werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:32

Bij rodeo heb je goede en slechte competities en is dus in mijn ogen net als alle andere paardensporten.
Je komt ook nare dressuur filmpjes tegen op youtube. Maar dat betekend niet dat dressuur zelf slecht is.

Ik heb al eerder filmpjes van Cassidy bekeken en ik zag daar paarden die het heerlijk vonden om even lekker uit hun dak te gaan. Daarna mochten de paarden weer naar het weiland en hoefden ze de komende weken (maanden?) niets meer te doen. Lijkt mij een luizenleventje voor een paard :j

Anoli

Re: werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:50

Hehe eindelijk eens tegengas bij al die "oh zo zieluuuuggghhhh" reacties...

Asl je de rodeo zielig vind omdat het om geld gaat, dan is de rest van de paardensport ook niks want daar draait het ook om geld...

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:51

Even duidelijk:
De HELE wereld draait om geld!
(al zou ik zelf willen dat het anders was hoor :j )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:51

Anoli schreef:

Asl je de rodeo zielig vind omdat het om geld gaat, dan is de rest van de paardensport ook niks want daar draait het ook om geld...

Ik vind heel veel takken van paardensport zielig... mag dat ook?

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:53

Ja hoor ;) maar dan moet je daar wel goede argumenten voor kunnen geven :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:56

Ninx schreef:
Anoli schreef:

Ik vind heel veel takken van paardensport zielig... mag dat ook?

Paardensport heeft er anders wel voor gezorgd dat er nog paarden zijn....

FRSLoviees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:19

idd maar rodeo kan goed en slecht zijn (oke ik val in herhaling) maar de rest kan ook zo zijn net als dressuur ik rijd wel dressuur maar ik zie soms wel dat er eentje lijdt dan denk ik zo ma alle zie je da nie mar bon ik heb op yt gezocht en daar heb je een Suuper mooi rodeo filmpje je moet maar is verder blijven zoeken naar rodeo zoo mooi :D xx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:22

Plaats de link maar hier, er staan namelijk veel filmpjes op Youtube. En dan nog de vraag om even op je spelling te letten.

FRSLoviees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:26

Hihi oke ik zal is kijken of ik het erop kan zetten
xx

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:34

Heb het filmpje gekeken... Schokkend? Nee. Naar mijn idee helpen deze mensen het paard gelijk. De dood van Fudge(?) doet me denken aan Hickstead.
Mensen willen resultaten zien, niet tuttelen met hun paardenbeestjes zoals een hoop hier op bokt naar mijn idee wel.
Leven en laten leven...

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:36

Vivian__ schreef:
Heb het filmpje gekeken... Schokkend? Nee. Naar mijn idee helpen deze mensen het paard gelijk. De dood van Fudge(?) doet me denken aan Hickstead.
Mensen willen resultaten zien, niet tuttelen met hun paardenbeestjes zoals een hoop hier op bokt naar mijn idee wel.
Leven en laten leven...

Net mijn gedacht, ik vond ook dat ze direct ten hulp schoten..

FRSLoviees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:40

jullie hebben wel gelijk ze deden direct het zadel denk ik af dat was wel goed mar nog ..... het was best een erge val hoor xxx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:42

Ongelukken gebeuren. Bij een springwedstrijd, dressuurwedstrijd, SGW, paardenrennen. En idd, ook bij rodeo.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:46

Ik kom even binnenstormen ;-)

Heb ooit eens een topic gelezen over een paard dat achter over is geklapt (denk dezelfde manier) tijdens het beleren, paard werd blind.
Paard op stal is vorige week achter overgeklapt, had gelukkig niks, maar had net zo goed dood kunnen gaan.
Ooit op een dressuur wedstrijd gezien dat een paard achter over klapte en daardoor haar aorta scheurde, had soort van zelfde reactie als het paard in het filmpje, overleed zo'n beetje gelijk.

Het kan overal gebeuren, paarden maken ook fouten.
Ik vind trouwens dat er wel snel naar t paard wordt toegegaan hoor, maar dat terzijde.

FRSLoviees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:50

nou nu heb ik al schrik om te gaan rijden !!! nee hoor maar het is zo raar dat er bijna geen foute gebeuren bij Western meer bij rodeo en dressuur enz. hoe komt dat eigenlijk ???

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:51

Paarden maken fouten, Caitje? Net alsof dat paard er wat aan kan doen dat haar aorta scheurde :')

:=

Naar mijn idee gewoon een bijzondere samenloop van omstandigheden..

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:52

YanaBanana schreef:
nou nu heb ik al schrik om te gaan rijden !!! nee hoor maar het is zo raar dat er bijna geen foute gebeuren bij Western meer bij rodeo en dressuur enz. hoe komt dat eigenlijk ???

Omdat er bij western rassen worden gebruikt die niet zo snel in paniek raken als paarden in andere takken van de sport. Ze worden gefokt op karakter, wat bij andere rassen nog wel eens wordt verwaarloosd..

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:54

Ik vraag me af hoeveel mensen wel eens echt een rodeo hebben gezien. Ik ben er in Amerika naar 1 geweest, die paarden stonden er prima verzorgd bij en zijn hier inderdaad voor gefokt. Ze weten wat ze moeten doen en als ze klaar zijn rennen ze nog heerlijk een aantal rondjes om vervolgens terug naar de 'stal' te lopen. Niks stroom of zo. Ik zag wel een cowboy waarbij het mis ging, die bleef toch een paar minuten op de grond liggen voordat hij weer op kon staan.. Ik ga verder mee met de rest, vooral cassidy heeft een hele goede uitleg gegeven.
De kalfjes zijn ook niet zielig (naar mijn mening), die hebben meestal meer land gezien in een week dan ze in Nederland in hun hele leven zullen zien. Even rennen en daarna weer terug de wei op.
Ik zeg niet dat alles goed en diervriendelijk is in Amerika, maar mishandeling kon ik het in ieder geval niet noemen (waar ik was dan).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:55

Filmpje van de dood van Strawberry Fudge tijdens de Cheyenne Frontier Days in 2009. Oorzaak van de dood, gebroken rug.

Waarschuwing, filmpje kan als schokkend ervaren worden.

http://www.youtube.com/watch?v=y-sj6bAx4c4

Dit is een jong en onervaren paard, die de bok nog niet kon doseren. Trainen op bokken kan niet, het moet er in zitten en een paard moet tijdens het werk een leertraject doorlopen. En overdoseert hij, en klapt achterover, dan kan hij idd zijn rug of nek breken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:56

YanaBanana schreef:

Zeer ongenuanceerde post. Er gebeuren wel degelijk ongelukken tijdens de western. En dan weer: wat versta jij onder western?

http://www.youtube.com/watch?v=ywWy-xcyS-M

FRSLoviees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:59

Cassidy schreef:
YanaBanana schreef:

Zeer ongenuanceerde post. Er gebeuren wel degelijk ongelukken tijdens de western. En dan weer: wat versta jij onder western?

http://www.youtube.com/watch?v=ywWy-xcyS-M

hoe bedoel je ??

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:00

Vivian__ schreef:
Paarden maken fouten, Caitje? Net alsof dat paard er wat aan kan doen dat haar aorta scheurde :')

:=

Naar mijn idee gewoon een bijzondere samenloop van omstandigheden..

Paard klapt achterover, gescheurde aorta kwam daardoor. Degene die erop zat deed alles volgens het boekje, paard had er geen last van.
Ze maakte alleen wel een misberekening met de hoogte die te in ging. En ik ben zeker niet iemand die d'r paard de schuld geeft, zeker niet.
Maar in dat geval was het niet de schuld van de ruiter, maar van het paard :-) .

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:01

vreselijk.......Ik krijg een brok in mn keel als ik zie hoe dat dier (dieren) loopt te creperen van de pijn, dat ene paard dat zijn been in de lucht tilt 'help mijn been doet zeer' krijgt gewoon EEN MEP dat hij door moet lopen! echtwaar dit is gewoon respectloos.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:01

We leven nu eenmaal in een commerciële maatschappij en geld verdienen is dan belangrijk dan degene die eronder lijden ;)[/quote]

dat heb je goed gezegd. zo bekijken hun het!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:03

Vereentjex schreef:
vreselijk.......Ik krijg een brok in mn keel als ik zie hoe dat dier (dieren) loopt te creperen van de pijn, dat ene paard dat zijn been in de lucht tilt 'help mijn been doet zeer' krijgt gewoon EEN MEP dat hij door moet lopen! echtwaar dit is gewoon respectloos.

De Cheyenne Frontier Days is een van de rodeo's die niet zo heel hoog aangeschreven staan, en een doelwit voor organisaties zoals Shark. Filmpjes van misstanden zijn doorgaans van de Cheyenne Frontier Days en een compilatie van dingen die soms 30 jaar geleden gebeurd zijn.