Politie schiet koeienvriendje dood.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:27

Oke dat mag dan zo zijn, maar dan nog vraag ik me af waarom altijd de politie de schuld krijgt van dit soort dingen.
Zij mogen namelijk niet beslissen dat het diertje afgeschoten wordt, de Provincie heeft toestemming gegeven. Dat zij wellicht verzuimd hebben alles nader te onderzoeken is niet de schuld van de politie.

*edit* en daarbij krijg ik vreselijk jeuk van mensen die direct beginnen te schreeuwen dat ze de politie wel even het zelfde aan zullen doen en dat het mongolen zijn e.d. Dan denk ik echt: :n

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:30

Ik denk trouwens dat er hier niemand is die het niet wat raar vind dat dit hertje wat dus prima opgevangen werd/had kunnen worden, wordt geschoten zonder de mensen die er voor zorgde in kennis te stellen. Ik snap alleen niet waarom iedereen de politie de schuld geeft? Ik vind het juist goed als de politie een dier wat is aangeschoten uit zijn leiden mag verlossen! Er is denk ik niemand mee geholpen als de politie in een dergelijke situatie op een DA/jager/slager moet gaan zitten wachten (ook als dieren op een andere manier gewond raken trouwens) :?

Ik snap goed dat die boer boos is dat het hert waar hij voor zorgde zonder overleg word geschoten en er ook nog eens word geschoten in zijn weiland vol met zijn koeien (arme koetjes schrikken zich waarschijnlijk ook het apenlazerus), alleen moet je je woede wel de goede kant op richten anders veranderd er toch ook niets :?

caroline_max

Re: Politie schiet koeienvriendje dood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:34

Dat is ook het punt waar het artikel (oorspronkelijk) omgaat. Dat er geschoten is (politie was er trouwens MET de jager). Het blijft raar dat er zonder overleg zoiets gedaan wordt. Terwijl het dier er al weken liep ook. Er was (in het oorspronkelijke verhaal dan) geen beschuldiging te vinden. Alleen de vraag waarom het zo gedaan is.

Als er gevaarlijke situaties ontstaan moet je ingrijpen, denk dat iedereen het daar mee eens is (en anders eens een ree op je motorkap proberen, dat is niet fijn voor beide partijen :O). Maar in deze situatie was er van gevaarlijke situatie geen sprake. En voor hetzelfde waren de pinken geschrokken en in paniek de weg op gerent. Dan is het wel zo handig dat de boer erbij is toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:37

Omdat er in de openingspost geen stelling neergezet is, maar alleen een link naar een nieuwsartikel verplaats ik (na overleg) dit topic naar LN.

[NM] > [LN]

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:39

pff, rare redening van de politie zeg, ze zullen wel gedacht hebben: 'beter voorkomen dan genezen',
maar volgens die redenering zou je ook alle bossen die langs snelwegen liggen kunnen rooien, omdat er een kans is dat ze omvallen 8)7

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:40

Sneue agenten, geen respect !

medelijden met zon onschuldig hertje ! :(

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:44

caroline_max schreef:
Dat is ook het punt waar het artikel (oorspronkelijk) omgaat. Dat er geschoten is (politie was er trouwens MET de jager). Het blijft raar dat er zonder overleg zoiets gedaan wordt. Terwijl het dier er al weken liep ook. Er was (in het oorspronkelijke verhaal dan) geen beschuldiging te vinden. Alleen de vraag waarom het zo gedaan is.

Als er gevaarlijke situaties ontstaan moet je ingrijpen, denk dat iedereen het daar mee eens is (en anders eens een ree op je motorkap proberen, dat is niet fijn voor beide partijen :O). Maar in deze situatie was er van gevaarlijke situatie geen sprake. En voor hetzelfde waren de pinken geschrokken en in paniek de weg op gerent. Dan is het wel zo handig dat de boer erbij is toch?

Voor op gesteld dat ik het ook raar vind dat de boer niet op de hoogte is gesteld blijf ik toch bij mijn standpunt dat de politie hier niet de schuld van mag krijgen.
Ze waren met een jager, dan is er vooraf door de Provincie besloten dat het diertje afgeschoten moet worden. Niet de politie maar de Provincie had onderzoek moeten doen naar dit hertje. De politie heeft waarschijnlijk alleen maar uitgevoerd wat hun opgedragen is ;)
Een agent zit niet te wachten op een onderzoek van de rijksrecherche waarom ze hun vuurwapen hebben gebruikt, want dat is wat er gebeurd na gebruik van hun dienstwapen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:53

Ik kan erbij aan toevoegen dat de politie niet mee gaat op een jacht. Zij zullen gebeld zijn toen de jager zijn klus niet kon klaren en geen andere oplossing meer wist.

Ik praat het niet goed, ik vind ook dat het anders had gemoeten. Echter ik vind het wel heel kort door de bocht en nogal simpel om de politie de schuld te geven. Die is niet het orgaan wat dit in gang heeft gezet. Zij zijn gekomen toen het niet ging zoals kennelijk was afgesproken.

Jammer dat iedereen altijd maar klaagt over de politie en niet verder kijken/lezen dan hun neus lang is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:33

liedje89 schreef:
. Ik snap alleen niet waarom iedereen de politie de schuld geeft?

Omdat in het eerste nieuwsbericht alleen de politie gemeld werd als actor. Later is er dan verduidelijking gekomen dat het van de Provincie uit kwam.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:34

Gini schreef:
liedje89 schreef:
. Ik snap alleen niet waarom iedereen de politie de schuld geeft?

Omdat in het eerste nieuwsbericht alleen de politie gemeld werd als actor. Later is er dan verduidelijking gekomen dat het van de Provincie uit kwam.

Iedere jostie weet toch dat het niet de taak is van de politie om te jagen en het staat bovendien in het eerste bericht dat het dier is aangeschoten door een jager....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:37

liedje89 schreef:
Iedere jostie weet toch dat het niet de taak is van de politie om te jagen en het staat bovendien in het eerste bericht dat het dier is aangeschoten door een jager....

Maar dat was niet de reden voor het nekschot. Dat was het risico dat die de snelweg op zou lopen. En de jager was toch bij de politie? Want die hadden samen toch tig vangpogingen ondernomen? Maw, communicatie sukkelt weer langs alle kanten. De woordvoerder moet waarschijnlijk diverse partijen uit het kwade daglicht zetten. :+ Want wie geeft er nou het bevel om Bambi dood te schieten.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:43

Toch is dit verhaal voor mijn gevoel niet helemaal compleet en hou ik een aantal gaten in de logica van dit verhaal.

Zo is er de aanwezigheid van een jager die het dier al aanschiet, maar het vervolgens door de politie een nekschot laat geven. Als de jager aanwezig is en de politie (terecht) geen onderzoek van de rijksrecherche wil, waarom heeft de aanwezige jager dan de klus niet zelf volledig afgehandeld? Eventueel met behulp van de politie om het dier te traceren/vast te houden? >;)

Daarnaast de blunder van de Provincie om niet even de eigenaar van de wei in te lichten. Ongeacht of er dieren op zouden staan, dit valt onder simpel goed fatsoen, zodat de mensen rekening kunnen houden met de aanwezigheid van een jager. Iemand op het Provinciehuis heeft er blijkbaar niet bij stilgestaan dat jagers soms ook per ongeluk mensen kunnen raken als die slecht zichtbaar zijn. Maar blijkbaar heeft de Provincie liever een dikke schadeclaim als het onverhoopt mis blijkt te gaan.
Had de Provincie echter wel contact opgenomen, hadden ze ook gelijk gehoord dat het hertje met een paar dagen naar een hertenkamp zou zijn overgebracht. Dat had de Provincie dan weer geld kunnen schelen, omdat er geen jager meer nodig zou zijn geweest.

Blijkbaar is zelfs nooit nagedacht om dit hertje een kans op leven te geven, door (zoals al eerder werd geopperd) het dier te verdoven en direct af te voeren. Maar ja, ook dan hadden ze contact moeten opnemen met de eigenaar vanuit de Provincie, en daar zien ze contact met burgers dus blijkbaar niet als een prioriteit... :n

Zelf sluit ik zeker niet uit dat er inderdaad ter plaatse een hert of ree op de weg heeft gelopen, en dat daar zeker sporen van zijn gevonden. Echter met de belabberde natuurkennis bij de gemiddelde mens tegenwoordig, heeft de erbij geroepen agent waarschijnlijk geen flauw idee gehad van waar hij nu precies naar moest kijken en wat hij nu precies zag. En heeft ervoor gekozen om de meest voor de hand liggende optie terug te koppelen naar het bureau: het hertje in de wei....
Daar ging het dus eigenlijk al fout. Toen had er een jager moeten staan, eventueel met een hond, zodat het spoor te volgen zou zijn en om te zien of het spoor wel bij het jonge diertje in de wei kon horen. Hoe dan ook, zowel politie als Provincie heeft hier voor mijn gevoel een paar aardige steken laten vallen.

En stiekem ben ik dan ook wel benieuwd hoe de rapportages luiden die zijn opgesteld over de gevonden sporen bij de snelweg en het mislukte afschieten door de jager.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:02

sakkie wil je misschien ophouden mij te quoten? Zoals ik nu al meerdere keren aangegeven gaat het (mij) helemaal niet om schuld. Ik heb de hele politieagent (die trouwens keurig anoniem is gebleven in alle media) niet genoemd. In mijn laatste antwoord zeg ik nogmaals dat er helemaal geen insteek was vanuit de media richting schuld. Er zijn alleen vragen gesteld over de gevolgde procedure, en dat lijkt me in dit geval terecht.

De jager was tegelijk met de politie ter plaatse, waarom de agent uiteindelijk geschoten heeft is onduidelijk. Misschien munitie op (lijkt me vreemd voor een jager maar goed) of een haperend geweer? Maar eenmaal aangeschoten kun je een dier niet laten liggen, dus dat lijkt me dan juist goed dat de agent geschoten heeft (beter dan wachten op andere jager of veearts dan)

Er lopen hier heel veel reeën, en die lopen ook regelmatig op de weg. Dat is erg gevaarlijk natuurlijk. Dit jaar zijn er al meer reeën (dan normaal) afgeschoten, en uit de meeste groepen is de bok nu geschoten. Ze hopen dat dat gaat helpen qua overlast/gevaar. geen idee of dat voor meerdere gebieden geldt overigens.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:25

caroline_max schreef:
De jager was tegelijk met de politie ter plaatse, waarom de agent uiteindelijk geschoten heeft is onduidelijk. Misschien munitie op (lijkt me vreemd voor een jager maar goed) of een haperend geweer? Maar eenmaal aangeschoten kun je een dier niet laten liggen, dus dat lijkt me dan juist goed dat de agent geschoten heeft (beter dan wachten op andere jager of veearts dan)

Natuurlijk kun je een aangeschoten dier niet laten liggen. Maar ik blijf het vreemd vinden dat een ingehuurde jager niet zelf het karwei afmaakt. Een haperend geweer of te weinig munitie lijken mij ook erg onwaarschijnlijk. De meesten hebben meer dan 1 geweer bij zich op zo'n klus en munitie in overschot. Het gaat mij dus vooral om dat eerste stukje uit de quote, dat de jager tegelijk met de politie ter plaatse is. Dan had hij desnoods het wapen van de politie geleend en het dier geholpen. Een jager is daar toch beter op voorbereidt en met meer kennis dan de gemiddelde agent.

Maar goed, zoals ik al zei zitten er voor mijn gevoel gaten in de logica van het verhaal, en dit is een van.
Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de rapportages die er zijn gemaakt met betrekking tot deze zaak. Daar zou alles in moeten staan. Wij kunnen nu slechts speculeren en educated guesses maken.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:48

Niemand hier heeft het erover dat een damhert beschermt is. Er wordt zoveel tegen gehouden als ergens een beschermt dier zit en nu mag het zonder pardon afgeschoten worden. Het dier zou, als hij niet in de stal kon aarden.blijven etc, naar het hertenkamp gaan.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:08

quintusgl schreef:
Niemand hier heeft het erover dat een damhert beschermt is. Er wordt zoveel tegen gehouden als ergens een beschermt dier zit en nu mag het zonder pardon afgeschoten worden. Het dier zou, als hij niet in de stal kon aarden.blijven etc, naar het hertenkamp gaan.

dat staat toch in het artikel? ik heb dat gelezen iig...
maar wat als het zijn eigen hert was? omdat je een hert hebt moet hij dan maar afgeschoten worden? -O-

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:19

haha, ja dat bedoel ik ook. Dat ik niet begrijp dat ze zomaar een vergunning afgeven voor een dier wat beschermt is....