Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
M_ontana schreef:Jammer, ik had gehoop ulsblakk x ulsblakk = ulsblakk. Weet iemand hoe het zit met die genetica?
Xyris schreef:@Montana, ik ben niet zo goed bekend met de kleurbenamingen van fjorden, maar die moet je dan maar even vertalen:
Dun-gen kan heterozygoot zijn (D/n) of homozygoot (D/D) in beide gevallen heb je het over:
Grullo op zwart
Wildkleur op bruin
Red dun op vos
Heterozygoot of homozygoot heeft beiden hetzelfde effect op de vacht.
Fjorden hebben ook crème. Heterozygoot (Cr/n) ziet er anders uit dan homozygoot (Cr/Cr) dit noemen ze incompleet dominant, oftewel, het gen heeft altijd effect maar geeft een verschillend effect afhankelijk van de zygosy.
Cr/n op zwart is smoky black (paard ziet er zwart uit)
Cr/n op bruin is valk
Cr/n op vos is palomino
Cr/Cr op zwart is smoky cream
Cr/Cr op bruin is perlino
Cr/Cr op vos is cremello
Dun en creme:
Smoky grullo (zwart)
Dunskin (bruin)
En ik weet zo even niet uit mijn hoofd hoe dat voor een vos ook al weer heette.
Ik meen dat homozygoot crème + dun maar heel zeldzaam is dus ik denk niet dat daar benamingen voor zijn bij fjorden.
M_ontana schreef:https://www.horsereality.nl/horses/67214/foal-doe-67214
Welke kleur is dit? Ik kan op internet de kleurgenetica van fjorden namelijk niet terugvinden dus ik weet iedere keer niet welke kleur het is
PowerOfZoef schreef:M_ontana schreef:https://www.horsereality.nl/horses/67214/foal-doe-67214
Welke kleur is dit? Ik kan op internet de kleurgenetica van fjorden namelijk niet terugvinden dus ik weet iedere keer niet welke kleur het is
Ik gebruik dit lijstje altijd, ooit ergens op internet gevonden.
Een brunblakk is zwart (BB of Bb), met agouti (AA of Aa), zonder creme (CC) en dun (ZZ).
Een Rodblakk is vos (bb), met of zonder Agouti (AA, Aa, aa), zonder creme (CC) en dun (ZZ).
Een gra is zwart (BB of Bb), zonder Agouti (aa), Creme kan (CC, CcrC, CcrCcr) en dun (ZZ).
Een ulsblakk is zwart BB of Bb, met agouti (AA of Aa), met Creme (CcrC) en dun (ZZ)
Een gulblakk is vos (bb), met agouti (AA of Aa), met Creme (CcrC) en dun (ZZ)
Rebecca schreef:[ [url=m/XBEfK6.png]Afbeelding[/url] ]
Goed nieuws opzich , al heb ik ook geen PayPal helaas