kayleighdn schreef:Omdat ze denk dat je weer 1 koekje geeft.
Nee, omdat ze in haar hersenen de link tussen 'stilstaan' en 'leuk' heeft gelegd, door middel van het koekje.
Zo denk jij als ik 'school' zeg, misschien wel direct aan een schoolbord. Of aan huiswerk. Of aan gezellig met je vriendinnen kletsen. Dat zijn allemaal dingen waar jij aan denkt, omdat ze op school gebeuren. Nou denkt een paard niet zo gedetaileerd. Die kan een zweep bijvoorbeeld associceren met 'pijn' en dan zal hij er bang van zijn. Een ander zal hem associeren met 'buiten wandelen' omdat de eigenaar hem alleen maar meeneemt als ze naar buiten gaan. Die van mij staat ongeveer te springen in haar stal als ik de zweep pak, want dan gaan we vrijheidsdresuren, en daar kan ze eten mee verdienen. Leuk!
kayleighdn schreef:Enne, mijn paard heeft wel respect voor mij. Als ik hoo zegt gaat ze meteen stilstaan. Als ik hooo zeg kan ze niet schrikken. Pas als ik mijn hand in de lucht steekt moet ze denken. 'oei, zij wilt de baas zijn en straks krijg ik nog een tik van dat touw' Dus, zo leert ze dat IK de baas ben. Niet zij.
Jouw paard heeft geleerd dat doen wat je zegt niets oplevert. Ze heeft ook geleerd dat niet doen wat jij zegt pijn doet. Dus doet ze wat je zegt. Niet omdat ze graag voor je werkt, maar om te voorkomen dat het pijn doet.
Mijn paard heeft geleerd dat doen wat ik zeg iets opleverd. Ze heeft ook geleerd dat niet doen wat ik zeg helemaal niets opleverd. Dus doet ze wat ik zeg. Omdat ze graag voor me werkt, want dat is leuk, want dat levert lekkers op. En na een tijdje levert het geen lekkers meer op, alleen nog maar heel soms...
kayleighdn schreef:Kijk, ik zeg niet dat koekjes slecht zijn hoor. Maar de leider van een kudde paarden gaan geen eten aan de 'onderdanen' geven. Dus als je haar een koekje geeft, denk zij : ' o, ze geeft mij haar eten.. ik ben meer waard, dus ik ga de baas maar zijn voordat een ander roofdier mij aan gaat vallen' bijv.
Maar als dat zo zou werken, dan zou je ook nooit op stal mogen voeren. Want dan geef je haar ook eten. Dan kun je dus ook geen hooi brengen, want dan breng je ze eten. En dan mag je ze ook nooit brokjes brengen. Want dan geef je ze eten.
Mijn paard heeft zo veel respect voor me, dat ik als eerste bij het eten mag. En als zij aan het eten is en ik wil er bij dan mag dat ook. Want ik ben de baas. En daarna mag zij erbij, want een goede leider zorgt ook dat de kudde genoeg te eten krijgt.
De baas zijn zit hem niet alleen ik eten brengen of in slaan. De baas zijn zit hem in je hele uitstraling, in alles. In corrigeren op het juiste moment, en belonen op het juist moment. In consequent zijn. In eerlijk zijn.
kayleighdn schreef:ps. hoofdletters geven geen gelijk. Maar ik vind dat bokt voor jong en oud is. Anders moeten ze zeggen :' niet onder de 20 ofzo '
Bokt is ook voor jong en oud. Maar speciaal voor de jonge leden, is er een afdeling young rider talk. Daar komen alleen maar jonge mensen. Wil je op het 'grote mensen gedeelte' dan kun je niet als Calimero gaan roepen dat wij groot zijn en jij klein en dat is niet eerlijk, want daar kies je zelf voor

.