Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:55

naomi_g1998 schreef:
Ik walg echt van sommige reacties hier. ''Het is maar een dag per jaar'' ''De gewonden zijn er niet zo veel'' bah bah. Lees het topic eens door man. Duidelijk zelf niets meegemaakt met vuurwerk? Ik heb in ieder geval getekend nu. Ik heb de 31ste alleen maar kleine jochies en grote groepen 'mooiboy's'' rond zien lopen die onverantwoordelijk met vuurwerk omgingen. Daarnaast hoor ik elke dag al knallen vanaf november en zo lang er nog particulieren onverantwoordelijk omgaan met vuurwerk moet het maar worden afgeschaft. Zeker omdat er blijkbaar ook mensen zijn die niet in zien hoe gevaarlijk het is en hoe vervelend.

Dat is het ook, niet dichtbij genoeg gebeurd. ik heb mijn kinderen altijd een veiligheidsbril op laten zetten bij het vuurwerk kijken. Het zal je maar gebeuren....paar jaar terug gooide een buurjongen een rotje over zijn schouder in de capuchon van mijn jongste zoon. Gelukkig een klein vrij onschuldig rotje, kinderen zien het gevaar niet, sommige ouders zijn te makkelijk en als ouder zelf doe je nog zo je best maar 100% veilig zijn je kinderen nooit tijdens oud jaar, tenzij je ze die dag opsluit in hun kamer.

rockey schreef:
pfff die ene keer per jaar,

aanstellers

Aansteller misschien maar ook een bezorgde moeder die weet hoe gevaarlijk (legaal) vuurwerk kan zijn, zeker voor kinderen.

fourseasons

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:59

Jis_, inderdaad. Ik ben dan wel geen moeder maar ik heb wel drie jongere zusjes en ik vind het ook altijd best eng als die alleen al een sterretje in hun handen hebben. En als je dan ziet dat er jongetjes van 7 en 8 vuurwerk aan het afsteken zijn overdag, en dan heb ik het niet over simpele sterretjes en rotjes, dan heb je toch wel even zoiets van hmm.

En nogmaals, waar wonen jullie (degene die zeggen ''een dagje per jaar'') in godsnaam? Het is in dit boerengat dat niemand kent al vanaf november, kan me niet voorstellen dat dat alleen hier het geval is.

little_king

Wat mij verbaasde is dat ik kinderen van een jaar of 10 met de harde bommen zag lopen.
Ongelooflijk. Waar zijn die ouders? Hoe komen ze er op die leeftijd aan?

Van mij mag er sowieso een verbod komen op knallers. Daar is toch niets aan?
En dan alleen nog maar siervuurwerk toestaan met ook een maximaal aan decibel.
Van die mooie pijlen die in de lucht nog 3 keer uitspatten in wat anders, prachtig. Maar die enorm harde knallen?
Dat is geen vuurwerk meer maar gewoon bommen.
Ze moeten daar de wet in veranderen en veel harde gaan handhaven. Gewoon aanpakken onder de illegale wapenwet, want daar valt het eigenlijk gewoon onder.
Maak die boetes ook maar 100 keer zo duur.

Nies_

listiglistje schreef:
Nies_ schreef:
Nou ben ik toch benieuwd waar jij woont, Cerera. Misschien een goed idee om te verhuizen naar een hutje op de hei? Op het 1e feest na heb ik met geen van alle wat, maar die overlast die jij ervaart heb ik werkelijk waar nog nooit wat van gemerkt.

ik neem aan dat het sarcastisch bedoeld is :7 zo niet idd verkassen naar een hutje op de hei :+

Nouja, als je zo veel overlast hebt van anderen is het misschien zo'n gek idee niet?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:02

naomi_g1998 schreef:
Jis_, inderdaad. Ik ben dan wel geen moeder maar ik heb wel drie jongere zusjes en ik vind het ook altijd best eng als die alleen al een sterretje in hun handen hebben. En als je dan ziet dat er jongetjes van 7 en 8 vuurwerk aan het afsteken zijn overdag, en dan heb ik het niet over simpele sterretjes en rotjes, dan heb je toch wel even zoiets van hmm.

En nogmaals, waar wonen jullie (degene die zeggen ''een dagje per jaar'') in godsnaam? Het is in dit boerengat dat niemand kent al vanaf november, kan me niet voorstellen dat dat alleen hier het geval is.

Eindhoven, misschien verhuizen naar de stad :D ipv een hutje op de hei...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:03

Nee, als ik ergens niet wil wonen is dat wel in een stad.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:03

Ik werk in veldhhoven, hier bomt het toch al vanaf half november hoor :)

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:04

In de stad heb je helemaal alleen maar last van elkaar! _O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:05

Ik woon gewoon in een drop hoor.
little_king schreef:
Wat mij verbaasde is dat ik kinderen van een jaar of 10 met de harde bommen zag lopen.
Ongelooflijk. Waar zijn die ouders? Hoe komen ze er op die leeftijd aan?

Precies. Ik weet nog wel dat er vroeger wel eens politie door de straat reed en dan moesten die jonge kinderen naar halt. Nou vind ik eerder dat ze die ouders een straf hadden moeten geven, maargoed er werd wel wat aan gedaan. Heb nu al jaren niet meer van zulke verhalen gehoord, wel kinderen vuurwerk zien afsteken op een manier waardoor ik me verwonder dat ze alle vingers nog hebben.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:06

Cerera schreef:
In de stad heb je helemaal alleen maar last van elkaar! _O-

Nee daar ken je niet eens je buren :') heerlijk...nergens last van!

Veldhoven is ook een dorp :+

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:06

Nies_ schreef:
Ik woon gewoon in een drop hoor.

En het is bij jou maar een dag in het jaar?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:07

Nee, paar dagen van te voren en op 1 januari ook nog wat.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:08

Haha, ja heel klein dorpje :+
Maar ik kan me niet voorstellen dat het in Eindhoven overal rustig is en in Veldhoven van af November hard knalt.
Of is er in Eindhoven meer toezicht van de politie?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:10

Haha, nou, Zoetermeer gaat elk jaar weer opnieuw in zijn geheel de lucht in, maar toch wordt hier pas afgestoken vanaf de 28e of 29e en dan is het nog maar een verdwaalde knal hier en daar. De 31e is het wel de hele dag knallen. Misschien omdat er juist in de stad wel op gecontroleerd wordt en in een boerengehucht niet?

Ik ben zelf tegen een vuurwerkverbod. Het is juist zo'n leuke en mooie traditie! Anders is het doodstil tijdens Oud en Nieuw, dat is toch ook niets? Wel ben ik voor meer voorlichting en regulering om het geheel veiliger en prettiger voor dieren te maken. Denk hierbij een speciale zones waarbinnen knalvuurwerk mag worden afgestoken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:12

Die zijn er toch al? Vuurwerk mag gedurende 16 uur worden afgestoken. Dat mensen zich daar niet aan houden en de politie er blijkbaar niet (voldoende) op controleert wil nog niet zeggen dat de regel er niet is.

Of bedoel je zones als in gebied?
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 02-01-14 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:13

little_king schreef:
Haha, ja heel klein dorpje :+
Maar ik kan me niet voorstellen dat het in Eindhoven overal rustig is en in Veldhoven van af November hard knalt.
Of is er in Eindhoven meer toezicht van de politie?

Stadse kinderen lopen lopen denk ik wat minder op straat :P
ik zie hier heel het jaar alleen maar hele kleine kinderen buiten spelen of wat hangjeugd bij de winkelcentra.

Serieus ik hoor maar 1 of 2 dagen voor of na wat flauwe knallen en alleen op oud en nieuw gaat het los, maar met name na 24.00 uur.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:13

Als de gemeente afsteekt is het ook niet doodstil.
Of als er alleen siervuurwerk toegestaan wordt, dat piept en knalt ook.

En pas af laten steken vanaf 12 uur 's nachts.
Wat heeft het voor toegevoegde waarde dat het al om 10 uur mag?

Elk rotje en pijltje eerder, boete van 100 euro er op :P

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:14

Komt er ook een petitie voor het verbieden van carbied schieten? :P

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:14

Die zones ben ik ook zeker voor als er geen verbod komt. Geen rotkinderen die de hele dag door de hele stad/dorp lopen te zwerven met hun plastic tasje met bommen. Laat ze allemaal maar lekker ergens centraal op een grasveldje afsteken, waar verder niemand er last van heeft.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:15

xFioon schreef:
Komt er ook een petitie voor het verbieden van carbied schieten? :P

Dat gebeurd veel in de boeren dorpen, waar mijn paard staat ook een dag of 2 :+ maar die regaeert daar niet op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:16

Goed, hier begint het ook vroeg, maar dat is niet de hele dag door, dat is zo af en toe een knal, ze doen niemand kwaad.

Ook hebben de 'hangjongeren' (geen idee hoe ik dat moet verwoorden; lees: jongens van 16+) in het dorp altijd een groot vuur, mag, zolang ze er geen rare dingen op gooien. Aangezien het word toegelaten blijven ze ook daar en mollen ze niet vanalles.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:17

De overburen van mijn stal waren precies aan het carbied schieten op het randje van hun weiland met ons erf. Terwijl ze daarachter veel meer weiland hebben. Mijn ponys werden helemaal gek.
Vuurwerk vind ik nog mooi, carbied schieten zie ik de lol niet van. Als daar dus een petitie voor komt teken ik.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:20

Je had ook even kunnen vragen of ze het ergens anders wilde doen in plaats van nu hier op bokt te klagen. Of heb je dat gedaan en zeiden ze nee?

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:20

Mijn post was inderdaad sarcastisch, maar wel realiteit voor sommige mensen hier te zien aan de reacties. Dat noemen ze een gekleurde bril ophebben. Feesten waar ze zelf niks aan vinden, die hoeven niet gevierd te worden, maar ow wee als je dan bijvoorbeeld aan hun geliefde carnaval (Wat écht alleen maar een zuipfestijn is, met alle gevolgen van dien, en waar weldegelijk mensen last van zullen hebben) komt, dan ben je je leven bijna niet meer zeker. :D

Ik ben een makkelijk mens; ik heb nergens last van :) En zo wel, dan doe ik daar zelf wat aan ipv anderen maar vanalles te verbieden. :)

Ik heb bijna 20 jaar in stad Groningen gewoond, nooit last gehad met oud en nieuw. Idd misschien vanaf half november 1 a 2 knallen op een dag, maar... Nou en? Weer eens wat anders dan al die ambu's :D
Ow ja, 1 keer zijn we een paar dagen weggeweest met oud en nieuw, kwamen we terug en konden de post verkoolt uit de bus halen :') Nogmaals, jammer dan. :D
En idd, mijn naaste buurman, ontmoette ik pas toen hij er al 2 jaar woonde :') In dorpen hebben mensen overal last van. Laat een scheet en de buurman heeft geluidsoverlast bwv. Ik woon nu in een dorp, en het is een vieze tegenvaller. Dacht dat mensen hier wat socialer waren dan in de stad, helaas was dat niet zo. :') Iedereen weet alles over elkaar (inc dingen die je over jezelf nog niet eens weet.) en heeft daar ook een mening over, en ben je maar een beetje anders, nou berg je dan maar. :+

Maar terug ontopic, ik heb hier bijna niks gehoord. Carbitbussen aan het einde van de straat, begonnen om half 11. Dat was alles. Heb mijn katten binnen gehouden, en een raam open gezet zodat mijn zoontje aan de knallen kon wennen en er niet wakker van zou worden 's nachts. 's avonds af en toe een knal en echt vuurwerk van 00:00 tot 00:20. Ook eerdere dagen hooguit eens een verdwaalde knal, verder niets. Zijn oudjaarsdag zelfs nog rondgereden op zoek naar vuurwerk; niks :') Alle rommel was gisteren alweer weg. :) Zelf ook niks afgestoken. Nee, was maar een saai jaar dit jaar. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:24

Ik hoop dat alle mensen hier die zo fel tegen een vuurwerkverbod zijn later hun eventuele kinderen opvoeden tot verstandige vuurwerkgebruikers.