verdient een paard dit ? NEEEEEE

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Re: verdient een paard dit ? NEEEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:55

@ voltigeur
Het is dat ik nu geen tijd heb om een uitgebreide reactie te geven, maar eigenlijk heb ik geen zin om met jou deze discussie aan te gaan.
Ik vind het zowaar verspilde energie en kan mijn tijd beter gebruiken.
Dus doe lekker je ding verder en ga alsjeblieft erg fel op andere discussies in, zoals je in alle andere topics ook al doet, want je hebt toch duidelijk overal een uitgesproken mening over! Doei, doei

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:25

Voltigeur schreef:
Bojangles schreef:

En nogmaals, een paard zonder zadel maar mèt hoofdstel (en zeker met bit) hoort niet thuis onder de noemer vrijheidsdressuur...

Want?Mijn paarden voeren hun oefeningen net zo makkelijk uit met optoming als zonder optoming. En tja, ik doe na het rijden (met bit) weleens nog wat oefeningen, dan steigert (bijv) ze dus ook terwijl ze een bit in heeft.
Kan natuurlijk dat ik je helemaal verkeerd begrijp, maar ik zie de logica van je uitspraak niet

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:40

stef schreef:
Want?Mijn paarden voeren hun oefeningen net zo makkelijk uit met optoming als zonder optoming. En tja, ik doe na het rijden (met bit) weleens nog wat oefeningen, dan steigert (bijv) ze dus ook terwijl ze een bit in heeft.
Kan natuurlijk dat ik je helemaal verkeerd begrijp, maar ik zie de logica van je uitspraak niet

Ik ga helemaal niet ontkennen, of zelfs betwisten, dat jouw paard (of dat van eender wie) de oefeningen even goed doet zowel met als zonder optoming. Maar de naam alleen al zegt toch genoeg? Vrijheidsdressuur... Zoals ik al meerdere keren gelezen en verteld ben geweest, is dat het werken van van het paard in volledige vrijheid, vrij van alle eventuele belemmeringen zoals hoofdstel, bit, zadel of wat dan ook.
Ik ga ook niet beweren dat je geen vrijheidsdressuur kan doen na het rijden zoals jij het zegt, maar een paard met hoofdstel en bit in (waarbij de teugels vast gehouden worden) kan je moeilijk onder de noemer vrijheidsdressuur plaatsen vind ik. En ja, ik heb ooit een boek gezien over vrijheidsdressuur en op de omslag was een wit paard met zwart gekleedde dame (of omgekeerd) te zien die zittend op het paard met stang en trens de teugels vast had (en die van het trensje nog niet zo los). Ik heb door die foto dan ook maar besloten het boek niet te kopen.
Misschien blijven we er een andere mening op na houden, maar dit is althans mijn mening.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:45

No offence voltigeur, maar ik vind de laatste foto in je profiel nou ook niet echt flaterend. Ik heb ook foto's waar ik met bit of sidepull of whatever net teveel steun in de teugels zoek, zijn ook geen voorbeeld foto's. Ik heb ook foto's waar ik er net teveel met mn spoor aan zit, ik denk dat iedereen die wel heeft.
Waarom hou je zo'n pleidooi als je zelf ook een dergelijke foto in je profiel hebt staan? Dat bedoel ik met momentopnames. Als ik echt train (en dus niet na het rijden) hebben ze over het algemeen gewoon een stalhalster om, en afhankelijk van welke oefening zit daar wel of geen touw aan. Bijv nu met het achterwaarts volgen terwijl ik zelf erachter sta werk ik toch dmv wijken voor druk (in dit geval op de neus)

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:55

stef schreef:
No offence voltigeur, maar ik vind de laatste foto in je profiel nou ook niet echt flaterend. Ik heb ook foto's waar ik met bit of sidepull of whatever net teveel steun in de teugels zoek, zijn ook geen voorbeeld foto's. Ik heb ook foto's waar ik er net teveel met mn spoor aan zit, ik denk dat iedereen die wel heeft.
Waarom hou je zo'n pleidooi als je zelf ook een dergelijke foto in je profiel hebt staan? Dat bedoel ik met momentopnames. Als ik echt train (en dus niet na het rijden) hebben ze over het algemeen gewoon een stalhalster om, en afhankelijk van welke oefening zit daar wel of geen touw aan. Bijv nu met het achterwaarts volgen terwijl ik zelf erachter sta werk ik toch dmv wijken voor druk (in dit geval op de neus)

Ik pretendeer niet dat die laatste foto een foto van vrijheidsdressuur zou zijn, hé...
Dat bit is trouwens dubbel gebroken en van rubber. Capricho kijkt op dat moment nogal scheef uit zijn ogen, want net op 't moment dat ie de lucht in ging plaatsten ze een felle volgspot op hem waardoor hij de fotografe op ongeveer 1 meter van hem zag staan. Verder was het vrij donker (lees "te donker") in die zaal, dus het plots een fel licht op een paard plaatsen dat er dan nog min of meer naar kijkt en het tegelijk zien van die fotografe kan een rare blik in de ogen geven, hé.
En ik hou geen pleidooi om zonder optoming of bitloos te rijden, ik maak gewoon duidelijk (of probeer dat toch te doen) dat foto's ALTIJD momentopnames zijn en dat vrijheidsdressuur in principe zonder enige optoming dient te gebeuren. That's it. Niet meer en niet minder.
Ik had trouwens in mijn eerste post al duidelijk gezegd dat men mijn opmerking niet al te serieus hoefde te nemen. Maar blijkbaar wordt dat toch gedaan. Jammer...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:58

als we je opmerkingen niet serieus hoeven te nemen, waarom plaats je ze dan? Ik pretendeer ook niet dat de foto in je profiel VD is, ik zeg enkel wat ik zie, En dat is een paard wat "angstig" uit zijn ogen kijkt, behoorlijk wat druk op het bakstuk, open mond... Ik heb dergelijke foto's ook, ik ben ook niet perfect, denk dat niemand dat is. Wat ik probeer aan te geven doormiddel van naar jou foto te wijzen is dat iedereen die momentopnames heeft. In zoverre zijn we het dus met elkaar eens.

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:07

echt zielig dat filmpje , maar je weet neit wat de reden is van foto's wat er van te voren is gebeurd maar dan nog alles zo bij elkaar erg sneu verdiend een paard dus echt niet

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:11

stef schreef:
als we je opmerkingen niet serieus hoeven te nemen, waarom plaats je ze dan? Ik pretendeer ook niet dat de foto in je profiel VD is, ik zeg enkel wat ik zie, En dat is een paard wat "angstig" uit zijn ogen kijkt, behoorlijk wat druk op het bakstuk, open mond... Ik heb dergelijke foto's ook, ik ben ook niet perfect, denk dat niemand dat is. Wat ik probeer aan te geven doormiddel van naar jou foto te wijzen is dat iedereen die momentopnames heeft. In zoverre zijn we het dus met elkaar eens.

Ik heb nergens gezegd dat je mijn opmerkingen HELEMAAL NIET serieus moet nemen, maar wel dat je ze niet àl te serieus moet nemen.
Ik zal voor alle duidelijkheid nog eens mij eerste post aan de maker van het filmpje quoten. Dan kan je nogmaals zien hoe het bedoeld was. Ik probeerde gewoon duidelijk te maken dat veel foto's in dat filmpje waarschijnlijk OOK niet zijn wat ze lijken en dus geen realistisch beeld weergeven. Wat door haar ontkent werd. Dus deed ik 't aan de hand van één van haar eigen foto's en dan was er plots... een kleine oorlog Clown Haha!

Citaat:
Ben zo eens snel op jouw profiel gaan kijken... Die foto van jou (in een nogal rare houding) op een stijgerend paard... Ziet er naar mijn mening ook niet zo super uit. Die teugels zijn naar mijn mening òòk vrij strak. En die foto zou je eigenlijk al niet onder de noemer "vrijheidsdressuur" mogen plaatsen, gezien het hoofdstel mèt bit...

PS: aan iedereen die dit leest -->> neem mijn laatste opmerking niet àl te serieus, want dan krijg je net als bij dat filmpje een vertekend beeld...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:30

Groot verschil tussen paarden met de kop bijna op de borst/tussen de voorbenen, en paarden met de bek wagenwijd open, gefrustreerde ruiters erop, dan mijn nette steigerfoto waarbij het paard de neus lekker naar voren kan doen en wij samen met plezier lekker bezig zijn Haha!
Als het dan niet serieus bedoeld is, waarom pak je dan op zo'n botte manier een leuke foto van mij? Lachen
Het ging je dan over het 'realistische', pak dan even een rijfoto ofzo waar ik even lekker aan het bit trek.

En met je oorlog Clown kom op zeg, op de foto's te zien in je profiel ben je 'volgens mij' volwassen? Ik ben met m'n 25 jaar inmiddels al vér voorbij de grens van 'oorlogje spelen' en jij bent denk ik wel wat ouder.

De foto's komen uit series met foto's waarbij je de ruiter meerdere malen het paard in de bek ziet trekken of op de flikker ziet geven. Had ik ze dan allemaal moeten plaatsen in dat filmpje?

Mensen die dit voor dit soort dingen de ogen dicht doen zijn geen haar beter dan de ruiters die hun paarden afbeulen. Ook de allerslechtste dingen mogen wel eens goed onder ogen gezien worden.
Ik heb ook nog wel ergens een filmpje op internet zien staan met filmpjes met dit soort praktijken. En ga eens bij de gemiddelde wedstrijd kijken dan valt er ook genoeg materiaal te verzamelen. Dan is er iig geen sprake meer van 'momentopnamen'.
Maar goed als iemand 5 tot 10 keer op de foto staat met foto's waarbij het bit zowat bij de oren zit en met een gefrustreerde harses de zweep heft.... Nee geloof niet meer dat het dan 'per ongeluk' op de foto staat Dan is er toch iets mis met de rijkunst! Lachen
Laatst bijgewerkt door Bojangles op 08-01-08 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:31

gekvanfleur schreef:
hoe het dit nummer trouwens?

Simple Plan - Untitled.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:38

Mooi nummer hè Lachen

Even wat filmpjes zodat er van momentopnamen geen sprake meer is.
[kort stukje]
http://www.youtube.com/watch?v=epxLaYLdHj0

Nog wat bekkentrekkers en frusty ruiters
http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xf ... re=related

Nog een keer
http://www.youtube.com/watch?v=uihxWW69 ... re=related

En zo zijn er nog veel meer te vinden.
En ik denk dat als iedereen heel eerlijk is, en zijn ogen goed open heeft op de gemiddelde wedstrijd dat je dit soort dingen écht ziet gebeuren. Ik in ieder geval wél. Zowel bij de volwassen ruiters als bij de kinderen.

Zullen wat zelfde beelden tussen zitten, deze zijn door Nevzorov Haute École gefilmd en in elkaar gezet.

En túúrlijk zal er heus wel eens iemand per ongeluk eens wat te hard in de mond zitten bij z'n paard, paard doet keer hoofd omhoog omdat hij schrikt en er een miscommunicatie is. Tikje met de zweep.
Ik heb ook wel een springfoto waarbij ik aan de neus hang (ik rijd met sidepull dus zonder bit) omdat mijn paard veels te vroeg afzette wat ik niet voorzien had en ik dus niet met de beweging mee kwam.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:02

Sidepull mmmm , hoef je tenminste niet van te voren alvast de wolfskiezen te verwijderen , en bij een schrikreactie van het paard , of weigering bij een hindernis , in zijn mond te hangen...
Ik ben voor de sidepull!!! Haha!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:52

Ik ga nog 1 korte reactie geven in dit topic en dan hou ik het hier wel voor bekeken, want een open discussie blijkt hier bijna of zelfs helemaal niet mogelijk te zijn. En ik heb ook geen zin om mijzelf in elke post tot vervelens toe te moeten gaan verdedigen en vooral herhalen wat ik al eerder gezegd heb.

1. Dat ik al eens kritisch kan zijn, dat is een vaststaand feit. En ik denk dat iets kritisch bekijken geen slechte eigenschap is. Als je de eerste berichten goed leest die ik postte, dan denk ik niet dat iemand mij een gebrek aan respect en/of beleefdheid kan verwijten. En kritisch zijn is nog steeds niet hetzelfde als iemands mening niet respecteren, is niet hetzelfde als iemand niet in zijn/haar eigenwaarde laten en is ook niet hetzelfde als iemand (of zijn/haar foto) afzeiken zoals hier wordt gezegd.
Als ik dan al iets feller uit de hoek kom in een later bericht, dan is dat enkel te wijten aan de commentaren die ik krijg op 'n vorige post (op actie volgt réactie).

2. Een filmpje als dit heeft mijn inziens weinig of geen zin. Dat bepaalde foto's gebruikt zouden worden door een vereniging die zich inzet voor dierenwelzijn, en dan ook effectief iets doet (zoals verwaarloosde of mishandelde paarden ergens een nieuwe en goede thuis geven), daar kan ik nog inkomen. Die kunnen dan foto's van "voor" en "na" plaatsen bijvoorbeeld... De foto's die jij gebruikt zijn van internet geplukt, en om het eens zeer extreem te stellen: je hebt heel waarschijnlijk noch van de fotografen, noch van de personen die op de foto's te zien zijn de toestemming om deze voor welk doel dan ook te gebruiken. Er bestaat zoiets als copyright en portretrecht.
Ware het niet veel interessanter om samen met een vriend(in) zelf foto's en filmpjes te maken van jou en jouw paard en te laten zien hoe het ook kan? Ik denk dat je daarmee veel meer kan bereiken. Maak een geënsceneerde foto van jouw paard hoe het niet moet en plaats daarnaast een foto van hoe het beter kan. Daarmee kan je heel waarschijnlijk veel meer mensen een dienst bewijzen als met het eindeloos herhalen van foto's die al -tig keren op internet te vinden zijn.

3. Jij insinueert dat ik voor mistoestanden mijn ogen dicht doe en daarmee even slecht ben als iemand die zijn paard mishandelt... Dàt vind ik dus respectloos, aanvallend en onbeleefd. Ik doe helemaal mijn ogen niet dicht voor zo'n zaken, maar ik vind dat zo'n filmpje plaatsen niks bijdraagt om zo'n praktijken uit de wereld te helpen (zie opmerking hierboven), en dat laatste zou toch wel de bedoeling moeten zijn hoop ik. Als ik zeg dat het op wedstrijdtereinen en ook recreatief al bij al nog meevalt, dan praat ik mistoestanden niet goed. Ik zeg gewoon dat er meer correcte mensen zijn als dierenbeulen.

Dit gezegd zijnde trek ik mij terug uit deze "discussie", want het heeft volgens mij weinig zin (wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil).
Wie mij nog iets te melden heeft kan dit via pb doen, en als het mij zinvol lijkt, dan zal ik daar op antwoorden.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:37

@ voltigeur
Jeetje... en dat noem je een korte reactie!
Bovendien is jouw waarneming niet een vaststaand feit, het is jouw persoonlijke visie erover, dus je hebt geen gelijk wat dat betreft!
Niemand heeft namelijk de waarheid in pacht!
Een kritische kijk, vanuit jouw perspectief is nogal bekrompen overkomend op deze manier!
Niet erg openstaand voor hetgeen wat er eigenlijk mee bedoeld wordt.
Je mag anders van mening zijn, niks mis mee.
Het gaat er helemaal niet om of dat goed of slecht is!
Alleen voel jij je persoonlijk aangevallen, omdat jij het in jouw beleving wel goed doet met je eigen paarden (en dat zal ook wel zo zijn), maar het filmpje laat volgens jou alleen de slechte kant zien.
Enigzins waar, maar daar is overigens niks mis mee.
De manier waarop iemand iets doet, is diegene zijn keuze en iedereen die er wel of niet wat mee kan, moet er voor zichzelf een beoordeling over maken.
Dat maakt het filmpje per definitie niet meteen fout!
Jij zou het anders doen, maar respecteer ook de keuze van een ander die het niet doet zoals jij!
De interpretatie over goed en slecht, is namelijk iemands persoonlijke waarneming.
Daar kun je inderdaad over blijven discussieëren, maar dat schiet dus niet op.
Als je dat voor jezelf weet en denkt dat je het met je eigen paard(en) goed doet, is er toch geen man overboord? Waar maak je je dan zo druk om?
Dit filmpje is ook gemaakt door iemands persoonlijke waarneming, dat het gebeurt is wel duidelijk, maar er wordt toch niet beweerd dat alles over één kam geschoren wordt?
Er zit wel degelijk verschil tussen en dat wordt hier ook heus wel beseft.
Dat het vaker gebeurt dan mensen zich bewust zijn, is vervolgens de bedoeling van het filmpje, om mensen erop te attenderen.
Trouwens doe jij alles volgens het boekje dan, om even op je punt van copyright te reageren...?
Vast niet en dat is ook helemaal niet belangrijk.
Dus laten we wel wezen en er geen woorden meer om vuil maken!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:34

Je blijft je continu tegenspreken voltigeur! En zoekt steeds weer nieuwe dingen om over te vallen en je blaast de boel flink op naar mijn mening.
Goede keus om te vertrekken uit dit topic, jouw gezeur voegt werkelijkwaar níks toe. Doe dat maar in de andere topics waar je hetzelfde doet Lachen

Ga ik ook weer wat nuttigs doen, en nogmaals leuk TS dat je mijn filmpje eruit gepikt hebt Lachen
Doei!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:02

toch blijf ik bij 2 bebloede monden het gevoel houden dat die foto's bewerkt zijn. Kleur e.d. klopt niet

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:13

Wat een filmpje, best heftig.
Inderdaad kunnen het moment opnamens zijn.. Als mijn paard druk is tijdens het galoperen moet ik haar soms ook wel eens om trekken, dan reageerd ze niet meer op been helpen en vliegt zo met mij tegen de bakrand aan.. Dan word ze zo heet.. En als je precies dan een foto maakt, sja.. Terwijl ik dan een uur super ontspannen heb gereden..

Citaat:
arankapony wrote;
Dat longeren, ik doe het gewoon met een longeerlijn aan het halster.
Maar dat van 23 uur op stal, mijn pony staat tot nu toe 24 uur op stal omdat de bak bevroren is. Maar dan vind ik weer beter 24 u op stal ipv galoperen in de bak en dan voetje kapot

Pardon? Ziek

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:47

Nessah schreef:
Wat een filmpje, best heftig.
Inderdaad kunnen het moment opnamens zijn.. Als mijn paard druk is tijdens het galoperen moet ik haar soms ook wel eens om trekken, dan reageerd ze niet meer op been helpen en vliegt zo met mij tegen de bakrand aan.. Dan word ze zo heet.. En als je precies dan een foto maakt, sja.. Terwijl ik dan een uur super ontspannen heb gereden..

Citaat:
arankapony wrote;
Maar dat van 23 uur op stal, mijn pony staat tot nu toe 24 uur op stal omdat de bak bevroren is. Maar dan vind ik weer beter 24 u op stal ipv galoperen in de bak en dan voetje kapot

Pardon? Ziek

Idd pardon.. Hier was de bak en het land ook bevroren, maar ze merken dat zelf echt wel hoor. Ze gaan niet vet ruig doen.

Wobbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:07

Ik hoop dat mensen eens gaan nadenken door zo een filmpje!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:10

stef schreef:
toch blijf ik bij 2 bebloede monden het gevoel houden dat die foto's bewerkt zijn. Kleur e.d. klopt niet

Ik denk dat je je hier in vergist, de kleur van dat bloed is lichter geworden door het schuim in de mond.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:15

wat erg zoiets,
er stond nog een filmpje daar,
van een paard wat mishandeld was,
hij lag daar in de modder,
echt erg zoiets.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:57

Citaat:
arankapony wrote;

Pardon? Ziek[/quote]
Idd pardon.. Hier was de bak en het land ook bevroren, maar ze merken dat zelf echt wel hoor. Ze gaan niet vet ruig doen.[/quote]

Maar (ok, compleet offtopic) jou bak is niet haar bak. Wellicht was de bakbij arankapony niet gesleept, wellicht was hij supernat waardoor het een ijsbaan is geworden. Dat weet je toch niet? Misschien is het inderdaad wel volkomen onterecht dat die pony binnen bleef, maar misschien is het wel helemaal terecht. Dat weten we toch niet? Ik weet niet hoe doe bak eruit ziet hoor... Dus weer wordt er naar mijn mening veel te snel een oordeel getrokken en gaan we gelijk maar weer van het slechtste uit... En misschien is dat wel terecht hoor, maar misschien ook niet...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:01

24 uur op stal is in mijn ogen onacceptabel. Ga dan nog wandelen met je paard.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:38

_nicolle_ schreef:
helaas toont dit filmpje de waarheid...
zonde hoe mensen met hun paarden omgaan, echt sneu
ik blijf het zielig vinden al die hulpmiddelen en paarden die 23 uur per dag op stal staan en alles daar om heen, helaas zie je dat wel heel vaak... en in de krul getrokken paarden zijn tegenwoordig ook geen uitzondering meer, niks lijkt te gek

jah idd...las laatst een artikelinde bit of hoeslag weet even niet hoe ze heet.. maar zij heeft het paard van edward van gal gekocht.. lingh en die mocht niet de wei of bak in omdat ze bang was dat hijnet zoals haar vorige paard rare sprongen ging maken en dan zijn beenb rak dus in plaats daarvangaat hij er een paar x per dag eruit wandelen TE ERG ..! nogal logisch als een paard 23 per uur in stal staat...dan naar buiten gaat en helemaal door het dolle is ik zou zegen doe hem dan snachts in stal of helemaal niet in stal! is toch echt het beste voor het paard.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:39

Nadya schreef:
24 uur op stal is in mijn ogen onacceptabel. Ga dan nog wandelen met je paard.

wandelen..dat is toch ook niks? kunnen ze nog niet lekker rennen grazen spelen e.d.