Er zit een groot verschil tussen de kleur van de jurk "op de foto" en de kleur van de jurk "in het echt".
Als ik een knal oranje lampje op een wit vel papier laat schijnen, en ik maak een foto van het papier... En ik stel de vraag: welke kleur heeft dit vel papier...
Dan zullen sommige mensen "wit" en anderen "oranje" zeggen.
Het velletje papier is en blijft wit. Maar weerkaatst op dat moment oranje licht. En oogt daardoor tijdelijk als een oranje velletje papier.
Met hetzelfde trucje kun je in de fotostudio ook een spierwitte achtergrond gebruiken om witte, zwarte en 50 tinten grijze achtergronden te maken door er meer of minder licht op te laten vallen.
De daadwerkelijke achtergrondkleur blijft wit. Maar op de foto kan het ineens echt zwart of echt wit of echt grijs zijn.
Ditte onder andere dus
Wil je weten welke kleur de jurk in het echt is? Dan moet je de jurk in het echt gaan bekijken.
Wil je weten welke kleur de jurk op deze foto heeft, dan kun je daar simpelweg een pipet bij pakken in photoshop en de kleur aanklikken. Je ziet dan precies welke kleur die plek op de foto precies is.
Ongeacht wat je ogen dus zelf nog "maken" van de kleurtjes, is die hex code de precieze kleur van die plek op een foto.
[
Afbeelding ] [
Afbeelding ]
De "zwarte/gouden delen":
De foto van de jurk is daarmee op geen enkele plek zwart. Maar wel donker oranje (wat veel mensen weer als goud zullen zien).
De "witte/blauwe delen":
De foto van de jurk is dus ook op geen enkel plek zuiver wit. Maar wel blauw met erg veel lichtgrijs erin gemengd.
Puur feitelijk gezien, is dit een foto van een jurk met een bepaalde kleur, die door een bepaalde belichting donker oranje met grijzig blauw is geworden op de foto.
Er is geen zwart aanwezig in deze foto. Als je een deel ervan als zwart ziet, is dat dus door je hersenen zo ingevuld. Gezichtsbedrog.