Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hooiberg

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 22:58

Het viel me inderdaad op dat een groot deel van de vragen als volgt gesteld was:
"De EU moet geld aan de Oekraine geven om [ding]"...
uh... waarom zouden wij ueberhaupt geld aan de Ukraine moeten geven?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 23:04

Ik vind de vragen wederom zeer subjectief en onduidelijk. Ik weet niet wie die vragen verzint, maar na de zoveelste verkiezing zou een cursus wel mogen wat mij betreft..

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 23:11

Ik heb ook een beetje zitten rondzoeken op de voorgestelde sites, en hang een beetje in het midden.
Er zijn zeker punten waarom ik denk "Ja, dat zou Oekraïne / de EU / Nl goed doen" maar ook punten die ik niet persé zie zitten of te weinig van af weet om het zeker te weten.

Moeilijk hoor, misschien wordt dat ook blanco dan.
Ik heb nog een paar dagen om er wat verder in te duiken.

Mits ik het niet vergeet, ik zie er verdacht weinig van eigenlijk :+ (waar ik normaal voor mijn gevoel wordt dood gegooid met info rond verkiezingstijd)

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 23:14

De overheid lijkt te willen dat je niet stemt, zodat ze een stok hebben om mee te meppen: "zie je wel, de kiezer vindt referenda helemaal niet boeiend!"

Dan kan Rutte weer een pluim in zijn hoed steken. Nou, forget it. Ik krijg nog duizend euro van hem... ;-)

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 23:16

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 07:25

hooiberg schreef:
Ghe, dit is dan ook wel weer een leuke:

http://nos.nl/artikel/2096238-oekraiens ... raine.html

Volgens mij ook wel weer gekleurd :=

Vond dat met die kieswijzer inderdaad ook. Heel veel vragen waarvan ik dacht?
Ja weet ik veel of ik het daarmee eens ben :o?
Ik heb er veel te weinig verstand van om daar een sterke mening over te vormen

Aal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:17

Interessante discussie, maar wel een die veel emotie blijkt op te roepen onder Nederlanders en vooral een waarbij een hoop zaken aangehaald worden, die niets met een associatieverdrag met Oekraïne te maken hebben.
Wat ik zelf een belangrijk punt vind om te onderstrepen, is dat associatieverdragen (en daar hebben we er als EU nogal wat van) geenszins een directe 'opstap' zijn naar lidmaatschap van de EU.
Als een associatieverdrag dient als opstap naar lidmaatschap, dan is dat in eerdere gevallen altijd te lezen geweest in het verdrag (zie bijv. Kroatië of Bulgarije).
In het associatieverdrag met Oekraïne, staat dit nergens. Ook hebben we bijvoorbeeld een zelfde soort verdrag gesloten met Chili. 't Lijkt me nu niet erg aannemelijk dat zij ook lid worden van de EU naar aanleiding van hun associatieverdrag. :Y)

Daarnaast moeten we ook realistisch zijn denk ik en accepteren dat een overgroot deel van het associatieverdrag al lang en breed geïmplementeerd is, aangezien een groot deel van de zaken die erin besproken zijn, volledig onder de bevoegdheid van de EU valt, zoals milieuwetgeving of interne marktzaken.

Zelf ga ik overigens niet stemmen; een referendum over een verdrag dat op EU-niveau gesloten wordt en waarover in slechts één lidstaat wordt gestemd via een niet-bindend referendum, vind ik niet zo'n sterk plan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:25

Nou Aal... Het wel of niet toekomstige lidmaatschap van Oekraïne richting de EU opnemen is wel degelijk onderdeel geweest van dit associatieverdrag! Alleen niet ieder lid was het hier mee eens.

Aal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:36

Maar dat staat er nu in het uiteindelijke verdrag waarover we praten, niet in. Wat er in de onderhandelingen naar het verdrag toe wordt besproken, kan zoals je zegt Sammie, zeker afwijken van het eindresultaat waar 28 leden het over eens moeten worden.
Wat ik vooral probeerde te benadrukken, is dat bij dit soort verdragen, de EU in voorgaande gevallen altijd expliciet beschreef dat lidmaatschap de volgende stap was, als dat zo was. Blijkbaar loopt het met Oekraïne niet zo'n vaart, omdat het niet specifiek vermeld staat.
Daarnaast zal toetreding van Oekraïne vanuit geopolitiek oogpunt een veel moeilijkere beslissing zijn dan toetreding van bijvoorbeeld landen op de westerlijke balkan dat waren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:12

Houden de stemmers er rekening mee alleen t witte bolletje in te kleuren en niet het hele vakje!! Dan is je stem namelijk ongeldig! Goed lezen wat er op het papiertje staat dus!

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 11:35

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 02:53

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 03:41

hooiberg schreef:
Ik heb deze gedaan, en die leek me behoorlijk neutraal...
http://www.verdragwijzer.nl/

Dank hiervoor! Nu kwam ik toch wel behoorlijk op tegen uit....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 05:56

Floor_x schreef:
hooiberg schreef:
Ik heb deze gedaan, en die leek me behoorlijk neutraal...
http://www.verdragwijzer.nl/

Dank hiervoor! Nu kwam ik toch wel behoorlijk op tegen uit....

Hier ook, 78% tegen.
Ben benieuwd hoeveel mensen er überhaupt "voor" stemmen.
Ik denk niet dat het positief is als Oekraïne bij de eu komt. Ik denk dat zowel de eu als Oekraïne er op achteruit gaan. Plus ik heb bedenkingen bij de beweegredenen. Het is voor mijn gevoel ook een anti-Rusland beweging, meer land en macht naar ons toe proberen te trekken.

Aal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 06:53

Ben benieuwd naar het stemgedrag vandaag. Persoonlijk hoop ik vooral dat mensen die gaan stemmen, daadwerkelijk antwoord geven op de gestelde vraag en dus niet op allerlei vrije interpretaties van wat zij denken dat een associatieverdrag zou kunnen betekenen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:02

Er wordt nu al gehandeld. Ik zie geen nut voor dit handelsverdrag. Zeker geen voordeel voor nederland.
De veiligheid van voedsel is daar slecht (gebrek aan controle en regels) dus alleen dat vind ik al eng.
Verder lopen ze heel wat jaar achter vergeleken nederland of andere westerse landen, dat kun je niet zomaar even veranderen. Dat kost veel tijd en als je dat sneller wilt doen, kost dat heel veel geld (en gaat dat altijd ten koste van lokale mensen daar) Dat geld hebben zij niet ...
Dikke NEE

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:27

Hier wordt ook nee gestemd. Ik zie er persoonlijk geen toevoegende waarde van in om voor een handelsverdrag te tekenen. Eigenlijk om diezelfde redenen als sneeuwpop.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:42

Het land is mega corrupt, zo goed als bankroet en de regels daar qua voedselveiligheid zijn héél anders als hier ( niet in positieve zin)

Handel drijven dat doen wij al met ze daar hoeft dat verdrag helemaal niet voor goedgekeurd te worden.

Ik heb al gestemd en uiteraard is dat een vette NEE

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:16

Aal schreef:
Ben benieuwd naar het stemgedrag vandaag. Persoonlijk hoop ik vooral dat mensen die gaan stemmen, daadwerkelijk antwoord geven op de gestelde vraag en dus niet op allerlei vrije interpretaties van wat zij denken dat een associatieverdrag zou kunnen betekenen.

Als je de argumenten hoort, heb ik daar weinig vertrouwen in. :n

Veel mensen zien dit als een stem voor of tegen de EU of voor/tegen de regering.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:05

Aal schreef:

Ik denk dat er vooral gestemd wordt op: wel/niet bij Europa.
Helaas. Zo wordt het geïnterpreteerd. Of als voorbode daarvan.
Op zich niet heel erg... Want het handelsverdrag is ook een "wel/niet bij Europa" en vrijheden op een andere schaal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:15

Ik ga ook nee stemmen. Omdat ik er zeker van ben dat wij straks weer onze portemonnee mogen trekken omdat het land dan aan de bel trekt voor extra geld. Ook ben ik bang dat wanneer mensen uit Oekraïne visumvrij mogen reizen ze met andere bedoelingen komen dan alleen een bezoekje aan de Keukenhof.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:20

Ik ga niet stemmen, voor de allereerste keer in mijn leven heb ik mij stempas in tweeen gescheurd.

Ik kan en wil niet kiezen in dit standpunt. Er zijn dringende argumenten voor waar ik het mee eens ben. Maar ook een aantal tegendingen waar ik me helemaal ik kan vinden. Ben er dus niet neutraal in ook. Dus dan maar niet stemmen. Voelt wat vreemd maar een juiste keuze voor me. :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:38

Waarom stem je dan niet gewoon blanco? Dan kies je ook niet en dan geef je dat dus ook aan :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:48

Ik zou nooit m'n stempas weggooien. Dan maar blanco. Heb ik met de waterschapsverkiezingen ook gedaan

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:49

Hier een nee. X 3 want mocht ook voor mijn ouders stemmen :)