Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:45

Ik verwacht niet dat al het tuig ineens netjes naast hun mammie op de bank gaat zitten, ik verwacht wel dat ze sneller gelokaliseerd kunnen worden. Ook denk ik dat wanneer er zwaardere straffen boven hun hoofd hangen ze minder snel domme dingen zullen doen. Echter met de hoeveelheid alcohol die ze meestal drinken weet je dat natuurlijk nooit en kan het ze waarschijnlijk niks schelen. Achja, opgeruimd staat netjes dan toch? :=

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:49

Nies_ schreef:
Iedere knal voor 31 december 10:00 uur en na 1 januari 02:00 uur ís niet legaal dus blijkbaar is dat toch zo makkelijk niet.

Inderdaad, maar aangezien vuurwerk afsteken verder legaal is heb ik niet het idee dat het de politie iets boeit als ze langer afsteken of eerder beginnen. Zolang er geen overlast is of er geen vandalisme plaatsvindt, gaan ze er niet zo snel op af. Wanneer het überhaupt illegaal is om af te steken moeten ze er wel heen en zullen mensen ook sneller bellen.

Nies_

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:52

Denk dat je dat toch tegen valt hoor. Politie heeft nou eenmaal beperkte mankracht en als ze hele teams gaan opzetten om drugspanden te ontdekken en hele corpsen met laserguns neerzetten blijft er al helemaal weinig over. Ze mogen ook niet zo maar je huis in om te kijken wat je hebt liggen. Stel ik steek iets af en mijn buurvrouw belt, politie komt 3 uur later en ik zeg dat ze heeft zitten dromen dan kunnen ze eigenlijk nog niks.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:56

Daar heb je absoluut een punt. Het wordt men wel moeilijker gemaakt om aan vuurwerk te komen, zullen ze echt zoveel moeite gaan doen voor iets wat verboden is? Geen idee.
Waarom kan het in andere landen dan wel? Die hebben ook geen hele legers nodig om de bevolking in toom te houden :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:58

Omdat het in nederland een stel verwende pubers (niet aan leeftijd gebonden) is die nooit straf krijgen.

Hele legers lasergunnen, dat valt wel mee :)
Maar beperkt zijn ze, dat is waar.
Ik denk dat ze meer bevoegdheid hebben dan jij denkt om ergens binnen te mogen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:22

Nogmaals, het is in het geval van een verbod niet alleen de politie die de boel dan beter in toom kan houden: het is vooral de omgeving, en met stip bovenaan de ouders die het nu niet goed kunnen verbieden "want iedereen doet het" maar als het verboden is dan kunnen ze THUIS handhaven :)*

Bovendien heb je nu dat kinderen van kleins af aan opgroeien met vuurwerk en ieder jaar er weer naar uitkijken om te mogen knallen, en ieder jaar weer een nieuwe "thrill" zoeken om iets gaafs ermee te doen, iets op te blazen, nog hardere knallen...enz.

Als het bvb. vanaf volgend jaar verboden zou zijn, dan kweek je dergelijke terroristjes ook niet meer, de behoefte aan iets dat je niet kent, heb je niet :)*

Kortom: je pakt het probleem ècht aan.

De mensen die kwaad willen die komen natuurlijk nog wel aan vuurwerk :j

Maar ècht niet iedereen die nu vuurwerk afsteekt, zal het dan nog in huis halen / afsteken.
Dus het gaat sowieso een heleboel geknal en gedonderjaag en spontaan vandalisme en ongelukken schelen :j

Je bent natuurlijk vrij om er niet in te geloven.

Maar met die instelling kun je de hele wetgeving wel in de prullenbak gooien en daar wordt het al helemaal niet beter van :=

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:55

Een heel groot deel van de wetgeving mag wat mij betreft ook in de prullenbak, maar daar gaat het topic niet om.
Jij zegt dus dat degene die kwaad willen toch wel aan vuurwerk komen. Heb je last van de rest dan? Sorry, maar dan ben ik het eens met een aantal voorgangers en ben je gewoon aan het zeiken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:03

Dat is ook een respectvolle manier om te discussiëren +:)+

Met "de rest" bedoel je degenen die in principe gewoon lekker wat willen knallen, en gaandeweg onvoorzichtiger worden?

Degenen die per ongeluk iets aansteken en te lang vasthouden / schietlont / denken dat hij niet brandt en zo letsel oplopen?

Degenen die in het moment voor de lol besluiten om vuurwerk naar elkaar en voorbijgangers te gaan gooien?

Degenen die spontaan op het goede idee komen om wat op te gaan blazen?

Degenen die per ongeluk een fles met een vuurpijl om laten vallen?

Enz. enz. enz.

Vergeet vooral ook niet de invloed van bvb. drank en het groeps-effect van het elkaar opstoken waardoor men steeds meer gevaarlijke dingen gaat doen. En jongelui die de gevolgen van hun acties nog niet goed in kunnen schatten.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:17

Wat jij doet pmarena is een beetje generaliseren, want niet iedereen brengt schade toe aan personen of spullen.
bij het meerendeel gaat het gewoon goed. En dat vergeten mensen in dit topic, wat ik erg jammer vind. Want zoals al eerder geopperd is, zo moeten de mensen die wel goed ermee omgaan lijden door die paar die er niet mee kunnen omgaan.
vind dat de leeftijd omhoog geschroefd mag worden naar 18, dan zal het waarschijnlijk al een stuk beter gaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:23

Ik ben het eens met pmarena.

We hebben hier regels voor het afsteken van vuurwerk, maar die zijn niet te handhaven. De politiemacht is nu eenmaal te beperkt om heel Nederland in de gaten te houden mbt vuurwerk. En dan gaat het nog niet eens om illegaal vuurwerk, want de meeste rottigheid, verwondingen etc komen door vuurwerk dat gewoon hier verkocht mag worden.
Ik vind daarnaast niet dat het pleziertje van een aantal brave vuurwerkafstekers zwaarder telt dan de vele gewonden, mishandelde dieren, schade en verdere overlast die die rotzooi jaarlijks veroorzaakt. Leuk voor jou dat je een paar uur per jaar je pijltjes mag aansteken, iemand die een rotje naar zijn hoofd gegooid krijgt dat ontploft in zijn gezicht draagt dit de rest van zijn leven mee.

Ik zie nog steeds niet wat nu het drama is om die handel te verbieden voor particulieren en de gemeente van het uitgespaarde geld de shows te laten organiseren.
Laatst bijgewerkt door Mars op 05-01-14 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:24

Sammy:

Pardon?
Je legt me nu woorden in de mond die ik helemaal niet zeg :n

En poeh-poeh, het is me nogal "lijden" zeg, als jochies niet meer met rotjes door de straten mogen struinen, en niemand meer zelf zijn vuurwerkpakketje weg mag gaan staan stoken in de regen en kou maar in plaats daarvan kan gaan kijken naar een mooie show :P

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:28

Sammy_xxs schreef:
bij het meerendeel gaat het gewoon goed. En dat vergeten mensen in dit topic, wat ik erg jammer vind. Want zoals al eerder geopperd is, zo moeten de mensen die wel goed ermee omgaan lijden door die paar die er niet mee kunnen omgaan.
Zijn daar cijfers van?

Nies_, ik heb het niet over het 'verbod' wat er nu is want dat is geen verbod te noemen. Anders zou ik geen vuurwerk horen vanaf november en nu nog steeds. En nee ik kan de politie niet bellen want ik heb geen idee waar het vandaan komt of waar die kinderen zijn. Ja, ik verwacht dat er véél minder incidenten komen. Ze vinden het namelijk niet leuk om mensen te bekogelen maar dat is stoer zijn voor hun vrienden en de meiden. Ze doen dat niet omdat dat een hobby is. Veel geld? Hoe ziet het met alle andere landen? Volgens mij is Nederland nog een van de hele weinige landen waar 'vuurwerk' met 'oud&nieuw' (noem het maar gewoon oorlog) word afgestoken door particulieren. Kijk naar Australië, prachtig, en die mensen zeiken niet. Waarom kan dat hier niet dan? Ik weet niet hoe jij 'oud&nieuw' hier noemt maar ik noem het geen leuk feest, het is gewoon oorlog hier.

'Paar rotte appels' slaat ook nergens op want dat zijn er geen 'paar' dat worden er elk jaar heel veel meer. Tja, jammer dat hun het verpesten voor de normale particulieren maar dan moeten ze zich maar leren gedragen. Dat kunnen ze blijkbaar niet dus dan maar zo. Ik zie trouwens nog steeds geen nadelen van een vuurwerkshow door professionals.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:31

Je heb het maar steeds over jochies en rotjes, maar de mensen in mijn omgeving zijn geen jochies maar volwassen mannen die echt geen rotjes afsteken, maar gewoon mooi sier vuurwerk. En het leuke is juist zelf afsteken, het blijft altijd een verassing wat er uit je pot (doos) komt. De geur ia heerlijk :D en de kick die je ervan krijgt als je het afsteekt en een paar meter verder rent en dat ziet wat eruit komt.
Voor sommige niet te begrijpen, maar mensen vinden het juist leuk om EIGEN vuurwerk de lucht in te schieten.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:32

Sammy_xxs schreef:
Want zoals al eerder geopperd is, zo moeten de mensen die wel goed ermee omgaan lijden door die paar die er niet mee kunnen omgaan.

Nee, tweederde van de bevolking in nederland die tegen vuurwerk door particulieren zijn, moet lijden onder een minderheid die er geen probleem mee heeft tweederde tot last te zijn.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:35

pmarena schreef:
Met "de rest" bedoel je degenen die in principe gewoon lekker wat willen knallen, en gaandeweg onvoorzichtiger worden?

Degenen die per ongeluk iets aansteken en te lang vasthouden / schietlont / denken dat hij niet brandt en zo letsel oplopen?

Degenen die in het moment voor de lol besluiten om vuurwerk naar elkaar en voorbijgangers te gaan gooien?

Degenen die spontaan op het goede idee komen om wat op te gaan blazen?

Degenen die per ongeluk een fles met een vuurpijl om laten vallen?

Enz. enz. enz.

hier ben je toch aan het generaliseren?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:36

Volgens mij stelt ze juist vragen wat er bedoelt wordt met de rest :)*

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:37

Nou volgens mij zijn dat niet gewoon vragen stellen, maar een beetje sarcastisch reageren.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:38

Sammy_xxs schreef:
Nou volgens mij zijn dat niet gewoon vragen stellen, maar een beetje sarcastisch reageren.

Dat is jouw interpretatie.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:41

Sammy_xxs schreef:
Je heb het maar steeds over jochies en rotjes, maar de mensen in mijn omgeving zijn geen jochies maar volwassen mannen die echt geen rotjes afsteken, maar gewoon mooi sier vuurwerk. En het leuke is juist zelf afsteken, het blijft altijd een verassing wat er uit je pot (doos) komt. De geur ia heerlijk :D en de kick die je ervan krijgt als je het afsteekt en een paar meter verder rent en dat ziet wat eruit komt.
Voor sommige niet te begrijpen, maar mensen vinden het juist leuk om EIGEN vuurwerk de lucht in te schieten.

En dit weegt allemaal op tegen ruim 10 miljoen euro schade in Nederland?
Tegen ruim 600 zwaargewonden? En tegen 90 oogletsels, waarvan 14 blinden? Waarbij ook 9 kinderen onder de 12 gewond aan hun ogen raakten?
Tegen de mishandelde dieren elk jaar weer? De kat die vuurwerk in zijn anus kreeg gestopt en vorig jaar de hond die een rotje in zijn bek kreeg, waarna het werd dicht getapet en afgestoken?

Het pleziertje van een aantal uur pijltjes afsteken is dat echt allemaal waard? Ik snap het niet hoor :n
Laatst bijgewerkt door Mars op 05-01-14 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:45

FlyAway schreef:
Sammy_xxs schreef:
Want zoals al eerder geopperd is, zo moeten de mensen die wel goed ermee omgaan lijden door die paar die er niet mee kunnen omgaan.

Nee, tweederde van de bevolking in nederland die tegen vuurwerk door particulieren zijn, moet lijden onder een minderheid die er geen probleem mee heeft tweederde tot last te zijn.

Tja of het het 2 derde is weet ik niet. Maar al zou het zo zijn, ja jammer niet alles wat jij niet leuk vind moet maar afgeschaft worden.
Als je zoveel klaagt kan je maar beter in hutje op hei wonen. Heb je nergens last van.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:50

Sammy_xxs schreef:
FlyAway schreef:

Tja of het het 2 derde is weet ik niet. Maar al zou het zo zijn, ja jammer niet alles wat jij niet leuk vind moet maar afgeschaft worden.
Als je zoveel klaagt kan je maar beter in hutje op hei wonen. Heb je nergens last van.

Er zijn inmiddels twee onderzoeken naar gedaan waaruit dat is gekomen.

Dus omdat tweederde van de bevolking er tegen is, moeten ze allemaal maar ergens gaan wonen zodat ze er geen last van hebben? Ik ben bang dat je dan niet helemaal begrijpt hoe zo iets werkt.

Wat jij nu doet, is bevestigen dat een grote groep moet lijden onder een kleine groep, en de grote groep ook nog eens wegzetten als zeikerds.

Sammy_xxs schreef:

Dus als jij zelf in de kleine groep zit, dan vindt je het volstrekt normaal dat de grote groep onder jou moet lijden, maar als jij in de grote groep zit, dan vindt je het belachelijk dat jij onder de kleine groep moet lijden? Sorry, maar hoe wil je dan serieus genomen worden in een discussie?
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 05-01-14 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:50

Sammy, het is echt twee derde van NL die het afgeschaft willen hebben. Volgens mij had iemand daarvan een link in dit topic geplaatst maar weet ik niet meer zeker.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:51

Mars schreef:
Sammy_xxs schreef:

En dit weegt allemaal op tegen ruim 10 miljoen euro schade in Nederland?
Tegen ruim 600 zwaargewonden? En tegen 90 oogletsels, waarvan 14 blinden? Waarbij ook 9 kinderen onder de 12 gewond aan hun ogen raakten?
Tegen de mishandelde dieren elk jaar weer? De kat die vuurwerk in zijn anus kreeg gestopt en vorig jaar de hond die een rotje in zijn bek kreeg, waarna het werd dicht getapet en afgestoken?

Het pleziertje van een aantal uur pijltjes afsteken is dat echt allemaal waard? Ik snap het niet hoor :n

Nou ik heb daar allemaal niks mee te maken, wat doen jonge kinderen met vuurwerk? Domme actie van ouders, ongelukken ja kan gebeuren, en kwajongens heb je het hele jaar door. Mishandelde dieren gebeurd nog vaker als er geen vuurwerk is....
in al die jaren dat ik vuurwerk heb afgestoken is er nooit wat gebeurd, ook niet bij mn vriend en ook niet bij mensen in mn vriendenkring/familie... dusja hoe er altijd zoveel ongelukken zijn weet ik ook niet. Slordig ermee omgaan? Wij niet we gebruiken ons verstand en dan kan er eigenlijk weinig fout gaan.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:53

Jullie gebruiken je verstand ja, helaas zijn er meer die met vuurwerk omgaan en geen verstand hebben.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:57

Nou maar volgens mij waren we nog niet eens bij de 40.000 mensen die de petitie hebben getekend,dus zo erg zijn de mensen er niet tegen. Anders had wel iedereen getekend.

en zoals ik al zei leeftijd naar 18 opschroeven, heb je ook geen rot jochies meer... vind het zelf wel belachelijk dat er kinderen vuurwerk mogen afsteken, die hebben nog helemaal niet de juiste verantwoordelijk en inschattingsvermogen.