De werking van het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:09

Pletje123 schreef:
En dat bit had dezelfde dikte in mm? Heb je er ook een foto van?

Ja, de afmetingen vallen binnen de variatie van vandaag. Van de andronovo kurgan alleen tekeningen.

Deze is Myceens 1300 BC http://www.salimbeti.com/micenei/images/chariot26.jpg

Cimmerian 800 bc http://edgarlowen.com/a52/b6411.jpg

Deze foto is uit 700-500 BC http://www.yorkshirehistory.com/chariot ... nbybit.jpg

http://www.yorkshirehistory.com/chariot ... leskew.jpg

en 300 bc http://www.britishmuseum.org/images/m630_m.jpg

Er is aan trens-bitten in millennia níets fundamenteels veranderd.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-11-09 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:21

Martine_R schreef:
Ik vind het een duidelijk filmpje inderdaad, maar dat hij zegt dat het pijn doet bij het paard als het bit ''gewoon'' in zijn mond hangt (er trekt dus niet eens een ruiter aan) geloof ik echt niet. Pas als de ruiter begint te trekken komt het bit omhoog en drukt het in zijn verhemelte.

Ik vind een bit een zeer goed hulpmiddel, als je het op een goede manier gebruikt. Ik heb het nog nooit gehad dat mijn paarden hun mond open hadden of hun tong over het bit :n

Bitloos rijden, erg leuk, maar ik denk niet dat alle paarden er geschikt voor zijn :+ Wie denkt van wel, mag even een proefritje zonder bit komen rijden op mijn ruin :Y)

Zuidwolde in drenthe? Ik krijg komende maand een nieuw hoofdstel. Als je het goed vind kom ik graag langs.

Anoniem

Re: De werking van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:09

Mijn paard is af en toe ook sterk, ik rijd hem met een dubbelgebroken trens. Hij doet echt niet zijn mond open, ik kan hem zonder neusriem rijden. Ik werk er ook naar toe om zo min mogelijk contact te hebben.

Nu dacht ik, omdat hij sterk is, laat ik eens bitloos proberen.
Hier loopt hij wel aardig op, iet wat hangerig maar dat kan ik eruit rijden.
Toen ik 2 dagen met bitloos (onderlangs gekruisd) had gereden, had hij een schuurplek op zijn neus van de neusriem. Even voor de duidelijkheid, het hoofdstel heb ik goed bevestigd.

Wat ik hiermee wil zeggen, bitloos rijden vind ik ook symptoombestrijding. Je verlegd alleen maar het zogenaamde 'pijnpunt'. Misschien werkt het met andere paarden anders, maar bij die van mij dus niet en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:15

Joolien schreef:
Toen ik 2 dagen met bitloos (onderlangs gekruisd) had gereden, had hij een schuurplek op zijn neus van de neusriem. Even voor de duidelijkheid, het hoofdstel heb ik goed bevestigd.

En je staat er niet bij stil dat jouw manier van rijden dit dus veroorzaakt heeft en dat een dergelijke 'schuurplek' dus ook in de mond ontstaat wanneer je met bit rijdt?
Joolien schreef:
Wat ik hiermee wil zeggen, bitloos rijden vind ik ook symptoombestrijding. Je verlegd alleen maar het zogenaamde 'pijnpunt'. Misschien werkt het met andere paarden anders, maar bij die van mij dus niet en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem...

Nee, integendeel. Bitloos laat je zien (in jouw geval dus ook letterlijk) waar het aan schort wat je rijkunsten betreft.
Deze 2 dagen bitloos is dus een enorme eyeopener voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:17

JoviBan schreef:
Joolien schreef:

En je staat er niet bij stil dat jouw manier van rijden dit dus veroorzaakt heeft en dat een dergelijke 'schuurplek' dus ook in de mond ontstaat wanneer je met bit rijdt?
Joolien schreef:

Nee, integendeel. Bitloos laat je zien (in jouw geval dus ook letterlijk) waar het aan schort van je rijkunsten betreft.
Deze 2 dagen bitloos is dus een enorme eyeopener voor jou.

Even voor de duidelijkheid, ik had met bitloos veel minder spanning op mijn teugels, alleen wanneer hij wat hangerig werd. Ik dacht dus dat het wel hielp, totdat ik die schuurplek op zijn neus zag.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:19

KiWiKo schreef:
omdat een ongebroken trens het meest stabiel ligt in de mond :)

Het bit ligt zo stabiel , zo stabiel als dat jij je hand houd..

ik vind een ongebroken trens, irritant... stroef, en paard geeft aan dat zij het niet fijn vind...
Ik blijf van mening dat een dubbel gebroken bitje, met mooie aan de paardenmond gevormde vormen, prima is.

Ik vind het filmpje weer zo'n anti-bit filmpje... alsof elke ruiter zo is... als ze het nou iéééééts anders verwoord zouden hebben....

ik rij met bit... maar ben momenteel ook een overstap aan het maken naar bitloos... ik wil gewoon op beide manieren kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:28

Joolien schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik had met bitloos veel minder spanning op mijn teugels, alleen wanneer hij wat hangerig werd. Ik dacht dus dat het wel hielp, totdat ik die schuurplek op zijn neus zag.

Moet je nagaan:
- minder teugeldruk op de neusriem = schuurplek op de neus
- meer teugeldruk op het bit = ...?... in de mond
Dit geeft je toch te denken?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:29

er zit verschil tussen neus en mond he... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:31

JoviBan schreef:
Joolien schreef:

Moet je nagaan:
- minder teugeldruk op de neusriem = schuurplek op de neus
- meer teugeldruk op het bit = ...?... in de mond

Ja misschien moet ik maar stoppen met paardrijden...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:59

Ik heb alleen het filmpje kunnen zien want mijn geluid doet het niet :+
Maar vooralsnog lijkt het mij een heel duidelijk filmpje, erg netjes in elkaar gezet :j

Hopelijk kan ik vandaag of morgen even op een andere pc het filmpje mét geluid bekijken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:59

Joolien schreef:
JoviBan schreef:

Ja misschien moet ik maar stoppen met paardrijden...

Dat is een mogelijkheid ja.
Een andere is kennis, kunde, vaardigheid verwerven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:15

Jolliegirl schreef:
KiWiKo schreef:
omdat een ongebroken trens het meest stabiel ligt in de mond :)

Het bit ligt zo stabiel , zo stabiel als dat jij je hand houd..

ik vind een ongebroken trens, irritant... stroef, en paard geeft aan dat zij het niet fijn vind...
Ik blijf van mening dat een dubbel gebroken bitje, met mooie aan de paardenmond gevormde vormen, prima is.

Ik vind het filmpje weer zo'n anti-bit filmpje... alsof elke ruiter zo is... als ze het nou iéééééts anders verwoord zouden hebben....

ik rij met bit... maar ben momenteel ook een overstap aan het maken naar bitloos... ik wil gewoon op beide manieren kunnen rijden.

een ongebroken trens ligt stabieler in de mond dan een gebroken trens zonder dat hier teugels aan vast zitten, dus we hebben het hier puur over de ligging an sich :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:30

KiWiKo schreef:
een ongebroken trens ligt stabieler in de mond dan een gebroken trens zonder dat hier teugels aan vast zitten, dus we hebben het hier puur over de ligging an sich :)

Het stabielste is een ongebroken stang.
Indien met indirecte (dus doorhangende) teugel gereden is dit bit het minst op lichaam en geest ingrijpende bit.
Blijft dat ook bij dit type bit de aanraking met tandvlees en gebit op den duur sporen achterlaat, schade aanricht.
Blijft ook dat het op basis van P+ en R- werkt, in de praktijk routinematig de pijngrens overschrijdt, en daar kan je dan ethische vragen bij stellen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:33

een ongebroken stang, noemen we een ongebroken trens :)

ongebroken is namelijk heel :) en daarom altijd een stang

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:36

ucht....
een bit al wel niet o heel vriendleijk ijn, maar bitloos ook niet!!
of je raakt het paard in ijn mond of de neus. je moet dus keues maken. ik rijd met bit en heb een vriendelijke hand. mijn neusriem it erg los en mijn paard doet dan ook niet haar mond open.
om een paard natuurlijk te houden is er maar 1 oplossing. een groot weiland (en dan echt groot) en e even uitwaaien..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:50

goh zullen we gewoon met zijn alle stoppen met rijden ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:50

KiWiKo schreef:

Een ´stang´ is een type bit met hefboom, kinketting en scharen.
Een ´trens´ is een bit zonder hefboom.
Beiden kunnen ongebroken, gebroken, dubbelgebroken, etcetera zijn.

Zie voor meer info het boek van Gertrud Jetten: http://static.bol.com/imgbase0/BOOKCOVE ... 406924.gif

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:53

themuisje schreef:

Stoppen met pijn doen is genoeg hoor.
Niets mis om te werken voor de kost. Het is anno nu daarbij niet conform de ARBO-wet om daarvoor onder een houten juk met de zweep tot inzet aangespoord te worden.
Ook niet voor een paard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:53

OK ik kom er ook even bij; ik rijd mijn paard met een dubbelgebroken bustrens en een hoofdstel met een klassieke Engelse neusriem waar altijd 2 vingers op elkaar gemakkelijk tussen kunnen.

In tegenstelling tot het paard op het filmpje, heb ik bij mijn paard nog nooit signalen gezien van pijn. Zij trekt haar hals niet in een valse knik, zoekt zelf aanleuning en ontspant heel gemakkelijk. Zij trekt haar tong niet over het bit en opent haar mond niet onder het rijden.
Wat heb ik gemist? Of zou het kunnen dat ze gewoon geen pijn heeft? :o?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:59

beantsje schreef:
OK ik kom er ook even bij; ik rijd mijn paard met een dubbelgebroken bustrens en een hoofdstel met een klassieke Engelse neusriem waar altijd 2 vingers op elkaar gemakkelijk tussen kunnen.

In tegenstelling tot het paard op het filmpje, heb ik bij mijn paard nog nooit signalen gezien van pijn. Zij trekt haar hals niet in een valse knik, zoekt zelf aanleuning en ontspant heel gemakkelijk. Zij trekt haar tong niet over het bit en opent haar mond niet onder het rijden.
Wat heb ik gemist? Of zou het kunnen dat ze gewoon geen pijn heeft? :o?

Als jij een écht onafhankelijke zit hebt en nooit meer dan tientallen grammen kracht op de teugels uitoefent zal je haar geen pijn doen.

Anders heeft ze door gewenning (lees: afstomping) een ongevoeliger mond = hogere prikkeldrempel of je mist iets.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:02

themuisje schreef:

neem aan dat dee reactie op mijn reactie slaat.

ik bedoel er maar mee te eggen dat paardrijden niet natuurlijk is..
wij vinden het nodig om op die dieren te gaan itten. en het paard neemt dat voor lief.
vooral omdat het niet anders gewend is.

ik it er ook wel eens onder hoofdstel en adel op, en dat gaat goed... maar dat betekent niet dat het natuurlijk is.

ik heb gekoen voor mijn paard en ben daar goed voor. op de manier wat we tegenwoordig handhaven.
ik al er dus alles aan doen om het haar naar haar in te maken, alleen de natuurlijke manier gaat niet lukken.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:03

KiWiKo schreef:
neeee he.................. triest!!! in en in triest...... en weet je wat nog triester is......... dat is dat mensen dit als zoete koek slikken...........

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:03

Huertecilla schreef:
Als jij een écht onafhankelijke zit hebt en nooit meer dan tientallen grammen kracht op de teugels uitoefent zal je haar geen pijn doen.

Anders heeft ze door gewenning (lees: afstomping) een ongevoeliger mond = hogere prikkeldrempel of je mist iets.

Helaas, een echt onafhankelijke zit heb ik niet, al houd ik me nooit vast aan de teugels. Gewicht op de teugels is enkele onsjes, meer dan enkele tientallen grammen, maar geen kg. Gewenning? We hebben haar al van jongs af aan en 't is eigenlijk altijd zo geweest. Bovendien heeft ze zeker geen ongevoelige mond, integendeel.
Toch geloof ik niet dat ik iets mis. Mijn paard heeft alle kans om signalen af te geven maar doet dat niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:08

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:

Een ´stang´ is een type bit met hefboom, kinketting en scharen.
Een ´trens´ is een bit zonder hefboom.
Beiden kunnen ongebroken, gebroken, dubbelgebroken, etcetera zijn.

Zie voor meer info het boek van Gertrud Jetten: http://static.bol.com/imgbase0/BOOKCOVE ... 406924.gif

zal in de boeken ongetwijfeld zo staan darom zeg ik ook ongebroken trens :)

een hefboomwerking heeft niks met een stang te maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:28

Br1ttjuh schreef:
om een paard natuurlijk te houden

Heeft niets met dit topic te maken.
Dit topic gaat over het filmpje 'De werking van het bit'.