Cassidy schreef:
Echter is het calfroping beslist niet alleen verzonnen voor de competitie en voor het vermaak van de mensen tijdens een rodeo. Dit is ook het dagelijkse werk van de cowboy met de koe tijdens brandmerkseizoen of inenten. Dit gebeurt niet alleen voor entertainment van het publiek, die is dagelijkse kost voor cowboys die met koeien werken. Een kalf dat zijn hele leven lekker op het land mag lopen, en een of twee keer in zijn leven een mens tegenkomt is niet echt hanteerbaar, niet zoals wij dat in Nederland gewend zijn. Daar staat wel weer tegenover dat ze hun hele leven in vrijheid doorbrengen, in tegenstelling tot de kistkalveren en de mestkalveren hier.
Ik ben zeker geen fan van de intensieve veeteelt in onze contreien.
Maar het is wel duidelijk dat je het filmpje nog niet gezien hebt. De helft van die kalveren in het filmpje, heeft geen "rest van hun leven" meer. Die zijn echt finaal kapot. Er zijn er verschillende bij met een gebroken rug of gebroken ledematen door de smak waarmee ze neerkomen. En één kalfje dat er nog wel in slaagt op te staan, maar zo atactisch is door de val dat hij krom loopt naar 1 kant.
Hetzelfde voor die Bronco's die ze in dit filmpje laten zien. Het zou me verbazen als die zonder verwondingen wegwandelen.
verschrikkelijk gewoon.
Ik begrijp best dat deze "sport" (het is de naam sport in mijn ogen niet waardig) ontstaan is uit het boerenwerk en dat deze technieken daarbij nog noodzakelijk zijn. Maar geen enkele boer met enig economisch inzicht, legt z'n dieren neer op deze manier. Niet tegen zulke hoge snelheden, de economische verliezen zouden te zwaar wegen.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 17-10-06 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt