Voor de mensen die zeggen dat een pad niks voor hun paarden zou zijn: het zou je echt kunnen verbazen

Voeg je dan nog verschillende hooipunten toe waar je afwisselend hooi of ander knabbelspul legt, dan zie je ze de hele dag rondlopen om te kijken wat er aan de andere kant te vinden is.
Lopen ze de hele dag rond...? Nee natuurlijk niet, paarden staan ook gewoon graag te vreten

Net zoals ze in de wei doen. Maar een rechttoe-rechtaan wei is vreselijk saai, daar valt weinig te ontdekken. Die looppaden dwingen paarden om langere stukken te lopen in plaats van overal in een rechte lijn direct naartoe te kunnen lopen.
En zelfs als je ze gewoon overal toegang geeft, zie je nog dat ze de paden opzoeken gewoon omdat ze dat leuk vinden om "rond te trekken".
Zet je je paard 24-7-365 op een hele grote wei of ben je van het binnenzetten 's nachts en gaat dat allemaal prima dan kan ik me best voorstellen dat je geen zin hebt om de moeite te nemen om de wei wat interessanter in te delen.
Maar wanneer je de wei gewoon wat interessanter wilt maken, je wilt dat je paard dag en nacht het hele jaar door vrij rond kan lopen en daarbij echt wat meters kan maken maar wil je om welke reden dan ook dat ze niet 24-7-365 de hele wei hebben....dan is het echt ideaal. Vind ik hoor.
En ik zie dus ook dat de paarden het zoveel interessanter en leuker vinden wanneer ze een route moeten volgen om ergens te komen, dan dat ze er gewoon domweg in een rechte lijn naartoe klossen. Dat ze na gaan denken via welke kant / bocht / pad ze er het snelste kunnen zijn. Dat ze met spelen en rennen meer mogelijkheden hebben om een ander te foppen / te snel af te zijn enzo.
En het hoeft geen "in plaats van" situatie te zijn hè

Je kan ook gewoon kiezen voor paden ter verrijking van je perceel, en nog steeds gewoon het hele spul toegankelijk houden met een groot stuk wei in het midden. En je paarden al dan niet 's nachts op stal of wat dan ook.
Dat je in een PP situatie vaak paarden / ponies aantreft die weinig op het gras mogen lijkt me logisch....
Een beetje verstandige paarden-eigenaar die in de gaten heeft dat hun dier niet goed tegen gras kan, die zoekt een oplossing. Looppaden zijn dan echt 100.000 keer leuker voor zo'n dier dan een doodsaai mini-weitje of zandpaddock de hele dag.