En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:26

Amadeo schreef:
randie schreef:
Ben na de eerste minuut al gestopt met kijken. Waarom moeten paarden altijd liggen? Waarom moeten altijd mensen hem op zijn rug leggen en aan die benen sjorren? Om te zien dat hij hem helemaal als leider accepteerd? Dit heeft in mijn ogen niets te maken met vertrouwen, maar gewoon met een opdracht die een leiding gevende hem ooit aangeleerd heeft. Zo liggen voor een vluchtdier is alles behalve natuurlijk & normaal...

Dat is niet waar. In een kudde kunnen dieren liggen omdat er 1 de wacht houdt. En daar kunnen we op vertrouwen. Dus, heeft het wel met leiderschap en vertrouwen te maken.

Alleen wordt het paard hier gesommeerd om te gaan liggen, en in het filmpje vraagt de "leider" dat van hem, paard heeft geen eigen inbreng. En verder heb ik nog nooit een paard een ander paard zien omrollen door aan zijn benen te sjorren :+

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:27

[/quote]
Ja hoor, dat kan ik wel. Ik rijd, wanneer mijn gezondheid dat toelaat, op mijn paard. Dat vind ik leuk en daar heb ik hem voor gekocht. Ik rijd NIET om andere mensen koste wat kost te willen overtuigen van dat ik kan rijden. Daarom doe ik wanneer ik rijd ook geen dingen waarvan ik roep: kijk eens wat ik kan! Ik rijd voor de lol, en omdat ik zo mijn paard letterlijk vanaf een andere kant leer kennen. Rijden is onderdeel van mijn hobby, en mijn hobby is mijn paard. Daarom staan er ook meer foto's van hem dan dat er rijfoto's staan ;)
Wat ik op het filmpje zie is iemand die perse wil laten zien hoe goed hij zichzelf wel niet vind. Ten koste van het paard. Het paard moet allerlei dingen doen die het niet zou hoeven als de trainer niet zo'n geldingsdrang had.

Snap je het nu?[/quote]

Nogmaals: Schijnbaar wordt er hier even voor het gemak vergeten dat we hier in Europa erg goed omgaan met dieren en dus ook met paarden, maar dat het meren deel van de mensen die gebruikt maakt van paarden nog steeds de dieren 'breekt' voordat ze 'in gebruik genomen' kunnen worden. Dus is het zo erg dat er mensen zijn die goed doen en daar hun boterham mee kunnen kopen en beleggen?!?!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:27

Hannah_Menno schreef:
Liggen laat inderdaad zien dat een paard zijn leider volledig vertrouwd.
Ik vind het normaal hoor! :j In het wild liggen ze toch ook onder gezag van kuddegenoten? :)

Geen paard haalt het in zijn hoofd om een kuddegenoot te "verzoeken" om te gaan liggen om te laten zien dat hij dat kan. Het dient geen nut in de kudde.
En een paard dat ligt omsjorren aan zijn voorbenen is vragen om blessures gezien de anatomie van paarden en met name de manier waarop voorbenen aan de rest van het lijf verbonden zijn.
Inderdaad, ik heb ook niet zo'n hoge pet op van meneer Blabla, hij toont zoals zoveel (ex-)volgelingen van meneer Parelli dat de kunstjes belangrijker zijn dan respect voor het paard als individu. De communicatie is volstrekt één richting, er is geen "samen". Heel jammer, want als hij nou net zoveel werk had gestopt in nou juist die echte communicatie (= twee richtingen) zou je een wonderbaarlijk mooie samengang van mens en paard kunnen zien.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:29

Waratje schreef:
Hannah_Menno schreef:
Liggen laat inderdaad zien dat een paard zijn leider volledig vertrouwd.
Ik vind het normaal hoor! :j In het wild liggen ze toch ook onder gezag van kuddegenoten? :)

Geen paard haalt het in zijn hoofd om een kuddegenoot te "verzoeken" om te gaan liggen om te laten zien dat hij dat kan. Het dient geen nut in de kudde.
En een paard dat ligt omsjorren aan zijn voorbenen is vragen om blessures gezien de anatomie van paarden en met name de manier waarop voorbenen aan de rest van het lijf verbonden zijn.
Inderdaad, ik heb ook niet zo'n hoge pet op van meneer Blabla, hij toont zoals zoveel (ex-)volgelingen van meneer Parelli dat de kunstjes belangrijker zijn dan respect voor het paard als individu. De communicatie is volstrekt één richting, er is geen "samen". Heel jammer, want als hij nou net zoveel [***] had gestopt in nou juist die echte communicatie (= twee richtingen) zou je een wonderbaarlijk mooie samengang van mens en paard kunnen zien.

Meneer Blabla! _O-
Ik zie juist wel samenwerking! :) Ik [***] ook een klein beetje op deze manier, kleine stukjes zie ik terug in de training met mijn paard en ik weet zeker dat je juist MOET samenwerken, anders kom je echt niet zo ver! ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:30

Amadeo schreef:
Schatje dan? Maar BTW, maakt het uit of hij voor de roem dit werk doet? Of misschien ontdekte hij dat hij hier goed in was en dat er vraag was naar zijn werk? Of wilde hij er meer bekendheid aan geven om er zo voor te zorgen dat meer mensen goed (en vooral paardvriendelijk) met hun dieren omgaat? Schijnbaar wordt er hier even voor het gemak vergeten dat we hier in Europa erg goed omgaan met dieren en dus ook met paarden, maar dat het meren deel van de mensen die gebruikt maakt van paarden nog steeds de dieren 'breekt' voordat ze 'in gebruik genomen' kunnen worden. Dus is het zo erg dat er mensen zijn die goed doen en daar hun boterham mee kunnen kopen en beleggen?!?!

Ook al geen schatje, als bot poedersuiker voel ik me bijna beledigd. Verder zie ik te veel misschiens en vraagtekens in je post. Heb je ook feiten?

@ Fabersmid: C A? Wie???

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:31

hestejente schreef:
Sientje schreef:
@ hestejente: normaal gesproken rijd je wel dus. Paardrijden doe je in mijn beleving ook niet voor het paard, maar uitsluitend voor jezelf. Is niets mis mee, en vervolgens is het wel de kunst het zo paardvriendelijk mogelijk te doen, maar daar doelde ik met mijn post niet op. Ik ben verbaasd over het feit dat jij dit 'kunstjes' vindt, en je profiel vol hebt staan met rijfoto's. Kun je mij het verschil uitleggen?

Ja hoor, dat kan ik wel. Ik rijd, wanneer mijn gezondheid dat toelaat, op mijn paard. Dat vind ik leuk en daar heb ik hem voor gekocht. Ik rijd NIET om andere mensen koste wat kost te willen overtuigen van dat ik kan rijden. Daarom doe ik wanneer ik rijd ook geen dingen waarvan ik roep: kijk eens wat ik kan! Ik rijd voor de lol, en omdat ik zo mijn paard letterlijk vanaf een andere kant leer kennen. Rijden is onderdeel van mijn hobby, en mijn hobby is mijn paard. Daarom staan er ook meer foto's van hem dan dat er rijfoto's staan ;)
Wat ik op het filmpje zie is iemand die perse wil laten zien hoe goed hij zichzelf wel niet vind. Ten koste van het paard. Het paard moet allerlei dingen doen die het niet zou hoeven als de trainer niet zo'n geldingsdrang had.

Snap je het nu?

Ik begrijp wel wat je wilt zeggen, maar ik blijf erbij dat jouw paard ook niet onder het zadel zou komen als jíj dat niet zou willen. Dat is dus ook een handeling die het paard niet zou hoeven doen als jij niet met een zadel aan zou komen lopen. :+
Verder kan ik niet in het hoofd van die meneer kijken, en ben ik nooit bij de trainingen. Of hij zichzelf zo goed vindt, weet ik niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:31

ik heb een feit! feit is dat dát paard daarzo in dat filmpje z'n oren naar achter heeft... oren naar achter = onvrede, oftewel dit paard is ontevreden en vindt het níet leuk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:33

Amadeo schreef:
Nogmaals: Schijnbaar wordt er hier even voor het gemak vergeten dat we hier in Europa erg goed omgaan met dieren en dus ook met paarden, maar dat het meren deel van de mensen die gebruikt maakt van paarden nog steeds de dieren 'breekt' voordat ze 'in gebruik genomen' kunnen worden. Dus is het zo erg dat er mensen zijn die goed doen en daar hun boterham mee kunnen kopen en beleggen?!?!

Leg nou eens even uit hoe jij denkt dat dat in z'n werk gaat dan. Mensen zien die gast van alles met dat paard doen en willen dat ook. En weten niet hoe. Dus met dwang worden er ponies tegen de grond gewerkt en omgesleurd, zodat het op het filmpje lijkt. Beetje hetzelfde dieronvriendelijke beeld dat je bij sommige "dressuurruiters" (eigenlijk plaatjesruiters) bijvoorbeeld ziet. Om maar eens een tak te noemen he.

WAAR legt meneer blabla aan de onwetende mens uit hoe het ook kan? Behalve met het resultaat, dus de beelden waarvan we niet weten hoe die bereikt zijn?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:35

Maartje1990 schreef:
ik heb een feit! feit is dat dát paard daarzo in dat filmpje z'n oren naar achter heeft... oren naar achter = onvrede, oftewel dit paard is ontevreden en vindt het níet leuk.

Afbeelding
Is mijn paard ook ontevreden? Nee, dit is pure concentratie. Oren naar achteren is echt niet altijd boos of onvrede hoor! ;)
dít is boos;
http://farm3.static.flickr.com/2360/232 ... 0a.jpg?v=0

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:35

hestejente schreef:
Mag ik heel eerlijk zeggen dat ik het er niet zo fijn uit vind zien? Bijna de hele tijd zit die man zowat aan dat paard geplakt, en de dingen die hij het paard laat doen vind ik niet alleen onnodig maar ook onzinnig. En het kan aan mij liggen, aan mijn allergie voor wortelstokjes en ander gezever, maar ik heb de indruk dat juist bij dit soort gebeuren heel veel dwang komt kijken :o

Edit: zoiets als Jannepauli ook al zegt.

onzinnig :?

is dan de hele paardensport niet onzinnig?
ik bedoel wat is de het nut van een piaffe? of een passage?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:36

In zekere zin is alles wat wij een paard aanleren "een kunstje".. of dat nou Blaha-werk is, gewoon rijden, vrijheids dressuur, springen, een karretje trekken of de dressuur vlgs de FEI. Paarden voegen zich naar de mens en op zich is daar ook niks op tegen zolang we het respectvol doen. Maar wat mij zo pijnlijk steekt is de 'doodsheid', het 'automatisme' van dit paard. Ik zie geen blijheid en geen opgewekte uitstraling, en da's nou precies wat ik er op tegen heb.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:36

hestejente schreef:
Verder zie ik te veel misschiens en vraagtekens in je post. Heb je ook feiten?

@ Fabersmid: C A? Wie???

Die vraagtekens zijn er om je aan het denken te zetten. Wat niet lukt, schijnbaar, want je hebt iets tegen commercie, dat is duidelijk. en je goed recht natuurlijk. Feiten heb ik wel, ik heb het zelf gezien. Guatamala bijvoorbeeld, daar is een paard nog steeds een ding dat status aangeeft en waarmee je kunt pochen. Ik heb gezien hoe 'rijken' hun paarden zadelmak laten maken, om te janken! En ik heb gehoord hoe de 'armen' het doen, dat wilde ik niet zien.
Maar zo zijn er nog veel meer landen waar Monty Roberts zelfs nog onbekend is. Dus feiten zijn er zat.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:38

Indrukwekkend dit...mooi voorbeeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:39

Sientje, ik rijd nog altijd voor mezelf en niet om aan anderen te laten zien wat ik met mijn paard kan. Daarnaast luister ik naar mijn paard wanneer ik rijd, hij geeft aan wat hij eng of spannend vindt, en dat is heel wat, en dan help ik hem. Daardoor durft hij steeds meer. Ik doe namelijk dingen voor mijn paard, en niet voor mezelf om ten koste van mijn paard beroemd te worden. Dan had ik namelijk wel een ander paard gekocht. Deze hoort bij mij, past bij mij en blijft bij mij, al zou ik er vanaf nu nooit meer op kunnen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:40

Hannah_Menno schreef:
Maartje1990 schreef:

Afbeelding
Is mijn paard ook ontevreden? Nee, dit is pure concentratie. Oren naar achteren is echt niet altijd boos of onvrede hoor! ;)
dít is boos;
http://farm3.static.flickr.com/2360/232 ... 0a.jpg?v=0

Ik weet heus wel het verschil tussen onvrede en concentratie hoor, mijn paard heeft ook de oren altijd half opzij, en zodra ik ook maar iets zeg de oren naar achter. Maar ik zie hier gewoon een paard dat het niet leuk vindt ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:41

FaberSmid schreef:
http://www.downunderhorsemanship.com/
Ook interessant, clinic, show en privé.
Mooi om te zien hoe deze meneer C A ook met zijn paarden werkt.

FaberSmid schreef:
hestejente C A past het toe bij het beleren van jonge paarden en trainen van moeilijke paarden. Is het dan naar uw mening ook uitsloverij?

Even quoten om de vraag te beantwoorden en hopelijk ook zo mijn vragen?

Koper

Jannepauli schreef:
In zekere zin is alles wat wij een paard aanleren "een kunstje".. of dat nou Blaha-werk is, gewoon rijden, vrijheids dressuur, springen, een karretje trekken of de dressuur vlgs de FEI. Paarden voegen zich naar de mens en op zich is daar ook niks op tegen zolang we het respectvol doen. Maar wat mij zo pijnlijk steekt is de 'doodsheid', het 'automatisme' van dit paard. Ik zie geen blijheid en geen opgewekte uitstraling, en da's nou precies wat ik er op tegen heb.

Precies, er wordt gedaan alsof het paard het graag doet, het is de bedoeling dat wij dat denken. En ondertussen hoeven we alleen maar naar het paard te kijken om de robot te zien. Het is de tegenstrijdigheid tussen de beoogde boodschap en hoe het paard eruitziet wat me zo tegenstaat in het filmpje.

Captain

Ohh sorry! :+ Maar er zijn zoveel mensen die dat verschil niet kennen! :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:42

Yucca schreef:
Ik vind het een heel mooi filmpje, de zweep zal hij waarschijnlijk gebruiken als verlengstuk van zijn arm? Valt me op dat het paard veel kauwbewegingen maakt, maar wellicht heeft ie stiekum een plukje gras naar binnen weten te werken :D

Kennen jullie ook een man die in films heeft meegespeeld met zijn paarden (door een 'muur' heen galloperen, over een steiger een boot in). Ben de naam van deze man vergeten helaas!

Als je de documentaire van national geographic bedoelt. Dat is Mario Luraschi, hij traint inderdaad stuntpaarden.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:45

Respect voor die man! Vind het heel knap!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:46

Amadeo schreef:
Die vraagtekens zijn er om je aan het denken te zetten. Wat niet lukt, schijnbaar, want je hebt iets tegen commercie, dat is duidelijk. en je goed recht natuurlijk. Feiten heb ik wel, ik heb het zelf gezien. Guatamala bijvoorbeeld, daar is een paard nog steeds een ding dat status aangeeft en waarmee je kunt pochen. Ik heb gezien hoe 'rijken' hun paarden zadelmak laten maken, om te janken! En ik heb gehoord hoe de 'armen' het doen, dat wilde ik niet zien.
Maar zo zijn er nog veel meer landen waar Monty Roberts zelfs nog onbekend is. Dus feiten zijn er zat.

Dat ik kritisch ben en niet hetzelfde vind als jij betekent niet dat ik niet denk schatje. Geef nou eens antwoord op mijn vraag: hoe komen de mensen in Guatemala dit filmpje te zien, en hoe weten ze dan door dat filmpje, waar dus allen het resultaat te zien is, hoe ze wél met hun paard om moeten gaan?

@ Fabersmid: excuus, in de gauwigheid over filmpje heen gekeken. Het lukt me al nauwelijks om in de drukte te posten :+ Ik ga even zoeken naar die C A in je link :)

Edit: als ik luister naar wat hij in het promoot-je-videofilmpje zegt legt hij op zijn dvd's tenminste uit wat hij doet en waarom. Zo kun je zelf beslissen of je een oefening wil gebruiken voor je paard of niet. Het lijkt me onzinnig om een hele serie opdrachten en oefeningen verplicht uit te voeren, je moet zelf afwegen of zo'n oefening je verder helpt in wat je met je paard wil bereiken en of ze passen bij je paard :) Weet je in hoeverre de eigenaren van die probleempaarden bij de training aanwezig zijn en inspraak hebben in welke dingen uit het repertoire van C A voor hun paard worden gebruikt?
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-09-09 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:47

Tja, ik ben er niet over uit wat ik moet vinden. Ook ik vind het zitten, steigeren, liggen op commando niets, een afgerold filmpje onderhand.
En je ziet hier het resultaat van een training, ik vraag me af of in een training het ook allemaal zo vanzelf en zonder dwang gaat.
Is het leerproces evenzo gegaan als het resultaat of zijn dingen onder dwang erin gezet? Blijf het altijd dubbel vinden.
Om nu dus te gaan roepen respect, omdat ie zijn trucjes goed kan uitvoeren, nee. Ik ben meer geinteresseerd hoe hij het in de trainingen heeft aangepakt. Wanneer dat in orde is, zou ik eerder zeggen respect.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:52

Lieve, snoezige Amadeo, heb je al antwoord op mijn vraag?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:53

hestejente schreef:
Lieve, snoezige Amadeo, heb je al antwoord op mijn vraag?

OMY.. _O-

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:06

Weet je, het oogt als een utopie en perfect.. :) Maar ik vraag me toch wel degelijk af wat nu het grote verschil is tussen een optreden zoals in het filmpje of paarden die wat aangeleerd worden in het circus.

Ik ben oo wel heel benieuwd hóe dit resultaat dan daadwerkelijk wordt bereikt :)