Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:07

Cassidy schreef:
Wat willen jullie dan? Dat een trainer voor ieder te corrigeren paard meteen een zadel op maat laat maken?

_O-

Rennie89

Re: Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:26

ik vind het opzich nog wel meevallen. Het paard bokte meteen toen de klungelige vent erop ging (jezus wat duurde het lang voordat die erop zat :') wat boeit mij dat opzadelen nou weer) en toen hij dat 3 benen gebeuren deed (ook onhandig) ging het erna wel goed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:25

Dhr. Pinnell is 75 jaar. Ik daag iedereen uit om op zijn 75 ste zonder opstapje in het zadel te kruipen, en dan ga ik je stijl nieteens beoordelen...:D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:30

Cassidy schreef:
Dhr. Pinnell is 75 jaar. Ik daag iedereen uit om op zijn 75 ste zonder opstapje in het zadel te kruipen, en dan ga ik je stijl nieteens beoordelen...:D

haha dat wist ik niet := Ik zou het zoiezo niet nadoen haha, ben iemand met 2 linkerbenen en linkerhanden :')

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:42

Tsja, ik ben géén doorgewinterde paardenmens, noch 'Australia's greatest horsewhisperer' dus wie ben ik? Maar als ik dit filmpje bekijk, dan bedenk ik me een aantal dingen:

- Waarom gebruikt hij een zadel dat duidelijk zo slecht past? Zelfs met nasingelen schuift het ding alle kanten op...
- Waarom gaat hij in vredesnaam naast het paard staan aan de kant van het niet opgeknoopte voorbeen als hij daarbij tussen pony en wand staat terwijl hij met het nasingelen bezig is (laat de pony zich nu vallen of kiepert hij bij het tegenstribbelen om, dan zit hij klem onder de pony en tegen de massieve wand...) Zet de pony dan toch in ieder geval om zodat je niet tegen de wand klem ligt...niet echt goed vooruit gedacht als je het mij vraagt...
- Ik zie niet zo goed in waarom dit opbinden zou helpen. Een beetje bijdehante Haf heeft toch snel genoeg door dat hij weer kan bokken als hij zijn been terug heeft? Of vergis ik me hier nu in?
- Als dit al een 'last ditch' methode is, wáárom het dan compleet met instructies als filmpje op internet zetten. Dit vraagt er toch om dat de beunhaas om de hoek dit ook gaat proberen terwijl hij er juist een prof bij zou moeten laten halen?

Ben eerlijk gezegd niet bijster onder de indruk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:49

BBreedveld schreef:
- Als dit al een 'last ditch' methode is, wáárom het dan compleet met instructies als filmpje op internet zetten. Dit vraagt er toch om dat de beunhaas om de hoek dit ook gaat proberen terwijl hij er juist een prof bij zou moeten laten halen?

Misschien omdat je de mildere methodes al dertien in een dozijn bij verschillende trainers op allerlei trainingsvideo's vindt? Dhr. Pinnell beweert dat hij in zijn DVD alle aspecten behandelt die bij het inrijden en corrigeren van paarden kunnen komen kijken, en daar vallen dan ook de problemen onder die je tegen kunt komen. Als je al beweert in je DVD dat je een systeem voorstelt waarmee je alles kunt aanpakken, vind ik het alleen maar goed dat hij een dergelijk geval mee in zijn DVD heeft opgenomen. Aan een ieder wat hij ermee doet: of hij echt het paard zelf gaat proberen te corrigeren, of het aan die prof overlaat.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:54

anneliesdj schreef:
Ik heb dit filmpje al minstens 100x eerder gezien, ik ben normaal niet tegen een harde aanpak maar dit slaat kant nog wal.

In de eerste plaats is wel duidelijk dat het niet de eerste keer is dat hij deze methode toepast, in de tweede plaats heeft meneer er weinig gevoel voor wat al blijkt uit het feit dat hij opstijgt aan de kant van het opgebonden been, daarnaast snap ik niet waarom het moet gebeuren in een hok wat amper groter is dan een box.

En dat het een laatste redmiddel is is ook onzin, wat is er mis met een gezelschapspaard? Dit paard hoeft echt niet naar de slacht alleen omdat hij niet gereden kan worden.
Bovendien wil je een paard wat met met je meedenkt als je hem rijd, ze moeten er plezier in hebben en het graag willen doen. Als deze methode al werkt dan zal dit altijd een paard blijven wat wegloopt als je met het zadel aan komt lopen en daar kun je weinig mee.

Amen

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:58

@Cassidy: Dat ben ik niet met je eens. Ik vind het inrijden van een groen paard sowieso al niet iets dat je vanaf een dvd zou moeten willen leren, laat staan de basket cases die echt voor de profs zijn (zo deze pony daar al onder valt overigens, dit kan ik niet zo beoordelen).

Ik kan totaal niet oordelen hoe deze beste man het zelf doet vanaf 1 filmpje (al moet ik toegeven dat ik het er niet erg profi uit vind zien....), maar door dit op internet te zetten zullen er ongetwijfeld minkukels zijn die denken hetzelfde probleem ook zo op te lossen 'want ik heb de dvd's gezien en het werkt'. Geen goede zaak, als je het mij vraagt.

Ik denk dat hij er zelf ook wat bekaaid vanaf komt met die dvd's: nu is het net of je met zo'n 'complete gids' in je eentje aan de slag kan. Terwijl een goed paardenvakmens heel wat meer in zijn mars heeft en moet hebben dan wat er op de dvd's staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:02

Of deze meneer nu wel of geen DVD's uitgeeft, gaat de minder ervaren ruiters met een mega ego er niet van afhouden om hun paarden te beleren. Op Bokt vind je legio topics over probleempaarden die gecorrigeerd moeten worden , en nog meer topics van 13 jarigen die een paard hebben dat ze in willen rijden zonder ook maar voorbelast te zijn met enige kennis van zaken, en waar ze vervolgens hulp op bokt voor zoeken. Of een 13 jarige die zich afvraagt waarom mensen leeftijd en ervaring voorop stellen bij het inrijden.

Meest recente topic: [RT-D] waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:10

Oh, maar ik zeg ook niet dat iedere minkukel die zijn paard mishandelt dat doet omdat deze meneer deze filmpjes op internet heeft gezet ;) Ben helemaal met je eens dat er legioenen oenen bezig zijn met paarden.

Ik vind het alleen niet zo'n strak plan om dat type op dit soort ideeen te brengen ;) Als paarden deze behandeling al nodig hebben, dan horen ze thuis bij vakmensen in mijn ogen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:21

Zou hij het boek van Nicholas Evans, de paardenfluisteraar, als voorbeeld hebben genomen?

Kan me niet voorstellen dat er geen enkele ander methode zou werken, zegt ook iets over de daarvoor gehanteerde methodes...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:54

Cassidy schreef:
Voor de volledigheid, er staan ook nog andere delen uit zijn programma op Youtube:

Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=LOmEFHa8AGI

Deel 3: http://www.youtube.com/watch?v=0FL9PeEjm84

Deel 4: http://www.youtube.com/watch?v=5PJTkiWJPnI

Verder vind ik het knap dat jullie eisen dat een trainer meteen een passend zadel heeft voor ieder paard dat hij een keertje in handen krijgt. Wat willen jullie dan? Dat een trainer voor ieder te corrigeren paard meteen een zadel op maat laat maken?

Ik vind het vooral straf dat dit goed gepraat wordt maar owee als een bokker eenmalig met een niet goed passend zadel rijd ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:58

Zie daar, de oplossing. Bokt je paard ? Amputeer een been!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:16

Van de slacht redden, wat een mooi en romantisch beeld. En een perfect alibi om het paard zo te behandelen. Jammer!! Dit is niet de manier om een paard te beleren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:30

Sabinee__ schreef:

Overdrijven is ook een vak...

Alweer krijg ik het gevoel dat de meeste bokkers nog nooit een klootzak onder het zadel hebben gehad....
Laatst bijgewerkt door Adil op 25-11-09 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:42

Adil18 schreef:
Sabinee__ schreef:

Overdrijven is ook een vaak...

Alweer krijg ik het gevoel dat de meeste bokkers nog nooit een klootzak onder het zadel hebben gehad....

Nee leven op roze wolkje vrees ik.
En als er klootzakken zijn dan gaan ze kennelijk bij hun direct naar de slacht, worden grasmaaier of betutteld tot er iemand mee verongelukt.

Zacht heelmeesters maken stinkende wonden.

Daarnaast denk ik dat die man meer ervaring heeft dan alle posters hier samen en dan maal 10.
Maar goed, gemiddelde bokker rijd beter dan anky, meer verstand van de gezondheid dan een dierenarts en meer talent dan parelli/roberts en alle andere goeroe's tezamen

Edit: dit is niks nieuws, al eeuwenoud. Net zoals de indianen opstijgen in diep water/ vast in blubber

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:57

In mijn ogen is dit een equine equivalent van een vader of moeder die een kleuterarmpje stevig vastpakt en streng tegen zijn of haar kleuter zegt: "En NU stoppen met aanstellen!" Waarop bewuste aanstellende kleuter (die het toch echt serieus eng vond bij bv Sinterklaas) plaatsneemt op eerder vernoemde schoot, en het bij nader inzien eigenlijk best leuk vindt. Je krijgt immers een cadeautje van die rare man met baard.

Dit paardje krijgt voor deze ene niet zo prettige behandeling, van misschien een uur, een dag of voor mijn part een week, een lang en (daar gaan we dan toch vanuit) leuk leven terug, waarin hij gewoon lekker uit rijden mag met zijn mens. Hij heeft nog een heel leven voor zich, tijd genoeg om de hulpen te fine-tunen, en het vertrouwen te herstellen.
Niet déze man heeft het initieel geschonden, maar de eerdere prutsers, die dit paardje hebben geprobeerd te beleren. Deze man zet JUIST de eerste stap terug naar het vertrouwen. Dat die eerste stap niet zo fraai is om naar te kijken... So be it...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:04

mltex schreef:
Adil18 schreef:

Overdrijven is ook een vak...

Nee leven op roze wolkje vrees ik.
En als er klootzakken zijn dan gaan ze kennelijk bij hun direct naar de slacht, worden grasmaaier of betutteld tot er iemand mee verongelukt.

Zacht heelmeesters maken stinkende wonden.

Daarnaast denk ik dat die man meer ervaring heeft dan alle posters hier samen en dan maal 10.
Maar goed, gemiddelde bokker rijd beter dan anky, meer verstand van de gezondheid dan een dierenarts en meer talent dan parelli/roberts en alle andere goeroe's tezamen

Edit: dit is niks nieuws, al eeuwenoud. Net zoals de indianen opstijgen in diep water/ vast in blubber

Mltex, ben het roerend met je eens...! :j

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:05

mltex, gelukkig heb jij wel al deze verstand :). dat alle bokkers niet gewoon naar jou luisteren?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:07

Mallow schreef:
mltex, gelukkig heb jij wel al deze verstand :). dat alle bokkers niet gewoon naar jou luisteren?

Ga jij mij maar eens lekker quoten waar ik dat zeg.
Omdat ik dat NIET ben/weet en kan bij ik heel blij dat er mensen zijn die dat wel weten/kunnen en doen en ik ben bereid daar van te LEREN!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:19

Citaat:

Er is hier anders minstens één bokker die met recht kan zeggen dat ze weet waar ze het over heeft. Bedenk goed dat je niet kan zien wie er schuil gaan achter de avatars voordat je andersmans mening van tafel veegt.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:24

dit doen ze ook in die film, the horse wishperer
http://www.youtube.com/watch?v=HGwwOVxBjt0 hier kan je het zien op 4,20 ongeveer, als je de hele film ziet kan je het wel begrijpen. Het paard was agressief door een ongeluk, en had een trauma. Zo 'brak' de trainer het paard, waarna het paard zijn vertrouwen kon terug krijgen in de mens. echt een huil moment was dat en ook heel zielig. maar het is echt een goede film. ik weet verder niks van de methode, maar die man van dat filmpje hier doet het wel een beetje klunzig, in de film ging dat ietsje beter :)

xx

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:47

BBreedveld schreef:
Citaat:

Er is hier anders minstens één bokker die met recht kan zeggen dat ze weet waar ze het over heeft. Bedenk goed dat je niet kan zien wie er schuil gaan achter de avatars voordat je andersmans mening van tafel veegt.

En dan nog, weet jij of dat uberhaupt in verhouding staat met die man in het filmpje? wat weet jij verder van die persoon? er worden oordelen geveld over mensen of in casu deze man waar niemand het fijne van weet maar het is kennelijk een kluns die niet kan zadelen, dierenbeul die teveel naar de horsewhisperer heeft gekeken.
Kijk dat vind IK kortzichtigheid.
En ach een paar profielen gespiekt, verklaard vaak een hoop ;) en daar laat ik me verder niet over uit.
En op wie jij doelt boeit me niet, Het gaat mij om het oordelen en veroordelen over dingen/mensen als je begrijpt wat ik bedoel.

Om nog even terug te komen op die film, die methode is zoooo gruwelijk dat ze dat een belangrijk filmpaard aandoen? vast niet.

En wie bepaald die standaard dat iemand met recht kan zeggen waar diegene het over heeft? er is geen 1 vaststaande waarheid

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:11

Citaat:
En dan nog, weet jij of dat uberhaupt in verhouding staat met die man in het filmpje? wat weet jij verder van die persoon?

En wat weet jij van de bokkers in de topic? Je geeft hen een veeg uit de pan voor het te snel (ver)oordelen, maar ondertussen doe je hetzelfde met je medebokkers. Daar gaat het míj om.

En als het je gelukkig maakt: ik vind dat minstens één van de bokkers wel degelijk recht van spreken heeft omdat ze al menig probleempaard geholpen heeft en dit haar vak is.