4 gezonde leeuwen gedood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:23

Sjors schreef:
Maar waarom moeten er 4 dieren gedood worden omdat er 1 nieuwe leeuw komt? Hadden ze die niet weg kunnen houde ?

Edit: wat hierboven gezegd word

Voor het nieuwe bloed. Om zo weinig mogelijk inteelt te kweken

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:23

De hele wereld is voor het gewin van de mens - anders zou elk dier (ook paard, hond en kat) hier nog vrolijk los rondhuppelen en dat is niet meer de realiteit. Ben toch blij dat het fokprogramma bestaat zodat mij kinderen of diens kinderen de dieren niet alleen nog op plaatjes in boeken kunnen aanschouwen. Maargoed, dat vind ik :)

Gini

Re: 4 gezonde leeuwen gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:35

Met dierentuindieren kan je niet veel kanten op wanneer je zelf geen plaats meer hebt om de dieren te houden.
1. Je doet aan geboortebeperking
2. Je kan het overschot aan dieren naar een ander dierenpark verhuizen
3. Je moet de dieren afmaken

Nummertje 1 wordt heel vaak gedaan, heel vaak, maar dat komt niet/nooit in het nieuws. Echter kan je niet alles maar onvruchtbaar maken, want af en toe nieuw leven is gewoon noodzakelijk om de soort te behouden.
Nummertje 2 wordt misschien wel het vaakst gedaan, voortdurend zijn er afspraken tussen dierentuinen over wie wat fokt en welk dier doorschuift naar welke dierentuin etc etc. Een heel plan zit daar achter. Dit komt amper in het nieuws, alleen maar wanneer het om speciale of grote diersoorten gaat.
Af en toe is nummertje 3 nodig: zoals ik al zei kan je niet alles onvruchtbaar maken want dan zal je niet lang meer dieren hebben in je dierentuin, maar ook nummertje 2 is niet altijd haalbaar. Er is niet altijd elders plek. En dan heb je jammer genoeg maar 1 optie. Het is ook weer jammer dat dat de enige optie is die nu blijkbaar een hype wordt in het nieuws.

Honden kan je hiermee niet vergelijken, want die hebben gelukkig nog veel meer andere opties. Gelukkig!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:39

saskiakefie schreef:
Uitsterven van soorten hoort ook bij het leven, en voor een deel is dat ook nog door de mens veroorzaakt, ga dan niet dieren in hokjes stoppen om het dier te behouden... Het gaat uiteindelijk allemaal om de mens, om het geld.

Uitsterven is idd een deel van het evolutieproces, maar het gaat de laatste decennia wel heel erg hard, mede door toedoen van de mens. Extinct is forever, en de wereld zou er heel saai uitzien als we allemaal maar op een paardenras zouden kunnen rijden, allemaal maar een hondensoort of kattensoort als huisdier mogen hebben omdat evolutie van soorten ook bij het leven hoort?

In het geval van dierentuinen: er is maar beperkt plek. Dat geldt voor het houden van giraffes en voor het houden van leeuwen, en dat daar dan gekozen wordt is begrijpelijk. Dat doen we ook bij het fokken van huisdieren, of bij het fokken van landbouwdieren. Wat in de landbouw niet voldoet wordt geslacht. Wat bij de paarden niet voldoet wordt geruind of niet voor de fok ingezet, en herplaatst bij al dan niet even goede baasjes, of gaat ook linea recta naar de slacht.

Er zijn organisaties die oude leeuwen en tijgers opkopen, en dan door jager die er idd veel geld voor neertellen laten afschieten omdat de jagers zo nodig deze dieren met behulp van een geweerschot naar de andere wereld willen helpen. Als een dierentuin beslist om het gewoon zelf te doen, terwijl ze de dieren voor geld hadden kunnen doorverkopen, zie ik daar geen geldelijk gewin in. Dan is men gewoon bezig met het behouden van een gezonde genetische basis binnen de leeuwenpopulatie in de dierentuin.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 09:43

Citaat:
Honden kan je hiermee niet vergelijken, want die hebben gelukkig nog veel meer andere opties. Gelukkig!

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, er zijn veel landen waar de zwerfhonden de spuigaten uit lopen.
Bijvoorbeeld in de Oekraïne, toen daar voor het EK heel veel honden zijn afgemaakt.
Hetzelfde gebeurd in veel andere landen omdat deze honden overlast veroorzaken, en vaak bijna tot geen eten kunnen vinden waardoor ze een langzame hongerdood sterven.
Als dat gebeurd dan staan mensen wel op hun achterste benen en er worden stichtingen opgericht om dit tegen te gaan.
Maar als het om leeuwen gaat dan is het opeens wel normaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:46

Zwerfhonden zijn ook een probleem. Niet alleen vanwege de overlast of dat ze hongersdoden sterven maar ook het gevaar voor de mens, en dan met name door de hondsdolheid. En daar ga je als mens na een beet gewoon kneiterhard dood aan, er is geen behandeling voor, daar kun je niet van genezen. Er is er tot nu toe maar een meisje geweest die hondsdolheid heeft overleefd.

Waarschuwing, schokkende beelden:

http://www.youtube.com/watch?v=AEQ_fBcXQRQ
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-03-14 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:47

Maar honden hebben toch veel meer andere opties? Ik zeg niet dat de optie afmaken nooit voorkomt, ik zeg gewoon dat er nog veel meer andere opties zijn.

De voorbeelden die jij noemt zijn niet vergelijkbaar omdat er in het wilde weg honden op een vreselijke manier werden afgemaakt. Daar zit geen fokplan achter, dat was gewoon een slechte situatie die men op een snelle manier wilde oplossen naar de buitenwereld toe. Spreken we ook over grote getallen, niet 1 giraf, 4 leeuwen. Maar honderden honden en katten die vergiftigd of afgeschoten werden.

Zo gaan ze tot op heden nog niet met dierentuindieren om hoor. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:49

Als er niet eerder is ingegrepen, dan moet er in een keer flink gereduceerd worden. En daarna behoort er een beleid te komen van castreren/stereliseren en vooral inenten tegen hondsdolheid. Want die steekt de laatste jaren flink de kop weer op. Bekijk bovenstaand filmpje maar.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 09:51

Als je even googled dan vind je genoeg mogelijkheden voor opvang van leeuwen die na een leven in de dierentuin of circus weg moeten.
Zelfs in Afrika, waarom hebben ze dat dan niet gedaan?
Of hadden ze die welpen al helemaal gefokt via inteelt?
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 28-03-14 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:51

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:52

Die opvang zit op een gegeven moment ook vol.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:53

Arrabel schreef:
Als je even googled dan vind je genoeg mogelijkheden voor opvang van leeuwen die na een leven in de dierentuin of circus weg moeten.

Yep. Maar net als met die giraffe, als je als dierentuin aangesloten bent bij een fokprogramma, dan mag je de dieren niet daar alle eventuele opvangcentra brengen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:55

Arrabel schreef:
Zelfs in Afrika, waarom hebben ze dat dan niet gedaan?
Of hadden ze die welpen al helemaal gefokt via inteelt?

Naast het feit dat de opvang op een gegeven moment ook vol zit, de dierentuinen zich te houden hebben aan het fokprogramma etc etc kost het ook nog eens bizar veel geld om een dier daar heen te brengen. Dat kunnen ze gewoon niet met alle dieren doen. De wereld is helaas niet zo mooi en lieflijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:57

Ook opvangcentra hebben een maximumcapaciteit. Daarenboven is het doel van dergelijke centra de tijdelijke opvang met het oog op de herplaatsing van het dier in de wilde natuur.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 10:00

Cassidy schreef:
Zwerfhonden zijn ook een probleem. Niet alleen vanwege de overlast of dat ze hongersdoden sterven maar ook het gevaar voor de mens, en dan met name door de hondsdolheid. En daar ga je als mens na een beet gewoon kneiterhard dood aan, er is geen behandeling voor, daar kun je niet van genezen. Er is er tot nu toe maar een meisje geweest die hondsdolheid heeft overleefd.

Wow.. waarom laten ze die mensen zolang lijden??
Het is zeker dat je dood gaat maar ze binden die mensen gewoon vast tot dat ze bezwijken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:00

Jeetje.... mannetjeswelpjes dood... moet je eens zien wat er met mannetjeskippen gebeurd.

Daar kraait geen haan naar (om maar even in die sferen te blijven)

Tuurlijk is het naar om te lezen: fluffie welpjes dood!

Maar hee, dat lamsboutje... jaja LAMSboutje, was ook een fluffie babyschaap.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:03

Arrabel schreef:
Cassidy schreef:

Wow.. waarom laten ze die mensen zolang lijden??
Het is zeker dat je dood gaat maar ze binden die mensen gewoon vast tot dat ze bezwijken.

Ik ken een geval van een Nederlandse vrouw die hondsdolheid had opgelopen in Afrika, net als dat 15 jarige meisje dat hondsdolheid heeft overleefd, ook door het bezoeken van een grot waar een vleermuis haar aanviel. Terug in Nederland kreeg ze de symptomen en hebben ze haar in coma gebracht tot ze overleed. In de ontwikkelingslanden hebben ze die optie niet, en euthanisatie is in de landen nog niet zo ver als in Nederland. Zelfs in Nederland zou euthanisatie in dit geval niet mogen als de persoon in kwestie het niet van tevoren heeft geregeld.

*Edit: voor degenen die de filmpjes niet hebben bekeken, er bezwijken ieder jaar 100.000 mensen aan hondsdolheid! En als je dat weet, durf je dan nog te beweren dat zwerfhonden geen probleem zijn of dat het allemaal anders moet in landen waar mensen soms niet genoeg geld hebben om voor zichzelf te zorgen...?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-03-14 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 10:06

Amaris schreef:
Jeetje.... mannetjeswelpjes dood... moet je eens zien wat er met mannetjeskippen gebeurd.

Ja je hebt helemaal gelijk hoor, een kuikentje is ook precies hetzelfde als een groot zoogdier die met uitsterven word bedreigd.
Laten we meteen de mieren er bij halen, hoeveel mieren worden er per dag niet dood getrapt.. daar horen we ook niemand over.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:07

Amaris schreef:

Echt hé, ik vind de reacties hier behoorlijk naïef.
Hebben wij elke dag vlees nodig? Nee
Hebben wij leeuwen nodig? Nee
hebben wij leer en bont nodig? Nee

Die beesten bestaan allemaal omdat wij dat zo nodig willen.

En ja die nertsen moeten dood omdat wij bont willen, en de welpjes moeten dood omdat wij nieuwe welpjes willen. En omdat de dierentuin niet te veel kosten wil maken.

Dat is gewoon deze maatschappij, geld en eigen belang voorop. Niks mis mee maar ga dan niet zeggen wat SIELUGH! En dan wel genieten van je kalfsvlees of lamsboutje.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:08

Arrabel schreef:
Amaris schreef:

Ja je hebt helemaal gelijk hoor, een kuikentje is ook precies hetzelfde als een groot zoogdier die met uitsterven word bedreigd.
Laten we meteen de mieren er bij halen, hoeveel mieren worden er per dag niet dood getrapt.. daar horen we ook niemand over.

Misschien moeten we dan maar eens beginnen met hun leefgebied uitbreiden en in tact houden, of de wilde leeuwen een keer met rust laten in plaats van al die achterlijke safari's etc.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:08

Inderdaad, maar dat is niet de schuld van de dierentuinen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:10

MarlindeRooz schreef:
Misschien moeten we dan maar eens beginnen met hun leefgebied uitbreiden en in tact houden, of de wilde leeuwen een keer met rust laten in plaats van al die achterlijke safari's etc.

Tja....dan heb je het over fokbeperking van mensen, en hoe had je dat willen doorvoeren? Op grote schaal castreren en steriliseren? De bevolking van Afrika groeit, en die populatie moet plek hebben om te wonen en voedsel aan te bouwen. Alle programma's die daar zijn ingevoerd voor familieplanning hebben al die jaren geen zoden aan de dijk gezet.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 10:19

Blijkbaar ben ik de enige die er anders denkt over het inslapen van de leeuwen.
Niemand heeft ook nog antwoord weten te geven waarom ze dan 2 welpen gefokt hebben om ze vervolgens na 10 maanden weer af te maken.
Ik denk dat kudde gedrag in dit topic een beetje van toepassing is, omdat iedereen het er blijkbaar mee eens is reageren alleen mensen die het er ook mee eens zijn of stellen hun mening opeens bij omdat ze bij de rest willen horen.
Prima, ik stel mijn mening niet bij, ik vind het echt belachelijk.
Maar dat is mijn mening, ik zal jullie mening respecteren ik hoop jullie ook die van mij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:21

Arrabel schreef:
Blijkbaar ben ik de enige die er anders denkt over het inslapen van de leeuwen.
Niemand heeft ook nog antwoord weten te geven waarom ze dan 2 welpen gefokt hebben om ze vervolgens na 10 maanden weer af te maken.
Ik denk dat kudde gedrag in dit topic een beetje van toepassing is, omdat iedereen het er blijkbaar mee eens is reageren alleen mensen die het er ook mee eens zijn of stellen hun mening opeens bij omdat ze bij de rest willen horen.
Prima, ik stel mijn mening niet bij, ik vind het echt belachelijk.
Maar dat is mijn mening, ik zal jullie mening ook respecteren ik hoop jullie ook die van mij.

Het probleem met fokken is dat je nooit kunt voorspellen of de nakomeling mannelijk of vrouwlijk wordt. Niet bij giraffes, niet bij leeuwen. Je wilt fokken voor het behoud van het soort, was het maar zo makkelijk dat je van tevoren kon programmeren welk geslacht het dier gaat hebben, denk je niet? En dan is het bij leeuwen zo dat een mannetje die een nieuw roedel krijgt, alle welpen die er rondlopen doodt, zodat de vrouwtjes weer sneller klaar zijn om te paren.

Wat had je in dit geval willen doen dan? Mannetje erbij zetten en voor ogen van het dierentuinpubliek de welpen gedood zien worden?

Ik heb alle respect voor je mening, vind hem alleen niet zo goed onderbouwd. Alle opties die je aanhaalt zijn niet reeel. Jammer dat je je er niet verder in wilt verdiepen en eventueel bereid bent om, als we je kunnen overtuigen, je mening bij te stellen. Denk je de dierentuin dit zo had aangepakt als er andere alternatieven haalbaar waren geweest?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-03-14 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:29

Arrabel schreef:
Amaris schreef:

Dat mieren doodgetrapt worden is de natuur (zo zie ik het in ieder geval) die worden niet met opzet doodgemaakt, en zouden ook doodgetrapt worden als wij niet zo ontwikkeld waren geweest.
Dieren die geslacht worden, worden geslacht omdat de mens vlees wil eten en daar geen moeite en vooral niet te veel geld aan wil besteden.
Leeuwen in de dierentuin houden is niet natuurlijk, dieren fokken voor de slacht is dat ook niet.
Jij vind het dus geen probleem dat kuikens, kalfjes en lammetjes zonder moeder opgroeien, zonder vrijheid en vaak zonder de mogelijkheid om natuurlijk gedrag te vertonen om daarna op transport te worden gezet en vervolgens geslacht te worden?
Maar je vind het wel een probleem dat leeuwen die met elkaar opgroeien, meer ruimte en zorg krijgen om zo toch een deel van het natuurlijke gedrag te kunnen vertonen geschoten worden als er 'nieuw bloed' nodig is in het fokprogramma? Dus met een duidelijker doel dan alleen voor de consumptie.
Vind je dat nou zelf ook niet een beetje hypocriet?
Want daar geef je nog steeds geen antwoord op.
Dit zijn 4 leeuwen, heel sneu maar die duizenden lammetjes, kalfjes en kuikentjes zijn ook levende wezentjes die afgemaakt worden, waarom is dat dan niet erg? Omdat er meer van zijn? Omdat ze niet zo bijzonder zijn? Omdat wij vlees 'moeten' eten?
Als de mens minder vlees zou eten dan zijn er al veel minder lammetjes, kalfjes en kuikentjes nodig voor de slacht, dus ieder mens die vlees eet kan daar een steentje aan bij dragen, maar nee dat is geen optie, als je maar niet aan giraffes of leeuwen komt want dat kan natuurlijk niet.. Die horen niet afgemaakt te worden.
Ik noem dat hypocriet.

En zoals ik al zei, natuurlijk vind ik het ook sneu, en zal ik niet zeggen, oh zijn er te veel? Nou geef ze dan de kogel maar. Maar het ene wel erg vinden en het andere niet vind ik egoïstisch, gaat hij dood zodat ik kan eten? Prima! Gaat hij dood en is hij 'bijzonder' en heb ik er niks aan? Dan is het not done..