Teken de petitie, meer aandacht voor paarden op de weg!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelien

Re: Teken de petitie, meer aandacht voor paarden op de weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:13

Ik heb ook getekend!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:14

De rotte appels verpesten het voor de goede, daar komt het op neer.
Ik maak het zelf ook mee als ik op de fiets zit, maar ik heb er wel begrip voor!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:16

Ik heb ook getekend en gedeelt op facebook!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:18

Nee. Ik vind van niet. Dan ben je het niet waard om in het verkeer deel te nemen. Als dat beest 1 keer schopt is mijn fiets stuk en ik zelf. Wat heb ik te maken met idiote collega rennners? Juist. Helemaal niets! Levensgevaarlijk zijn dat soort capriolen!! En nog wel bewust!! Geen goed woord voor over. Je wilt toch niet dat soort ongein op je geweten? :n je maakt de wig alleen maar groter tussen verschillende weggebruikers. Vind wel dat het net zo hard geld voor wielrenners, automobilisten, ruiters en ga zo maar door.

Anders kan ik ook wel gaan scheuren door een groepje ruiters omdat iemand mij de laatste keer geen ruimte gaf...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 19:23

Het lijkt mij logisch dat je een ander niet gaat straffen met gedrag dat je zelf zo vervelend vindt.

Wielrenners hier roepen altijd wel dat ze er aan komen, vind ze met de auto vervelender :+ dan gaan ze vaak niet of laat opzij. Maar mijzelf erlangs proppen, dat zou ik niet zo snel doen.

Het gaat hier niet om de uitzonderingen, het gaat hier om de regel. Voor de uitzonderingen, als jullie nu nog begrijpen wat ik bedoel :P

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:25

Nee je hebt gelijk :D als iedereen elkaar gewoon wat gunt in het verkeer is er niets aan de hand :)

Was toch ook een land dat als heel beleefd te boek staat en nauwelijks verkeers ongevallen had?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 19:27

Bedoel je NL? Ik denk ook echt dat een hoop ongelukken komen door (te) gehaast onderweg zijn. Tijd lijkt iedereen door de week wel tekort te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:59

Ook getekend.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:32

Danique_G schreef:
Nee. Ik vind van niet. Dan ben je het niet waard om in het verkeer deel te nemen. Als dat beest 1 keer schopt is mijn fiets stuk en ik zelf. Wat heb ik te maken met idiote collega rennners? Juist. Helemaal niets! Levensgevaarlijk zijn dat soort capriolen!! ...

Dan moet je er niet zo dicht erachter gaan fietsen :+

Het is ook levensgevaarlijk om aangekondigd als een gek langs een paard heen te fietsen.
Voor jezelf maar ook voor de ruiter en paard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:36

denice schreef:
Misschien een goede toevoeging aan de petitie, we pleiten voor paarden op het fietspad?

Daar hebben paarden dus niets te zoeken (zie attitude bovenstaand bericht).
Ik teken deze petitie trouwens ook niet.
Gezemel van recreatieve verkeersdeelnemers.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:37

Kuggur schreef:
denice schreef:
Misschien een goede toevoeging aan de petitie, we pleiten voor paarden op het fietspad?

Daar hebben paarden niets te zoeken.

Soms ontkom je gewoonweg niet aan, of moeten we onze paarden vleugeltjes laten groeien?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:39

Verkeersmak maken vóór je je in het verkeer begeeft is een aardig begin.
En er niet van uitgaan dat je er recht op hebt dat iedere andere verkeersdeelnemer voorzichtig op zijn teentjes om je heen trippelt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:45

Goh sommige dames weten het wel er goed he? Extra aandacht voor dit onderwerp kan geen kwaad, als je een beetje gelezen hebt dan begreep je wel dat ons uitgangspunt is, respect voor elkaar, je gaat de weg op met een verkeersmak paard en je houdt rekening met elkaar. Gezemel van recreatieve ruiters, wat bedoel je daarmee? Dat ik een aansteller ben omdat ik over de weg men? Dat ruiters op de weg daar niet horen? Dat recreatieve ruiters geen aandacht aan dit onderwerp mogen geven? Want zo voelt het op dit moment. Graag uitleg.
Laatst bijgewerkt door denice op 06-10-14 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:45

Kuggur schreef:
Verkeersmak maken vóór je je in het verkeer begeeft is een aardig begin.
En er niet van uitgaan dat je er recht op hebt dat iedere andere verkeersdeelnemer voorzichtig op zijn teentjes om je heen trippelt.

Mee eens, maar het ligt wat genuanceerder zoals jij het voorschetst vind ik.
Er mag wat mij betreft meer rekening gehouden worden met paarden op de weg!
Gewoon rustig benaderen, kost je hooguit 30seconden.

:j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:49

Sonador schreef:
Danique_G schreef:
Nee. Ik vind van niet. Dan ben je het niet waard om in het verkeer deel te nemen. Als dat beest 1 keer schopt is mijn fiets stuk en ik zelf. Wat heb ik te maken met idiote collega rennners? Juist. Helemaal niets! Levensgevaarlijk zijn dat soort capriolen!! ...

Dan moet je er niet zo dicht erachter gaan fietsen :+

Het is ook levensgevaarlijk om aangekondigd als een gek langs een paard heen te fietsen.
Voor jezelf maar ook voor de ruiter en paard.

Zoals ik eerder zei, kondigde ik het meerdere keren aan. Ze keken om en deden niets. Ik reed er stapvoets achter. Sorry maar kan niet in mijn hoofd halen waarom dit gedrag word goed gekeurd. Een trainingsmaatje hardlopen is door een paard het zieken huis geschopt omdat ruiters hem niet lieten passeren. En nee hij deed niets fout. Riep meerdere malen met de vraag of hij kon passeren keken en zeiden niets. Na een tijdje moet je wel, hij dribbelde er nog wel langs, zo ruim als de situatie toeliet. Dan is het opeens een stuk minder grappig allemaal om overig weg verkeer op te houden. Wees bewust van wat je kunt aanrichten..

Sonador je vraagt respect maar geeft het zelf niet. Dat is erg jammer. Zo word het nooit opgelost.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:53

Je hebt gelijk hoor, bepaalde basisvaardigheden bezitten mensen soms niet, en die verpesten het voor de rest.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:54

Sonador schreef:
Kuggur schreef:

Daar hebben paarden niets te zoeken.

Soms ontkom je gewoonweg niet aan, of moeten we onze paarden vleugeltjes laten groeien?

Kuggur maar wat jou je bijv. in mijn situatie doen?
Woon in een polder zonder ruiterpaden. Buiten de huizenblokken een prachtig breed fietspad waarnaast een gevaarlijke berm ligt (lees: open en dicht gooien voor nieuwe kabels, met dus wegzak gevaar voor je paard. Al 1 keer mee gemaakt, is echt geen pretje) en met daarnaast een 70 km weg waar ik dus eigenlijk op hoor te rijden. Die mensen die op die weg rijden met auto's en bussen zitten totaal niet te wachten op een paard op de weg ondanks dat mijn paard goed verkeersmak is(wielrenners, fietsers, scooters, trams, bussen etc. allemaal over het algemeen geen probleem) en eigenlijk raar op kijkt als mensen juist afremmen voor ons. De meest veilige oplossing voor mij en mijn omgeving is dan het fietspad waar ik mij als gast gedraag. Mensen die graag willen passeren maar angstig zijn zet ik mijn paard voor stil en desnoods met hoofd naar passant richting ( de meeste mensen vinden de voorkant altijd minder gevaarlijk als de achterkant). Wat zou ik volgens jou beter kunnen doen? Dat is overgrens geen verwijt of aanval in jou richting, maar echt pure interesse wat andere mensen in mijn situatie zouden doen.

Ik heb trouwens 2 keer een aanvaring gehad met een automobilist, de 1 vond het nodig om op nog geen halve meter van paard zijn achterbenen continu keihard gas te geven. Gelukkig keek paard er niet van op, maar deze jonge gasten wilde gewoon echt ff paardje pesten. En 1 keer ben ik op de dijk geraakt door een auto die veelste dichtbij passeerde en zelfs mijn laars raakte. Again, paard bleef rustig alleen was ik dus woest en de mensen stopte een paar honderd meter nog even om mij uit te lachen. Tja, gewoon aso's in mijn ogen die het door campagnes echt niet beter gaan doen.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:00

Wat bedoel je met geen respect? Ik vind dat ik respectvol argumenteer.

Ik geef alleen aan, dat ik begrip heb voor iemand die in zo'n situatie het recht in eigen hand neemt.
Of het nu terecht is of niet, ik heb er begrip voor. En dat probeer ik jou ook in te laten zien, omdat je in je eerste reactie in dit topic nogal "kort door de bocht" reageert.
Ik word ook elke dag om de oren gereden, en soms ga ik ook midden op de weg lopen met mijn paard zodat mensen mij zien, en rustig aan doen!

Als een ruiter je niet laat passeren dan hou je toch gewoon even afstand, forceer je er dan niet langs.
Hou je koppie koel!

Er zijn rotte appels zowel in automobiellisten, als motorrijders, en fietsers.
Koppie koel houden, en oppassen dat jij zelf ook niet gaat generaliseren!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:13

Nee met wat je eerder zei, namelijk dat overig verkeer moet rekening houden met paarden. Tot dusver eens. Maar je versperd wel wegen als dat nodig is. Je vraagt respect maar geeft het niet. Behandel iedereen zoals je zelf ook behandeld wilt worden.

Volgensmij roep ik al de hele tijd dat respect iets algemeens is en dat overal paar rotte appeltjes zijn.. Maargoed.

Zoals ik zei, ik forceer niets, is mijn lichaam en mijn fiets mij ve te dierbaar voor. Maar ik zit vast aan mijn fiets, dus ik kan niet reageren als een standaard fietser. En daar bedoel ik niet mee dat ik heb doorgedrukt.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:18

Gedaan

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:24

Als ik 10x met 100kmh om de oren word gereden, dan is bij mij de maat vol hoor.
Ik versper niks maar ga wel hinderlijk lopen doen zodat er eens vaart word geminderd!

Moet ik dan maar gaan liggen en omrollen en onderdanig gaan doen?
Nee ik dwing dan wel wat "respect af" ik wil gezien worden, en dat er rekening gehouden word.
Want at doe ik in eerste instantie ook, ze hebben geen last van mij, maar maken er misbruik van dat mijn paard braaf is!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:28

Er zijn oprecht, veel, mensen die niet weten hoe ze een paard moeten benaderen. Die vragen zich af of ze nou heel langzaam voorbij moeten rijden of gewoon 80. Die zich niet bewust zijn dat er best wat ruimte tussen paard en auto mag zitten maar ook weer niet overdreven veel. Dus aandacht voor autoverkeer en paardverkeer is geen gek idee.

Ik begrijp de ontstaande discussie ook niet zo. Want wat is er mis met kennis delen en zo begrip krijgen?

Overigens zijn er ook veel fietsers die niet weten hoe ze een paard moeten passeren, maar die meestal gewoon bang dat ze een trap krijgen. Want iedereen heeft wel geleerd dat je niet achter een paard mag komen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:29

Maar da's anders dan wat je net beschreef..

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:36

Mocht ik jou ooit op de fiets tegenkomen, dan ga je geen last hebben van mij of mijn paard!
want ik weet dat je rekening houd, en begrip hebt.

Maar wees niet boos op mij als ik dat eens bij een ander wel doe ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:37

Kuggur schreef:
denice schreef:

Daar hebben paarden dus niets te zoeken (zie attitude bovenstaand bericht).

Makkelijk l*llen als je in IJsland woont en dageljks 2 koeien en een halve paardenkop tegenkomt op straat vergeleken bij hier.
:')

Van mij mogen ze vooral de 65+ ers die niet van het boerenland komen iedere 5 jaar een herexamen laten doen. Hier pik ik de toeristen er precies uit. Keihard met 80 à 90 km/u langs me heen scheuren op 60 km weggetjes, me op een T- splitsing willen inhalen en daarbij luid toeteren terwijl ik netjes voorgesorteerd sta en richting aangeef wanneer ik aan het mennen ben en wanneer je daar dan wat van zegt als verklaring geven: ik moet je toch laten weten dat ik je ga inhalen.
Ja tuurlijk, ga flink toeteren allemaal wanneer je me gaat inhalen, lijkt het net alsof ik in Egypte ben ofzo 8)7