Denk na vóór je met dolfijnen gaat zwemmen!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Denk na vóór je met dolfijnen gaat zwemmen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 23:17

Het topic gaat nu over dolfijnen en walvissen en niet over paarden.
Open daar anders je eigen topic over dat je dat zielig vund.. Dan zal je ongetwijfeld reacties krijgen met: Ja maar die zielige stieren,koeie,varkens,kippen.

Dus zullen we ff bij het onderwerp blijveb?
T is gewoon gruwelijk...da's n feit.

En kunstjes doen staat hier los vab.. T gaat over de massale dolfijnen slachting...
En niet over kunstjes doen.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:56

Jolliegirl schreef:
Maar in Japan houden ze zich NIET aan die regels...
Ik vraag me nu eigenlijk wel af waar je deze informatie vandaan haalt.

En ik denk dat het grote verschil met bv dieren een wilde kudde paarden is dat die niet bedreigd zijn, terwijl dat bij de meeste soorten walvissen niet met zekerheid gezegd kan worden. En paardenvlees wordt ook wel degelijk gegeten. In Japan hebben ze tonnen walvissenvlees dat ze niet verkocht krijgen en toch blijven ze volhouden dat het vlees nodig is in het kader van voedselzekerheid?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:03

Ik zeg nergens dat ik dat zielig vind haha, vind het hypocriet. Als je dat niet wilt lezen moet je zo'n topic niet openen.
Ik vind het niet zieliger wanneer een dolfijn geslacht wordt voor het vlees dan wanneer een varken daarvoor geslacht wordt. Er valt natuurlijk wel wat te zeggen over de manier waarop en de regels die daarbij horen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 08:34

En ik heb het hier dus over de manier waarop en de regels.

En ik vind een varken in een hokkie net zo triest ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:56

Mijn excuses, ik bedoelde natuurlijk 'je hebt geen recht van spreken als je ook gewoon bio industrie vlees eet'

Anyway, ik ben even benieuwd naar het nut van dit topic. Hard roepen hoe zielig al die dolfijntjes zijn? Natuurlijk vind ik het ook naar, maar menig mens die dat roept mag eerst zijn eigen leven een pak verbeteren. Vind ik.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 13:47

Magrathea: Als je zo simpel denkt.. Dat er dus geen topic geopend mag worden om mensen erop te attenderen..
Wáár moet je dan beginnen??

Mensen moeten zich eerst bewust worden van iets.
En aan de reacties te zien, zijn er dus nog mensen die niet wisten dat zwemmen met dolfijnen vaak uit dit soort geweldadigheid komt, en het heus niet een leuk goed gevangen dolfijntje is.
Maar er voor dat ene dolfijntje, hele families zijn afgeslacht.

Wat ik hiermee wil bereiken(En ach, wat heet bereiken)
Is dat mensen zich bewust worden van...
Mensen kunnen de link van de Sea Shepherds delen, op facebook zetten, foto's delen.. meehelpen bij acties, doneren.
Er is zát wat je kunt doen. Maar het simpelste wat je doen kunt : NIET gaan zwemmen met dolfijnen in gevangenschap!

En even over vlees.
Natuurlijk zal er bij mij wel eens biovlees ingaan. Op een verjaardag een broodje ham krijgen o.i.d.. of een gebakken eitje(weet jij veel waar dat ei vandaan komt..)

Maar zelf, en zeker als ik straks in mn eigen huis woon met mn vriend, let ik heel erg op eten en waar het vandaan komt.
Tot kort geleden at ik alleen vlees van de koeien waarvan ik wist waar ze stonden en hoe die opgegroeid waren..

Er zijn zat biologische bedrijven die hun koeien het gehele jaar(uitzonderingen daargeladen bij eventueel kalveren of noodweer) buiten hebben lopen, en eens in de zoveel tijd een koe slachten en verkopen. Dát is eerlijk vlees, zolang dit bij een fatsoenlijke slachterij gebeurt en er netjes met het dier omgegaan word.

Maar het belangrijkste is gewoon : Word jezelf ervan bewust.. Van de dingen die je eet, de dingen die je doet. En houd een klein beetje rekening met de dieren...

Zwem niet met dolfijnen
Ga niet naar de arena in Spanje
Eet geen halal vlees
Koop geen legbatterij eieren

Het is zó simpel om ook maar een heel klein beetje te helpen... :)
En als 100 mensen dat doen, is het geen klein beetje meer, maar word het telkens meer en meer.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:19

Je kan geen legbatterij eieren meer kopen hoor.
Helaas worden ze nog wel massaal door het kant en klare eten gedaan :(

Voor de rest heb je gelijk hoor.
Mensen moeten bewust worden gemaakt zodat ze zelf een beslissing
nemen of ze er aan mee willen werken.
En er zijn altijd mensen die het geen reet kan schelen.
Maar goed dan mag ook. Hoe vervelend dat ook is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 01:02

Na zo'n 30 dagen geen dolfijnenvangst in Taiji komen de boten nu met een pod dolfijnen naar de baai... ze gaan weer slachten dus..

Stelletje walgelijke bloedhonden...

Cam : Je kunt ze niet meer kopen..Maar t gaat wel door het eten?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:11

Jolliegirl schreef:
Na zo'n 30 dagen geen dolfijnenvangst in Taiji komen de boten nu met een pod dolfijnen naar de baai... ze gaan weer slachten dus..

:r Bah bah bah! wat hebben wij hen ooit misdaan? ;(

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:59

Ik heb dit topic een beetje doorgelezen.
Ongelooflijk hoe mensen dierenmishandeling altijd maar proberen te relativeren en vergelijken om iets goed te praten! :r GEK word ik er van.
Is het echt zo moeilijk om de ontdekking van gruwelijk dierenleed in je op te nemen, en te erkennen dat het inderdaad iets gruwelijks is? Zonder "ja maar"?

Het kan die dolfijnen geen ene moer schelen of je vlees eet, van paars houdt of dat je fietsband lek is. Het gaat die dolfijnen erom dat ze met
rust gelaten willen worden maar machteloos zijn. DAT is de reden dat Jolliegirl dit topic opent. NIET om aan te horen "Ja maar jij doet wel dit dus
jij hebt geen recht van spreken". Mensen met borden voor hun kop horen iets gruwelijks en schrijven het gelijk af door het te vergelijken met
iets heel anders om het zo te relativeren. Triest, héél triest. En precies de reden waarom dierenleed nog bestaat. Wijzen met vingertjes, ogen
sluiten en niets willen veranderen. Veel makkelijker en veiliger +:)+

Sorry, kan me echt heel erg opfokken om dat soort reacties. Niet alleen in dit topic, maar kom het ook vaak tegen als ik het over het dragen
van bont heb. Zoals jij (Jolliegirl) bezig bent met bewustwording van dolfijnen ben ik heel erg bezig met bewustwording van het dragen van bont.
Bedenk me nu dat ik daar eens een topic over zou moeten openen met een filmpje hoe dat bont verkregen wordt! :P Echt niet dat je ooit nog eens
zo'n jas met bontkraag koopt. Tenzij je heel goed bent in "ja maar" en een bord voor je kop hebt :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 11:19

Kom maar op met dat topic! Dan meld ik mij daar ook.
Ik zal ook nevernooit geen bont dragen!!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:21

Ik ben me sinds vorig jaar heel bewust geworden, waar dat bont vandaan komt. Mij niet meer gezien!!!!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:39

Dat ze in Japan zich niet aan regels houden staat voor mij als een paal boven water.
Maar bijvoorbeeld in Noorwegen, dat is geen barbaars land, ik denk dat het daar heel anders zal gaan.
En van mij mag er wel onderscheid in gemaakt worden.

Je schrijft je draagt geen bont, ik ook niet.
Maar koop je Nederlands bont dan heeft dat dier het niet slechter gehad dan de kip of het varken.
Dan heb je naar mijn idee alleen maar recht van spreken als je vega bent.
Koop je het uit Japan wil ik niet weten hoe het aan zijn einde is gekomen.
Dat verschil is immens groot en dat zal met dolfijnen en walvissen niet anders wezen.
Bezoek je sites als wakker dier of bont voor dieren zie je nooit de waarheid van Nederland. Maar menen die de sector niet kennen slikken het als zoete koek.
Dat zal met een zelfde soort site van de zee dieren niet ander zijn.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:00

Sim1 schreef:
Ik heb dit topic een beetje doorgelezen.
Ongelooflijk hoe mensen dierenmishandeling altijd maar proberen te relativeren en vergelijken om iets goed te praten! :r GEK word ik er van.
Is het echt zo moeilijk om de ontdekking van gruwelijk dierenleed in je op te nemen, en te erkennen dat het inderdaad iets gruwelijks is? Zonder "ja maar"?

Het kan die dolfijnen geen ene moer schelen of je vlees eet, van paars houdt of dat je fietsband lek is. Het gaat die dolfijnen erom dat ze met
rust gelaten willen worden maar machteloos zijn. DAT is de reden dat Jolliegirl dit topic opent. NIET om aan te horen "Ja maar jij doet wel dit dus
jij hebt geen recht van spreken". Mensen met borden voor hun kop horen iets gruwelijks en schrijven het gelijk af door het te vergelijken met
iets heel anders om het zo te relativeren. Triest, héél triest. En precies de reden waarom dierenleed nog bestaat. Wijzen met vingertjes, ogen
sluiten en niets willen veranderen. Veel makkelijker en veiliger +:)+

Sorry, kan me echt heel erg opfokken om dat soort reacties. Niet alleen in dit topic, maar kom het ook vaak tegen als ik het over het dragen
van bont heb. Zoals jij (Jolliegirl) bezig bent met bewustwording van dolfijnen ben ik heel erg bezig met bewustwording van het dragen van bont.
Bedenk me nu dat ik daar eens een topic over zou moeten openen met een filmpje hoe dat bont verkregen wordt! :P Echt niet dat je ooit nog eens
zo'n jas met bontkraag koopt. Tenzij je heel goed bent in "ja maar" en een bord voor je kop hebt :')

amen _/-\o_ de struisvogel politiek schijnt voor heeeel veel mensen DE oploissing te zijn

dit nog ffe toevoegen http://www.eenvandaag.nl/binnenland/477 ... autoplay=1

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:33

Jolliegirl schreef:

Volgens mij heb ik dat ik mijn post gezet.
Helaas is het dus lastig om legbatterij eieren helemaal te bannen uit je eten.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:01

Ik snap je frustratie Sim1 en het is waar dat concrete actie soms nodig is, al is het maar iets eenmalig zodat de mensen nog eens wakker geschud worden, maar ik blijf erbij dat wat Seashepherd doet niet de oplossing is. Zoals ik eerder al schreef komt het allemaal neer op politiek, daar moeten er dingen gaan veranderen en Japanse boten rammen gaat hier echt niet helpen. De reacties waar ik mij dan weer aan erger zijn die van mensen die blijkbaar alleen de post van Jolliegirl of de site van Seashepherd hebben gelezen. Dit geeft een heel eenzijdige visie terwijl er zoveel meer bij komt kijken. Voor de walvisvaart bestaat er een commissie die alles regelt, het IWC en Japan houdt zich perfect aan hun regels dus ze doen niets illegaals. Misschien moeten die regels dan strenger worden en moeten ook kleinere walvisachtigen en dolfijnen er in opgenomen worden, maar ook dit is politiek.
Ik vind wat er gebeurt ook vreselijk en ik zal het niet goedkeuren, maar ik vind het te gemakkelijk om te zeggen dat Japan er dan maar gewoon zonder meer mee moet ophouden. En ik vind die 'ja maar' net belangrijk, het betekent dat mensen zich niet blindstaren op wat ze te horen en te zien krijgen in de media maar dat ze ook zelf verder nadenken.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:08

Voor mij heeft het niks met die sites van Bont voor Dieren/Wakker Dier/Sea Shepherd of hun manieren van
aanpak te maken. Die filmpjes van hoe het eraan toe gaat zijn puur bewijs van wat er aan de hand is. Welk politieke
spelletje daar dan weer achter zit interesseert mij geen hol. Feit is dat die dieren op die manier vreselijk worden
behandeld. Er valt niet over te discussiëren, er valt niks over goed te praten. Welke reden men ook heeft om dieren
op de manier te behandelen zoals in de filmpjes te zien is, het HOORT NIET.

Al het gemaar eromheen zijn inderdaad politieke standpunten en daar hebben die dieren en ik NIETS aan.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:22

Misschien interesseert de politiek er achter je niet maar ik vind dat daar de oplossing ligt. Wat zie jij dan als oplossing?

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:29

Ik zeg niet dat politiek geen oplossing is :) Ik bedoel meer dat ik politieke redenen voor dit soort mishandelingen
nooit geldige redenen vind. Tenminste, ik begreep uit jouw verhaal dat je wel "ja maar" mag zeggen om politieke
redenen. En daar hebben die dieren niets aan.

Dé oplossing is bewustwording bij de consument zelf. Zolang consumenten lak hebben, verandert er niets.
Eet ineens niemand vlees meer, dan wordt het ook niet meer geproduceerd. Nu zal dat natuurlijk niet zo snel
gebeuren, maar als iedereen die docu Earthlings zou kijken zou de bewustwording groter worden en zou een
groot deel verantwoorde keuzes maken. Dat is in elk geval IETS.

Voor bont precies hetzelfde. Weet iedereen wat echt of nepbont is en hoe het verkregen wordt, zal er veeeeeeeel
minder bont verkocht en dus geproduceerd worden. Natuurlijk zijn er mensen die "schijt" hebben of lijden aan
cognitieve dissonatie (dus het "hypocriet" vinden wel vlees te eten maar tegen bont te zijn dus het maar allebei
wel doen, dan ben je tenminste niet hypocriet), dat zijn dan de rotte appels van de maatschappij en doe je niks aan.
Maar een verschil maken in hoeveelheid en manier van productie begint gewoon bij onszelf en zou ook ieders
maatschappelijke plicht moeten zijn.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:58

misschien wel geen dolfijn, maar een Orka. valt onder hetzelfde principe.

Eenvandaag had gister een stuk over de nieuwe film Blackfish.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1377508

Aflevering begint op 19.30

http://www.filmvandaag.nl/recensies/59-leven-in-gevangenschap

Citaat:
lackfish is de naam die de orka's toegekend krijgen van de vissers en indianen. Zij zijn van mening dat deze wilde dieren met rust gelaten moeten worden. In plaats daarvan worden orka's in gevangenschap gehouden en gebruikt om shows mee op te voeren in parken, zoals Seaworld (Orlando) en Loro Parque (Tenerife). De overgang van het leven in het wild naar het leven in gevangenschap wordt allemaal in beeld gebracht. De focus van de documentaire wordt voornamelijk gelegd op de gevaarlijke gevolgen van het houden van orka's in gevangenschap. Verschillende orkatrainers zijn toegetakeld door dit zoogdier tijdens het voorbereiden en uitvoeren van de orkashows. Sommige trainers zijn zelfs als gevolg hiervan van hun leven beroofd. Voornamelijk de show-orka Tilikum wordt sterk naar voren gebracht, omdat hij meerdere doden op zijn geweten heeft. Nabestaanden praten vol verdriet over de overleden trainers en diverse getuigen vertellen hoe machteloos ze zich voelden toen ze de dodelijke aanval zagen gebeuren. Ondanks de vele risico's die het vak met zich meebrengt, blijven de trainers vol overgave doorgaan met hun beroep. Het is ontroerend om te zien hoe de trainers hun emotionele band met de orka's omschrijven.

Moreel vraagstuk
Ondanks dat deze documentaire slechts 83 minuten duurt, geeft het veel informatie weer en zet het de kijker aan het denken over het volgende vraagstuk: is het moreel aanvaardbaar om orka's in gevangenschap te houden? Het is aan de kijker om daar een eigen mening over te vormen, maar de documentaire stuurt de kijker voornamelijk wel naar één antwoord toe.

Schuld
Seaworld wordt erg negatief in beeld gebracht in deze documentaire. Ondanks dat er verschillende aanvallen van orka’s op trainers hen fataal werden, bleef Seaworld de orkashows doorzetten. Nieuwsberichten tonen aan dat Seaworld het woord 'aanval' niet in de mond wil nemen en omschrijft de voorvallen als 'ongelukken'. Zelfs als uit onderzoek is gebleken dat de orka de schuldige partij is, gaf Seaworld de schuld nog steeds aan de overleden trainers. Gabriela Cowperthwaite vermoedde dat er meer schuilde achter dit verhaal en besloot daarom deze documentaire te maken. Het feit dat Seaworld weigerde mee te werken aan interviews voor deze documentaire, toont naar mijn idee aan dat ze wel degelijk weten dat ze zelf schuldig zijn. Desondanks is het jammer dat Seaworld weigerde mee te werken aan de documentaire, omdat het een ultieme kans voor hen zou zijn om hun kant van het verhaal te vertellen. Nu wordt voornamelijk de negatieve kant van orka’s in gevangenschap belicht. De kijker heeft daarom niet genoeg informatie van beide kanten om een weloverwogen oordeel te vormen over het vraagstuk.

Voor orkaliefhebbers is dit een echte must see documentaire, maar ook voor anderen is deze documentaire zeker een bezoek waard. Het morele vraagstuk dat in de documentaire behandeld wordt, zet de kijker aan het denken en maakt het interessant om naar te kijken. Het is belangrijk dat de kijker geconfronteerd wordt met het leven van de orka’s achter de schermen. Na het zien van deze documentaire kijk je vanuit een ander oogpunt naar de belevingswereld van de orka's.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 10:54

Blackfish..ook al een triest geval..
Seaworld...bah...daar zet ik dus echt geen poot...
Mn vriend is er geweest...maar die hoef ik daar okk niet nog eens naar toe zien gaan hoor....