Een onwijze doorzetter!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Een onwijze doorzetter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:03

Menino schreef:
Lotte1990 schreef:
Ik ben het wel deels eens met Nessah.
Het omtrekken is het probleem niet, dat is zelfsbescherming en ook de bescherming van het paard zelf. Maar dat ze daarna blijft hangen Dat vind ik níet kunnen. Snap ook echt niet dat mensen haar daarom kunnen bewonderen.
En dan die 'grappige' opmerkingen over hoe je een paard zou stimuleren om te steigeren als je jezelf laat vallen in zo'n situatie
Ik denk dat het paard door het omtrekken duidelijk doorheeft dat op 2 benen staan niet lief is. Vervolgens staat hij weer op 4 benen, wat dus eigenlijk braaf is en dan hangt ze zichzelf aan zn mond en rug
Nee, dit had ik toch heel anders opgelost.

Wie zegt dat dat 'grappige' opmerkingen zijn..?
Imo is het gewoon de waarheid hoor...

Als je zo'n beest leert dat de ruiter of afstapt valt.. Dan blijft dat beest steigeren als z'n ruiter een keertje in de weg zit.. Daat heeft niets te maken met 'lief' of 'niet lief'.. Als de ruiter afstapt heeft hij associeert hij dat steigeren wel met dat vallen.. Dat beest heeft echt wel door dat die ruiter uit balans is door dat steigeren. En dan heeft het z'n doel bereikt om het maar even simpel te zeggen.. lijkt mij.

En daarnaast, als je ziet wat voor goed iemand verricht vind ik het uberhaupt nogal flauw om zo'n vrouw op 1 actie 'zwart' te maken.. Iedereen doet wel eens wat fout, en vind je reacties nogal neerbuigend overkomen ..
Ben benieuwd hoe jij het had opgelost Sigaar ?

lotte1990 schreef:
Ik denk dat het paard door het omtrekken duidelijk doorheeft dat op 2 benen staan niet lief is. Vervolgens staat hij weer op 4 benen, wat dus eigenlijk braaf is en dan hangt ze zichzelf aan zn mond en rug

Dus hier ben jij het niet mee eens?
Ik had mezelf rustig laten zakken ipv zo lang aan de teugel te blijven bungelen. Ze had zichzelf gewoon op de grond kunnen laten zakken, ze had toch een teugel vast. Daarna was ik weer opgestapt en verder gereden. En dan denk ik toch echt niet dat een paard dan steigeren zal asocieren met een ruiter die eraf valt. En bovendien is ze ook niet uit balans door het steigeren maar door haar manier van oplossen.
Ook is het niet mijn bedoeling om haar zwrat te maken, maar ik vind gewoon dat ze dit anders had kunnen oplossen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:05

een paard zou dat normaal gesproken inderdaad niet op die manier asocieren, maar het punt hier is, dat het paard die associatie al ooit heeft gemaakt. En daardoor zal hij het nu in dit geval wél op die manier zien. Dan heeft het paard in zijn ogen gewonnen. juist daarom is het nu zo belangrijk dat ze blijft zitten, een paard gooit zich niet voor niets gewoon omver, dan zit dat steigeren er heeeel diep ingeworteld. En ze brengt inderdaad zichzelf uit balans, maar het paard ook, en hiermee voorkomt ze dat hij zich om laat vallen. In dit geval is er geen andere manier van oplossen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:07

Ik zeg ook niet dat ze hem niet had moeten omtrekken, ik zeg alleen dat ze gewoon onnodig lang aan de teugel hangt. Paard staat dan allang weer op 4 benen en dan kan je net zo goed jezelf rustig op de grond laten zakken. Ook om je zadel ed. weer even goed te leggen. Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:09

Lotte1990 schreef:
Ik zeg ook niet dat ze hem niet had moeten omtrekken, ik zeg alleen dat ze gewoon onnodig lang aan de teugel hangt. Paard staat dan allang weer op 4 benen en dan kan je net zo goed jezelf rustig op de grond laten zakken. Ook om je zadel ed. weer even goed te leggen. Knipoog

Als je nu de rest van mijn reactie had gelezen, had je gezien waarom ze dit had gedaan.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:20

Ja, das makkelijk. Maar gooien met "mensen lezen niet goed". ik heb je reactie heus wel gelezen. Jij bent van mening dat zij móet blijven zitten (nadat het paard allang weer op de grond staat) omdat het paard anders steigeren zal asocieren met vallende ruiters. En ik ben van mening dat ze, nadat hij weer rustig op 4 benen staat, zichzelf best op de grond had kunnen laten zakken.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:22

Evengoed kan jij menen wat je wil maar feit blijft dat het paard naderhand hartstikke braaf was, en nog steeds schijnt te zijn. Klaar. Dus ze zal toch wel iets goed hebben gedaan. Evengoed is afstappen voor dat paard op dat moment 'winnen' en je wil een paard daarin noooit laten winnen want dan zal het alleeeen maar erger worden.

En ja, ik gooi het op slecht lezen, aangezien je alleen op dat omtrekken gedeelte inging. Lijkt me niet zo moeilijk dan toch?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:36

Je hebt helemaal gelijk Ja

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:35

Groot respect voor wat ze met beide paarden heeft bereikt en overigens ook met andere paarden uit filmpjes van haar. Het truukje van omtrekken bij achterover gaan ken ik wel maar ik heb het nog niet eerder zo zien uitvoeren.
Jammer dat ze niet dichterbij woont, had haar graag eens op mijn pony gehad!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:53

Wow, die eerste steiger.... Getver... Ik zou dat nooit zo hebben kunnen oplossen, erop kunnen blijven zitten of laat staan er uberhaupt ooit weer hebben opgestapt als het een voorkomend geintje was... Brrr..

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:07

ik vind dat ze het prima opgelost heeft en ook knap dat je dan kan blijven zitten, en jij zou uit angst ook wel aan de teugels gaan trekken hoor want het gebeurt best wel snel. als ik zou voelen dat mijn paard bijna achterover gaat trek ik hem liever opzij dan val je tenminste met je paard opzij en dan valt het pard niet boven op je, dat paard is zo dom om ineens vanuit het niks te gaan steigeren nou dan heeft ie maar even pijn in zijn bekkie! rot gedrag is dat steigeren en nog levens gevaarlijk ook