Rare jurk, huh..?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:30

Geryon schreef:
Als de jurk in het echt blauw/zwart is, maar op de foto is de kleur wit/goud (volgens de kleurcodes), dan gebruiken de mensen die wit/goud zijn enkel hun ogen en de mensen die blauw/zwart zien ook hun hersenen erbij :+

Huh maar iemand anders had zwart-goud blauw er uit gehaald? Even photoshop is confused _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:31

WildDreams schreef:
Geryon schreef:
Als de jurk in het echt blauw/zwart is, maar op de foto is de kleur wit/goud (volgens de kleurcodes), dan gebruiken de mensen die wit/goud zijn enkel hun ogen en de mensen die blauw/zwart zien ook hun hersenen erbij :+

Huh maar iemand anders had zwart-goud blauw er uit gehaald? Even photoshop is confused _O-
Die heb ik niet voorbij zien komen.
Ik zal het zelf nog even doen en dan plaatsen. :j

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:31

Lichtblauw en de lijnen zwart..
Ik zie echt geen wit met goud haha

edit: ook verschillende manieren van kijken geprobeerd, snel kijken ect
Laatst bijgewerkt door xNursiex op 27-02-15 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

WildDreams

Re: Rare jurk, huh..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:32

Is goed KBK, ik zal diegene die post die ik had gezien ook even opzoeken :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:33

Wit en goud. Hoe ik mijzelf ook martel door in felle lampen te kijken, scheel te kijken of op andere wijze mijn zicht pijnig, het blijft goud wit. Heb ook nog het scherm alle mogelijke kanten op gedraaid maar nog steeds wit goud. Ja, op bepaalde momenten komt er wel iets van een blauw zwarte gloed aan de zijkant maar hij blijft hoe dan ook goud wit, of andersom. Zelfs mijn handen zo over het plaatje gelegd dat je alleen nog de jurk zag, om de omgevings 'ruis' weg te halen, bleef het wit goud.
Net nog even met fotobewerkingsprogramma gespeeld, verschillende kleuren achtergronden en helderheidsniveaus, maar de enige keer dat ik 'm blauw zwart zag was met een lage helderheid en een heel hoog contrast. O ja, vanochtend heb ik 'm ook al bekeken en toen was ie nog net zo goud wit als nu.

Ik ga voor het referentiekader. Die van mij is sowieso ernstig verprutst. In mijn wereld leven groene katten en paarse paarden. Dat een blauwzwart jurkje voor mij witgoud is is dan niet eens zo gek. :')

@Geryon zo gek is dat dus ook niet. Is me vroeger veel te vaak te kennen gegeven. 'Kijken doe je met je??? Juist. Oogjes!'. Het enige moment waarop ik bij kleuren mijn hersenen gebruik is als ik me afvraag welke kleurtjes uit mijn kleurdoos ik moet gebruiken om het plaatje na te tekenen.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:33

Femke schreef:
Er zit een groot verschil tussen de kleur van de jurk "op de foto" en de kleur van de jurk "in het echt".

Als ik een knal oranje lampje op een wit vel papier laat schijnen, en ik maak een foto van het papier... En ik stel de vraag: welke kleur heeft dit vel papier...
Dan zullen sommige mensen "wit" en anderen "oranje" zeggen.

Het velletje papier is en blijft wit. Maar weerkaatst op dat moment oranje licht. En oogt daardoor tijdelijk als een oranje velletje papier.

Met hetzelfde trucje kun je in de fotostudio ook een spierwitte achtergrond gebruiken om witte, zwarte en 50 tinten grijze achtergronden te maken door er meer of minder licht op te laten vallen.
De daadwerkelijke achtergrondkleur blijft wit. Maar op de foto kan het ineens echt zwart of echt wit of echt grijs zijn.

Ditte onder andere dus

Wil je weten welke kleur de jurk in het echt is? Dan moet je de jurk in het echt gaan bekijken.
Wil je weten welke kleur de jurk op deze foto heeft, dan kun je daar simpelweg een pipet bij pakken in photoshop en de kleur aanklikken. Je ziet dan precies welke kleur die plek op de foto precies is.
Ongeacht wat je ogen dus zelf nog "maken" van de kleurtjes, is die hex code de precieze kleur van die plek op een foto.

[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]

De "zwarte/gouden delen":
De foto van de jurk is daarmee op geen enkele plek zwart. Maar wel donker oranje (wat veel mensen weer als goud zullen zien).

De "witte/blauwe delen":
De foto van de jurk is dus ook op geen enkel plek zuiver wit. Maar wel blauw met erg veel lichtgrijs erin gemengd.

Puur feitelijk gezien, is dit een foto van een jurk met een bepaalde kleur, die door een bepaalde belichting donker oranje met grijzig blauw is geworden op de foto.
Er is geen zwart aanwezig in deze foto. Als je een deel ervan als zwart ziet, is dat dus door je hersenen zo ingevuld. Gezichtsbedrog. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:35

Dit zijn de kleuren uit de foto die in de OP staat.
Afbeelding

Zoals Geryon al zei, zien de mensen die deze kleuren zien (wit/goud of lichtblauw/goud) de jurk zonder dat hun hersenen ze voor de gek houden en de mensen die hem in donkerblauw/zwart zien, worden door hun hersenen gefopt. :j

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:37

Huh, nu zie ik weer wit goud... Heb de hele dag blauw zwart gezien! Raar...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:38

Ik zag de hele dag wit met goud, maar dan wel in raar licht, waardoor hij blauwig werd. Maar nu zag ik m in eens als blauw-zwart, maar dan met hele slechte gele belichting. Ik snap m nu :D

WildDreams

Aah oké! Dan word ik ondertussen niet meer gefopt haha

Jes

WTF :oo
Vanmiddag dit topic gezien en de eerste pagina's gelezen vanmiddag zag ik de jurk in het wit en goud (ok beide een lelijke vorm maar wel deze kleuren) dacht nu ga het aan mijn man laten zien, dus ik open de foto opnieuw is de jurk bij mij ook ineens blauw/zwart :oo
Ben trouwens niet nachtblind :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:39

KoudbloedKim schreef:
[ Afbeelding ]

Zoals Geryon al zei, zien de mensen die deze kleuren zien (wit/goud of lichtblauw/goud) de jurk zonder dat hun hersenen ze voor de gek houden en de mensen die hem in donkerblauw/zwart zien, worden door hun hersenen gefopt. :j

Ik ze in de OP dezelfde kleuren als op jouw plaatje, alleen dan iets donkerder. Dus mijn hersenen houden me en klein beetje voor de gek :+ Maar eigenlijk juist niet voor de gek, juist helpen, want de jurk is in het echt wat donkerder blauw met een heel donkere kleur bruin of zwart.

Toch? _O-

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:40

Al 26x geopend en anders bekeken maar hij is echt duidelijk zwart met blauw.

M'n vriend echter is er heilig van overtuigd dattie wit met goud is....

Moet zeggen dat ik bijna al die "mindfuck" plaatjes enzo altijd super goed kan zien. Van ballerina die ik 2 kanten op kan laten draaien tot plaatjes waarin meerdere gezichten zijn verwerkt.

Mijn hersenen laten me dus niet zomaar in de steek haha

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:40

Ik vind het wel een leuke jurk :D
Afbeelding

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:41

Ik zie hem ook in blauw met zwart-bruin :-)

@KoudbloedKim: dat paletje wat jij hebt gepost is toch twee tinten blauw en twee tinten bruin? :+

Jurk is in het echt ook blauw-zwart heb ik gelezen!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:43

Ik zie alleen maar blauw en zwart/bruin

Ook zonder bril blijft hij blauw en zwart/bruin
Laatst bijgewerkt door onpaard op 27-02-15 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:44

KoudbloedKim schreef:
[ Afbeelding ]

Ik zie hier toch echt geen wit of goud tussen? :? Enkel blauw en bruin. Het bruine zou je met veel fantasie als goud kunnen zien, maar hoe ik ook mijn best doe ... ik zie echt nergens wit. :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:46

KoudbloedKim schreef:
[ Afbeelding ]

Volgens mij is het andersom trouwens. De kleuren op jouw platje zijn de kleuren die de 'blauwzwart-mensen' ongeveer zien. De wit goud mensen zien veel witter en gouder dan op jouw plaatje!

Ik denk er het volgende van:
De echte kleuren van de foto zijn lichtblauw met bruin en afhankelijk van hoe en hoeveel je hersenen je foppen/helpen, zie je andere kleuren dan dat.

PUNT! :+

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:51

Ik zie wit goud en m'n vriend zwart blauw.. nu een hele discussie er over :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:52

Nee, want de enige reden dat de blauw/zwart mensen de jurk niet in de kleuren van het palletje zien, is door de manier waarop hun hersenen de omgeving rondom de jurk opvatten.

De kleuren op het palletje zijn inderdaad blauw en bruin.
Maar onderstaande foto bijv. heeft ook blauwe tinten in zich, terwijl je dat toch echt als wit ziet.
Afbeelding

Ik zie de jurk in de OP als goud/bruin met belicht wit, dus niet spierwit, maar met een blauwe waas er omheen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:53

Kan er geen poll komen. Ik ben wel benieuwd naar het percentage dat wit/goud ziet en welk deel blauw/zwart

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:53

De jurk komt straks ook bij rtl late night.
op tv zie ik overigens ook gewoon goud / wit. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:54

Em_ schreef:

Korte discussie, je vriend heeft gelijk :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:54

Ben wel benieuwd hoeveel mensen hem net als ik wisselend zien :=

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:55

vuurneon schreef:
Em_ schreef:

Korte discussie, je vriend heeft gelijk :')

Echt niet! :')