Zammie schreef:Hoezo gemanipuleerd.. Het zijn toch nog altijd ECHTE beelden. Ben in ieder geval blij dat ik je verkeerd heb begrepen!!Dacht ff dat je voorstander was en ja, ik rijd wel met een bit maar ben altijd eerlijk tegenover m'n paarden. dus geen hang en trekwerk. Dit keur ik ook af...
Ja natuurlijk zijn deze beelden echt. Maar:
Zoals ik zei: Ik ga naar een groot jumping evenement.
Op dat evenement nemen 500 ruiters deel. Tussen 500 ruiters zijn er altijd wel een paar randdebielen. Ik besluit enkel en alleen die randdebielen op de foto/film vast te leggen.
Op het einde van de dag heb ik er zo 25 kunnen vatten. Die 25 die slaan, schoppen en trekken monteer ik nu een filmpje met een extra zielig muziekje en een aangrijpende tekst. Daarna publiceer ik het op internet.
Wat krijg jij te zien? Een filmpje van een dagje op de jumping. Paarden die geslaan, mishandeld en doodsbang zijn. 25 verschillende beelden en mijn doordringende oproep: stop deze mishandeling en teken de petitie tegen jumping!
Dat er op hetzelfde evenement 475 paarden dolgelukkig en goedbehandeld rondliepen laat ik echter niet zien. Jij krijgt het beeld dat jumping een en al mishandel is, terwijl het in realiteit eigenlijk maar een heel klein percentage was.
Begrijp je nu wat ik wil zeggen? Voor hetzelfde geld heeft de maker van dit filmpje 200 rodeo shows bezocht, en in die 200 tien shows gevonden waar er iets gebeurde wat niet door de beugel kan. En die tien shows worden op film gezet, van de 190 andere waar het wel goed aan toe ging wordt niets over gezegd. Nog even voor de duidelijkheid: ik denk niet dat de maker 200 shows heeft bezocht hoor (en misschien heeft hij ècht gelijk, ik wil gewoon neutraal blijven hier), ik wil je gewoon even in het algemeen een voorbeeldje van manupilatie geven