Hoe zien jullie inteeltvrij? Echt in de gehele stamboom niet dezelfde voorouders of kijken jullie alleen t/m grootouders/overgrootouders/overovergrootouders? Ik zou het liefst volledig inteeltvrij fokken maar inmiddels hebben mijn paarden al overovergrootouders en wordt het toch flink lastig. Ik zit te denken om t/m grootouders of overgrootouders inteeltvrij te fokken. Ik heb nu een prachtige GN 2 schimmel Tinker t/m 120 getraind maar daar zitten Chopin, Tornado, Anton, Calleto, Patriot, Luckyboy, Pikachu en Paultje allemaal al in. Ik kan 1 prachtige combinatie maken met een GN 3 merrie waar Allegro, Adorable, Eomer, Starlight en Rainstorm in zitten. Echter wil ik ook graag een combi maken waarmee grote kans op zweetvos en schimmel is. Maar dan heeft het veulen aan de ene kant dezelfde overoverovergrootouders als aan de andere kant overgrootouders. Heel ver weg inteelt dus. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken? Ik wil niet hebben dat ik straks geen veulens kan verkopen
Persoonlijk kijk ik naar de hele lijn Heb je snel gedaan trouwens die training
Michje
Geplaatst: 11-02-16 22:21
Ik denk dat ik niet verder ga kijken dan er op het plaatje staat, dus dat zou tot en met grootouders zijn. Heb bijvoorbeeld één hengst waar kijkend tot en met grootouders inteelt in zit, maar wat bij een veulen van hem niet meer in het plaatje te zien is. Waarschijnlijk mag ie blijven, maar voor toekomstige paarden/veulens wil ik dat niet meer. Voor zover dat haalbaar is en blijft.
MadelonSunny
Geplaatst: 11-02-16 22:22
Ja gaat wel lekker nu ik 40% sneller kan trainen En vakantie hea
AnnetteFlame
Geplaatst: 11-02-16 22:23
Ik zou er een leuk paard/ kleurtje niet om laten staan. Heb er nu ook een ingeteelde staan, maar ik gooi dr een partner van een andere lijn op en het veulen is gelijk niet meer ingeteeld
Alwiene
Geplaatst: 11-02-16 22:34
MadelonSunny schreef:
Ja gaat wel lekker nu ik 40% sneller kan trainen En vakantie hea
Goed bezig!!
Roosje01
Geplaatst: 11-02-16 22:34
Ik verwacht mijn eerste veulentje uit combi av hengst en haflinger merrie.
Hmm, verdeelde meningen dus. Ik heb alles even nagelopen en al mijn paarden zijn inteeltvrij. Maar nu Ik heb 5 grootouders die bij heel veel paarden voorkomen. Dit is net puzzelen Misschien een idee om maar op zoek te gaan naar nieuw bloed. Ik ga nu denk nog proberen zo veel mogelijk inteeltvrij te fokken maar ik ga toch echt een keer vastlopen als er geen nieuwe Adam/Eva paarden komen.
Er komt overigens morgen wel een veulen met inteelt. Vorige week liet ik het inteeltvrij fokken net een beetje varen
Roosje01
Geplaatst: 11-02-16 22:40
Ja ben heel benieuwd wat daaruit komt. Hoe lang zijn ze ong zwanger 1 week?
MadelonSunny
Geplaatst: 11-02-16 22:40
Vanaf dat ze van de wei komen 8 dagen en dan 's nachts Bijv. 04-Feb gedekt en worden 12-Feb in de nacht/ochtend geboren.
Oh das mooi ben toch altijd nog laat wakker ivm werk.
Michje
Geplaatst: 11-02-16 22:42
Eline zei gisteren dat er paarden gaan komen met andere voorouders dan Adam en Eva. Ik ben benieuwd. Hoop dat dat ook voor bestaande rassen geldt, daar reageerde ze niet meer op helaas, dus dat is afwachten. Maar hoop het wel, want dat is dan nieuw bloed!
Ik zat trouwens scheel te kijken, ik krijg helemaal geen inteeltveulen. Voorlopig nog helemaal inteeltvrij dus Maar zit wel serieus te overwegen om de zweetvos/schimmel combinatie te maken omdat het inteelt zo ver weg is en ik best vaak vraag krijg naar schimmels. Misschien op kleur dus toch enkele uitzonderingen gaan maken.