Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:49

Het kan erger... Ken een persoon die is zo ontzettend tegen dat al die 'lui' hier heen komen dat ze de stempas van haar en d'r man heeft weggegooid :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:50

Sammie schreef:
Het kan erger... Ken een persoon die is zo ontzettend tegen dat al die 'lui' hier heen komen dat ze de stempas van haar en d'r man heeft weggegooid :')

Wauw :)). IQ van een stoeptegel :D?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:53

Omdat ik zowiezo dit referendum al wat twijfelachtig vind. En daarom bewust ook niet blanco ga stemmen. Heb ik wel eens gedaan bij verkiezingen toen ik er echt niet uitkwam. Nu door weg te blijven geef ik een signaal af dat voor zoiets een referendum voor mij een zinloos iets is.

Het is ingewikkelde materie die ik terwijl ik een goed stel hersens heb en me erin heb verdiept niets zinnigs over kan zeggen. En dan heel nederland maar de deskundige laten uithangen door dit referendum. Ik denk dat misschien 10 % van de stemmers een beetje een idee heeft waarom ze stemmen en dat de rest. Zoals hier al gezegd is stemt uit vooroordelen, aannames of veronderstellingen. Een voor mij best gevaarlijke ontwikkeling in de nederlandse politiek.

Langzaam kantelt alles hier naar een punt waarin democratie verkeerd wordt gebruikt. Beslissingen in de kamr die genomen worden terwijl het eigenlijk volgens de wet niet eens mag. Of dat er gekozen wordt op iets dat nog niet is vastgesteld op papier.

En aan de andere kant dit schijndemocratische referendum wat voor de vorm wordt uitgeschreven, maar waarvan ik geen enkele illusie heb dat er iets mee wordt gedaan door de huidige politiek. Behalve heel veel verhalen, mitsen maren, blabla einde van verhaal het wordt opzij geschoven zoals elke vorm van kritiek door desnoods deskundigen. Er wordt toch niks mee gedaan. En over een aantal jaren volgt de zoveelste politieke enquetie omdat er weer een dikke fout is gemaakt door tegen advies van deskundigen in te gaan,

En dus stem ik niet. Niet eens blanco

purny

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:17

Ook al als je blanco stemt word je wel meegerekend met de opkomst. Toch wel een belangrijk iets

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:23

Dat klopt en aangezien ik dit referendum niet steun in welke vorm dan ook. Wil ik dus ook niet meegeteld worden als stemmer.

Het is echt voor het eerst, ik heb sinds mijn 18 e nog geen enkele verkiezing stemming of wat ook overgeslagen. Ben een principiele stemmer maar in dit geval dus een principiele niet stemmer. :j

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:28

Karuna jij denkt precies hetzelfde als ik. Over dit soort keuzes heeft het "simpele volk" niets te zeggen. Meer dan de helft kijkt 1 filmpje of leest wat populistische praat op Facebook en stemt daarover. En daarbij trekt de regering zich (waarschijnlijk) gelukkig toch weinig aan van de uitslag. Over de kosten van zo'n referendum nog maar te zwijgen.... :n

Ik twijfel alleen tussen niet of blanco stemmen. Niet stemmen kan ook ongeïnteresseerd overkomen en blanco stemmen kan er op lijken alsof ik teveel twijfel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:32

_San87_ schreef:
Sammie schreef:

Wauw :)). IQ van een stoeptegel :D?

Je zou het haast denken. Toen ze dat zei zat ik ook echt van huh? Dus ik vraag nog waarom ga je dan niet juist 'nee' stemmen. Komt er een heel relaas over waarom die mensen hier niet horen en allerlei argumenten waar het hele nee-kamp van gaat kwijlen dat vervolgens eindigt met dus ik heb het gelijk weggegooid.

D'r man ernaast 'ja en dat van mij ook' dus ik kan niet een stemmen.

'Nee, hoor ik vind het allemaal zo'n flauwekul..'

En vervolgens zat ik weer met euhhh, oké dan :')

karuna schreef:
angzaam kantelt alles hier naar een punt waarin democratie verkeerd wordt gebruikt.
Pechtold, D66 de partij voor democratie heeft iets gezegd als dat het Nederlandse volk te dom is om hier over te stemmen. Toen bleek dat dat het referendum er toch kwam zei hij dat hij antwoord wrs naast zich neer zou leggen. En nu zit ie ja te flyeren. Alleen al om zulke reacties ga ik dus stemmen.

Elise_K schreef:
Ik twijfel alleen tussen niet of blanco stemmen.

Derde optie is ongeldig stemmen.

En ik vind het zeer kwalijk om je landgenoten als 'simpel volk' neer te zetten. Je kan voor een ander niet bepalen, maar voor jezelf wel of en hoe je je er in verdiept.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:33

Simpel in de zin van als je er echt geen verstand van hebt is het niet verstandig er een beslissende stem in te hebben.

Het is voor mij hetzelfde als nederland laten beslissen welke behandeling het beste is voor een bepaalde kankerpatient. Of welke remblokken een fabrikant in zijn auto moet inbouwen. Of met welk paard Edward Gal naar Rio moet gaan.

Ik heb daar te weinig kennis in en kan er dus ook geen goed advies over geven. Laat staan een dwingende beslissing over maken,

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:13

Dat zoveel mensen niet eens weten waar ze vandaag 'voor' of 'tegen' gaan stemmen vind ik ook een zorgelijke ontwikkeling eigenlijk.

Voor een goede beeldvorming moet je je ook verdiepen in zowel de voor- als tegenargumenten.

@Sammie, dat is wel heel erg... :')

Er gaan vandaag ook mensen een 'dikke vette nee' (ook zoiets...ga je het vakje voor een tegenstem dan extra goed inkleuren?) stemmen omdat ze vinden dat de politiek beslissingen door de strot drukt. Die mensen willen dus blijkbaar voor elk politiek besluit een referendum.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:17

karuna schreef:
Of met welk paard Edward Gal naar Rio moet gaan

We wisten toch allemaal dat het Toot moest zijn :+

Nee hoor even serieus weer. Ik ga straks lekker stemmen

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:26

Hoi, ik val binnen.
Ben momenteel bijna 14, maar ik heb wel een beetje een mening.

Hulp zijn velen daar echt wel nodig, maar het moet niet ten koste van ons gaan. HElpen, graag. Maar niet als we zelf minder worden, dat kan gewoon niet. Wij als Nederland zijn volgens mij lief, miscshien wel te lief. Net als met Griekenland, ik vind het echt totaal niet geslaagd. Gebeurt zoiets nogmaals kunnen we wel fluiten naar het zelfde blijven, we worden er minder op.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:09

Elise_K schreef:
Ik twijfel alleen tussen niet of blanco stemmen. Niet stemmen kan ook ongeïnteresseerd overkomen en blanco stemmen kan er op lijken alsof ik teveel twijfel.

Het nadeel van blanco stemmen vind ik te groot om het te doen. Dan liever niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:15

Wat is dan een nadeel van blanco stemmen? In mijn optiek is het een stem van ik weet het niet of het interesseert mij niet.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:28

Ik kon helemaal niet blanco stemmen, of had ik dan niks moeten inkleuren en hem leeg in de container doen? :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:51

Sammie schreef:
Wat is dan een nadeel van blanco stemmen? In mijn optiek is het een stem van ik weet het niet of het interesseert mij niet.

Omdat ze wel meegeteld worden voor het opkomstpercentage. Dus op het moment dat de nee stemmers de overhand hebben bijvoorbeeld en de 30% enkel gehaald werd doordat er zoveel blanco stemmen waren, zorg jij dus met jou blanco stem wel ervoor dat de drempel bereikt is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:52

Floor_x schreef:
Ik kon helemaal niet blanco stemmen, of had ik dan niks moeten inkleuren en hem leeg in de container doen? :+

Geen idee deze keer sorry. Het was ook een vaag stembiljet. Ben benieuwd hoeveel ongeldige stemmen er uitgebracht worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:27

Leeg in de container doen

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:12

purny schreef:

weet ik dat voor de volgende keer :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:21

Ik heb voor gestemd :) Vermoed zelf dat de opkomst onder de 30% gaat blijven, maar we zullen het wel zien. Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar ik vind het belangrijk dat we samenwerken met onze buurlanden, Oekraïne is een mooie buffer tussen ons en Rusland, en als ze het verdrag ondertekenen betekent dat automatisch dat ze oa de mensenrechten (LQHBT rechten voor mij vooral) moeten aannemen die in de rest van Europa ook gelden en dat vind ik heel erg belangrijk.

Vind het wel erg kwalijk dat heel veel mensen niet weten waar ze tegen stemmen. Meisje bij het stemlokaal zei dat ze heel veel mensen hoorde praten over Oekraïne bij de EU, terwijl het daar totaal niet over gaat. De EU heeft met meerdere landen zo'n verdrag, en die zijn allemaal geen lid geworden en gaan dat ook niet worden (denk bijvoorbeeld Marokko).

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:41

ik stem niet. vind het dilemma te groot.
je wilt niemand zo maar opschepen met een Putin. zeker de jongeren niet die liever vrijheid hebben in hun keuzes en is Oekraine een grote schakel in de olie. Aan de andere kant word de toevoer van wapens via Oekraïne wel makkelijker gemaakt als de grenzen iets soepeler worden.
Dus kies je dan voor de Jonge mensen in Oekraine die straks onder invloed van Rusland komen te liggen? of vermijd je ruzie met rusland die er waarschijnlijk toch wel komt.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:41

vraag me af waarom dit topic bij vrije tijd en hobby staat? Vind zelfs Bokt de democratie niet belangrijk?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:42

Iris82 schreef:
Omdat ze wel meegeteld worden voor het opkomstpercentage. Dus op het moment dat de nee stemmers de overhand hebben bijvoorbeeld en de 30% enkel gehaald werd doordat er zoveel blanco stemmen waren, zorg jij dus met jou blanco stem wel ervoor dat de drempel bereikt is.
Maar wat zou daar erg aan zijn. Dat soort denkwijzes geven mij meer het idee dat je in het ja-kamp zou moeten horen. Dan kun je beter wel stemmen :D Ik voel een referenda opkomen om de referenda af te schaffen :D :D

purny schreef:

:j Leeg ja..

Doorkruisen of verkeerd rood kleuren is een ongeldige stem.

Ik was trouwens nr. 105 op de stapel _O-

woofie schreef:
vraag me af waarom dit topic bij vrije tijd en hobby staat? Vind zelfs Bokt de democratie niet belangrijk?

Staat op LN? Links en dat komt omdat linkjes en petities sowieso daar standaard thuis horen.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:57

vind het toch meer iets voor mens en maatschappij

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:04

Emmaa_ schreef:
Ik heb voor gestemd :) Vermoed zelf dat de opkomst onder de 30% gaat blijven, maar we zullen het wel zien. Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar ik vind het belangrijk dat we samenwerken met onze buurlanden, Oekraïne is een mooie buffer tussen ons en Rusland, en als ze het verdrag ondertekenen betekent dat automatisch dat ze oa de mensenrechten (LQHBT rechten voor mij vooral) moeten aannemen die in de rest van Europa ook gelden en dat vind ik heel erg belangrijk.

Vind het wel erg kwalijk dat heel veel mensen niet weten waar ze tegen stemmen. Meisje bij het stemlokaal zei dat ze heel veel mensen hoorde praten over Oekraïne bij de EU, terwijl het daar totaal niet over gaat. De EU heeft met meerdere landen zo'n verdrag, en die zijn allemaal geen lid geworden en gaan dat ook niet worden (denk bijvoorbeeld Marokko).

Dus jij vind het goed dat we dadelijk een nog hogere naheffing krijgen omdat Oekraïne bij Brussel aan komt kloppen voor centjes.
Jij vind het goed dat er doordat er visumvrij gereisd mag worden er mensen met andere plannen onze kant op komen dan het bekijken van de tulpen in de keukenhof...
Ik heb nee gestemd omdat ik vind dat wij al teveel helpen en dit een stap is naar de EU... en omdat het ons alleen maar meer geld gaat kosten
Is het trouwens een opkomst van 30% in elke gemeente of 30 procent in heel Nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:36

Het moet over het algemeen 30% zijn, van de hele bevolking dus.

Ten eerste staat je post vol aannames. Met een handelsverdrag kan Oekraïne niet zonder rede aan komen kloppen bij Brussel voor centjes, echte steun krijgen ze pas als ze lid worden van de EU, iets waarvan ik niet verwacht dat het snel zal gebeuren. Visumvrij reizen interesseert mij niet zo veel, ik vind reizen met visa überhaupt een nogal achterhaald principe. Het boeit mij letterlijk 0% of iemand uit Frankrijk hier vakantie komt houden, of iemand uit Oekraïne.
Te veel helpen kan een mening zijn, het is niet die van mij.