Teken de petitie, meer aandacht voor paarden op de weg!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:04

Nou als ik hier zo lees dan mogen we eerst als ruiters ons wat netter in verkeer mogen gaan gedragen. Want hoe kunnen we van ander verwachten als we dat zelf niet doen?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:22

Fjorj schreef:
Nou als ik hier zo lees dan mogen we eerst als ruiters ons wat netter in verkeer mogen gaan gedragen. Want hoe kunnen we van ander verwachten als we dat zelf niet doen?

Zoals ik het begrijp is het geen discussie over wie zich niet gedraagt in het verkeer.
Er zijn overal rotte appels, van voetgangers tot bestuurders.

Deze petitie gaat volgens mij over het informeren van bestuurders omdat veel mensen niet weten hoe ze moeten reageren in het verkeer. Helaas zijn er ook mensen die sowieso nergens rekening mee houden, maar die zijn toch niet meer te redden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:42

Sonador schreef:
Vind je het gek?
Meeste wielrenners en mountainbikers fietsen je om de oren zonder waarschuwing!
Dus ik zou ook lekker breed blijven, zowiezo heb ik vaak ruzie met wielrenners en mountainbikers (ook in de auto en op de motor). Terwijl ik zelf ook een wielrenner ben :o

Als je een paard ziet, gewoon respectvol en rustig benaderen.
Dat geld imho ook voor mensen op de fiets of mensen die wandelen met of zonder een hond!

Elke dag weer heb ik te maken met idioten die met 100km/h + langs je heen zoeven.
En even aanspreken doe ik niet meer, want je word gewoon verrot gescholden of bedreigd!

Je vindt het normaal dat er op een plek gereden wordt waar je als ruiter niks te zoeken hebt. Je vindt het dan ook nog eens normaal om je lekker breed te maken, zodat de werkelijke gebruikers goed last van je hebben. En dan eis je ook nog eens respect, want daar heb jij recht op :x

Maar ik heb gelukkig goed nieuws voor jou. Ruiters zoals jij zorgen ervoor dat het probleem binnenkort opgelost is. Ruiters zoals jij zorgen er voor dat de rest van Nederland zo'n hekel aan ons krijgen, dat buitenrijden binnen de kortste keren bij wet verboden is...

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:59

Karl66 schreef:
Sonador schreef:
Vind je het gek?
Meeste wielrenners en mountainbikers fietsen je om de oren zonder waarschuwing!
Dus ik zou ook lekker breed blijven, zowiezo heb ik vaak ruzie met wielrenners en mountainbikers (ook in de auto en op de motor). Terwijl ik zelf ook een wielrenner ben :o

Als je een paard ziet, gewoon respectvol en rustig benaderen.
Dat geld imho ook voor mensen op de fiets of mensen die wandelen met of zonder een hond!

Elke dag weer heb ik te maken met idioten die met 100km/h + langs je heen zoeven.
En even aanspreken doe ik niet meer, want je word gewoon verrot gescholden of bedreigd!

Je vindt het normaal dat er op een plek gereden wordt waar je als ruiter niks te zoeken hebt. Je vindt het dan ook nog eens normaal om je lekker breed te maken, zodat de werkelijke gebruikers goed last van je hebben. En dan eis je ook nog eens respect, want daar heb jij recht op :x

Maar ik heb gelukkig goed nieuws voor jou. Ruiters zoals jij zorgen ervoor dat het probleem binnenkort opgelost is. Ruiters zoals jij zorgen er voor dat de rest van Nederland zo'n hekel aan ons krijgen, dat buitenrijden binnen de kortste keren bij wet verboden is...

Geen idee wat je probeert te bereiken met deze post.

Nogmaals: als ik 10x met meer dan 100 per uur op een 60 weg (waar ik overheen MOET als ik naar het bos wil) voorbij word gezoefd, dan is bij mij de 11de keer de maat vol, en ga ik idd hinderen zodat mensen mij ten eerste wel zien, en ten tweede snelheid minderen zoals dat in de wet staat omschreven!

Ik ben niet in overtreding, er staat duidelijk geschreven in de verkeersregels wat je moet doen als je iemand tegen komt met en paard of een koe of ander vee.

En ik heb net zoveel te zoeken op die weg als de fietsers of wandelaars die daar ook gebruik van maken, en ook om de oren worden gereden!

Nee ik laat niet over mij heen lopen, en eis dan dat ze rekening met mij maar ook met die fietser of wanderlaars houden.

Of wil jij wel iemand zijn dood op je geweten hebben?

Ik kan natuurlijk ook vleugeltjes aan mijn paard monteren en door de lucht heen vliegen.
Maarja of de KLM daar nu zo blij mee is ....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:06

Ach ja, altijd hetzelfde liedje..

Mountainbikers zijn gevaarlijk maar ondertussen waggelen ze wel over het MOUNTAINBIKE PAD met hun paard.

Of er is door Staatsbosbeheer een ruiterpad naast het mountainbike pad gelegd, of wij fietsers even rustig aan willen doen, maar op een kruising wordt je bijna van je fiets gereden omdat het zo'n lekker galoppeer stuk is..
(Was overigens dezelfde ruiter)

Maar dat is voor mij verleden tijd, hier gaan de auto's aan de kant, wandelaars met hond houden hun hond vast, motorcrossers zetten hun motor af.. Je passeert elkaar rustig en iedereen is blij.

Geen dooie, geen gewonden, geen schade en geen stress :D

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:17

Sonador schreef:
Geen idee wat je probeert te bereiken met deze post.

Nogmaals: als ik 10x met meer dan 100 per uur op een 60 weg (waar ik overheen MOET als ik naar het bos wil) voorbij word gezoefd, dan is bij mij de 11de keer de maat vol, en ga ik idd hinderen zodat mensen mij ten eerste wel zien, en ten tweede snelheid minderen zoals dat in de wet staat omschreven!

Ik ben niet in overtreding, er staat duidelijk geschreven in de verkeersregels wat je moet doen als je iemand tegen komt met en paard of een koe of ander vee.

En ik heb net zoveel te zoeken op die weg als de fietsers of wandelaars die daar ook gebruik van maken, en ook om de oren worden gereden!

Nee ik laat niet over mij heen lopen, en eis dan dat ze rekening met mij maar ook met die fietser of wanderlaars houden.

Of wil jij wel iemand zijn dood op je geweten hebben?

Ik kan natuurlijk ook vleugeltjes aan mijn paard monteren en door de lucht heen vliegen.
Maarja of de KLM daar nu zo blij mee is ....

Je hoort met je paard op de weg, niet op het fietspad.
Je hebt dus ook niets te eisen..

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:25

Het fietspad loopt over de gewone 60km/h weg (suggestiestrook), moet ik dan midden op de weg gaan lopen ?

Dan hinder ik helemaal het doorgaande verkeer!

:+
Laatst bijgewerkt door Sonador op 07-10-14 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:28

palousa_boy schreef:
Ach ja, altijd hetzelfde liedje..

Mountainbikers zijn gevaarlijk maar ondertussen waggelen ze wel over het MOUNTAINBIKE PAD met hun paard.

Of er is door Staatsbosbeheer een ruiterpad naast het mountainbike pad gelegd, of wij fietsers even rustig aan willen doen, maar op een kruising wordt je bijna van je fiets gereden omdat het zo'n lekker galoppeer stuk is..
(Was overigens dezelfde ruiter)

Maar dat is voor mij verleden tijd, hier gaan de auto's aan de kant, wandelaars met hond houden hun hond vast, motorcrossers zetten hun motor af.. Je passeert elkaar rustig en iedereen is blij.

Geen dooie, geen gewonden, geen schade en geen stress :D

Klopt, hier lopen ook veel mountainbike routes iets waar ik zelf ook gebruik van maak (op de mountainbike).
Maar een goed alternatief is er soms niet, soms moet je wel een stukje over het mountainbike pad heen om vervolgens weer de route te kunnen volgen. Dit komt ook voor met gewone wandelroutes!
Maar de mountainbikers hier zijn echt super moet ik zeggen!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:30

Ik heb ook getekend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:31

Iedereen maakt gebruik van 60 km wegen, ook fietsers. Dan zit je als ruiter niet op een fietspad.
En ik ken het wel hoor, dat ze zo hard rakelings langs je heen knallen. Ik begrijp ook heel goed dat je als ruiter dan het verkeer dat veel te hard aan komt razen gaat dwingen hun snelheid aan te passen door je plek op de weg op te eisen. Zo dwing je de roekeloze bestuurders van motorvoertuigen een veiligere manier van passeren af.

Wat mij altijd opvalt, hoe groter het paard, hoe meer mensen bang worden voor hun eigen hachje, hoe beter ze zich ineens aan kunnen passen.
Ga ik met mijn fjord van 1.42m op pad dan rijden ze hem z'n staart en neus en mijn benen er nog net niet af... Ga ik met mijn Shire van 1.90m en ruim 1000 kilo op pad dan gaat iedereen vanzelf bijna stilstaan wanneer ik ze passeer omdat ze als de dood zijn zo'n slagschip van een paard bovenop hun auto te krijgen.
Dan kan het ineens wel, de snelheid aanpassen.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:53

Anoniem schreef:
Iedereen maakt gebruik van 60 km wegen, ook fietsers. Dan zit je als ruiter niet op een fietspad.
En ik ken het wel hoor, dat ze zo hard rakelings langs je heen knallen. Ik begrijp ook heel goed dat je als ruiter dan het verkeer dat veel te hard aan komt razen gaat dwingen hun snelheid aan te passen door je plek op de weg op te eisen. Zo dwing je de roekeloze bestuurders van motorvoertuigen een veiligere manier van passeren af.

Wat mij altijd opvalt, hoe groter het paard, hoe meer mensen bang worden voor hun eigen hachje, hoe beter ze zich ineens aan kunnen passen.
Ga ik met mijn fjord van 1.42m op pad dan rijden ze hem z'n staart en neus en mijn benen er nog net niet af... Ga ik met mijn Shire van 1.90m en ruim 1000 kilo op pad dan gaat iedereen vanzelf bijna stilstaan wanneer ik ze passeer omdat ze als de dood zijn zo'n slagschip van een paard bovenop hun auto te krijgen.
Dan kan het ineens wel, de snelheid aanpassen.

Jij snapt hem! _/-\o_

Ik vind de discussie goed hierover, je hoort allerlei argumenten en hoe mensen erover denken.
Eigenlijk kan je concluderen dat in het moderne verkeer en mentaliteit, er geen ruimte is voor paarden!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 01:31

CharlotteJay schreef:
getekend !!
ik heb t niet eens gelezen
maar ik zie ze soms rijden en ik ben zo een slimbal :') dat ik gewoon midden op straat blijf lopen met een takke gang :)

daarom teken ik helaas moet ik bijna zeggen niet..
hier al meerdere malen gehad..

omdat ik zelf ook buiten reed als ik even kan, benader ik een paard wijd en langzaam.. al snap ik niet helemaal waarom ze met het verkeer meelopen in plaats van er tegenin, want nu moet ik dus maar hopen dat ze weten dat ik eraan kom. lekker dan als ik zo'n figuur tegenkom dat midden op blijft rijden.. dan moet ik er dus maar 3 km lang achter blijven hangen op ruime afstand, trommelend op het stuur omdat de irritatie wel erg oploopt? nee dan kan ik mij voorstellen dat idioten andere idioten op die manier aansteken om eens op een toeter te rammen.. en de volgende keer is hun irritatie drempel dan lager en toeteren ze eerder..

heb het hier gehad dat ik achter twee poedersuiker's aanreed.. dubbel op de weg.. netjes uit laten rollen tot een kleine 75 meter erachter.. ik zie er een omkijken, die port de ander aan, die kijkt om en zitten mij gewoon uit te lachten op die ponies van ze.. dus ik behoorlijk pissed blijf er wel maar rustig achter zitten.. want ruimte om uit te wijken heb ik niet in verband met zachte berm.. die zachte berm is echter wel 5 meter aan beide zijden, dus waarom ze zelf niet even aan de kant gaan vraag ik mij af... zelfs al is het maar even om stil te staan zodat ik kan passeren..

toen ze weer 'jolig omkeken' wees ik naar de berm, zo van 'als jullie nu even' aan de kant gaan, kan ik er langs..

mag je denken.. kreeg van beide een dikke middelvinger..

ze mogen wat dat betreft blij zijn dat ik om die ponies denk en ze niet los voor mijn neus had, want ik had beide middelvingers zo gebroken met zulk gedrag.

het is een viscieuze circel van automobilisten die opgenaaid worden door ruiters, en ruiters die opgenaaid raken van automobilisten en beide kanten reageert het af op het volgende onvermoede slachtoffer.

ik denk daarom dat de hesjes effectiever zijn en misschien kleine plaatselijke campagnes in het buitengebied.

landelijk heeft weinig nut omdat de gemiddelde nederlander zoals al aangegeven niet of nauwelijks een paard zal tegenkomen.. en als het wegzakt vanuit rijles, zakt ook een campagne weg voor ze een paard tegenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 01:36

Mensen zijn egoïstisch. Als ze hard willen rijden dan moeten ze dat op de snelweg doen. Daar waar paarden niets te zoeken hebben. Maar diezelfde hardrijders op 60 wegen kom ik op de snelweg altijd op de linkerbaan tegen met 110 km/u en dan vinden ze ineens wel dat ik dan rekening met hun moet houden. Dan zitten ze met uitpuilende oogjes in hun achteruitkijkspiegel te kijken wanneer ik eraan kom. De Benidorm bastards hebben nooit geleerd dat alle 80 km binnenwegen nu 60km zone zijn geworden maar oh wee als een ander geen rekening met ze houdt wanneer dat hun uitkomt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 01:49

Anoniem schreef:
Mensen zijn egoïstisch. Als ze hard willen rijden dan moeten ze dat op de snelweg doen. Daar waar paarden niets te zoeken hebben. Maar diezelfde hardrijders op 60 wegen kom ik op de snelweg altijd op de linkerbaan tegen met 110 km/u en dan vinden ze ineens wel dat ik dan rekening met hun moet houden. Dan zitten ze met uitpuilende oogjes in hun achteruitkijkspiegel te kijken wanneer ik eraan kom. De Benidorm bastards hebben nooit geleerd dat alle 80 km binnenwegen nu 60km zone zijn geworden maar oh wee als een ander geen rekening met ze houdt wanneer dat hun uitkomt.

Hier zijn nog genoeg binnenwegen die 80 zijn.
En jij weet blijkbaar zeker dat de mensen die hard op de binnenwegen rijden te zacht op de snelweg rijden?

Sonador schreef:
en ga ik idd hinderen zodat mensen mij ten eerste wel zien, en ten tweede snelheid minderen zoals dat in de wet staat omschreven!

Je bent wel in overtreding als jij het overige verkeer snelheid gaat afdwingen, het is nl verboden het overige verkeer te hinderen.

Ik rij regelmatig over 60 en 80 km wegen (zowel onder het zadel als met de kar) en ik heb 110x liever dat het verkeer gewoon doorrijdt dan af gaat remmen.
Ook zijn deze wegen op sommige plekken gewoon te druk en zal er file veroorzaakt worden als alle automobilisten mij met bv 30 zou moeten passeren.

denice

Re: Teken de petitie, meer aandacht voor paarden op de weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 06:39

In de basis zijn we het dus met elkaar eens. Het is nu al honderd keer genoemd, je kunt pas respect afdwingen als je zelf normaal doet. Door het alleen al te bespreken, komt het onder de aandacht.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:55

Hier ook. Om je dood te ergeren. Ook al rijden we met twee en blijven we zo breed mogelijk naast elkaar rijden om auto's te laten afremmen, dan nog rijden ze gewoon over de stoep. Wij moeten een stuk door het dorp waar mobilisten eigenlijk niet hard mogen rijden maar toch doen.

Wat ook ergerlijk is zijn de wielrenners op de weg. Daar heb ik nog meer een hekel aan dan aan mobilisten. Met groepen stormen ze op milimeterwerk van het paard voorbij, terwijl er ruimte genoeg is om te passeren. Paard schrikt zich een hoedje en kan uithalen. Maar nee hoor daar denken ze geen seconde bij na. Als er wat gebeurt leggen ze de schuld bij ons neer.

De overheid is hier mede verantwoordelijk voor vind ik. Ze moeten eigenlijk net als in België hier aandacht aan geven op televisie.

Mijn vriend bijvoorbeeld rijd pas sinds april. Hij maakt nu met ons gezellig buitenritjes. Voor die tijd had hij nooit iets met paarden te maken. Hij schrok eigenlijk behoorlijk van wat we hier in het verkeer mee maken. Voorheen lette hij daar nooit op. Het is geven en nemen in het verkeer, alleen de ruiter is vaak toch het haasje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:05

Brainless schreef:
[naam] schreef:

Hier zijn nog genoeg binnenwegen die 80 zijn.
En jij weet blijkbaar zeker dat de mensen die hard op de binnenwegen rijden te zacht op de snelweg rijden?

Sonador schreef:
en ga ik idd hinderen zodat mensen mij ten eerste wel zien, en ten tweede snelheid minderen zoals dat in de wet staat omschreven!

Je bent wel in overtreding als jij het overige verkeer snelheid gaat afdwingen, het is nl verboden het overige verkeer te hinderen.

Ik rij regelmatig over 60 en 80 km wegen (zowel onder het zadel als met de kar) en ik heb 110x liever dat het verkeer gewoon doorrijdt dan af gaat remmen.
Ook zijn deze wegen op sommige plekken gewoon te druk en zal er file veroorzaakt worden als alle automobilisten mij met bv 30 zou moeten passeren.

De binnenwegen hier zijn te smal om met 2 auto's elkaar met 60 te passeren, ondanks dat er aan beide zijden graskeien bij aan zijn gelegd. Dus ik vind het alleen al knap dat ze daar wel zo hard durven te rijden. Het is een bevolkingsgroep, de 65+ers waar ik hier het meest last van heb, niet zo moeilijk te herkennen hoor. Die zijn hier vooral nu in het najaar en in het voorjaar veel te vinden omdat het hier toeristisch fietsgebied is en ze in die tijden hun vakanties hier komen houden. Je herkent ze aan hun starre blik en dat ze geen millimeter van het asfalt willen wijken en ook niet op de graskeien gaan rijden wanneer ze je tegemoet komen, maar ze verwachten wel dat ik met de koets of auto bijna volledig door de berm zal uitwijken.
Wanneer ze uit hun auto's stappen en op hun (meegebrachte) fietsen het verkeer in gaan blijven ze star met z'n tweeën naast elkaar fietsen. Mischien moet ik dan ook maar eens flink gaan toeteren :=
Op 80 wegen ga ik nooit rijden met paard en/of koets. Ik steek ze alleen maar over en plan mijn ritten op 60km en zandwegen. Je tussen het 80 km verkeer begeven vind ik levensgevaarlijk omdat het snelheidsverschil te groot is en voor een paard is dat ook niet prettig.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:17

Een beetje krom hoor, als ik over het fietspad ga rijden komen wielrenners langs. Jonkies of ervaren paarden, ik wandel lekker in de berm of net ernaast, zie ik een fietser ga ik de berm in (of niet, afhankelijk van de situatie).

Anderen hoeven zich toch niet aan te passen omdat IK WIL dat ze me langzaam passeren. Sorry, iedereen doet fijn zijn eigen (trainings)rondje op de weg waar zij dat willen doen, is toch gewoon openbare weg hè?

Ik rijd altijd langs (in de berm) 50/60 en 80 wegen (hier is het meeste gewoon 80) en er zijn zeker mensen die op 2 m afstand met 100 km/h of zelfs wat sneller langs razen, maar als het paard waar ik op zit onrustig doet zie je álle mensen afremmen naar een normale snelheid (vaak langzamer) zodat ze direct in de rem kunnen als een paard de weg op vliegt of om het paard gewoon niet bang te maken.
Als ik op de weg loop hoor ik altijd dat mensen gas loslaten, áltijd. Ja dat sommige gewoon 80/90/100 blijven rijden als de weg vrij is en mijn paard netjes rechtuitloopt begrijp ik best, je kunt wel ieder ongeluk gaan 'voorkomen' maar dan moeten we alles wat sneller dan 20 km/h gaat afschaffen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:34

TAO > LN

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:43

Getekend en gedeelt op facebook.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:54

Cassagrande schreef:
Hier ook. Om je dood te ergeren. Ook al rijden we met twee en blijven we zo breed mogelijk naast elkaar rijden om auto's te laten afremmen, dan nog rijden ze gewoon over de stoep. .

En jij vraagt je af waarom je geirriteerde automobilisten tegenkomt in het verkeer.... :roll:

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 10:47

Er is een wezelijk verschil tussen veilig passeren en de boel ophouden.

Wat ik zou willen, is dat mensen rekening houden met paarden, net zoals je met kinderen en oudere mensen doet. Die passeer je ook niet keihard, levensgevaarlijk.

Iederer zijn ding natuurlijk, maar dat ik met 80 kmh gepasseerd wordt met weinig ruimte, vind ik niet normaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:54

Rekening houden met elkaar is gewoon belangrijk. Ruiters horen automobilisten niet te irriteren en als je midden op de weg gaat rijden moet dit altijd voor heel eventjes zijn om te zoeken naar een veilig heenkomen. Hierin Frankrijk houden we op het platte land erg veel rekening met elkaar. Geen problemen dus.
In NL ooit het geluk gehad dat ik met paard en wagen zo gesneden werd dat mijn slimme ruin vol achteruit sprong waarmee hij een ongeluk heeft voorkomen. De bestuurder had echter de grote pech dat de politie het gezien had, dus raampje ging open of het goed ging met ons en vol gas ging de politie er achter aan. Toen wij later beiden passeerden keek de bestuurder niet blij want kreeg een flinke prent. Wij (de kinderen had ik "de pin op de neus gezet van denk erom niet lachen of iets zeggen") zijn normaal en beleefd gepasseerd zonder iets te laten merken van het leedvermaak dat we allemaal stiekem toch wel hadden. Dus zoals ik al eerder schreef, ik heb zeker wel getekend voor de NL ruiters want ook wij hebben zeer nare ervaringen (ook fijne gelukkig) in NL.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:55

Maar als je gaat rijden op een weg waar dit gewoon kan/mag dan moet je er niet raar van opkijken.

Hier rijden sowieso geen aso's rond. Oké 160/170 op de snelweg en 100/120 op de 80 weg gebeurd wel echt veel hier maar ik zie maar vrij weinig onveilige situaties of mensen die geen rekening houden met anderen dus daar kan ik niet echt over oordelen. Is bij mij nog nooit iemand gevaarlijk langsgeraasd, en maak toch de nodige km's op weg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:57

SFC slaat dit op ons?
Wij werden gewoon gepasseerd (reden normaal rechts van de weg) terwijl er een tegenligger kwam en het passeren daar gewoon niet kon. Maar die man propte zich er echt tussen en veroorzaakte dus bijna een ongeluk. Als aanspanning ben je gewoon een verkeersgebruiker en je hoort op de weg thuis. Wij deden niets fout.