FirebirdM schreef:Kleine rectificatie: dat van die aarde ligt iets genuanceerder, net even kennis opgepoetst.![]()
Nee, dat snap ik. Volgens mij redeneren we precies de andere kant op qua 'je kan het nooit zeker weten', maar juist daarom vind ik het interessant om te weten waarom mensen in dit soort dingen geloven. Aan de hand daarvan kan je er denk ik ook achter komen waarom mensen dit soort theorieen bedenken (in mijn optiek in ieder geval). Ik ben nog steeds geneigd om te geloven dat het een soort geruststelling geeft, dat 'gewone mensen' dit soort dingen nooit zouden doen of bedenken en dat alle nare dingen op de wereld de 'schuld' van een bepaalde groep zijn. Zoals ik al eerder zei zie ik bedrog, list, machtsmisbruik enzovoorts als iets dat nou eenmaal in iedereen schuilt, maar dat is tegelijkertijd niet iets om vrolijk van te worden. Zo'n soort theorie biedt daar bescherming tegen.
Ik snap absoluut niet wat je met de eerste zin bedoelt

Ja inderdaad, het eerste wat in mij opkwam was 'ik wist het wel!'. Iets in mij zegt dat het gewoon onmogelijk is, dat wij in een eerlijke wereld leven. Ik vind het veel logischer om in een wereld te geloven waar heel wat corruptie is. Of Amerika dan daadwerkelijk plannen heeft om 90% van de wereldbevolking uit te moorden, is dan weer een ander verhaal, dat vind ik misschien iets te extreem. MAAR, langs de andere kant.. Als ze ermee zouden kunnen weg komen, zie ik ze er tot toe in staat. Hilter was ook goed op weg, dus ik denk dat als je de verkeerde persoon aan de macht zet zulke plannen wel gesmeed kunnen worden. Of ze ook uitgevoerd kunnen/zullen worden, geen idee