Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:27

@crerera
Waar ik woon heb ik er ook geen last van. Woon in het buitengebied van een dorpje.
Maar ik hoor hier ook harde knallen, het dorpje is 3 kilometer verderop. Ik wil dan toch niet weten hoe hard dat gaat als je er wel dichtbij bent.
En die harde knallen hoor ik al een week voordat het oudjaar is. En dan wel de hele dag door regelmatig.
(geen carbiet)
En we hebben hele fijne buurt, geen geroddel enz. Dus dorp verschillend dus.

Op mijn werk hoor ik die harde knallen al vanaf November. Dat is een heel groot dorp.
En ook dan hoor ik het regelmatig.
Mijn werk ligt op een industrie gebied grenzend aan een woonwijk.
Ik denk dat ze dan juist hier heen komen om te knallen?
Maar zo hard als dat gaat, nee dat is niet normaal. Soms trillen de ruiten gewoon.
En dat is echt vaker dan 2 keer op een dag.
Laatst bijgewerkt door little_king op 02-01-14 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:27

Zolang Nederland bewijst dat ze er niet mee om kunnen gaan
moet Vuurwerk maar van ons 'afgepakt' worden.

en Helaas bewijzen ze het elk jaar extremer.
vorig jaar een hamster aan een vuurpijl, nu blazen ze een kat op.
genoeg gewonden zijn er gevallen

concludeert dat Nederland te slecht bezig is om ook maar 1dag per jaar vuurwerk te verdienen :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:29

KingYasFenn schreef:
Zolang Nederland bewijst dat ze er niet mee om kunnen gaan
moet Vuurwerk maar van ons 'afgepakt' worden.

en Helaas bewijzen ze het elk jaar extremer.
vorig jaar een hamster aan een vuurpijl, nu blazen ze een kat op.
genoeg gewonden zijn er gevallen

concludeert dat Nederland te slecht bezig is om ook maar 1dag per jaar vuurwerk te verdienen :)

Een hond de poot afgerukt, gans opgeblazen.
Diverse branden waaronder ook enkele grote branden.
Veel oogletsel.
Kinderen met afgerukte vingers en 1 dode.
Maar heel gezellig dat vuurwerk :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:32

Het mishandelen/ombrengen van dieren gebeurd elke dag...ik zie 365 dagen per jaar foto´s voorbij komen op FB.

Alleen met nieuwjaar worden er 3 gevallen extreem uitgelicht :7

Heel erg, maar erg naief om te denken dat dit soort extreem dierenleed de rest van het jaar niet plaatsvindt!

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:32

little_king schreef:
@crerera
Waar ik woon heb ik er ook geen last van. Woon in het buitengebied van een dorpje.
Maar ik hoor hier ook harde knallen, het dorpje is 3 kilometer verderop. Ik wil dan toch niet weten hoe hard dat gaat als je er wel dichtbij bent.
En die harde knallen hoor ik al een week voordat het oudjaar is. En dan wel de hele dag door regelmatig.
(geen carbiet)
En we hebben hele fijne buurt, geen geroddel enz. Dus dorp verschillend dus.

Op mijn werk hoor ik die harde knallen al vanaf November. Dat is een heel groot dorp.
En ook dan hoor ik het regelmatig.
Mijn werk ligt op een industrie gebied grenzend aan een woonwijk.
Ik denk dat ze dan juist hier heen komen om te knallen?
Maar zo hard als dat gaat, nee dat is niet normaal. Soms trillen de ruiten gewoon.
En dat is echt vaker dan 2 keer op een dag.

En zeg nou eens heeeeeel eerlijk he... Ook niet over "vreemden"? Mensen die niet in het dorp geboren en/of getogen zijn? Want hier hoor je ook niks over de "nativs". "Maar die westerlingen?! Dat is toch geen best volk" als je eens wat luistert bij de super. :D

little_king

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:33

Ik ben niet in het dorp geboren, ik kom uit een andere provincie :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:35

Vuurwerkslachtoffers, in 99% van de gevallen is dat eigen schuld dikke bult...daar heb ik geen medelijden mee :7

Of ze hebben te zwaar vuurwerk, stoppen het maar overal in voor het effect, gaan er onveilig mee om, oud vuurwerk weer aansteken, geen beschermmiddelen/kleding.
Bescherming/kleding geldt ook voor mensen die in de buurt gaan staan waar vuurwerk afgestoken wordt....je weet het gevaar en dat het fout kan gaan.

Daarnaast gebeuren er heel het jaar ongelukken en ellende, waarbij veel onschuldige mensen het slachtoffer zijn...

Lekker binnen blijven, dan heb je nergens last van :Y)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:36

listiglistje schreef:
Vuurwerkslachtoffers, in 99% van de gevallen is dat eigen schuld dikke bult...daar heb ik geen medelijden mee :7

45% van de vuurwerkslachtoffers is een onschuldige omstander. ;)
(Bron)
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 02-01-14 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:37

listiglistje schreef:
Het mishandelen/ombrengen van dieren gebeurd elke dag...ik zie 365 dagen per jaar foto´s voorbij komen op FB.

Heel erg, maar erg naief om te denken dat dit soort extreem dierenleed de rest van het jaar niet plaatsvindt!

Zeker gebeurd het het hele jaar door.
dat weet ik helaas maar al te goed..

maar waarom mensen een dag geven als ze er niet fatsoenlijk mee om kunnen gaan?
belachelijk gewoon.

zie het als de alcohol leeftijd naar 18
De jeugd kon er niet mee omgaan dus gaat de leeftijd omhoog, hebben wij nederland er zelf van gemaakt door ons te misdragen.

van mij hoeven ze vuurwerk niet af te schaffen.
maar door te schuiven naar bijvoorbeeld alleen maar volwassenen. (of wat extremer enkel officiele bedrijven, als enkel voor volwassenen niet genoeg is om de jaarlijkse te hoge verwondingen/branden/leed weg te krijgen)
zodat er ook fatsoenlijk mee omgegaan kan worden...

Begrijp mij niet verkeerd.
ik heb zelf ook een vuurwerk fanaat

maar ik ben bereid mezelf ' op te offeren' als ik inzie dat het Nederland zal helpen.
want het is nu eenmaal zo dat je kan zeggen dat een boel mensen er niet meer fatsoenlijk mee om kunnen gaan.

Is het in de toekomst wel zo?
dan hebben ze zich bewezen en mag het blijven :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:38

Inderdaad de meeste zijn slachtoffer van de zo "stoere" rotjochies.

Dat er door het jaar heen ongelukken gebeuren klopt, maar wat heeft dat te maken met dat er nu in een paar dagen tijd zoveel extra onnodige ongelukken bij komen?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:40

little_king schreef:
Inderdaad de meeste zijn slachtoffer van de zo "stoere" rotjochies.

Dat er door het jaar heen ongelukken gebeuren klopt, maar wat heeft dat te maken met dat er nu in een paar dagen tijd zoveel extra onnodige ongelukken bij komen?

Precies,
dat er het hele jaar door duizenden mensen overreden worden, maak nog niet dat er op 1 dag in het jaar nog eens extra 300 overreden mogen worden...

"het gebeurd het hele jaar'' is niet een excuus om het nog eens extra op 1 dag te laten gebruiken in het extreme :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:40

Ik teken ook niet.

Hoeveel slachtoffers zijn er nu gevallen als je het in percentage bekijkt van het totale gebruik? Moeten we dan ook maar geen auto meer rijden, want daar gebeuren ongelukken mee??

Ik vind het onzin, waarom afschaffen die ene dag.. Hier in Drenthe hebben wij in ons dorp er alleen oudjaarsdag last van, nou als dat het enige is...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:41

FlyAway schreef:
listiglistje schreef:

(Bron)

Maar ze staan er wel omheen, zonder beschermingsmiddelen/kleding.

Je kan het gevaar ook opzoeken! lekker binnen blijven ;)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:41

Als particulier vuurwerk wordt afgeschaft en gemeentes o.i.d. gaan dan vervolgens professioneel vuurwerk afsteken, vind ik het een goed initiatief. Scheelt ook een hoop aan vieze straten!

Ik vind deze petitie alleen slecht opgezet dus deze ga ik niet tekenen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:43

listiglistje schreef:
FlyAway schreef:

(Bron)

Waarop baseer jij dat ze er omheen staan zonder beschermingsmiddelen/kleding?
Dat is een aanname die je nu doet om je gelijk te halen. Maar aangezien je uitspraak van 99% al niet klopte, moet je misschien even oppassen met nog meer van dat soort uitspraken te doen zonder ze te kunnen onderbouwen?

little_king

listiglistje schreef:

Dus al enkele dagen geen boodschappen meer doen?

KingYasFenn

Laat het gewoon blijven.
maar maak er een 18+ regel op! (en controleer STRENG)
dan voorkom je die gastjes met stoerdoenerij en het opblazen van allerlei ledenmaten, dieren of het in de fik steken van gebieden..
de meeste gevallen komen gewoon van hun! en ik snap dat het in sommige delen van het land super gaat en alleen op oudejaarsdag/nieuwjaarsnacht.
maar dat is gewoon niet in alle delen van het land... dus je we moeten het oplossen door een strenge regel erop ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:44

little_king schreef:
listiglistje schreef:

Dus al enkele dagen geen boodschappen meer doen?

Precies. Of voortaan al vanaf begin november tot eind januari met harnas aan boodschappen gaan doen. Want hé, je moet mensen hun pleziertje gunnen hé! :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:44

Naath86 schreef:
Ik teken ook niet.

Hoeveel slachtoffers zijn er nu gevallen als je het in percentage bekijkt van het totale gebruik? Moeten we dan ook maar geen auto meer rijden, want daar gebeuren ongelukken mee??

Ik vind het onzin, waarom afschaffen die ene dag.. Hier in Drenthe hebben wij in ons dorp er alleen oudjaarsdag last van, nou als dat het enige is...

Ik zal auto moeten rijden om bij mijn werk te komen, zoals het grote deel van de mensen.
Vuurwerk zelf afstelen is niet noodzakelijk.

geen vergelijk dus.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:46

little_king schreef:
Naath86 schreef:
Ik teken ook niet.

Ik zal auto moeten rijden om bij mijn werk te komen, zoals het grote deel van de mensen.
Vuurwerk zelf afstelen is niet noodzakelijk.

geen vergelijk dus.

Ik ben wel voor die vergelijking met autorijden.

Dus voortaan mogen alleen mensen die er voor hebben geleerd en die zowel theoretisch als praktisch hebben aangetoond over voldoende kennis te beschikken om vuurwerk af te steken, dit ook daadwerkelijk doen. Net als met het rijbewijs. Goed voorstel Naath86!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:47

Helaas komt vuurwerk telkens weer terecht in handen van idioten. Natuurlijk zijn er ook mensen die er prima mee omgaan, maar het geldt altijd dat de goeden onder de slechten moeten lijden. Nu de cijfers zo zijn dat er ontzettend veel slachtoffers vallen ondanks de waarschuwingen, adviezen en meningen, puur en alleen door de arrogantie en eigenwijsheid van de vele gebruikers. Daarom ben ik van mening dat het beter geregeld kan worden door de staat. Noem het betutteling, noem het regeltjes, maar zolang er teveel mensen zijn die de regels aan hun laars lappen waardoor er onschuldigen (dieren, mensen etc) slachtoffer worden kun je op een gegeven moment niet anders meer. Ik vind de vergelijking met autorijden dan ook vreemd, gemiddeld genomen vallen er op 1 dag vuurwerk meer slachtoffers dan op 1 drukke dag in het verkeer.

Vergeet niet dat de vele hulpverleners die werken op EHBO posten, ziekenhuizen en huisartsposten zich ook bezig moeten houden met de gevolgen van die idioten. Zowel direct (dus eigen schuld slachtoffers) als indirect (slachtoffer door idioot met buurwerk). Om nog maar te zwijgen over de dieren. Ik lees dat mensen het hebben over slechts één kat, maar die is toevallig in het nieuws onder de aandacht gekomen, er zijn helaas nog veel meer slachtoffers onder de dieren welke wij waarschijnlijk nooit te weten zullen komen. .....

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:50

listiglistje schreef:

AMEN!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:54

_sharonnn schreef:
listiglistje schreef:

AMEN!

Inderdaad, je zegt het zelf al. Extreem uitgelicht, er zijn dus nog veel meer slachtoffers waar wij niet eens van weten. Deze slachtoffers zijn allen door toedoen van vuurwerk. Als het vuurwerk wordt afgeschaft, kunnen deze slachtoffers voorkomen worden. En al zijn het er maar 10?? Als het al voorkomen kan worden dat die worden opgeblazen, dan kom je al een heel eind.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:55

listiglistje schreef:

Ik heb er misschien overheen gelezen, wijs mij er dan vooral op hoor, maar ik zie nergens dat mensen denken dat dit soort extreem dierenleed de rest van het jaar niet plaatsvindt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:57

Ja door het jaar heen ook slachtoffers van dieren, alleen rond deze dagen nog eens extra veel.
Die er niet waren geweest als mensen geen vuurwerk in handen hadden gehad.