Nieuwe vorm van dressuur (VideoClip)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miss_annetjj

Re: Nieuwe vorm van dressuur (VideoClip)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:52

sorry, maar ik vind dit eerder een nieuwe vorm van dierenmishandeling!
een paard dat voorwaards wil en tegenhedouden word..
een paard is een dier,,
die snapt het niet dat als ie word aangespoord en hij word tegenhouden..!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:52

beetje overdreven vind je niet?
in dressuur worden ze ook vanachter bijgedreven, en vanvoor opgevangen, komt ook op hetzelfde neer hoor...

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:01

Ehm..tja..
Ik kan het niet zo goed beoordelen, al vind ik het er niet natuurlijk uitzien.

Maar ik heb ooit in een paardenblad gelezen dat deze dieren in Amerika vaak metalen ketingen om hun voeten zouden krijgen, die strakker aantrekken als ze de grond raken. Daardoor zouden ze gedwongen zijn om hun voorbenen sneller en hoger op te tillen, omdat het anders pijn doet.

Ik heb het gelezen, ik weet dus niet of het waar is.
Dus als iemand er meer van weet: verbeter me maar hoor

showteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:17

Hmm wat ik er van vind het zal wel "natuurlijk" zijn maar die bitten en dat gesleur in de mond en gedrijf in de flanken vind ik toch erg onnatuurlijk!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:19

miss_annetjj schreef:
:(
sorry, maar ik vind dit eerder een nieuwe vorm van dierenmishandeling!
een paard dat voorwaards wil en tegenhedouden word..
een paard is een dier,,
die snapt het niet dat als ie word aangespoord en hij word tegenhouden..!

He penny, hou je mond!

Als het echt dierenmishandeling was dan zouden er ook geen wereldkampioenschappen wordengehouden met zoveel publiciteit.
Denk daar maar eerst eens over na, voordat je je mond opentrekt met penny reacties

Talishe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:25

Ik ben het er mee eens dat dit er net erg natuurlijk uitziet, maar dat heb je in alle verschillende onderdelen in de paardenwereld.
Tuurlijk zijn er vast wel een paar mensen die een ketting om ze voet doen om hem hoger te laten lopen, zo zijn er ook mensen die een paard boven die sprong met een stok tegen het paards benen aan slaat, zodat ie hoger springt.
en over dat bit; veel western bitten werken nog veel harder in de mond in en een stang is ook niet het vriendelijkste bit. als ze niet correct gebruikt worden.
het lijkt mij dat deze paarden wel degelijk goed getraint zijn anders zou die vent egt geen wereld kapioen (of wat dan ook) worden. en om nou te zeggen dat een piaffe er wel natuurlijk uit ziet, vergeleken met dit, vind ik ook erg vergezocht.
Verder heb ik zelf ook wel eens op een TWH gereden en zitten ze er lekker, en de gewone huis tuin en keuken TWH tilt egt niet zijn voeten zooo hoog op als hier, dit zijn gewoon de toppers uit de sport.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:31

Citaat:
Je hebt de
Flatwalk

Runningwalk
Canter

De Tennessee Walker is beroemd om zijn gang waar het ras ook naar genoemd is : de 'Walk'.
Traploos versnelbaar van een zogenaamde 'flatwalk' naar de 'running walk'.
De flatwalk is een vlotte viertakt stap met lange passen en een duidelijk ondertredend en 'overstappend' achterbeen. Het hoofd knikt mee in het ritme van de passen. Het tempo ligt tussen de 8 en 10 km/u en is voor het paard lang vol te houden. (zie ook de filmpjes van de Tennessee Walkers in beweging)

De running walk blijft dezelfde gang en takt alleen komt het tempo hoger te liggen (gemiddeld tussen de 10 en 20 km/u). Het hoofd knikt altijd mee in het ritme.De voorbenen hebben een redelijke knie-aktie en het achterbeen stapt ruim over de hoefafdruk van het voorbeen.

Een andere herkenbare gang van de Tennessee Walker is de zogenaamde 'canter' oftewel de 'schommelstoelgalop'. Het is een verzamelde galop in een zo laag mogelijk tempo met rustige rollende hoge sprongen waaraan het de naam heeft te danken.

Deze gangen hebben de Tennesee walker beroemd gemaakt en wordt gevraagd op shows en wedstrijden. Maar veelal hebben ze de mogelijkheid tot meer gangen.
Zo gaan de meeste walkers ook in rack (ook wel tölt of single-foot genaamd) en is dit een gang die voor de recreatie/endurance ruiter vaak interessant is. Dit omdat deze gang veelal erg comfortabel te rijden is en de paarden het lang vol kunnen houden.
Maar ook kunnen sommige paarden in fox-trot gaan of lopen andere paarden het liefst in een stepping-pace. Daarnaast hangt het af van de training en voorkeur van de ruiter welke gangen gestimuleerd en gereden worden.

Al deze gangen hebben de walker van nature en alleen díe gangen die een paard van nature bezit kunnen getraind en uitgebouwd worden.
In Amerika zien we soms hachelijke trainingsmethodes waarbij paarden in een bepaalde gang gemanipuleerd worden. Dit wordt bijv. gedaan met gewichten, een onnatuurlijke hoefstand en een soort dikke klompen tot aan zelfs vernageling toe en erger (om het paard te laten lopen met veel beenaktie). Het gaat te ver om er hier op in te gaan maar iedereen kan begrijpen dat dit vaak om pure dierenmishandeling gaat en deze methodes gelukkig niet in Europa zijn toegestaan.
Dit soort methodes en afbeeldingen/filmpjes hiervan geven een slecht/vertekend beeld van het ras.
Het enige wat het eigenlijk aangeeft is dat de paarden een té goed karakter hebben dat ze dit soort praktijken helaas zonder tegendruk accepteren

http://www.gangenpaarden.nl/walk005.jpg Als veulen van natuure in walk

Nou, hier staat dus een hoop. UIt die filmpjes blijkt dus dat die ging in het filmpje een natuurlijke gang is. Alleen dit zijn de wereldkampioenschappen, dus deze zijn natuurlijk extra ver uitgebouwd..

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:01

ja,
wat valt hier over te zeggen?
ik vindt het er persoonlijk niet erg ontspannen uitzien,
geef mij toch maar liever een "normaal" paard
ohja,hier nog 2 foto's van de natuurlijk gang van de tennessee walker:

Afbeelding
Afbeelding

dit vind ik er toch wel wat beter uitzien dan dat filmpje
en dan nog die 'gewichten'(of wat het ook mogen zijn)aan die voeten...ocharme

lisa

Siggislief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:12

ik vindt het niet echt lekker uit zien!

en het lijkt of die man op hun kont zitt en niet op de rug!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:09

@ lissetje: Die eerste is moooooi!

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:45

ja hé
de schoonheid van deze paarden komt toch veel meer uit dan op die shows...hoe mensen dat kunnen doen met hun paarden?hebben ze ooit al gedacht hoe die dieren hun moeten voelen met die blokjes om hun hoeven?maar zoals ze zeggen: it's all for the show...

lisa

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:08

maar langs de andere kant => deze paarden krijgen waarschijnlijk de beste verzorging van de wereld, het enige dat ze moeten doen is een paar uur in de week met blokjes trainen
liever hun leven dan het leven van een manegepaard ofzo hoor

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:55

Hij doet het niet bij mij?

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:58

Huh dat ziet er echt raar uit
Ziet er niet zo lekker uit voor dat paard

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:22

Weet niet waar iedereen zich zo druk om maakt eerlijk gezegd Als het dierenmishandeling zou zijn, denk je dat er dan officiele wedstrijden van worden gehouden? Dit is dus gewoon een natuurlijke gang, die alleen wat extra is uitgebreidt d.m.v. gewichtjes aan de benen.. Dat de kettingen strakker om de benen gaan als ze de grond raken is ook niet waar
Ennemh, denk je dat paardrijden in het algemeen wel lekker natuurlijk is voor een paard? Nah, dacht het niet eh.. Dus als jullie dit 'niet lekker voor het paard', 'heel onnatuurlijk' en 'dierenmishandeling' vinden, kun je net zo goed stoppen met paardrijden en je beestjes lekker de rest van hun leven met een grote groep in de wei zetten..

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:51

idd joycee, ik begrijp niet waarom mensen hier gewoon nog stug tegenin gaan..
Ze doen alsof dit de raarste paardenmishandeling van de wereld is..

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:35

Dat dacht ik nu ook al. Alsof er niet genoeg mensen zijn die hun paard geforceerd "rond" laten lopen das nou zielig!

Dit is nou eenmaal het ras, je zou er eens op moeten zitten 1 woord Heerlijk!!!!!!!

bowena_84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:55

Ik heb er een clinic van gezien, en die paarden werder imo alles behalve gedwongen. Natuurlijk is dat een wedstrijd en er word er iets meer overdreven, en eht ziet er ongelofelijk vreemd uit. Maar zoals meerderen zeggen is het een "natuurlijke" gang van dit paard. Ik vind het neiet zielig, maarw eet ook neit of ik er ooiit op zou willen zitten haha, zou bang zijn dat ik van z'n kont gleed

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:36

Hij doet het niet bij mij.

pleasuregait

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:49

Beste allemaal,

Ik kan me voorstellen dat een dergelijk filmpje nogal stof doet opwaaien. En terecht.

Wat weet jij daar nou van? zullen jullie misschien denken. Nou, heel veel! Wie ben ik? Ik ben een groot Tennessee Walker liefhebber en fokker. Al meer dan 10 jaar hou ik me intensief met dit ras bezig en ben daarvoor ook regelmatig in Amerika te vinden.

Persoonlijk ben ik fel tegen de manier van rijden zoals in het filmpje. Ik heb van dichtbij gezien hoe deze paarden worden gereden en getraind. Deze discipline wordt ook wel Performance of Big lick genoemd. De paarden hebben pads (verhogingen) van kunststof onder hun voorhoeven waardoor het lijkt alsof ze op hoge hakken lopen. Het is niet zozeer het gewicht maar wel de hoogte en 't formaat waardoor ze hun benen hoger optillen. We kunnen ellelange discussies voeren over de trainingsmethodes etc. maar dat zet hier weinig zoden aan de dijk. In europa wordt deze manier van rijden niet uitgevoerd en dat zal gelukkig ook nooit gebeuren met al onze regels ter bescherming van de dieren.

Waarom ik dan toch zo idolaat ben van dit ras? Tsja..... De gangen zijn uniek: zeer comfortabel en een uitdaging om mee te werken. Deze gangen (flat walk en running walk) zijn aangeboren. Volledig natuurlijk dus. Het 'vreemde' eraan is dat veel mensen het niet gewend zijn om paarden in een snelle stap te zien bewegen (tot wel 15 km per uur). Geloof me dat je hier heel snel aan went als je een buitenrit op een Walker hebt gemaakt!
Het karakter is subliem: werkwillend, leergierig en heel mensgericht. In de boeken staat de Walker omschreven als 'het liefste paard, geschikt voor jong en oud, ervaren en onervaren ruiters'. Ik hou het liever op mensgericht want een paard, hoe braaf ie ook kan zijn, is en blijft een paard (en vluchtdier).

Het is jammer dat de Tennessee Walker altijd die negativiteit met zich meedraagt door die kleine groep (10% van het totaal) van Performance paarden. Het ligt voor de hand om zo de paarden te veroordelen terwijl het juist de mens is die de paarden zo behandelen.

Voor diegene die geïnteresseerd zijn in hoe het ook anders kan zijn:
Kijk eens op www.pleasuregaits.com
Alle paarden lopen zonder hoefbeslag. De gangen worden uitgelegd en je kunt 2 videootjes bekijken: zie onze dekhengst Potter (klik foto linksboven) en bv onder het kopje Gangen, vervolgens Flatwalk. Svp even geduld hebben zodat de video kan laden.

Tevens wil ik iedereen uitnodigen om nader kennis te komen maken met de Tennessee Walker. Op 21 mei as houden wij onze jaarlijkse open dag waar oa verschillende demonstraties gegeven worden.

Vragen? Mail!

Sandra

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:02

pleasuregait:
Dit is een hele mooi uitleg ovre hoe het ook kan, duim omhoog!

mag ik eens een vraag stellen?
als een tenessee schrikt, rent hij dan weg in een van de "gewone" gangen, draf of galop? of prefereert hij een van de andere gangen?
of is dit afhankelijk van paard tot paard?
eventjes nieuwgierig

pleasuregait

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:16

dank je

Over het algemeen maken mijn paarden een 'pas op de plaats' als ze schrikken. Mocht een Walker toch weglopen, dan gaat dit vaak in gang niet in draf. Dat maakt dat je als ruiter je paard iets makkelijker weer onder controle krijgt; je hoeft nl niet èn proberen licht te rijden, in het zadel te blijven èn je paard terug te nemen.

Sandra

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:25

Het gaat mijns inziens om het volgende: De Amerikanen hebben onder aanvoering van Klaus Balkenhol, de Nederlandse dressuurruiters en amazones, als vijand Nr 1 uitgeroepen. Noch de Duitsers noch de Amerikanen kunnen de extravagante bewegingen van Salinero en Lingh plaatsen in hun klassieke "trainingsscale", ergo denkpatronen.
Als ook wij als Nederlanders nu zulks een koers varen, en anders gefokte en getrainde paarden als eng en gek gaan bestempelen dan volgen ook wij hetzelfde (en verkeerde) pad.

In Europa loopt er geen enkel paard in de GP dat het zonder de hulp van extra gewichten, kettingen en stalen banden tot dit niveau heeft gebracht, dus laten we elkaar geen mietje noemen.

Nog nooit had ik van dit soort paarden gehoord, maar toen iemand mij vroeg om voor een show in Amerika voor deze paarden muziek te maken heb ik met vreugde JA gezegd. Waarom ?. Omdat ik er nooit van uitga dat mensen hun paarden mishandelen, totdat...... ik het met mijn eigen ogen zie.

Theo

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:32

Kan het filmpje niet zien maar wel de foto's op de site.
Wij hebben dit ook een keer op ponykamp gezien.
Er worden allerlij dingen aan die hoeven gedaan zodat ze zo gaan lopen..
En allerlei zware dingen aan de hoeven gedaan zodat ze die benen hoger optillen.
Dat is mij tenminste verteld ..

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:06

Ik vind het maar een raar gezicht, die achterbenen zo laag, en hoe ze lopen...