Meer fans van Temu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biebz

Re: Meer fans van Temu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:59

Oke,, ik vind het nu toch echt een vervelende discussie worden.
Dit topic gaat over Fans van Temu en jullie zijn dat duidelijk niet.
Prima! Jullie hebben je punt gemaakt hier..

Maar eerlijk.. Het is dat ik al gereageerd had, maar na jullie reacties zou ik niet meer durven melden dat ik er wat zou bestellen.. Want dan ben je blijkbaar een slecht mens, denk je niet aan anderen of aan de wereld.

Zullen we het topic weer over de fans houden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:02

Ik wist niet dat Oeigoeren voor kledingmaken werden 'ingezet' (wel dat hun mensenrechten met voeten getreden worden).
maar dat dat in best veel merken zit, wist ik niet:

"Kleding van onder andere Nike en Tommy Hilfiger wordt nog steeds gemaakt door Oeigoerse dwangarbeiders. De Nederlandse bedrijven C&A, Tommy Hilfiger, Nike en Calvin Klein importeren en verkopen nog altijd kleding die gemaakt is door dwangarbeiders in Chinese concentratiekampen"

"Wie zijn de Oeigoeren en wat willen ze? De fabrieken waar de Oeigoeren tewerkgesteld zouden worden, zijn volgens het rapport actief voor grote merken. Onder meer Apple, BMW, Huawei, Nike, Samsung, Sony en Volkswagen worden genoemd."

En dan:
"Het Better Cotton Initiative (BCI), waar zo’n beetje alle grote kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Primark en Asos, hun zogenoemde ‘verantwoorde katoen’ van afnemen, besloot vorige maand om geen katoen meer uit de regio Xinjiang in China te gebruiken."
Dus met Primark zou het nog wel eens kunnen meevallen?

wat ik van Shein (en misschien Temu maar dat ken ik niet) zo jammer vindt is dat zij vaak wel dingen verkopen die je ergens anders niet kunt vinden. Precies dat ene printje, precies die bedrukte ventieldoppen, dat ene spiegeltje, dat getailleerde blousje etc
Ik snap dan niet zo goed dat degelijke producenten daar niet op inspringen. Want soms gaat het misschien om geld, maar soms gaat het misschien ook om dat ene design dingetje (waar je natuurlijk ook zonder kan)

Hier staat ook een heel rijtje, waar Shein, maar ook Disney (dus dan kan je misschien beter de neppe kopen voor goedkoop :+ ) Free People, Abercrombie & Fitch, en GAP tussenstaan. Van die duurdere merken zou je het niet verwachten..
Om goed te zitten is Vinted of lokaal geproduceerd het alternatief denk

Ik vind dat wel lastig, want het is heel gek om van 'fans' te spreken als je goed weet wat de nadelen van dat merk zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:13

Dat laatste is een goed punt. Hoe kun je idd ‘fan’ zijn van een winkel die zo met mensen omgaat?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:14

Uit principe koop ik ook eigenlijk niet bij temu, shein en Ali.

Maar lees nu ook Amazon?
Is dat ook echt zo?
Daar maak ik me namelijk wel schuldig aan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:16

Mars schreef:
Juist als je betaalbaar spul wilt snap ik niet dat men meuk koopt die na 1x wassen uit vorm is, gaat pillen of krimpen. Het lijkt me betaalbaarder om iets te kopen dat lang mee gaat.

Zoiets probeerde ik eerder ook te zeggen, kleding online bestellen vind ik altijd wel een risico in elk geval omdat het ook niet altijd past of even mooi zit, en als het uit china komt dan kan je het ook niet terug sturen. Iets waarvan je dan dacht dat het goedkoop was, kan dan zomaar weggegooid geld zijn.

Wat fans betreft, ik zit vooral op zulke sites te neuzen voor de knutselspullen, zoals washitape, spullen om kaarten te maken, bouwpakketten. Allemaal van die rommeltjes die je hier niet goed kan vinden

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:26

Ik vind hier een hoop informatie om meer bewust te worden, dank daarvoor. "Vroeger" stond ik helemaal niet stil bij waar alle spullen vandaan komen, maar nadat we in 2011 op het werk begonnen met maatschappelijk verantwoord ondernemen heb ik een hoop geleerd over kinderarbeid en gedwongen arbeid, en bij welke spullen die je koopt je er mee te maken krijgt.

Ik zie ook regelmatig reclames van Temu langs komen en daar zitten echt leuke spullen bij! Maar tegenwoordig vraag ik me af of het kopen van zoiets het waard is dat iemand anders, ook al zitten ze ver weg en ken ik ze niet, daardoor een rotleven heeft. Het valt niet mee om goede keuzes te maken in het leven, maar dankzij alle informatie die hier op bokt gedeeld wordt weet je toch weer een beetje meer wat je voor jezelf wel en niet meer kan verantwoorden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 15:48

Ik ga nog 1x reageren en daarna hou ik het echt voor gezien. Het hele topic is gekaapt en er durft geen mens meer te reageren. (Angry mob met hooivorken en fakkels hier)

Temu wordt allereerst al vanuit Luxemburg verzonden. Niks vanuit China dus. (En daarmee zeg ik dus niet dat de productie niet in China plaatsvind, dat weet ik immers niet. Het is echter wel aannemelijk dat het in China is.)

Retourneren kan gratis en zonder problemen met dhl naar een adres in Nederland. De bezorging gaat overigens op tijd en ook via dhl. Dus is er iets stuk of is het bagger, dan stop je het terug in de zak en terugsturen.

Ik heb dit topic geopend om de leuke ladekastjes te laten zien waarmee ik mijn bureau netjes heb gemaakt. (Daar kwam er 1 kapot van aan en die kreeg ik gewoon vergoed.)

Vervolgens breekt finaal de pleuris uit in dit topic, waarbij een “angry mob” wordt gevormd die iedereen onder vuur nemen. Zij schamen zich nergens voor, ik dus ook niet.

Ik krijg via pb berichten van mensen die graag hadden willen reageren, maar dat niet meer durven. Dus applaus voor jullie, je hebt een topic, de sfeer en de lol verziekt.

Schaam je zeker niet beste toetsenbord ridder, jij maakt de wereld mooier.

Een mooie Temu sticker voor jullie allemaal! <3
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 09-08-23 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:54

Maar heel eerlijk, het is toch niet gek dat mensen hier zo fel op reageren als de producten van zo'n winkel een ongelooflijk negatief effect hebben op andere mensen? (Om nog maar niet te spreken de wereld, maar dat boeit de meesten sowieso al niet zo veel)

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:58

JudithGigi schreef:
Maar heel eerlijk, het is toch niet gek dat mensen hier zo fel op reageren als de producten van zo'n winkel een ongelooflijk negatief effect hebben op andere mensen? (Om nog maar niet te spreken de wereld, maar dat boeit de meesten sowieso al niet zo veel)

Mening is duidelijk gemaakt door de meeste.
Niet iedereen staat er hetzelfde in en gelukkig heeft iedereen nog een eigen mening.

Ik ben er idd niet mee bezig. Zie dit ook niet in mijn omgeving..

Ga ik er meer over nadenken nu? Ja, dat wel.
Maar of het mij helemaal zal stoppen.. Nee denk het niet. Daarvoor is het te normaal in mijn omgeving.

Ik vind het nu vooral jammer dat dit topic zo'n nare wending krijgt want ik ben oprecht enthousiast over al het leuks wat voorbij komt en het leek mij leuk om dit te kunnen delen met anderen..
Maar blijkbaar mag dat niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:04

Cer schreef:
Ik wist niet dat Oeigoeren voor kledingmaken werden 'ingezet' (wel dat hun mensenrechten met voeten getreden worden).
maar dat dat in best veel merken zit, wist ik niet:

"Kleding van onder andere Nike en Tommy Hilfiger wordt nog steeds gemaakt door Oeigoerse dwangarbeiders. De Nederlandse bedrijven C&A, Tommy Hilfiger, Nike en Calvin Klein importeren en verkopen nog altijd kleding die gemaakt is door dwangarbeiders in Chinese concentratiekampen"

"Wie zijn de Oeigoeren en wat willen ze? De fabrieken waar de Oeigoeren tewerkgesteld zouden worden, zijn volgens het rapport actief voor grote merken. Onder meer Apple, BMW, Huawei, Nike, Samsung, Sony en Volkswagen worden genoemd."

En dan:
"Het Better Cotton Initiative (BCI), waar zo’n beetje alle grote kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Primark en Asos, hun zogenoemde ‘verantwoorde katoen’ van afnemen, besloot vorige maand om geen katoen meer uit de regio Xinjiang in China te gebruiken."
Dus met Primark zou het nog wel eens kunnen meevallen?

wat ik van Shein (en misschien Temu maar dat ken ik niet) zo jammer vindt is dat zij vaak wel dingen verkopen die je ergens anders niet kunt vinden. Precies dat ene printje, precies die bedrukte ventieldoppen, dat ene spiegeltje, dat getailleerde blousje etc
Ik snap dan niet zo goed dat degelijke producenten daar niet op inspringen. Want soms gaat het misschien om geld, maar soms gaat het misschien ook om dat ene design dingetje (waar je natuurlijk ook zonder kan)

Hier staat ook een heel rijtje, waar Shein, maar ook Disney (dus dan kan je misschien beter de neppe kopen voor goedkoop :+ ) Free People, Abercrombie & Fitch, en GAP tussenstaan. Van die duurdere merken zou je het niet verwachten..
Om goed te zitten is Vinted of lokaal geproduceerd het alternatief denk

Ik vind dat wel lastig, want het is heel gek om van 'fans' te spreken als je goed weet wat de nadelen van dat merk zijn.

Primark en Hema zijn echt goede voorbeelden van ‘greenwashing’, ze nemen dan geen katoen meer van oeigoeren, ‘better cotton’ niet niet ineens ‘goed katoen’. Ze claimen dat ze geld van de consument nodig hebben om verder te verbeteren dus dat je dat vooral moet kopen. Maar dat verder verbeteren duurt wel heel erg lang en transparant in wat ze precies verbeteren zijn ze ook niet.

Op fairwearfoundation of good on you kan je zien welke merken verantwoord zijn en welke je beter kan mijden.
En spoiler; dat zijn niet altijd de duurste merken, en de goedkoopste hoef je ook niet per se te vermijden.
Zeeman bv doet het erg goed voor een goedkope winkel, beter daar dan primark.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:07

Biebz schreef:
Mening is duidelijk gemaakt door de meeste.
Niet iedereen staat er hetzelfde in en gelukkig heeft iedereen nog een eigen mening.

Ik ben er idd niet mee bezig. Zie dit ook niet in mijn omgeving..

Ga ik er meer over nadenken nu? Ja, dat wel.
Maar of het mij helemaal zal stoppen.. Nee denk het niet. Daarvoor is het te normaal in mijn omgeving.

Ik vind het nu vooral jammer dat dit topic zo'n nare wending krijgt want ik ben oprecht enthousiast over al het leuks wat voorbij komt en het leek mij leuk om dit te kunnen delen met anderen..
Maar blijkbaar mag dat niet.

Dat het normaal is in je omgeving, dat is een probleem (niet alleen bij jou natuurlijk) maar daar verdienen die bedrijven geld mee :j

En ja, eigenlijk zou je wel kunnen zeggen dat producten waar mensenleed aan hangt, niet mogen. Maar bijv China heeft daar niet zoveel problemen mee, en zolang het wereldwijd niet aangepakt wordt, hou je natuurlijk de mogelijkheid om daar te shoppen.

het lastige is wel dat van sommige merken het overduidelijk is dat er iets mis mee is, en dat is dan makkelijk te veroordelen (Shein, Temu..) maar er zijn dus genoeg merken waarvan dat niet heel duidelijk is (Apple, Nike) en er zijn genoeg mensen die die spullen hebben :)
Maar goed, stoppen met shoppen bij overduidelijk chinese winkels die niet het beste met de mens voorhebben, is gewoon erg makkelijk.. vandaar dat mensen erop reageren denk?

Vwb de sites enzo waar je kan kijken, ik heb bv zojuist over Disney vier elkaar tegensprekende reviews gelezen (ze maken dingen in china, ze gebruiken geen kinderarbeid, ze gebruiken kinderarbeid, ze maken niks in China), ik vond dat nogal verwarrend :+ Ik vind Disney merch gewoon duur eigenlijk.. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:08

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:09

Urbanus schreef:
Maar dat is logisch als je niet weet wat Oeigoeren zijn.

https://www.amnesty.nl/oeigoeren-in-china

Een beetje zoals de joden, homoseksuelen, reizigers en gehandicapten vroeger.

Doe niet zo achterlijk alwetend en neerbuigend, niemand kan alles weten. Niemand vroeg hier of je het topic wilde komen afbranden, omdat jij er toevallig een andere mening op nahoudt. Dat mag hoor, die andere mening, maar klik gewoon even op "vorige" als jij zelf geen Temu-fan van bent in plaats van de boel voor anderen te lopen verzieken.
Er zijn zat mensen die nog nooit van Tchernobyl gehoord hebben, ga je daar ook zo tegen tekeer?

Ik vertik het om naar dolfijnenshows oid te gaan, dat steun ik niet. Je zal mij ook nooit betrappen op het dragen van bont - al zou het maar een euro bij Temu kosten ;) Ik ben tegen mijn vriend tekeer gegaan omdat die plakvallen op zolder wilde, en als er een mol in de tuin zit, ja da's kak, maar ik jaag het beest niet weg, laat staan dat ik het probeer te vangen in een klem. Laatst een muis in mijn woonkamer gevangen - de katten mochten er van mij niet bij in de buurt en ik ben het beestje hierover op het grasplein gaan los laten.

Ik probeer elke dag een goede daad te doen. Sta mijn zitplaats af aan ouderen, wring mezelf in bochten om iemand te kunnen helpen zodra dat maar kan, correspondeer met iemand die in de gevangenis zit, steun meerdere goede doelen die iets goeds voor zwerfkatten willen doen, geef mijn laatste euro nog weg als iemand in nood zit.

Maar hey, ik zal om al die redenen wel een volslagen idioot zijn, want ik kende de Oeigoeren niet!

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:12

Natuurlijk mag je dat delen, het is een vrij land (vrijer dan China...).

Het is echter wel zo dat als je iets op social media knalt je weet dat je reacties kan krijgen. Niet iedereen wil enthousiast doen over dingen die gemaakt worden in concentratiekampen en kleding met gifstoffen.

Ik vind het dus een beetje verbazingwekkend dat mensen verbaasd gaan lopen doen. Dit is het internet en dit topic gaat over een nieuwe variant van Ali/Shein waar al behoorlijk wat discussie over voorbij is gevlogen. Daarnaast kan je toch ook wel bedenken dat als iets verdacht goedkoop is, iemand anders de prijs betaalt. Je kan niet alleen maar regenbogen en eenhoorns verwachten in de reacties, want dan ben je in mijn ogen echt heel naïef.

Over telefoons gesproken, er zijn ook Fairphones en die worden steeds beter. :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:18

Moderatoropmerking:
Hierbij openen we het topic weer. In dit topic kunnen ervaringen rondom Temu gedeeld worden. We willen jullie vragen om de discussie omtrent kinderarbeid, uitbuiting van werknemers, giftige stoffen e.d. in een nieuw te openen topic voort te zetten. Offtopic berichten zullen verwijderd worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 17:51

Dank je wel Nadja! :)

We gaan voor poging 2. :)

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:31

Om gelijk iets positiefs te melden.
Mijn vriend had een bepaalde kabel besteld en nu kan ik weer op de oude Snes gamen <3

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 23:46

Beter!! Waarschijnlijk een scartkabel? :))

Ik heb zelf nog een aantal stickers en washitape besteld. En wat andere schrijfwaar zoals vulpennen die je kunt inklikken als een balpen. Geen idee of het wat is, maar ik ben benieuwd. :)

TessaxQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:00

Hier ook fan van Temu! Veel te verslavend :+ . Nu 2x best grote bestellingen gedaan, en ook een hondentuigje. Voelde als goede kwaliteit, helaas te klein. Aangemeld voor retour en hoef 'm niet eens terug te sturen. Krijg zo mijn geld terug! :D

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:02

Tallie1979 schreef:
Beter!! Waarschijnlijk een scartkabel? :))

Ik heb zelf nog een aantal stickers en washitape besteld. En wat andere schrijfwaar zoals vulpennen die je kunt inklikken als een balpen. Geen idee of het wat is, maar ik ben benieuwd. :)

Geen idee :+ maar het werkt dus ik ben blij!

TessaxQuincy schreef:
Hier ook fan van Temu! Veel te verslavend :+ . Nu 2x best grote bestellingen gedaan, en ook een hondentuigje. Voelde als goede kwaliteit, helaas te klein. Aangemeld voor retour en hoef 'm niet eens terug te sturen. Krijg zo mijn geld terug! :D

Oh dat is heel netjes opgelost!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 10:44

TessaxQuincy schreef:

Ja, als de kosten voor het retour sturen groter zijn dan de waarde, dan laten ze het gaan. Had ik vorige week ook. :)

In de loop van de week verwacht ik mijn hoodies. Ik heb een paar leuke besteld, maar die waren wat vertraagd. Ik ga gewoon kijken welke ik het leukst vind en of ze een beetje goed zitten. Zo nee, dan gaat het terug :)

Deze zijn het:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:31

Ik heb deze al een tijdje op het oog, ik vind die glazen kookpotten erg leuk. Maar ze zijn best klein, dus ik twijfel nog steeds haha.
Afbeelding

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 14:32

Dat snap ik! Het is wel heel leuk dat je kunt kijken wat erin zit. Maar ik zou zelf dan weer twijfels hebben bij de kwaliteit. Bang dat het uit elkaar knapt ofzo :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:50

Leuke dingen komen er voorbij, vooral de hoodies

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 19:16

purny schreef:
Leuke dingen komen er voorbij, vooral de hoodies

Ik hoop vooral dat de 2e goed gaat zitten, die vind ik het leukst. :))