4 gezonde leeuwen gedood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:31

Cassidy schreef:
MarlindeRooz schreef:
Misschien moeten we dan maar eens beginnen met hun leefgebied uitbreiden en in tact houden, of de wilde leeuwen een keer met rust laten in plaats van al die achterlijke safari's etc.

Tja....dan heb je het over fokbeperking van mensen, en hoe had je dat willen doorvoeren? Op grote schaal castreren en steriliseren? De bevolking van Afrika groeit, en die populatie moet plek hebben om te wonen en voedsel aan te bouwen. Alle programma's die daar zijn ingevoerd voor familieplanning hebben al die jaren geen zoden aan de dijk gezet.

Inderdaad, de mensheid groeit en daarom sterven de dieren uit ja. :)
Ik denk dat over 1000 jaar de big five er echt niet meer is hoor.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:32

Wat Cassidy aangeeft is ook precies de reden waarom er duizenden haantjeskuikens door de shredder gaan elke dag. Je kunt nou eenmaal (nog) niet op geslacht fokken.

Waarom is een babykip zoveel minder erg dan een welp? Wel eens gezien hoeveel moeite, bloed, zweet, tranen en tijd het kost om uit zo'n ei te kruipen? En dan ben je er eindelijk uit: hop! shredder! Alleen omdat je een mannetje bent!

Maar zoals gezegd, daar kraait geen haan naar. Maar twee welpjes... oehoe dan is de wereld te klein.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:34

MarlindeRooz schreef:
Inderdaad, de mensheid groeit en daarom sterven de dieren uit ja. :)
Ik denk dat over 1000 jaar de big five er echt niet meer is hoor.

Misschien de mens ook niet. :D

Er wordt alle moeite gedaan om dieren in met name Afrika reservaten de ruimte te geven om hun leven te leven. Dat dit niet overal lukt heeft te maken met stropers, en idd het feit dat er iedere keer weer stukjes van het leeftgebied worden afgeknabbeld, boeren in het reservaat hun gewassen gaan aanbouwen, en met name olifanten een vreselijk groot gebied nodig hebben, de oogst van de boeren vernielen en er daarbij ook nog doden vallen.

MarlindeRooz

Re: 4 gezonde leeuwen gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:36

Dat gaan we nooit weten, alleen is de mens de enige die in staat is om zich zo snel aan te passen door bijvoorbeeld boten te bouwen of vliegtuigen oid. Dus de kans dat wij het overleven is groter dan de kans dat dieren het overleven. :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 10:38

Citaat:
Jij vind het dus geen probleem dat kuikens, kalfjes en lammetjes zonder moeder opgroeien, zonder vrijheid en vaak zonder de mogelijkheid om natuurlijk gedrag te vertonen om daarna op transport te worden gezet en vervolgens geslacht te worden?

Ik vind dat ook afschuwelijk!
Daarom eet ik ook geen lamsvlees, ik eet trouwens heel weinig vlees en als ik vlees eet koop ik biologisch vlees (wat trouwens ook veel lekkerder is)
Maar dan nog vind ik het wat anders, de dieren die wij eten worden niet met uitsterven bedreigd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:40

MarlindeRooz schreef:
Dat gaan we nooit weten, alleen is de mens de enige die in staat is om zich zo snel aan te passen door bijvoorbeeld boten te bouwen of vliegtuigen oid. Dus de kans dat wij het overleven is groter dan de kans dat dieren het overleven. :)

Denk je dat echt? Dat het probleem van de groei van de wereldbevolking op te lossen is met boten of vliegtuigen oid? Ben je bekend met exponentiele groei? Dan is het misschien handig om onderstaand filmpje eens te bekijken. We kunnen niet naar een andere planeet om uit te breiden. We moeten het doen met de planeet waarop wij leven.

Dus wil je wat aan de overbevolking doen? Dan beslis iig om zelf geen kinderen de wereld in te zetten.

http://www.youtube.com/watch?v=8x98KFcMJeo

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 10:41

Dat heb ik ook gedaan, ik "neem" bewust geen kinderen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:42

Cassidy schreef:
MarlindeRooz schreef:

Denk je dat echt? Dat het probleem van de groei van de wereldbevolking op te lossen is met boten of vliegtuigen oid? Ben je bekend met exponentiele groei? Dan is het misschien handig om onderstaand filmpje eens te bekijken. We kunnen niet naar een andere planeet om uit te breiden. We moeten het doen met de planeet waarop wij leven.

Dus wil je wat aan de overbevolking doen? Dan beslis iig om zelf geen kinderen de wereld in te zetten.

http://www.youtube.com/watch?v=8x98KFcMJeo

Ik bedoel als er een ramp gebeurd (ziekte, overstroming, meteoriet) kunnen mensen daar beter op anticiperen dan dieren, ik denk niet dat mensen uitsterven omdat er geen baby's meer geboren worden. Daar moet echt een ramp aan te pas komen.

En ja ik ben bekend met het begrip exponentiële groei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:44

Arrabel schreef:
Citaat:
Jij vind het dus geen probleem dat kuikens, kalfjes en lammetjes zonder moeder opgroeien, zonder vrijheid en vaak zonder de mogelijkheid om natuurlijk gedrag te vertonen om daarna op transport te worden gezet en vervolgens geslacht te worden?

Ik vind dat ook afschuwelijk!
Daarom eet ik ook geen lamsvlees, ik eet trouwens heel weinig vlees en als ik vlees eet koop ik biologisch vlees (wat trouwens ook veel lekkerder is)
Maar dan nog vind ik het wat anders, de dieren die wij eten worden niet met uitsterven bedreigd.

Nee omdat ze gefokt worden voor het vlees.
Hoeveel schapen, kippen en (vlees en melk)koeien leven er nog in het wild hier in Nederland?
Geen.. Ze staan allemaal in schuren en als ze mazzel hebben in de zomer overdag in het weiland.
En als ze echt geluk hebben dan worden ze opgevangen door een stichting, net zoals sommige leeuwen geluk hebben en bij bijvoorbeeld Pantera terecht komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:45

MarlindeRooz schreef:
Ik bedoel als er een ramp gebeurd (ziekte, overstroming, meteoriet) kunnen mensen daar beter op anticiperen dan dieren, ik denk niet dat mensen uitsterven omdat er geen baby's meer geboren worden. Daar moet echt een ramp aan te pas komen.

Filmpje bekeken? Als er geen voedsel meer is, dan is het veel sneller over dan een aantal generaties. Valt voedseltekort in jouw ogen onder rampen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:46

En die leeuwen worden gefokt volgens een fokprogramma, en daar passen ze niet in dus daarom moeten ze dood. :+
En dat fokprogramma onder dierentuinen is om gezonde dieren te houden EN vooral om er geld aan te verdienen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:47

Cassidy schreef:
MarlindeRooz schreef:

Filmpje bekeken? Als er geen voedsel meer is, dan is het veel sneller over dan een aantal generaties. Valt voedseltekort in jouw ogen onder rampen?

Nee, filmpje niet bekeken. Voedseltekort is er niet zomaar opeens. Dan zou er sprake zijn van een langzame daling van de bevolking. Wil het plots opeens op houden dan moet er echt iets komen zoals een ziekte onder graan oid.

Ik heb het niet over dat de wereldbevolking afneemt, maar abrupt stopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:49

MarlindeRooz schreef:
En die leeuwen worden gefokt volgens een fokprogramma, en daar passen ze niet in dus daarom moeten ze dood. :+
En dat fokprogramma onder dierentuinen is om gezonde dieren te houden EN vooral om er geld aan te verdienen.

Niet mee eens. Dierentuinen hebben een educatieve taak.

“In the end we will conserve only what we love. We will love only what we understand. We will understand only what we are taught.”

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:50

Hou toch op, dierentuinen zijn er puur voor het geld hoor. Tuurlijk is het belangrijk dat kinderen die diersoorten leren kennen.

"Kijk hier zie je leeuwen, ze leven met 16 op een klein stukje omdat er te veel gefokt is"

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:51

MarlindeRooz schreef:
Ik heb het niet over dat de wereldbevolking afneemt, maar abrupt stopt.

Dat kan zomaar gebeuren. Een meteoriet die zoveel stof in de atmosfeer blaast dat er geen zon meer komt en dan gaat op grote schaal het licht uit. Bij mens en dier. Het hoeft overigens geen meteoriet te zijn, een ontploffing van een supervulkaan zoals Yellowstone is voldoende. En dan is het gewoon klaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:52

Ja, dat zijn toch rampen?

Maar goed ik ga me bannen. :=

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:53

Man wat een drama. Waarom is het mega erg als er leeuwen gedood worden. Maar alle koeien varkens etc wordt wel door de meeste als normaal beschouwd.
Je kan nu eenmaal niet alles levend houden.
echt drama om niks. In de natuur gaan er ook welpen dood en oudere dieren. Aangezien dit geen natuur is zullen de mensen het zelf moeten managen.
das beter dan ze te laten verhongeren of elkaar aanvliegen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 11:25

Hou nou is op met dat vergelijken met slachtvee.
Er zijn nog maar iets van 35.000 leeuwen over in de wereld, dat is heel iets anders dan koeien of kippen!
Ik laat het hierbij want ik zit me verschrikkelijk op te winden door jullie reacties.
Nogmaals ik respecteer ieder zijn mening maar dit maakt me nu even heel boos en ik wil geen dingen zeggen waar ik later spijt van krijg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:31

Maar zie je dan niet dat voor het behoud van een gezonde populatie in de dierentuinen er een management plaats moet vinden? En de welpen mogen van jou niet dood maar ik bespeur op geen enkele manier dat we op een of andere manier tot je doordringen, niet wat het helaas moeten doden van mannelijke nakomelingen (want fokken moet, om de dierentuinbestanden op peil te houden, anders moeten we iedere keer weer dieren uit het wild halen, en dat is pas sneu), de ontbrekende opvang en niet wat de zwerfhonden betreft.

Het enige wat je roept is dat je het walgelijk vindt, en de oplossingen - die helaas niet kunnen - zijn in jouw ogen terugzetten in het wild, of naar de opvang.

Jij kunt je boos maken over onze visie, maar ik kan me boos maken dat er iemand is die gewoonweg weigert om over de rand van zijn bord heen te kijken en die door eigen keuze in kringetjes blijft denken, en dan nog denkt dat hij/zij de oplossing in petto heeft. Want als dat de oplossing zou zijn, zouden er meer mensen op gekomen zijn en was die weg allang ingeslagen geweest.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:33

Arrabel schreef:
Blijkbaar ben ik de enige die er anders denkt over het inslapen van de leeuwen.
Niemand heeft ook nog antwoord weten te geven waarom ze dan 2 welpen gefokt hebben om ze vervolgens na 10 maanden weer af te maken.

Omdat in de eerste plaats er veel meer (betalende!!) bezoekers naar de dierentuin komen!!!

Daarnaast blijkt na fok, dat er bepaalde dieren toch niet voldoen (bv de genenpoel niet divers genoeg, uiterlijk voldoet niet enz); of dat ze achteraf alsnog beslissen dat dat betreffende nest toch ongewenst is.
En ligt niet aan de dierentuinen maar aan het fokprogramma waar ze (vaak door de regering/gemeente) verplicht aan mee doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:37

En dan wordt er ook nog even aan het feit voorbijgegaan dat dit ook een "oeps" nestje zou kunnen zijn geweest. Want ook dieren kunnen door de pil heen drachtig worden.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:54

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik het erg vind dat ze dood moesten maar niet dat ze dood zijn zoals al vaker gezegt waarom is het ene dier meer dan het andere? Maar wat ik me wel afvraag kunnen ze ze niet uitzetten? Dierentuinen zeggen altijd dat ze ervoor willen zorgen dat bepaalde dieren niet uitsterven maar zetten ze ze ook uit? Anders heeft het niet veel zin lijkt mij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:55

Dierentuinen zetten geen dieren uit. Dieren uit gevangenschap werden vroeger uitgezet maar de reservaten willen ze tegenwoordig niet meer, die hebben al te weinig plek voor hun eigen dieren.

Fokken voor het behoud van een soort heeft wel degelijk zin. Er zijn soorten waar in gevangenschap meer van rondlopen dan in het wild, waar in het wild nog steeds op gejaagd wordt door stropers en die daardoor dreigen uit te sterven. Kijk maar eens naar de Okapi.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:15

Reservaten zijn niet zo heel groot en zij kunnen ook maar een bepaald aantal roofdieren herbergen.

Andere gebieden die wel "beschermd zijn", mag wel in gejaagd worden (daar is de leeuwenpopulatie ook dramatisch laag..), want daar mogen de manlijke leeuwen (bijna onbeperkt) geschoten worden.
In dit soort gebieden worden de te veel aan mannen die ze uit de reservaten halen "gedumpt" zodat ze daar als jachttrofee tijdens safari's geschoten kunnen worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:27

Arrabel schreef:
Blijkbaar ben ik de enige die er anders denkt over het inslapen van de leeuwen.
Niemand heeft ook nog antwoord weten te geven waarom ze dan 2 welpen gefokt hebben om ze vervolgens na 10 maanden weer af te maken.
Ik denk dat kudde gedrag in dit topic een beetje van toepassing is, omdat iedereen het er blijkbaar mee eens is reageren alleen mensen die het er ook mee eens zijn of stellen hun mening opeens bij omdat ze bij de rest willen horen.
Prima, ik stel mijn mening niet bij, ik vind het echt belachelijk.
Maar dat is mijn mening, ik zal jullie mening respecteren ik hoop jullie ook die van mij.

Tuurlijk respecteer ik jouw mening. En he, het IS ook gewoon niet leuk dat die dieren dood moeten. Maar er is wel een reden waarom dierentuinen zo strikt moeten omgaan met hun dieren.
Ik zou ook heel graag hebben dat die reden verdwijnt (namelijk de verwoesting van flora en fauna door de mens), maar zolang dat niet gebeurt, ben ik heel blij dat er mensen zijn die zich inzetten voor het behoud van zoveel mogelijk diersoorten. En dat dan niet iedere dag een hoogdag is en niet iedere beslissing plezierig is, dat is dan het nadeel.