Filmpje van ongeluk is er juist gehandelt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Filmpje van ongeluk is er juist gehandelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:30

Die mensen op het filmpje zijn ook maar mensen, en ik ben echt een heel nuchter persoon maar als zoiets gebeurd (en dat heb ik dus gehad) dan raak je écht in blinde paniek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:31

Finliox schreef:
In paniek reageer je niet altijd goed. Ik denk wel dat ze het paard gewoon hadden moeten uitrazen, andere paarden helemaal op het midden en goed vasthouden; dus rustig houden. Het paard dat zo van streek raakte houd vanzelf op met rennen, daar hadden ze op moeten wachten.

Precies, dat paard wil naar buiten. Dus alle andere paarden, mensen enz van de hoefslag af en wachten tot hij kalmeert.

In plaats van het alleen maar erger te maken... domme mensen :\

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:33

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:35

moonfish13 schreef:
Ik snap zoals meerderen niet dat je niet direct je paard los haalt van die wagen..
Zeker als er al 1 geramd is!

Een showtuig zit net ff wat anders in elkaar dan een normaal tuig. En dan sta je uit te spannen, heb je 1 streng los, paard gaat alsnog aan de kletter.... En dan?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:40

Het is een vervelende samenloop van omstandigheden geweest en ik denk dat iedereen zo goed mogelijk heeft proberen handelen. Natuurlijk, achteraf kan je evalueren en zeggen dat die man die het paard probeert te pakken en overhoop gelopen wordt niet zo slim is geweest, maar ik kan me wel iets voorstellen bij welke gedacht hij heeft gehad in zo'n moment van adrenaline en paniek.

Alleen stoorde ik mij ook mateloos aan het publiek(en ik kreeg zo'n idee de omroepster ook :D ). Vraag mij echt af of het daar misschien vol zat met mensen die eigenlijk niks van paarden kennen ofzo. Maar dat gegil en geooeh de hele tijd, ja hoor daar worden ze rustig van.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:41

Dan spring je op het paard...en alles gaat in slowmotion. .de manen van het paard wapperen in je gezicht...de paniek om je heen merk je niet, je bent helemaal één met het paard...
Je spreekt het paard kalmerende woorden toe, je voelt het paard trillen onder je handen. Het paard wordt langzaam rustiger en alle andere paarden ook.
Na enkele seconden staan jullie stil. En krijg je een staande ovatie van het publiek O:)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:41

Dit filmpje heb ik heel wat tijd geleden al eens gezien. Denk dat iedereen zo juist mogelijk handelt, de paarden stonden redelijk in het midden, maar die beesten rennen zo op anderen in en hebben flink wat achter zich aanhangen. Denk niet echt dat dit anders op te lossen was..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:42

Ik zou nooit overhaast een paard uit gaan spannen, dat lijkt mij dan weer gevaarlijk. Maar ik zou wel kijken of ik de rijders in het midden van de baan enigszins verantwoord van de wagen kon krijgen en dan zou ik de aangespannen paarden even bij het hoofdstel vasthouden om te voorkomen dat ze mee gaan rennen. In elk geval niet met een aanspanning wat uit het midden gaan staan, want het paard liep er nog redelijk omheen, maar door de scherpere draai van de wagen wordt de andere aanspanning geraakt. Dan kieperen er mensen uit en heb je nog meer paarden los lopen.

Maar het is ook allemaal pech en eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe je al die mensen verstandig had kunnen laten handelen. Iedereen gaat anders om met stress/paniek.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 31-08-14 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:42

ThreeFingers schreef:
En krijg je een staande ovatie van het publiek O:)

Waarna hij dus weer in paniek wegschiet _O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:44

De pest is dat je op de bok véél meer te vertellen hebt dan ernaast... Maar met Gerald carts (de wagens waar ze hier mee rijden) kan blijven zitten donders lastig zijn door het ontbreken van een rugsteun

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:45

Ze worden inderdaad allemaal gelanceerd!

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:39

Natuurlijk is het makkelijk(er) praten achteraf, dan als je er op het moment zelf bij bent. Ik denk wel dat het eerste instinct inderdaad is om het paard te willen vangen, maar dat het paard opjagen door er achter aan te rennen of zelfs in zijn pad te gaan staan wat minder slim is geweest. Helemaal die man die er pal voor gaat staan :( ! Wel vind ik het goed dat de omroepster probeert het in goede banen te leiden en de overige deelnemers vraagt in het midden te verzamelen en te blijven staan. Ik denk dat als ze het paard buitenom hadden laten uitrazen zonder hem in de weg te zitten, behalve weerhouden van door het midden rennen natuurlijk, de tweede en derde uitbraak misschien voorkomen hadden kunnen worden.

Toch vraag ik me af of het niet slimmer zou zijn geweest om al eerder de overige paarden stukje bij beetje de ring uit te halen? Uitspannen terwijl er een paard rondom rent en gek wordt, lijkt me niet zo slim. Maar wellicht was het mogelijk geweest om één paard met sulky per keer in veiligheid te brengen als het losse paard aan de andere kant van de ring was, zodat er geen verdere ongelukken konden gebeuren? Geen idee of dat op het moment suprême een oplossing zou zijn, maar dat is mijn instinct als ik dit filmpje zie.

Hoe dan ook kunnen we van dit soort situaties in elk geval voor de toekomst leren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:59

Dit is geen rijtechnische discussie, ik verplaats het naar LN.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:52

LadyMadonna schreef:
LadyMadonna @ [LN] Pleasure driving gaat finaal fout

Linsey, hoe wil je in dit geval alles los snijden? Paard is niet eens te vangen...

Verder: beste stuurlui staan aan wal.

We hebben het hier over de paarden die nog aan de kant staan, en vast worden gehouden. Die zou ik uitspannen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:10

En dan? Dan heb je 1 streng los en het losgeslagen paard knalt op jouw aanspanning. Streng komt om de benen... Naja, do the math...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:43

cnterpstra schreef:
Toch vraag ik me af of het niet slimmer zou zijn geweest om al eerder de overige paarden stukje bij beetje de ring uit te halen? Uitspannen terwijl er een paard rondom rent en gek wordt, lijkt me niet zo slim. Maar wellicht was het mogelijk geweest om één paard met sulky per keer in veiligheid te brengen als het losse paard aan de andere kant van de ring was, zodat er geen verdere ongelukken konden gebeuren? Geen idee of dat op het moment suprême een oplossing zou zijn, maar dat is mijn instinct als ik dit filmpje zie.

Hoe dan ook kunnen we van dit soort situaties in elk geval voor de toekomst leren.

Nee, ik geloof nooit dat je voldoende marge hebt om een paard van de binnencirkel helemaal naar buiten te leiden en door de poort. Dat is echt veel te gevaarlijk. Dat op hol geslagen paard is op een flits weer aan de andere kant, en als die dan knalt wordt het pas echt helemaal link...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:03

Ik denk dat het moeilijk is om in zo'n dergelijke situatie goed te reageren, iedereen is in paniek.
Toch had het wel kunnen helpen als iemand het paard goed bij teugels had gepakt, de oogkleppen belemmeren het zicht waardoor het paard ook niet weet waar hij heen rent:

https://www.youtube.com/watch?v=-6CrAbDWocQ
Dit is een voorbeeld waarbij iemand gelukkig heel heldhaftig was en een van de paarden remt, moet je voorstellen wat er was gebeurd als deze man het vierspan niet had gestopt....

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:06

cnterpstra schreef:

Hmm, uit de ring halen was geen doen denk ik. Alleen vind ik uitspannen nog niet zo'n gek idee. Als het rondrennende paard een paard ramt zonder koets is de schade minder ernstig dan dat het paard een ander paard inclusief koets ramt..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:33

keeyzie schreef:
Ik denk dat het moeilijk is om in zo'n dergelijke situatie goed te reageren, iedereen is in paniek.
Toch had het wel kunnen helpen als iemand het paard goed bij teugels had gepakt, de oogkleppen belemmeren het zicht waardoor het paard ook niet weet waar hij heen rent:

Dit is een voorbeeld waarbij iemand gelukkig heel heldhaftig was en een van de paarden remt, moet je voorstellen wat er was gebeurd als deze man het vierspan niet had gestopt....

Er is een "heldhaftige" die dat in het begin probeert en lekker ondersteboven gelopen wordt :Y) .

Verder fijn dat die man even die vierspan wilde stoppen, maar hij werd al tegen de grond gesleurd en als er een paard naar rechts sprong had hij vier paarden plus een wagen bovenop zich gekregen. Daar kom je hoogstwaarschijnlijk niet levend onder uit. Dus ik kan me goed voorstellen dat niemand zich geroepen voelde voor dezelfde soort van acties, ik zou ook zoiets hebben van "jah eh, doe jij het maar als jij dat zo'n goed idee vindt"

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:39

Beetje dom, doordat ze proberen de leidsels te grijpen raakt het paard knalt het paard dus twee keer tegen een andere aanspanning. Zoals iemand al zei, mooi laten lopen over de hoefslag en rustig blijven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:48

keeyzie schreef:

Het is goed gegaan, dus is de man een held. Het had ook compleet verkeerd kunnen gaan, dan had het een sukkel geweest... Tja

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:50

Maar wat doe je als je in paniek raakt? Dan wil je het liefst naar buiten. Dan komt het echt niet in je hoofd op om jezelf voor dat wilde paard te gooien. Buiten dat doe je niet zo als je verstand hebt van paarden.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:15

Klopt maar ik probeer er mee aan te geven dat het altijd moeilijk is om in een siutuarie het juiste te doen, achtereaf had het altijd nog anders gekund. In dit geval is die man de held maar idd hij had ook onderdste boven gelopen kunnen worden.