Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dreamboy schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat die vriendin met dat pp helemaal niet eens bestaan
DiantaM schreef:Ik heb het idee dat TS een heel jong iemand is. Het is een kortzichtig stuk, ook al is het een mening. Spijtig dat dit platform krijgt en voor andere mensen zichtbaar is.
Een paddock Paradise kan zo’n mooie oplossing/aanvulling zijn. Mits het goed is uitgevoerd maar dat geldt voor alle vormen van buiten paarden houden.
MariaVerspek schreef:Je wilt niet weten hoeveel zandkolieken eruit voortkomen, en dan maar niet te spreken over het water en de droge zomers. Blauwe alg is LEVENSGEVAARLIJK!
pmarena schreef:Dat is zo. Bij een hooibak / waterbak / ingang van de weide heb je ook vaak een blubberbende.
Maar in een paddock heb je ook piekbelasting. Daar kan je dan gewoon je bodem op aanpassen
Voor paarden zijn het aantal m2 van hun winterpaddockje al snel leuker in de vorm van hetzelfde aantal m2 als een looppad.
En laten we wel wezen.... op het moment dat de weersomstandigheden zo zijn dat de grond kapot gelopen wordt, mogen de paarden op heel veel plekken niet eens de wei meer op. Of er wordt voor gekozen om een kleiner winterweitje helemaal aan gort te lopen, dat wordt dan ook modder.
Dan kan je alsnog beter een modderig pad hebben waarover je dan het hele terrein nog rond kan wandelen, dan dat je alleen maar op je paddockje o.i.d. mag lopen. Pad is toch vaak een extraatje bovenop de normale paddock / pleintje bij stal
prompter schreef:Ik heb ook wat andere columns gelezen van deze auteur. Ik vind ze erg generaliserend.
DuoPenotti schreef:pmarena schreef:Dat is zo. Bij een hooibak / waterbak / ingang van de weide heb je ook vaak een blubberbende.
Maar in een paddock heb je ook piekbelasting. Daar kan je dan gewoon je bodem op aanpassen
Voor paarden zijn het aantal m2 van hun winterpaddockje al snel leuker in de vorm van hetzelfde aantal m2 als een looppad.
En laten we wel wezen.... op het moment dat de weersomstandigheden zo zijn dat de grond kapot gelopen wordt, mogen de paarden op heel veel plekken niet eens de wei meer op. Of er wordt voor gekozen om een kleiner winterweitje helemaal aan gort te lopen, dat wordt dan ook modder.
Dan kan je alsnog beter een modderig pad hebben waarover je dan het hele terrein nog rond kan wandelen, dan dat je alleen maar op je paddockje o.i.d. mag lopen. Pad is toch vaak een extraatje bovenop de normale paddock / pleintje bij stal
daar ben ik het zeker mee eens
Maar ik heb zelf het geluk gehad mijn hele leven zowel als bijrijder als eigenaar de paarden zo gestald te zien dat ze ook in de winter op een flink stuk weide stonden zonder modder. Ja hooguit bij de in/uit gang. Of zo'n pad er naartoe.
En ja omdat dat hier in deze omgeving kan is daar mijn voorkeur voor.
En in deze zelfde omgeving zie ik dus de natte paden met piekbelasting. In de midden wel een goed stuk wei.
waarvan ik dan denk haal die track palen weg en je paarden kunnen het hele oppervlakte gebruiken zonder modder...
En die bewegen dan net zoveel als in een track, ze staan immers ook de ene keer achter en de andere keer voor.
Het magische ze bewegen meer in een track is alleen zo met het vergelijk van een kleine paddock.
Josien_ schreef:Er zijn inderdaad veel plekken gemaakt die men dan paddock paradise noemen en waar het wat minder onderhouden is.
Maar daarbij denk ik ook dat een goede PP onderhouden veel meer werk, tijd en geld kost dan paarden op een weide zetten.
Zandpaddock of tracks hebben flink onderhoud nodig om ze mooi droog en goed begaanbaar te houden. Daar hebben mensen niet altijd de middelen toe of het mag bijvoorbeeld niet op een gehuurd stuk.
Een weide ziet er al sneller "onderhouden" uit denk ik.
Ik vind het een mooi principe om paarden op te houden mits goed uitgevoerd. En die zie ik er gelukkig ook genoeg van.