Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cassidy schreef:Dit gebeurt niet alleen voor entertainment van het publiek, die is dagelijkse kost voor cowboys die met koeien werken. Een kalf dat zijn hele leven lekker op het land mag lopen, en een of twee keer in zijn leven een mens tegenkomt is niet echt hanteerbaar, niet zoals wij dat in Nederland gewend zijn.
Cinnepin schreef:ik heb het gezien, ik had het niet willen zien, ook ik zit hier met tranen....vreselijk dot. je ziet de dieren hun ledematen breken......deden ze dit maar eens met die mensen...
Cassidy schreef:De kalfjes die met de lasso worden gevangen en aan voeten gebonden worden, dat heet calf roping en daar ben ik geen voorstander van. Afgezien van het feit dat het kalf met een smak op de grond wordt gegooid, kunnen soms ook de hoorns afbreken of de oren afgerukt worden als de lasso per ongeluk verkeerd aankomt.
Echter is het calfroping beslist niet alleen verzonnen voor de competitie en voor het vermaak van de mensen tijdens een rodeo. Dit is ook het dagelijkse werk van de cowboy met de koe tijdens brandmerkseizoen of inenten. Dit gebeurt niet alleen voor entertainment van het publiek, die is dagelijkse kost voor cowboys die met koeien werken. Een kalf dat zijn hele leven lekker op het land mag lopen, en een of twee keer in zijn leven een mens tegenkomt is niet echt hanteerbaar, niet zoals wij dat in Nederland gewend zijn. Daar staat wel weer tegenover dat ze hun hele leven in vrijheid doorbrengen, in tegenstelling tot de kistkalveren en de mestkalveren hier.
Cassidy schreef:De kalfjes die met de lasso worden gevangen en aan voeten gebonden worden, dat heet calf roping en daar ben ik geen voorstander van. Afgezien van het feit dat het kalf met een smak op de grond wordt gegooid, kunnen soms ook de hoorns afbreken of de oren afgerukt worden als de lasso per ongeluk verkeerd aankomt.
Echter is het calfroping beslist niet alleen verzonnen voor de competitie en voor het vermaak van de mensen tijdens een rodeo. Dit is ook het dagelijkse werk van de cowboy met de koe tijdens brandmerkseizoen of inenten. Dit gebeurt niet alleen voor entertainment van het publiek, die is dagelijkse kost voor cowboys die met koeien werken. Een kalf dat zijn hele leven lekker op het land mag lopen, en een of twee keer in zijn leven een mens tegenkomt is niet echt hanteerbaar, niet zoals wij dat in Nederland gewend zijn. Daar staat wel weer tegenover dat ze hun hele leven in vrijheid doorbrengen, in tegenstelling tot de kistkalveren en de mestkalveren hier.
My_Lady schreef:Dit maakt mij echt boos.
Ik vind rodeo zielig vaak zie je bij het paard/stier een soort touw bij z'n lies.
Dat lijkt me zeer pijnlijk en ik denk ook dat ze zo de dieren aan het bokken krijgen.
Als ik het zie dan hoop ik ook dat de berijders zich heel veel pijn doen.
Cassidy schreef:Bronco's worden speciaal uitgezocht en er soms ook speciaal voor gefokt om zo hoog en zo gemeen mogelijk te bokken. De band in hun lies is een extra stimulans om hoog te bokken en zit NIET over hun geslachtsdeel maar ervoor. Veel paarden die ervaring hebben met de rodeo weten dat ze maar 8 seconden hoeven te bokken, daarna gaat de bel en is het over. Ze lopen dan gewoon een rondje tot een ander op een paard de ruiter van hun rug afplukt (als die het al 8 seconden heeft gered). Op het moment dat ze niet aan rodeo meedoen mogen ze lekker in een groep het land op.
Wie vrijwillig aan het bullriden en bronco rijden meedoet moet dat gewoon zelf weten, en daar zijn leven en zijn gezondheid op riskeren. De paarden en de stieren hebben er geen last van (en soms uitermate veel lol in).