Garrocha video (prachtig om zien)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

A_n_n_e_

Re: Garrocha video (prachtig om zien)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:21

lekker offtopic zijn jullie weer bezig zegh Gaaaap

ik vind het echt knap dat het paard zo snel op zn been reageert..(ben geen voorstander dat iemand zijn teugels aan zijn riem vast maakt..maar er doe meerdere mensen dingen,,waar ik anders over denk Bloos ) hihi..kan mijne nog wel wat van leren! Schijnheilig

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 20:21

blensink schreef:
Ik vind die foto totaal niets van doen te hebben met het filmpje .

Ik snap het ook niet...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:22

Ik ook niet Haha! en daar gaat het topic volgens mij niet over..

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 20:23

Myukii schreef:
Ik ook niet Haha! en daar gaat het topic volgens mij niet over..

Nog iemand met een klare blik!!!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:29

Ik vind het reuze knap wat deze man doet, alleen puur door zijn zit en beenhulpen.

Helaas vind ik het beeld aan de voorkant niet echt fijn en zou dit rijden wel eens willen zien met teugels die losser zijn dan dit.
Paard loopt toch veel met oren naar achteren en staart blijft zwiepen. Kan aan het paard liggen, maar krijg toch een beetje de indruk dat hij zich niet helemaal happy voelt op deze manier.

Dus al zou ik dit plaatje zien met lossere teugels dan denk ik dat ik het een nog leuker filmpje zou vinden.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:32

Noem het maar een klare blik!

Ik zie in beide gevallen een paard wat veel te kort is gezet(de een wat korter dan de ander, maar allebei te kort) en ook geen kant op kan. Met het bit waar het Garrocha paard mee rijdt haaltie het echt niet in zijn hersens om zijn hoofd omhoog te doen hoor. En meegeven met je riem gaat ook moeilijk lijkt mij. En het mag dan heel knap zijn om hem zo precies te sturen, ik vind het er vreselijk paardonvriendelijk uitzien. En ik wil er al helemaal niet aan denken wat er gebeurt als de ruiter valt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:32

Ik vind het heel mooi om te zien! Het paard wordt inderdaad kort van voor opgebonden en ik zou het persoonlijk liever iets losser hebben gezien.
Maar echt een prachtig samenspel tussen ruiter en paard. Echt een voorbeeldcombinatie:).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:41

Leuk filmpje, mooi om te zien, maar 1 tip:
Dit is anders als anders, wat uitloopt op discussies over bitloos rijden en power&paint-opbinden. Omdat mensen er geen uitleg bij krijgen zien ze de vreemdste dingen en ontgaat ze de essentie van het filmpje: ruiter en paard die zeer geconcentreerd samenwerken.
Misschien was het daarom verstandig geweest als je (als kenner zijnde?) een korte uitleg in je beginpost had gezet van wat die 2 nu eigenlijk aan het doen zijn en waarom dat zo knap is.
Zaken die logisch lijken, worden niet door iedereen zo gezien, gewoon omdat ze niet weten waarnaar ze kijken.
En idd dan krijg je opmerkingen als dat een stok vasthouden niet echt moeilijk is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:45

IlsjePilsje schreef:
Ik vind het reuze knap wat deze man doet, alleen puur door zijn zit en beenhulpen.

Helaas vind ik het beeld aan de voorkant niet echt fijn en zou dit rijden wel eens willen zien met teugels die losser zijn dan dit.
Paard loopt toch veel met oren naar achteren en staart blijft zwiepen. Kan aan het paard liggen, maar krijg toch een beetje de indruk dat hij zich niet helemaal happy voelt op deze manier.

Dus al zou ik dit plaatje zien met lossere teugels dan denk ik dat ik het een nog leuker filmpje zou vinden.

Dat stukje over naar achter staande oren en een zwiepende staart. Dat tweede stoort me niet echt, en dat eerste lijkt me juist een goed teken. Ik zie continu een dier dat zich heeft gefocussed op zijn berijder.

De teugels mochten misschien wat korter voor het oog, ik zou het ook graag wat losser zien, maar geheel losse teugel lijkt me ook weer niet iets met zulke oefeningen. Zo 'verzameld' kunnen snelle korte wendingen over het algemeen sneller worden uitgevoerd. En daarnaast, met langere teugel en neus eruit zou hij een knal van de stok krijgen met sommige oefeneningen Clown Tong uitsteken

Nee, vind het een gaaf filmpje om te zien. Pure concentratie van het paard, en super hoe wendbaar en snel het paard reageerd op zit en beenhulpen.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 20:50

oneilltje79 schreef:
Leuk filmpje, mooi om te zien, maar 1 tip:
Dit is anders als anders, wat uitloopt op discussies over bitloos rijden en power&paint-opbinden. Omdat mensen er geen uitleg bij krijgen zien ze de vreemdste dingen en ontgaat ze de essentie van het filmpje: ruiter en paard die zeer geconcentreerd samenwerken.
Misschien was het daarom verstandig geweest als je (als kenner zijnde?) een korte uitleg in je beginpost had gezet van wat die 2 nu eigenlijk aan het doen zijn en waarom dat zo knap is.
Zaken die logisch lijken, worden niet door iedereen zo gezien, gewoon omdat ze niet weten waarnaar ze kijken.
En idd dan krijg je opmerkingen als dat een stok vasthouden niet echt moeilijk is.

Ik ga er nog altijd vanuit dat je een filmpje kijkt, een objectieve mening vomt in de mate van het mogelijke. En indien iets niet duidelijk is kunnen er altijd vragen gesteld worden. Maar die vragen komen niet, maar wel opmerkingen die nergens op slaan, idiote vergelijkingen, etc...
Ik heb 't al eerder in dit topic gezegd: voor je iets gaat afbreken, stel eerst een vraag. Niet eerst kritiek spuwen, en als je tegenwind krijgt dan pas zeggen dat je iets niet begrijpt of dat de TS geen vragen wil beantwoorden. Eerste vereiste om een vraag te beantwoorden is er ene gesteld te krijgen.
En het kan nu toch niet de bedoeling zijn dat bij elk filmpje dat gepost wordt, een halve webpagina uitleg en verantwoording moet komen?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:53

Zeer interressant filmpje. IK vind spaanse rijkunst echt een kunst en valt niet te vergelijken met engelse dressuur.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:55

Maar wij (ik Knipoog ) kunnen toch wel benieuwd zijn naar een korte samenvattende uitleg over wat het doel is en wat binnen deze `sport`correct en verkeerd is?

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:08

Voltigeur schreef:
messica schreef:
Er wordt altijd heel veel gesproken om jezelf open te stellen voor andere disciplines! Maar voltigeur haalt bij elke topic wat ik gezien heb altijd alle dressuur, spring, sgw ruiters over 1 kam! Je kunt toch ook je eigen visie beschrijven over deze rijkunst zonder je visie kracht bij te zetten door andere disciplines omlaag te halen! Want dan ben je in mijn ogen net zo kortzichtig bezig! Knipoog

Laat één ding duidelijk zijn, ik probeer helemaal geen andere disciplines omlaag te halen! Als ik er al een andere discipline bij betrek (en dan noem ik er nog altijd meer als 1 om geen enkele discipline tegen de schenen te schoppen), dan is het enkel en alleen ter vergelijking. Niet om het ene goed te praten en/of het andere af te breken.
En ik denk en hoop echt niet kortzichtig te zijn. Wat echt niet van iedereen op bokt gezegd kan worden.

Oh, en voor ik het vergeet: als eerste post van jou in dit topic kan dit wel tellen. Je levert echt een meerwaarde!!! Meer zo'n reacties als 't kan. (En voor je 't nog echt gelooft: het was nogal sarcastisch bedoeld en ik zit echt niet te wachten op zo'n posts)

Alles wat ik post hoeft ook niet altijd een meerwaarde te zijn voor een topic hoor. Ik uit gewoon mijn mening, en als jij daar niet op zit te wachten dan is dat lekker jammer voor je! Misschien is een forum dan niet zo geschikt voor je maar evt. een fanclubje voor de spaanse rijkunst!!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 21:24

messica schreef:
Alles wat ik post hoeft ook niet altijd een meerwaarde te zijn voor een topic hoor. Ik uit gewoon mijn mening, en als jij daar niet op zit te wachten dan is dat lekker jammer voor je! Misschien is een forum dan niet zo geschikt voor je maar evt. een fanclubje voor de spaanse rijkunst!!

Tja, als jij op een topic komt met de ingesteldheid dat niet alles wat je post een meerwaarde voor een topic moet zijn, maar gewoon even jouw mening uiten, dan vraag ik mij af of jij wel zo geschikt bent om op een forum te komen... Want voor wat ik mij uit vorige opmerkingen en reacties van jou kan herinneren, in andere topics, is alles wat niet binnen jouw manier van denken valt een reden om ongefundeerde kritiek op te uiten, zonder ook maar te willen openstaan voor iets...

Edit: en de manier waarop je reageert in jouw eerste post hier, en het feit dat 't "lekker jammer " voor me is, laat mij nogal sterk vermoeden dat jij me een beetje komt uitdagen en op stang jagen in m'n eigen topic, als vergelding voor een nogal hevige discussie in een ander topic een aantal weken geleden. Getuigt van een heel leuk karaktertje...
Laatst bijgewerkt door Voltigeur op 31-12-07 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:36

Nou dan denk ik dat jij nog maar even goed een keer de topics moet gaan doorlezen! Het enige waar jij op doelt is het stierenvecht topic en ik heb daar zeker open gestaan voor andere reactie's en de manier waar het paard bereden word maar dan wel zonder de stier! Maar denk wat je wil denken. Het enige wat ik bij jou topics zie is dat je altijd de vergelijking met een andere tak erbij moet halen als iemand kritiek uit op jou filmpje.

Dus nog maar een keer, het ene praat het andere niet goed!! Nu maar weer ontopic zou ik zeggen en voor straks mensen een Gelukkig, gezond en geweldloos Nieuwjaar!

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:39

hihi..daar gaat het weer offtopic..nu weer ontopic! Pling

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 21:44

Nou, ik moet even nadenken als ik al dan niet nog op mijn eigen topic zal komen en/of posten...
Sommige opmerkingen zinnen mij totaal niet, zijn compleet off topic en vooral heel persoonlijk bedoeld. Ik kan daar nu nog min of meer mee leven, maar ik heb echt geen zin om mezelf tot in het oneindige te gaan herhalen en verdedigen...

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:51

wat ik had neergezet.. Knipoog :
hmm..maar even weg gehaald..omdat het niet goed begrepen werd! Knipoog

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:46

oneilltje79 schreef:
Maar wij (ik Knipoog ) kunnen toch wel benieuwd zijn naar een korte samenvattende uitleg over wat het doel is en wat binnen deze `sport`correct en verkeerd is?

Het doel is tenslotte om vee te drijven. Er worden wedstrijden gehouden met twee man moeten ze de stier van de ene naar de andere kant brengen.
Een lijd de stier en de andere moet de stier met de stok prikken op de juiste plaats zonder dat de stier er last van heeft.
Hier nog een filmpje waar je kan zien waar de oefening voor nodig is, let wel het kan voor sommige misschien schokkend zijn maar een goede vaquero doet de stier geen pijn.

http://www.youtube.com/watch?v=tx2RfyU0 ... re=related

Wat de man in het eerste filmpje aan het doen is is een soort oefening om goed met de stok te werken. Heb het filmpje nogmaals bekeken en als het paard niet zo kort vastgezet zou zijn dan krijgt de ruiter echt problemen, vaak gaat de stok rakelings langs het hoofd.

Ik woon dan wel in spanje maar ik moet eerlijk toegeven dat ik van doma vaquera geen kaas heb gegeten.
Dus misschien is er iemand die het beter uit kan leggen dan ik.
Blijf het schitterend vinden hoe deze ruiter het paard en de stok zo geweldig onder controle heeft.

Voltigeur schreef:
Nou, ik moet even nadenken als ik al dan niet nog op mijn eigen topic zal komen en/of posten...
Sommige opmerkingen zinnen mij totaal niet, zijn compleet off topic en vooral heel persoonlijk bedoeld. Ik kan daar nu nog min of meer mee leven, maar ik heb echt geen zin om mezelf tot in het oneindige te gaan herhalen en verdedigen...

Tuurlijk blijf je hier gewoon komen en posten, je hoeft je helemaal niet te verdedigen. Zeg wat je weet en zo niet dan geeft het toch ook niet.
Jij vind het prachtig wat deze ruiter doet netzo als meerderen.
Hopelijk kunnen we weer on-topic gaan zonder persoonlijke aanvallen.

Gelukkig, gezond en gezellig 2008 voor iedereen!!!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:15

Dank je voor die uitleg blensink!
Is het zo dat de oefening een sport op zich is geworden en zich zo ver heeft ontwikkeld dat er bij vele beoefenaars niet eens meer een stier aan te pas komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:36

Ehm, apart dat die stier steeds over de kop gegooid moet worden? Verward

Als dat met een paard zou gebeuren zou iedereen het mishandeling vinden. Sigaar

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:43

Ziet er mooi uit.
Ik wou dat ik dat kon met m'n paard. Sigaar

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:55

Als ik eerlijk ben was ik meer onder de indruk van het profiel van de TS dan van het filmpje.. Ik krijg gewoon een naar gevoel als ik naar dat paard kijk, heel ongemakkelijk.
De foto's in het profiel van de TS vind ik echt kickend om naar te kijken, die snelheid en kracht. Het paard is ook prachtig.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 13:59

oneilltje79 schreef:
Dank je voor die uitleg blensink!
Is het zo dat de oefening een sport op zich is geworden en zich zo ver heeft ontwikkeld dat er bij vele beoefenaars niet eens meer een stier aan te pas komt?

Er zijn inderdaad wel een aantal mensen die het uitsluitend als sport en/of demonstratie doen. Zoals bij veel dingen zijn deze dingen ook bedoeld als demonstratie tegenover collega-ruiters en als oefening voor eigen behendigheid.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 14:08

joepiejee schreef:
Als ik eerlijk ben was ik meer onder de indruk van het profiel van de TS dan van het filmpje.. Ik krijg gewoon een naar gevoel als ik naar dat paard kijk, heel ongemakkelijk.
De foto's in het profiel van de TS vind ik echt kickend om naar te kijken, die snelheid en kracht. Het paard is ook prachtig.

Ik denk echt niet dat je 'n naar gevoel moet krijgen over het paard hoor. De paarden die je ziet hebben sowieso al een andere lichaamsbouw als de meeste paarden die wij in België/Nederland hebben. Kijk maar naar een Fries, die draagt van nature ook zijn nek hoger en zijn hoofd dichter de borstpartij als een gewoon warmbloedpaard. Die paarden worden ook gefokt (zowel bouw als karakter) met als doel om zo'n dingen te doen. Men gaat ook geen zware bomen uit een bos sleuren met een KWPN, terwijl men het volkomen normaal vind dit met een trekpaard te doen. Het paard is erop gefokt. Men gaat ook niet springen of hoge dressuur proberen lopen met een trekpaard, maar met een KWPN lukt dat wel (meestal Clown ). Het paard is erop gefokt. Men ziet al verschillen in bouw tussen een op springen en een op dressuur lopen gefokte KWPN. Dus wees er maar zeker van dat het verschil met een PRE of Cruzado enorm is. Ik zou dergelijke dingen als in dit filmpje (of het filmpje van de rejoneo) niet met een KWPN durven proberen. Dat loopt inderdaad verkeerd af.

edit: Nog bedankt voor het leuke complimentje over de foto's op mijn profiel