van de vraag of de hond aan het verkeer moet worden onttrokken, een uitgebreidere test en wellicht onder andere omstandigheden gewenst is dan nu heeft plaatsgevonden. Bovendien lijkt de getrokken conclusie voornamelijk gebaseerd op de negatieve wijze waarop de hond heeft gereageerd op de vangstok en is onvoldoende een afweging te vinden in welke mate de positieve reactie van de hond op het andere onderdeel een rol heeft gespeeld.

Met vorenstaande is niet gezegd dat de hond niet agressief is en dus dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat hij niet aan het verkeer zal worden onttrokken. Teruggave van de hond kan daarom in dit stadium niet plaatsvinden.
Op grond van vorenstaande moet echter wel betwijfeld worden of de test te zijner tijd zal kunnen dienen als basis voor een door de zittingsrechter te nemen beslissing. Omdat op dit moment nog geen zittingsdatum is gepland en om te voorkomen dat te zijner tijd de behandeling van de strafzaak zal moeten worden aangehouden om een nieuw rapport te laten uitbrengen, zal in het belang van verzoeker worden beslist tot een nieuw onderzoek.

De zaak zal worden verwezen naar de rechter-commissaris, teneinde aan een deskundige verbonden aan de Universiteit te Utrecht de navolgende vragen voor te leggen:
- Voldoet de gedragstest zoals naar voren komend uit het rapport van 15 augustus 2008 aan de eisen die aan een dergelijke test mogen worden gesteld.
- Zo nee, in welk opzicht niet.
- Indien de voorgaande vraag negatief wordt beantwoord, aan welke eisen dient naar uw mening dan een test te voldoen die inzicht geeft in het te verwachten gedrag in de toekomst en antwoord geeft op de vraag of herhaling van incidenten als die welke aan het beslag ten grondslag liggen is te vrezen en waarop baseert u deze mening. Wilt u dan tevens een dergelijke test van de hond afnemen.
- Indien de uitkomst van de test naar uw oordeel mede wordt bepaald door de omstandigheden waaronder die plaats vindt, dient u dat in uw rapport te vermelden en waar mogelijk aan te geven wat de invloed daarvan op de uitkomst is geweest.
- Wat wilt u voor een juiste beoordeling aanvullend opmerken.
Indien de aanwezigheid van verzoeker bij deze test naar het oordeel van de deskundige vereist is, dient het Openbaar Ministerie daaraan naar het oordeel van de rechtbank mee te werken.

3. De beslissing.

Houdt elke verdere beslissing aan.

Stelt de stukken in handen van de rechter-commissaris ter uitvoering van hetgeen hiervoor is weergegeven.

Deze beslissing is op 22 september 2008 bij vervroeging gegeven door mr. Kooijman, rechter, in tegenwoordigheid van Van Rijs, griffier en is uitgesproken ter openbare terechtzitting van 22 september 2008.

laatste reactie eigenaar Boran:

Ze houden nog een handje boven zijn hoofd, zolang het nog kan en laten een gaatje over om hem toch te berispen,
Net belde(09:10) de Rechter Commissaris nog op: "of ik ook foto en/of film" mee wil nemen naar Utrecht.
Boran zal nog lang, het gesprek van de dag zijn in hun gelederen.

Dochter heeft vrij gekregen van school om ook mee te gaan.
Ben zelf heel bang, hoe hij eruit ziet: vermagerd, beschadigd is etc..

Het zal een lange dag/nacht worden voor ons, maar we gaan ervoor om ons knulletje terug te halen.

Ooo, De nieuwe zitting is op 15 Oktober om 16:20 en is reeds voor de test bekend, dat is ook uitzonderlijk.

dus hopenlijk is voor Boran deze nachtmerrie eindleijk op 15 okt voorbij..

morgen wordt hij getest,gaat dit allemaal goed,zal hij wederom van zijn baasje weggenomen worden en de komende 10 dagen alleen in een kennel moeten doorbrengen...