Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:07

Nies_ schreef:
mits = op voorwaarde dat
tenzij = behalve als

Dan passen we de zinnen aan:
Legaal op voorwaarde dat je een vergunning hebt & wapens zijn verboden, behalve als er sprake is van een uitzondering.

Het mag als je aan eisen voldoet, of het mag niet, behalve als je aan eisen voldoet. Bij mij is dat toch echt hetzelfde.

Dat dat bij jou hetzelfde is, dat was al duidelijk hoor :roll:

Het gaat er om dat het voor de wet precies elkaars tegenovergestelde is. Wat jij er van vind, is totaal irrelevant. ;)

Kort gezegd, je uitspraak dat wapens legaal zijn is pertinent onjuist. Wapens zijn verboden. (Echter, in sommige gevallen zijn er uitzonderingen).

Maar ik ga het hierbij laten. Verder discussiëren heeft niet zoveel zin. Zoals al eerder gezegd;

Air schreef:
Je bent het ermee eens maar je probeert je gelijk halen wat je niet krijgt omdat het niet klopt? :+
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 02-01-14 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:09

RdLFoto schreef:
Air schreef:
xEmily en RdlFoto, wat doen jullie hier dan als je toch geen gevoel voor inlevingsvermogen hebt?

'k vind het gewoon raar dat er nu pas naar gekeken wordt terwijl we al heel lang vuurwerk afsteken. -O-

In mijn woonplaats is er niks erg gebeurd, alles normaal met een klein groepje gasten die ergens ver van de huizen vandaan hun vuurwerk gingen afsteken. En de rest zat gewoon buiten naar het vuurwerk te kijken. Waarom moet alles ineens afgeschaft worden. Komop zeg.

Niet nu pas hoor, vroeger werd er ook gerotzooid.
Carbiet bussen te over...
Mijn pa zat niet voor niets, vroeger, heeeeeel vroeger op het politie bureau strafregels te schrijven.
En waar ik vroeger woonde toen ik klein was werd traditioneel op straat ook altijd een enorme fik gestookt.
Werd de politie toen ook al niet vrolijk van.
Vond ik prachtig met mijn 5 jaar jong, alleen die gillende keukenmeid achter me aan weer niet.. die het portiek in schoot.

Maar vooralsnog blijf ik voor vuurwerk, zoals ik al zei, wil de optie open houden.
Was altijd gek op die wondertollen...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:10

FlyAway schreef:
Nies_ schreef:
mits = op voorwaarde dat
tenzij = behalve als

Dan passen we de zinnen aan:
Legaal op voorwaarde dat je een vergunning hebt & wapens zijn verboden, behalve als er sprake is van een uitzondering.

Het mag als je aan eisen voldoet, of het mag niet, behalve als je aan eisen voldoet. Bij mij is dat toch echt hetzelfde.

Het gaat er om dat het voor de wet precies elkaars tegenovergestelde is. Wat jij er van vind, is totaal irrelevant. ;)

Kort gezegd, je uitspraak dat wapens legaal zijn is pertinent onjuist. Wapens zijn verboden. (Echter, in sommige gevallen zijn er uitzonderingen).

Kijk jij wel uit dat je ogen blijven zitten?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:11

Wondertollen,hier grondbloemen heb ik hier gisteren ook weer met veel plezier afgestoken. :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:12

Nies_ schreef:
FlyAway schreef:

Hoezo? Ik steek geen vuurwerk af en blijf braaf en veilig binnen :+

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:12

Air schreef:
Dus omdat je zelf vuurwerk kan afsteken komt je vriendengroep bij elkaar? Of door oud&nieuw?
Dat laatste lijkt mij toch iets normaler, dat eerste een beetje sneu... en vind ik dan ook niet onder vrienden vallen. Maar dat is een ander onderwerp.

Mijn vrienden gingen vuurwerk afsteken, en ik werd uitgenodigd om mee te gaan afsteken. Ze weten zelf dat ik niks afsteek, dat ik alleen kijk, dus ze kiezen mij heus niet voor mijn vuurwerk wat ik geeneens heb.
Mijn vriendengroep kwam bij elkaar om samen een leuke dag te hebben, een dag met zn allen bij elkaar te zijn en samen te gaan knallen. Twee broertjes hadden vuurwerk, een ander was zijn vuurwerk vergeten maar wij kunnen prima delen, een ander iemand stond samen met mij ook alleen te kijken (ivm 'trauma' vorig jaar), en een ander had ook geen vuurwerk maar werd ook gewoon uitgenodigd om erbij te komen en om samen een gezellige dag te hebben. We hebben gezamelijk gegeten, samen vuurwerk afgestoken.
Oud en nieuw samen vieren kon niet echt ... ieder moest weer in de avond terug naar zijn gezin dus zodoende.

Maar mijn punt dus.
Juist door dit medium, vuurwerk, kwam mijn vriendengroep bij elkaar, om er samen een leuke dag van te maken. We hebben samen plezier gehad, samen een mooie dag beleefd. En dat allemaal binnen de regeltjes. We hebben niemand in gevaar gebracht, we hebben niks gesloopt.

Natuurlijk zitten er rotte appels bij. Ik zelf heb ook haat voor die rotte appels, ik was zelf ook (stiekem) wel bang om naar huis te moeten fietsen. Maar die rotte appels zijn er altijd. Het enigste wat je denk ik kan doen is zoveel mogelijk rotte appels eruit halen. Maar verder heeft vuurwerk ook zn mooie kanten, heeft het zijn eigen traditie hier in Nederland. En je moet dit niet helemaal gaan verbieden omdat er rotte appels tussen zitten.

Óf de rotte appels aanpakken, óf vuurwerk in zn geheel legaliseren (wel zwaar vuurwerk blijven verbieden). Dat lijken mij de beste opties. Ben nml. wel van mening dat er wat aan de rotte appels moet gebeuren. Maar niet pats boem algemeen vuurwerkverbod.
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 02-01-14 00:18, in het totaal 4 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:16

FlyAway schreef:
Nies_ schreef:

Dat gerol met die ogen de hele tijd.

Blijft in ieder geval mijn mening dat mijn rechtenstudie niks voorstelde nog overeind. :D

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:18

Tja, mijn zwager heeft geneeskunde gestudeerd en ik niet, en toch heb ik het op medisch gebied regelmatig bij het rechte eind, waar hij de mist ingaat. Dus pin je daar maar niet al te veel op vast :=

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:19

YellowGray schreef:
Sammy_xxs schreef:
Ik vind jullie ( iedereen die tegen vuurwerk is voor particulieren) gewoon een beetje aanstellen,

Zo, dat is fijn zeg := Zo'n opmerking zullen vuurwerkslachtoffers je echt in dank afnemen... Ik vind je erg egoïstisch overkomen. Vind je je eigen (illegale!) vuurwerk nu werkelijk belangrijker het leven van een slachtoffer?

Ja, ik zou graag de hele dag binnen blijven en er geen last van hebben! Helaas kan dat niet want het leven gaat gewoon door en ik heb gewoon afspraken op 31 december. Ik vind het ook belachelijk dat het er al vanaf 10:00 vuurwerk is toegestaan.

Nou dan ben ik maar een beetje egoistisch, ja ik vind mijn vuurwerk belangrijk, en daar komen geen slachtoffers aan te pas, dus waarom zou ik het niet meer afsteken? Iedereen vind ons vuurwerk altijd practig en kijkt er graag naar.
En ja tuurlijk heb je een leven, maar alsjeblieft hoor, je kan gewoon naar buiten gaan zonder dat er iets gebeurd. Zie je mensen vuurwerk afsteken, loop je er VOOR JE EIGEN VEILIGHEID er omheen met een grote boog zodat je zeker weet dat er niks zal gebeuren bij jou.

Echt ik vind dit zo zeikerig gedrag van iedereen, alsof er elke seconde levensgevaarlijke bommen worden afsgetoken de hele dag door, nou dat geloof ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:20

FlyAway schreef:
Nies_ schreef:

Dus de mensen die wél vuurwerk afsteken en naar buiten gaan, gezellig met de buren,zijn ongehoorzaam en gevaarlijk bezig? >;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:23

prugelpiet schreef:
FlyAway schreef:

Dus de mensen die wél vuurwerk afsteken en naar buiten gaan, gezellig met de buren,zijn ongehoorzaam en gevaarlijk bezig? >;)

Die uitspraak komt volledig voor jouw rekening.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:23

Sammy_xxs schreef:
Echt ik vind dit zo zeikerig gedrag van iedereen, alsof er elke seconde levensgevaarlijke bommen worden afsgetoken de hele dag door, nou dat geloof ik niet.

Prima dat je dat niet gelooft, maar dat gebeurt dus wel. Misschien ben ik onredelijk panisch voor vuurwerk maar elke fles met een vuurpijl erin kan omvallen en iemand in een oog raken. Dan kun je eromheen lopen wat je wilt maar ik voel me écht niet veilig.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:24

xEmily schreef:
En via de gemeente een vuurwerkshow laten organiseren is sws geen optie want gemeenten moeten bezuinigen dus dan krijg je ook een flutshowtje.

Sorry, maar wat een onzin :')
Alsof het herstellen van schade door particulieren die vuurwerk afsteken en het schoonmaken/opruimen van de volledige stad niks kost... Van de kosten die daarop bespaard worden kunnen ze echt wel een vuurwerkshow geven, houden ze nog geld op over ook ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:25

Nies_ schreef:
FlyAway schreef:

Dat gerol met die ogen de hele tijd.

Blijft in ieder geval mijn mening dat mijn rechtenstudie niks voorstelde nog overeind. :D

Vooruit, ik ben het deze keer helemaal met je eens.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:27

@ Yellowgray Nou dan woon jij waarschijnlijk in een hele aparte buurt als iedereen daar iedere seconde vuurwerk afsteekt :roll:
Want hier bij mij word er ook veel vuurwerk afgestoken, maar ik kan nog steeds normaal de straat over zonder gebombardeerd te worden.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:34

Mars schreef:
xEmily schreef:
En via de gemeente een vuurwerkshow laten organiseren is sws geen optie want gemeenten moeten bezuinigen dus dan krijg je ook een flutshowtje.

Sorry, maar wat een onzin :')
Alsof het herstellen van schade door particulieren die vuurwerk afsteken en het schoonmaken/opruimen van de volledige stad niks kost... Van de kosten die daarop bespaard worden kunnen ze echt wel een vuurwerkshow geven, houden ze nog geld op over ook ;)

Ik vind dit nogal moeilijk te verwoorden, maar misschien dat iemand mij begrijpt _O-

Maar de gemeente gaat niet zomaar sparen voor het potje 'vuurwerk voor onze burgers'. Ze moeten al bezuinigen, geld gaat ook naar andere potjes waarvan men ook vindt dat het nodig is ; komt er nog minder in het potje. Krijg je dus een flutshowtje van - ook omdat het de gemeente zelf is en die doet (bij ons iniedergeval) altijd extra 'skeer' (kan ff niet op het woord komen, mijn excuus), weinig activiteiten vanuit de gemeente, niks. (Ik ken maar een gemeente, mijn gemeente, en weet zeker dat dit op niks zal uitdraaien mocht het zo gaan. Dat geld weten ze volgens hun grotendeels wel beter te besteden ... bij grote gemeenten zoals bij Rdam kan ik me wel iets voorstellen maar weet niet precies hoe het daar zit dus kan ik eigenlijk niet over oordelen)

Mars

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:45

De gemeente heeft nu een potje 'herstellen van schade door particulier vuurwerk' en tevens een potje 'schoonmaakkosten particulier vuurwerk' Als particulier vuurwerk verboden wordt zijn beide potjes niet meer nodig, kunnen ze datzelfde geld investeren in een vuurwerkshow. Ik weet zeker dat dit veeel goedkoper zal zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 01:19

PascalB schreef:
Ik teken niet, het probleem zit niet in het legale consumenten vuurwerk.
Daarbij is het probleem ook niet opgelost met een verbod. Ik denk dat je het probleem alleen maar groter gaat maken. Meer handel van over de grens waar helemaal geen controle op zit.
zelfde als met de wietpas in het zuiden van Nederland. Na de introductie was er veel meer handel op straat dan voor heen, precies het tegenovergestelde effect.

Er is een groep die de vrijheid niet aan kan , pak deze harder aan.

En de overheid loopt een hoop extra inkomsten van 67 miljoen mis (21% BTW)

Het probleem zit hem juist wel in het legale vuurwerk, die veroorzaken meer slachtoffers dan illegaal vuurwerk. Als er geen legaal vuurwerk meer te koop is zullen er ook veel minder slachtoffers vallen.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... lind.dhtml

Je krijgt al een flinke boete als je in het bezit bent van illegaal vuurwerk.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:12

Ik walg echt van sommige reacties hier. ''Het is maar een dag per jaar'' ''De gewonden zijn er niet zo veel'' bah bah. Lees het topic eens door man. Duidelijk zelf niets meegemaakt met vuurwerk? Ik heb in ieder geval getekend nu. Ik heb de 31ste alleen maar kleine jochies en grote groepen 'mooiboy's'' rond zien lopen die onverantwoordelijk met vuurwerk omgingen. Daarnaast hoor ik elke dag al knallen vanaf november en zo lang er nog particulieren onverantwoordelijk omgaan met vuurwerk moet het maar worden afgeschaft. Zeker omdat er blijkbaar ook mensen zijn die niet in zien hoe gevaarlijk het is en hoe vervelend.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:34

Idd laten ze dat vuurwerk maar afschaffen. Ik teken!

Carnaval, is ook niet te doen. Al die malloten die dagen lang bezopen over straat zwalken. Je kunt er niet van slapen, ze schreeuwen de hele nacht door en mollen je voortuin als ze (al dan niet met de auto = gevaarlijk!) naar huis gaan. Massa's onschuldige mensen worden lastig gevallen of gemolesteerd. Nee, dat carnaval, dat hoeft van mij echt niet...

Konings/innedag begint al ruim van tevoren. Wederom overal dronken mensen te vinden met alle gevolgen van dien. Soms heb je er een mafkees bij die een aanslag wil plegen, overal relletjes, zinloos geweld, drankrijders, nee, moet er niks van hebben.

Of pasen! Ook zoiets vreselijks. Alles staat altijd zwart van de rook, de schade aan de natuur is enorm en wat te denken van al die arme dieren die zich verstoppen in paasbulten en vervolgens verbrand worden :(
Uiteraard hoort ook bij dit feest het welbekende zuipen, overlast veroorzaken op straat, en groter risico op dronken in de auto stappen. Niemeerdoendus!

4 en 5 mei, tja, 4 mei vind ik maar onzin, het is zooooooooooo lang geleden. Ik heb helemaal geen zin om om 8 uur 2 minuten mijn mond te houden. Iets fatsoenlijks is er deze dagen niet op tv, verdorie, mis ik ook nog mijn favo serie. En 5 mei is wederom 1 groot zuip en geweldfestijn. Wederom word je wakker geschreeuwd door volk dat dronken naar huis gaat en je tuin molt.

Sint maarten, is ook echt vreselijk. Om etenstijd allemaal kinderen aan de deur, in het donker, levensgevaarlijk en dan ook nog in groepen midden op de weg lopen. Ik werk de hele dag, mag ik dan niet gewoon rustig eten 's avonds? Alleen omdat een ander plezier wil hebben? Nee hoor, ik doe mooi niet open voordat ik mijn eten rustig opgegeten heb. :)

Dan krijgen we sinterklaas. Dat is ook een schande voor ons land. Een belangrijke witte man, die zijn kleine zwarte slaafje misbruikt, omdat hij zelf niet door de schoorsteen wil kruipen. Staan we mooi te kijk in het buitenland! Dat kan écht niet.

Wie ruimt al díe rommel op? Het kost ons allemaal miljarden! Van mijn belastingcentjes! Ik heb echt geen zin om dat allemaal te gaan betalen hoor... *Gaat petitie starten tegen het afschaffen van alle feesten/feestdagen. Elke feestdag is het weer raak, doden, gewonden, ongelukken, slachtoffers, overlast. Nee het lijkt mij veel beter dat we dat gewoon maar niet meer doen... :) *

En als klap op de vuurpijl ( :') ) krijgen we ook nog eens oud en nieuw...
Laatst bijgewerkt door Cerera op 02-01-14 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:36

Ow ja! Mensen die denken dat er alleen maar meer illegaal vuurwerk komt wanneer er dadelijk een verbod komt; hoe stellen jullie je dat voor? Vuurwerk wordt op een centrale plek afgestoken door een prof. Waarom zou je dan als particulier illegaal vuurwerk gaan halen? Zodra je het afsteekt, staat de politie voor je deur. Je bent immers niet zó moeilijk op te sporen wanneer je dat gaat doen, als enige, (het is immers verboden.) 1 pijl afschieten, en je locatie is bekend :')

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:36

Jaaahhh laten we alles verbieden :7 neemt alle problemen op deze aardkloot weg :Y)

Want als je het niet ziet, gebeurt het niet :roll:
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 02-01-14 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:37

pfff die ene keer per jaar,

aanstellers

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:50

Nou ben ik toch benieuwd waar jij woont, Cerera. Misschien een goed idee om te verhuizen naar een hutje op de hei? Op het 1e feest na heb ik met geen van alle wat, maar die overlast die jij ervaart heb ik werkelijk waar nog nooit wat van gemerkt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:54

Nies_ schreef:
Nou ben ik toch benieuwd waar jij woont, Cerera. Misschien een goed idee om te verhuizen naar een hutje op de hei? Op het 1e feest na heb ik met geen van alle wat, maar die overlast die jij ervaart heb ik werkelijk waar nog nooit wat van gemerkt.

ik neem aan dat het sarcastisch bedoeld is :7 zo niet idd verkassen naar een hutje op de hei :+