Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jolliegirl schreef:Ik vraag me nu eigenlijk wel af waar je deze informatie vandaan haalt.Maar in Japan houden ze zich NIET aan die regels...
Sim1 schreef:Ik heb dit topic een beetje doorgelezen.
Ongelooflijk hoe mensen dierenmishandeling altijd maar proberen te relativeren en vergelijken om iets goed te praten!GEK word ik er van.
Is het echt zo moeilijk om de ontdekking van gruwelijk dierenleed in je op te nemen, en te erkennen dat het inderdaad iets gruwelijks is? Zonder "ja maar"?
Het kan die dolfijnen geen ene moer schelen of je vlees eet, van paars houdt of dat je fietsband lek is. Het gaat die dolfijnen erom dat ze met
rust gelaten willen worden maar machteloos zijn. DAT is de reden dat Jolliegirl dit topic opent. NIET om aan te horen "Ja maar jij doet wel dit dus
jij hebt geen recht van spreken". Mensen met borden voor hun kop horen iets gruwelijks en schrijven het gelijk af door het te vergelijken met
iets heel anders om het zo te relativeren. Triest, héél triest. En precies de reden waarom dierenleed nog bestaat. Wijzen met vingertjes, ogen
sluiten en niets willen veranderen. Veel makkelijker en veiliger![]()
Sorry, kan me echt heel erg opfokken om dat soort reacties. Niet alleen in dit topic, maar kom het ook vaak tegen als ik het over het dragen
van bont heb. Zoals jij (Jolliegirl) bezig bent met bewustwording van dolfijnen ben ik heel erg bezig met bewustwording van het dragen van bont.
Bedenk me nu dat ik daar eens een topic over zou moeten openen met een filmpje hoe dat bont verkregen wordt!Echt niet dat je ooit nog eens
zo'n jas met bontkraag koopt. Tenzij je heel goed bent in "ja maar" en een bord voor je kop hebt
Jolliegirl schreef:Na zo'n 30 dagen geen dolfijnenvangst in Taiji komen de boten nu met een pod dolfijnen naar de baai... ze gaan weer slachten dus..
Stelletje walgelijke bloedhonden...
Cam : Je kunt ze niet meer kopen..Maar t gaat wel door het eten?
Citaat:lackfish is de naam die de orka's toegekend krijgen van de vissers en indianen. Zij zijn van mening dat deze wilde dieren met rust gelaten moeten worden. In plaats daarvan worden orka's in gevangenschap gehouden en gebruikt om shows mee op te voeren in parken, zoals Seaworld (Orlando) en Loro Parque (Tenerife). De overgang van het leven in het wild naar het leven in gevangenschap wordt allemaal in beeld gebracht. De focus van de documentaire wordt voornamelijk gelegd op de gevaarlijke gevolgen van het houden van orka's in gevangenschap. Verschillende orkatrainers zijn toegetakeld door dit zoogdier tijdens het voorbereiden en uitvoeren van de orkashows. Sommige trainers zijn zelfs als gevolg hiervan van hun leven beroofd. Voornamelijk de show-orka Tilikum wordt sterk naar voren gebracht, omdat hij meerdere doden op zijn geweten heeft. Nabestaanden praten vol verdriet over de overleden trainers en diverse getuigen vertellen hoe machteloos ze zich voelden toen ze de dodelijke aanval zagen gebeuren. Ondanks de vele risico's die het vak met zich meebrengt, blijven de trainers vol overgave doorgaan met hun beroep. Het is ontroerend om te zien hoe de trainers hun emotionele band met de orka's omschrijven.
Moreel vraagstuk
Ondanks dat deze documentaire slechts 83 minuten duurt, geeft het veel informatie weer en zet het de kijker aan het denken over het volgende vraagstuk: is het moreel aanvaardbaar om orka's in gevangenschap te houden? Het is aan de kijker om daar een eigen mening over te vormen, maar de documentaire stuurt de kijker voornamelijk wel naar één antwoord toe.
Schuld
Seaworld wordt erg negatief in beeld gebracht in deze documentaire. Ondanks dat er verschillende aanvallen van orka’s op trainers hen fataal werden, bleef Seaworld de orkashows doorzetten. Nieuwsberichten tonen aan dat Seaworld het woord 'aanval' niet in de mond wil nemen en omschrijft de voorvallen als 'ongelukken'. Zelfs als uit onderzoek is gebleken dat de orka de schuldige partij is, gaf Seaworld de schuld nog steeds aan de overleden trainers. Gabriela Cowperthwaite vermoedde dat er meer schuilde achter dit verhaal en besloot daarom deze documentaire te maken. Het feit dat Seaworld weigerde mee te werken aan interviews voor deze documentaire, toont naar mijn idee aan dat ze wel degelijk weten dat ze zelf schuldig zijn. Desondanks is het jammer dat Seaworld weigerde mee te werken aan de documentaire, omdat het een ultieme kans voor hen zou zijn om hun kant van het verhaal te vertellen. Nu wordt voornamelijk de negatieve kant van orka’s in gevangenschap belicht. De kijker heeft daarom niet genoeg informatie van beide kanten om een weloverwogen oordeel te vormen over het vraagstuk.
Voor orkaliefhebbers is dit een echte must see documentaire, maar ook voor anderen is deze documentaire zeker een bezoek waard. Het morele vraagstuk dat in de documentaire behandeld wordt, zet de kijker aan het denken en maakt het interessant om naar te kijken. Het is belangrijk dat de kijker geconfronteerd wordt met het leven van de orka’s achter de schermen. Na het zien van deze documentaire kijk je vanuit een ander oogpunt naar de belevingswereld van de orka's.