Wat een beweging en wat een risico..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:55

das het risico van de "sport"

De "sport" vind ik ook walgelijk, traditie of niet, maar dit paard is zo geweldig, en écht niet bang. Dat is waar ik over "val"

nee, ik ken Merlin niet persoonlijk, maar heb al meer van hem gezien en gelezen. Paard is een begrip in deze "sport".

net als Milton vroeger een begrip in de springsport was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:56

cp112 schreef:
VivaLaVida schreef:
Ik vind het nog steeds geen excuus eigenlijk........
maargoed.

Een excuus is er niet nee, maar sommige mensen lopen altijd maar zo hard te schreeuwen dat het allemaal zooo zielig is ipv even stil te staan bij wat de koetjes en de kalfjes hier moeten doorstaan, en daar wordt je ook niet vrolijk van.

Zoals gezegd worden ook de stieren hiervoor gefokt, inderdaad de plek waar de speer is zitten (bijna) geen zenuwen en voelt het dier het dus niet. De stieren worden ook pas ingezet wanneer ze al een jaar of 4 oid lekker in de vrije natuur hebben kunnen rondlopen.

en ze gaan dood door.....bloedverlies??
nou dat lucht al op zeg.... nee bio industrie word ik ook niet vrolijk van..klopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:56

stef schreef:

De "sport" vind ik ook walgelijk, traditie of niet, maar dit paard is zo geweldig, en écht niet bang. Dat is waar ik over "val"

nee, ik ken Merlin niet persoonlijk, maar heb al meer van hem gezien en gelezen. Paard is een begrip in deze "sport".

milton?

edit: weet al :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-09 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Essiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:57

AlicavR schreef:
Ach mensen kom op, dit is gewoon te triest voor woorden.

Allemaal hardstikke leuk hoor, tot dat t paard een keer die stier vol tegen zich aan krijgt, en dan is het aaaah zielig paardje, hoe konden ze dat nou toch doen?

Dat is het eerste wat er in mij opkwam.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:58

Ik vraag me af of jullie kunnen bewijzen dat die stieren 4 jaar een héérlijk leven op het weiland hebben voordat ze worden gemarteld.
Ikzelf heb hier verder helemaal geen kennis of ervaring in, dus ik vraag het me af.

LadyMadonna

oe, ik wordt kennelijk oud ;)

Google even op Everest Milton, legendarisch springpaard

Diablo

cp112 schreef:
Een excuus is er niet nee, maar sommige mensen lopen altijd maar zo hard te schreeuwen dat het allemaal zooo zielig is ipv even stil te staan bij wat de koetjes en de kalfjes hier moeten doorstaan, en daar wordt je ook niet vrolijk van.

Oh, maar bij de zielige koetjes en kalfjes sta ik ook stil hoor. En in een discussie daarover zal ik ook mijn zegje doen. Maar ik zal daar niet de stieren van de stierengevechten aanhalen, dus haal ik hier die koetjes en kalfjes niet aan.
Met je eerste zin ben ik het volmondig eens.

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:59

stef schreef:

Bijna elke sport heeft risico's.

Maar deze sport is gewoon vragen om ongelukken, en dat vind ik gewoon te ver gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:00

stef schreef:
oe, ik wordt kennelijk oud ;)

Google even op Everest Milton, legendarisch springpaard

had m al! haha :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:01

alicia: Misschien mijn bericht lezen?
Wat vind ik van de sport? Staat er duidelijk bij hoor....

het gaat me erom dat er gezegt wordt dat Merlin bang zou zijn

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:02

VivaLaVida schreef:
en ze gaan dood door.....bloedverlies??
nou dat lucht al op zeg.... nee bio industrie word ik ook niet vrolijk van..klopt!

Naar mijn weet worden ze náderhand afgemaakt.

Anoniem

Re: Wat een beweging en wat een risico..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:03

Ow.. ik heb ze weleens de arena uitgesleept zien worden?
Maargoed.. dan nog....

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:05

stef schreef:

Alica. :)

Ja ik denk zeker dat hij angstig zou zijn.
Hij zou er vast niet heel gemakkelijk bij staan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:05

Het is altijd hetzelfde - als een onderwerp als dit aan bod komt, is er altijd meteen wel iemand die iets roept over de zielige koeien en kalveren van onze bio-industrie. En mensen die roepen dat ze alleen maar 'biologisch' vlees eten. Nog even en de vegetariers voegen zich bij deze discussie.
Allemaal dikke onzin-argumenten. Appels en peren vergelijken.

Waar het om gaat ( en spreek dáár nou eens een oordeel over uit) dat hier een dier misbruikt wordt, voor de sport, voor de opwinding, voor de spanning.
In mijn ogen is dat niet goed te praten, noch op basis van cultuur, noch op het feit dat we zelf ook biefstuk eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:06

@cp112:

Hierna komen de picadores de arena binnen. Picadores zitten op geblinddoekte en met een zwaar harnas (lijkend op een matras) beschermde paarden. De stier wordt uitgedaagd het paard aan te vallen. Zodra de stier het paard aanvalt duwt een picador een lans in de nek van de stier en leunt hier met zijn volle gewicht op. Het doel hiervan is het stoppen van de bloedtoevoer naar de zware nekspier zodat de stier zijn kop niet meer omhoog kan krijgen. Dit maakt het later makkelijker om de stier te doden.

Wanneer de stier voldoende verzwakt is, begint de volgende fase (suerte de banderilla's). In deze fase probeert de matador of één van zijn assistenten (banderilleros) om twee banderilla's in de nek van de stier te steken. Banderilla's zijn versierde stokken van ongeveer een armlengte lang, met weerhaken aan het einde. De matador of zijn banderilleros moeten door lichaamsbeweging en hun stem de stier tot een aanval bewegen, waarna de banderilla's in de nekspier van de aanstormende stier worden gestoken. In de meeste gevallen gebeurt dit drie keer. Behalve voor het tonen van de dapperheid van de stierenvechter is het doel van deze fase ervoor te zorgen dat de stier blijft aanvallen.

Een stier gedood met een mes in FrankrijkNa de banderilla's begint de laatste fase (suerte de matar). De matador begint met het opdragen van de stier aan iemand in het publiek of aan het gehele publiek. Vervolgens zal hij zijn controle over de stier laten zien door deze met zijn muleta, een half-cirkelvormige doek van rode flanel, gedrapeerd om een houten stok, bepaalde bewegingen te laten maken. Hij kan hiermee de sympathie van het publiek winnen of verliezen: indien het publiek ontevreden is zal het stil blijven, de torero uitfluiten, boe-roepen en in extreme de kussens de arena ingooien. Een enkele keer springt iemand de arena in om de matador te tonen hoe het moet (espontáneo), een actie die niet op prijs wordt gesteld. Het publiek kan ook de tevredenheid laten blijken door te applaudisseren of door Olé te roepen.

Na ongeveer acht minuten geeft een trompetsignaal aan dat het tijd is voor de laatste fase, het doden van de stier, la hora de la verdad. De matador gebruikt hiervoor een licht gekromd zwaard, de zogenaamde estoque, dat hij tussen de schouderbladen van de stier moet steken. Doet hij dit goed en treft hij de stier in het hart, dan volgt de dood vrijwel onmiddellijk. Vaak raakt het zwaard echter niet het hart, maar een ader of de longen of ketst het af op de ribben. In deze gevallen kan het nog enkele minuten duren voordat de stier dood is en soms moet het zwaard opnieuw gebruikt worden. Als de maximale lengte van een gevecht wordt overschreden (voor de voorbereiding op de dood (de faena, uitgevoerd met de rode doek) en de doodsteek tezamen heeft een matador 10 minuten) klinkt een trompetsignaal. Heeft de matador de stier dan nog niet gedood, dan klinkt er na drie minuten een tweede signaal (aviso of waarschuwing). Na het derde signaal dienen de matador en zijn assistenten de ring te verlaten. De stier wordt de arena uitgeleid en in de buitenstallen alsnog, door het slagersmes gedood.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-09 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:06

x
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-09 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:07

Dat eerste paard, zoo gaaf :+:

Overigens, koeien zijn overal de l*l, bij ons vanwege de bio industrie (die zijn ook niet happy en komen ook niet leuk aan hun einde) en in bijv. Amerika weer met sommige onderdelen waarbij kalfjes omver getrokken worden. Vraag is of het erger is dat de stieren uit dit filmpje eerst heel lang happy zijn en een paar minuten voor jouw ogen pijn lijden of de koeien hier die hun hele leven ongelukkig zijn maar dat niet voor jouw ogen doen. Vervelend he dierenleed, als het je uitzicht komt verstoren.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:07

Amen Jannepauli.

Ook al eet ik wél biologisch vlees, en snap ik niet dat je het in aanhalingstekens heb staan, ben ik het helemaal met je eens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:08

AlicavR schreef:
stef schreef:

Alica. :) whatever

Ja ik denk zeker dat hij angstig zou zijn.
Hij zou er vast niet heel gemakkelijk bij staan.

KIJK dan.... dat zie je toch in het filmpje?

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:09

Weetje soms vraag ik het me echt af of het goed is geweest dat de mens zo ver is in ontwikkelingen zoveel macht heeft en vooral zo ver van de natuur afstaat..

Want wat geeft ons als mensen het recht om in dit geval een stier dat aan te doen

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:09

ik vind dit echt vreselijk!
maar worden die speren IN de stier gestoken ?

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:10

Dat heb je goed Coony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:10

stef schreef:

Ik zie ook geen bang paard. Wel een paard dat op elke minimale hulp reageert, wat je kunt verwarren met angst...?

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:11

stef je hoeft dat niet verkeerd op te vatten haha, ik bedoelde het goed hoor.

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:11

VivaLaVida schreef:
stef schreef:

Ik zie ook geen bang paard. Wel een paard dat op elke minimale hulp reageert, wat je kunt verwarren met angst...?

Ik denk dus degelijk dat dat paard wel angst heeft.