Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:06

Er zouden waarschijnlijk ook maar een paar rotte appels zijn die met vuurwapens gaan schieten als we die legaal zouden maken.
Zou je die ook graag in de samenleving zien dan?

Want nu moeten de goeden die daar geen kwade bedoelingen mee hebben, ook "lijden" onder die paar die zich er mee zouden misdragen.

Drie kanttekeningen daarbij:

- zo zwaar "lijden" die goeden nu ook weer niet als ze geen wapen of vuurwerk meer mogen hebben, is toch geen levensbehoefte?
- het gaat niet alleen om bewuste rottigheid door eikels: ook "foutjes" door "goeden" veroorzaken veel ellende
- een paar mensen vinden het leuk, een aantal maakt het weinig uit, voor de rest (mens en dier) is het vooral vervelend en gevaarlijk

Die paar die het leuk vinden, zijn die belangrijker dan die veel grotere groep, van mensen en dieren die het vervelend vinden?

Die mensen die het weinig kan schelen die maakt het ook niet uit als het afgeschaft is, dus daarvoor hoef je het niet te laten :)

Hoe je het ook draait: de voordelen (paar mensen die het zouden missen) overtreffen de nadelen gewoon bij lange na niet....

En die mensen die het graag willen behouden dat zelf vuurwerk afsteken, een deel daarvan gaat in de toekomst handen en ogen e.d. verliezen dus die bescherm je dan alleen maar :=

Iinge_

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:11

Zo kan ik hem ook voor je omdraaien :) Laten we alle messen, vorken en puntige voorwerpen illegaal maken, autorijden, treinen verbieden, daar springen ook wel eens mensen voor. Alcohol, alcoholverslavingen, tabak, hoeveel mensen gaan er dood aan roken? Geneesmiddelen, er zijn ook mensen die anderen daarmee drogeren of per ongeluk/expres zichzelf verwonden.

Er zullen ALTIJD zulke mensen blijven en is het niet met vuurwerk verzinnen ze echt wel wat anders. Maar hoe ver gaat het uiteindelijk met alles verbieden wat maar enigszins gevaarlijk kan zijn? Nou dan gaan we in een lekker landje leven.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:16

Die vergelijking trekt op niks, auto's, treinen, bestek etc zijn dagelijkse dingen die bij ons leven horen. Vuurwerk is 1 keer per jaar en puur voor de 'lol'. Je kunt ook overdrijven... Petitie gaat trouwens erg goed, benieuwd of ze de benodigde 40.000 handtekeningen halen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:25

Dat zijn gewoon allemaal dagelijkse dingen inderdaad, vuurwapens of vuurwerk heeft niemand in het dagelijkse leven nodig en is eerder een zegen dan een ramp wanneer de gemiddelde Harrie dat niet op elke hoek van de straat kan kopen :)

Wil iemand echt kwaad dan vindt hij inderdaad altijd wel een manier, maar dan is het wel fijn als die daar flink wat moeite voor moet doen en niet zo snel middelen te pakken kan krijgen waarmee hij grote schade aan anderen aan kan richten.

Met een mes zie je hem nog aankomen en heb je nog een redelijke kans dat je er redelijk vanaf komt.

Vuurwapens en vuurwerk daarmee kun je niet alleen veel makkelijker veel grotere schade aanrichten maar ook nog vanaf een afstand.... en je hebt het dus in het dagelijks leven nergens voor nodig dus in principe zal niemand met goede bedoelingen het echt enorm missen :)

Jeugd die het tof vindt om bushokjes e.d. op te blazen die kunnen dat veel lastiger doen met iets anders dan vuurwerk, nu laat je gewoon jongelui de straat op gaan met spul waarmee ze schade aan kunnen richten aan spullen, mensen en dieren...dan bind je de kat toch ook op het spek :?

Natuurlijk is het toffer om iets op te blazen dan alleen maar dom een rotje weggooien :P

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:30

Ik denk dat er puur en alleen om economisch belang (lees de staatskas) geen vuurwerkverbod zal worden ingevoerd. Maar goed, het is het proberen waard natuurlijk!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:56

Mars schreef:
Die vergelijking trekt op niks, auto's, treinen, bestek etc zijn dagelijkse dingen die bij ons leven horen. Vuurwerk is 1 keer per jaar en puur voor de 'lol'. Je kunt ook overdrijven... Petitie gaat trouwens erg goed, benieuwd of ze de benodigde 40.000 handtekeningen halen :j
Ze zitten al op de 21.883 dus al over de helft. :j

Je kan er wel schijt aan hebben aan dat verbod maar als er een verbod komt dan is het makkelijker te controleren. Geen een particulier mag dan nog afsteken dus als die het dan wel doet is het veel makkelijker om die te pakken. Er zijn nu ook genoeg mensen die het vervelend vinden of er echt last/schade aan over houden maar die kunnen niks doen nu. Met een verbod wel.

Het zijn nu nog maar een paar rotte appels en ja die verpesten het voor iedereen. Maar wat is het nadeel van een vuurwerkshow door professionals? Dat je zelf niks meer kan afsteken? Als het je gaat om het mooie, dat kun je nog steeds zien hoor. Als het je gaat om overlast veroorzaken en schade maken vind je het waarschijnlijk poedersuiker ja. Nu nog een paar rotte appels maar dat worden er wel elk jaar meer.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:21

Mars schreef:

Wat nou als ik oprecht geloof in de traditie van vuurwerk afsteken om geesten het nieuwe jaar uit te jagen? Dan doe ik het niet voor de lol. Misschien wordt ik wel diep depressief vanwege mijn overtuiging dat nu ik de geesten niet weg kan jagen, het een heel donker jaar wordt...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:22

Cerera schreef:
Mars schreef:

Wat nou als ik oprecht geloof in de traditie van vuurwerk afsteken om geesten het nieuwe jaar uit te jagen? Dan doe ik het niet voor de lol. Misschien wordt ik wel diep depressief vanwege mijn overtuiging dat nu ik de geesten niet weg kan jagen, het een heel donker jaar wordt...

Er word nog steeds vuurwerk afgestoken hoor.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:22

Degenen voor wie dat geldt, zijn heeellll zeldzaam.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:23

Naomi: waarom zou zo'n verbod wel actief gehandhaaft worden door de politie, en het huidige beleid niet? (als ik de bokkers uit dit topic mag geloven, doet de politie er niks aan als ze die bellen. Dan wel?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:25

Dat is ook geen standhoudend argument als er in elk dorp een professioneel vuurwerk georganiseerd wordt :)

De mensen die van goede wil zijn en het vuurwerk afsteken zo zullen missen, kunnen dat dan mooi helpen organiseren :j

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:27

Cerera schreef:
Naomi: waarom zou zo'n verbod wel actief gehandhaaft worden door de politie, en het huidige beleid niet? (als ik de bokkers uit dit topic mag geloven, doet de politie er niks aan als ze die bellen. Dan wel?)

Omdat het met een verbod niet meer mag. Dan word er dus in Nederland sowieso geen vuurwerk meer verkocht. Bij de grens is het dan makkelijk tegen te houden en de gevallen in Nederland zelf ook. Nu doen ze er niks aan omdat ze toch niet weten of het illegaal is of niet en omdat het mag. Met een verbod is alles illegaal.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:36

naomi_g1998 schreef:
Cerera schreef:

Omdat het met een verbod niet meer mag. Dan word er dus in Nederland sowieso geen vuurwerk meer verkocht. Bij de grens is het dan makkelijk tegen te houden en de gevallen in Nederland zelf ook. Nu doen ze er niks aan omdat ze toch niet weten of het illegaal is of niet en omdat het mag. Met een verbod is alles illegaal.

Dat was mijn vraag niet... Nu wordt er geklaagd dat de politie niks doet als er halverwege november vuurwerk wordt afgeschoten. Waarom dan wel als iemand een rotje gooit?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:45

Om dezelfde reden dat mensen nu bellen als er iemand een vuurwapen in zijn broekband heeft zitten.
Als je dat ziet, weet je dat diegene wellicht rottigheid uit gaat halen.
En hij is sowieso in overtreding.

Dat heb je dan met vuurwerk ook. Als het verboden is om te verkopen en in bezit te hebben dan valt het veel meer op bij zowel ouders die het niet meer in huis willen hebben, als bij omstanders als bij iedereen.

Nu gaan mensen niet bellen omdat men nu zoiets heeft van "ach laat ze maar, ze doen weinig kwaad en we kunnen ze toch niets maken".

Maar heel veel van die vooraf knallers die zouden dat vuurwerk niet in bezit hebben gehad als ze groter risico lopen om erbij gelapt te worden door ouders of omgeving en dan een stevige boete krijgen.

Het wordt met een verbod allemaal een stuk serieuzer en kleinschaliger.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:04

Waren het maar een paar rotte appels, helaas zijn het er niet een paar maar echt een heleboel.....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:22

Cerera schreef:
Mars schreef:

En wat als ik nou geloof in de Wolkgeesten die mij van bovenaf beschermen? Die worden door jouw vuurwerk ook verjaagd en dan wordt ík misschien wel depressief, wie heeft er dan meer recht op zijn geloof?

sorry maar dit argument is zo flauw dat ik niet anders kan dan reageren met iets nog flauwers :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:05

naomi_g1998 schreef:
Cerera schreef:

Je zit er compleet naast. Het verbod is er al (te vroeg vuurwerk afsteken). Bij de grens is helemaal niet makkelijk te controleren, ik vraag me eigenlijk af of ze dat nu überhaupt doen? Belgisch, Duits, Italiaans en Pools vuurwerk kun je hier zo kopen, hoef je niet eens moeite voor te doen. De twee laatste moeten zelfs meerdere grenzen over. Anyway, kost gewoon veel geld en blijkbaar besteden ze dat liever ergens anders aan (en terecht). Als een agent niet weet wat illegaal is en wat niet is dat een gebrek van zijn kennis, zelfs ik zie het vaak en ik ben echt geen kenner.

Daarnaast wat denken jullie nou eigenlijk te bereiken? Dat oud & nieuw voortaan gezellig gaat en er niks meer gebeurd? Of wa? Die auto's die in de fik gaan en andere vernielingen hebben vaak niet eens wat met vuurwerk te maken. Het tuig wat misbruik maakt van het vuurwerk gaat heus niet ineens braaf thuis op de bank zitten met een sinas in de hand. Jullie zeggen je in mensen te kunnen verplaatsen, maar daar merk ik bar weinig van. Je bent een stuk tuig van 17, vind het leuk om mensen te bekogelen met rotjes en om ambulance personeel in elkaar te slaan, maar als vuurwerk verboden is, dan ga je gezellig naast je moeder op de bank tv kijken. Of hoe moet ik dat zien?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:29

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:30

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:33

Buiten dat ik niet snap wat dat met het vuurwerkverbod te maken heeft, denk ik niet dat iemand het daar mee oneens is. Buiten degene die het leuk vindt om auto's in de fik te steken en hulpverleners aan te vallen misschien.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:45

Een verbod dat er meer en betere controle kan zijn.
Dat dit niet gebeurt, is helaas een andere discussie.

Maar de vuurwerk vernielers zijn echt wel het zelfde soort dan de hulpverlener mollestreerders.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:39

Klopt en precies (oa) daarom haalt een vuurwerkverbod niks uit.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:42

Ja wel, want als er dan politie is weet die ook bij elke knal dat het illegaal is.
Dus iets gemakkelijker aan te pakken dan dat je dat niet weet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:44

Iedere knal voor 31 december 10:00 uur en na 1 januari 02:00 uur ís niet legaal dus blijkbaar is dat toch zo makkelijk niet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:45

Klopt die zijn ook niet legaal. Maar kan wel legaal aangekocht vuurwerk zijn, alleen weer niet op de juiste tijd afgestoken.