PaardenWeetjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:21

kayleighdn schreef:
Sabinee__ schreef:
Ja, maar je moet wel mee kunnen komen met de discussies die er gevoerd worden, en niet schreeuwen 'dat je gepest word' elke keer als iemand wat zegt. Verder , als je dit soort dingen post over het welzijn van paarden daar toch enig verstand van hebben .

Ik heb verstand! |(

Absoluut. Je hebt er absoluut verstand van, want bijvoorbeeld zeggen dat paarden niet te veel op het gras mogen als er veel fructaan in het gras zit is heel goed.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:22

kayleighdn schreef:
BOKT IS VOOR JONG EN OUD!

kayleighdn schreef:
Sabinee__ schreef:
Ja, maar je moet wel mee kunnen komen met de discussies die er gevoerd worden, en niet schreeuwen 'dat je gepest word' elke keer als iemand wat zegt. Verder , als je dit soort dingen post over het welzijn van paarden daar toch enig verstand van hebben .

Ik heb verstand! |(

En toch komen er redelijk veel foute aannames naar boven bij jouw website :) . Maar ook hele goede dingen worden er gezegd, daar niet van.

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:24

Vjestagirl schreef:
kayleighdn schreef:
Ik wil graag de mening van jullie inderdaad (:
Maaar... er is waarschijnlijk niemand op bokt die het goede weet. (behalve ik) Kijk, omdat 1 iemand zegt dat nix klopt denkt iedereen het meteen. Omdat de oudste gelijk heeft. En IEDEREEN mag op bokt hoor!!! Je mening is Mooi, of Rommelig Of Interresant Of Saai. Als ik het niet wist, had ik geen site gemaakt hoor. Je hebt verschillende stijlen van aanleren. Sommige willen het alleen kunnen om dat te laten zien en horen. Maar ik doe het zonder snoepje, en mijn paard moet het maar gewoon voor respect doen, anders liever nog niet. Misschien kloppen sommige dingen niet helemaal. Maar dat ligt aan de stijl. Jullie hebben waarschijnlijk de onrespect stijl aangeleerd.
Nix aan te doen. Maar door jullie ga ik ook niet heel mijn website weggooien hoor!

En juist omdat je verschillende stijlen van aanleren hebt kun je niet zeggen dat snoepjes slecht zijn. Omdat er verschillende manier zijn is er niets slecht. Alles is zo slecht als dat je het maakt, snap je? Sporen zijn slecht als je je paard zijn huid er kapot mee prikt, maar prima als je ze gebruikt om je hulp te verfijnen. Een zweep is slecht als je hem gebruikt om je paard mee te slaan, maar prima al verlengstuk van je arm. Koekjes zijn slecht als je ze te pas en te onpas geeft en je paard erdoor gaat schooien, maar prima als je ze gebruikt al een deel van de opvoeding.

Je hoeft ook niet heel je website weg te gooien, maar je zou wel uitleg kunnen geven. Je zou kunnen schrijven 'ik vind koekjes geen goede manier van belonen, want sommige paarden gaan ervan schooien'. Of: 'sommige paarden vinden kippen eng, en zullen daarom geen vriendjes met ze zijn'. Dan leg je uit wat je bedoeld, zonder direct te zeggen dat iemand anders die het anders doet het fout doet.

Maar, mag ik vragen hoe jij je paard dingen leert te doen voor respect? Want daar ben ik best nieuwschierig naar, wie weet kan ik er wat van leren.

Enne, er bestaat niet zoiets als onrespect ;). Mijn paard heeft respect voor mij EN ze krijgt koekjes :P

Ok, dit vind ik al betere uitleg van jou. (:
Nou je loopt met je paard. Je zegt 'hooo' doet ie dat niet zwaai je met het touw. Niet opzettelijk tegen haar hoor. Maar als het wel gebeurt is het haar eigen schuld :o Heb ik een snoepje gebruikt. nee.
Ik heb nooit snoepjes gebruikt. En als ik nu in haar ogen kijk, ik draai me om, ik loop weg, dan volgt ze mij :D

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:25

Het enige waar ik bang voor ben, is dat mensen jouw website lezen, en ook de 'foute' dingen voor waarheid aannemen, en daarbij misschien zelf (grote) fouten maken bij hun eigen paarden :) .

kayleighdn

Re: PaardenWeetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:27

Ok,

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:28

Maar als ze kippen en paarden samen hebben staan en ze lezen op mn website dat dat normaal niet gaat, gaan ze hun kippen ook niet wegtoen terwijl ze grote vriendjes zijn (:

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:30

kayleighdn schreef:
Maar als ze kippen en paarden samen hebben staan en ze lezen op mn website dat dat normaal niet gaat, gaan ze hun kippen ook niet wegtoen terwijl ze grote vriendjes zijn (:

Maar deze kan wel gevaarlijk zijn ; Paarden die in de wei staan hebben geen hooi nodig. .
Want paarden hebben wel degelijk hooi nodig - want er word geen definitie gemaakt van weiland . Dus een schraal weiland is ook een weiland. En dan krijgen paarden niet genoeg eten binnen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:32

kayleighdn schreef:
Vjestagirl schreef:
En juist omdat je verschillende stijlen van aanleren hebt kun je niet zeggen dat snoepjes slecht zijn. Omdat er verschillende manier zijn is er niets slecht. Alles is zo slecht als dat je het maakt, snap je? Sporen zijn slecht als je je paard zijn huid er kapot mee prikt, maar prima als je ze gebruikt om je hulp te verfijnen. Een zweep is slecht als je hem gebruikt om je paard mee te slaan, maar prima al verlengstuk van je arm. Koekjes zijn slecht als je ze te pas en te onpas geeft en je paard erdoor gaat schooien, maar prima als je ze gebruikt al een deel van de opvoeding.

Je hoeft ook niet heel je website weg te gooien, maar je zou wel uitleg kunnen geven. Je zou kunnen schrijven 'ik vind koekjes geen goede manier van belonen, want sommige paarden gaan ervan schooien'. Of: 'sommige paarden vinden kippen eng, en zullen daarom geen vriendjes met ze zijn'. Dan leg je uit wat je bedoeld, zonder direct te zeggen dat iemand anders die het anders doet het fout doet.

Maar, mag ik vragen hoe jij je paard dingen leert te doen voor respect? Want daar ben ik best nieuwschierig naar, wie weet kan ik er wat van leren.

Enne, er bestaat niet zoiets als onrespect ;). Mijn paard heeft respect voor mij EN ze krijgt koekjes :P

Nou je loopt met je paard. Je zegt 'hooo' doet ie dat niet zwaai je met het touw. Niet opzettelijk tegen haar hoor. Maar als het wel gebeurt is het haar eigen schuld :o Heb ik een snoepje gebruikt. nee.
Ik heb nooit snoepjes gebruikt. En als ik nu in haar ogen kijk, ik draai me om, ik loop weg, dan volgt ze mij :D

Maar dan heeft je paardje dus geen respect voor jou. Want als jij hooo zegt en hij doet het niet. Dan luisterd hij dus niet. En als ze tegen het touw aan loopt dan doet het haar dus pijn/laat je haar schrikken. Je paardje staat dus niet stil omdat hij naar jou wil luisteren, maar omdat hij niet weer een touw tegen zijn neus aan wilt.

Terwijl die van mij zodra ze stilstond een koekje kreeg. Gevolg, ze is stilstaan gaan associeeren met iets leuks: namelijk een lekker koekje. Zelfs als je daarna het koekje weglaat dan blijft de associatie stilstaan = leuk.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:32

Ook is een liksteen goed voor in de stal.

Mijn vzpaard vreet likstenen in plaats van likken, waardoor hij veel gaat drinken, en gaat plassen . Ten eerste drinkt hij dan al het water op in stal - waardoor hij dan lange tijd zonder kan komen te staan in de winter ( waterleidingen zijn dan bevroren ) en ten tweede kan dat nooit goed zijn voor zn nieren ..

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 16:55

Ik heb nooit snoepjes gebruikt. En als ik nu in haar ogen kijk, ik draai me om, ik loop weg, dan volgt ze mij :D[/quote]

Maar dan heeft je paardje dus geen respect voor jou. Want als jij hooo zegt en hij doet het niet. Dan luisterd hij dus niet. En als ze tegen het touw aan loopt dan doet het haar dus pijn/laat je haar schrikken. Je paardje staat dus niet stil omdat hij naar jou wil luisteren, maar omdat hij niet weer een touw tegen zijn neus aan wilt.

Terwijl die van mij zodra ze stilstond een koekje kreeg. Gevolg, ze is stilstaan gaan associeeren met iets leuks: namelijk een lekker koekje. Zelfs als je daarna het koekje weglaat dan blijft de associatie stilstaan = leuk.[/quote]

Omdat ze denk dat je weeer 1 koekje geeft. Enne, mijn paard heeft wel respect voor mij. Als ik hoo zegt gaat ze meteen stilstaan. Als ik hooo zeg kan ze niet schrikken. Pas als ik mijn hand in de lucht steekt moet ze denken. 'oei, zij wilt de baas zijn en straks krijg ik nog een tik van dat touw' Dus, zo leert ze dat IK de baas ben. Niet zij.
Kijk, ik zeg niet dat koekjes slecht zijn hoor. Maar de leider van een kudde paarden gaan geen eten aan de 'onderdanen' geven. Dus als je haar een koekje geeft, denk zij : ' o, ze geeft mij haar eten.. ik ben meer waard, dus ik ga de baas maar zijn voordat een ander roofdier mij aan gaat vallen' bijv.
dusja,,
ps. hoofdletters geven geen gelijk. Maar ik vind dat bokt voor jong en oud is. Anders moeten ze zeggen :' niet onder de 20 ofzo '

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 16:57

Sabinee__ schreef:

Mijn vzpaard vreet likstenen in plaats van likken, waardoor hij veel gaat drinken, en gaat plassen . Ten eerste drinkt hij dan al het water op in stal - waardoor hij dan lange tijd zonder kan komen te staan in de winter ( waterleidingen zijn dan bevroren ) en ten tweede kan dat nooit goed zijn voor zn nieren ..

Likstenen zijn apsoluut goed!
Ze hebben zout nodig. Enn er moet zowieso genoegt drinken zijn!

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:47

[/quote]Maar dan heeft je paardje dus geen respect voor jou. Want als jij hooo zegt en hij doet het niet. Dan luisterd hij dus niet. En als ze tegen het touw aan loopt dan doet het haar dus pijn/laat je haar schrikken. Je paardje staat dus niet stil omdat hij naar jou wil luisteren, maar omdat hij niet weer een touw tegen zijn neus aan wilt.

Terwijl die van mij zodra ze stilstond een koekje kreeg. Gevolg, ze is stilstaan gaan associeeren met iets leuks: namelijk een lekker koekje. Zelfs als je daarna het koekje weglaat dan blijft de associatie stilstaan = leuk.[/quote]

Omdat ze denk dat je weeer 1 koekje geeft. Enne, mijn paard heeft wel respect voor mij. Als ik hoo zegt gaat ze meteen stilstaan. Als ik hooo zeg kan ze niet schrikken. Pas als ik mijn hand in de lucht steekt moet ze denken. 'oei, zij wilt de baas zijn en straks krijg ik nog een tik van dat touw' Dus, zo leert ze dat IK de baas ben. Niet zij.
Kijk, ik zeg niet dat koekjes slecht zijn hoor. Maar de leider van een kudde paarden gaan geen eten aan de 'onderdanen' geven. Dus als je haar een koekje geeft, denk zij : ' o, ze geeft mij haar eten.. ik ben meer waard, dus ik ga de baas maar zijn voordat een ander roofdier mij aan gaat vallen' bijv.
dusja,,
ps. hoofdletters geven geen gelijk. Maar ik vind dat bokt voor jong en oud is. Anders moeten ze zeggen :' niet onder de 20 ofzo '

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:50

kayleighdn schreef:
Sabinee__ schreef:

Likstenen zijn apsoluut goed!
Ze hebben zout nodig. Enn er moet zowieso genoegt drinken zijn!

Likstenen zijn voor veel paarden goed. Maar als ze ze opeten, zoals het paard van Sabinee__ dan zijn ze niet goed, want die gaat dan zo veel drinken dat zijn nieren al het vocht niet meer aankunnen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:59

kayleighdn schreef:
Omdat ze denk dat je weer 1 koekje geeft.

Nee, omdat ze in haar hersenen de link tussen 'stilstaan' en 'leuk' heeft gelegd, door middel van het koekje.
Zo denk jij als ik 'school' zeg, misschien wel direct aan een schoolbord. Of aan huiswerk. Of aan gezellig met je vriendinnen kletsen. Dat zijn allemaal dingen waar jij aan denkt, omdat ze op school gebeuren. Nou denkt een paard niet zo gedetaileerd. Die kan een zweep bijvoorbeeld associceren met 'pijn' en dan zal hij er bang van zijn. Een ander zal hem associeren met 'buiten wandelen' omdat de eigenaar hem alleen maar meeneemt als ze naar buiten gaan. Die van mij staat ongeveer te springen in haar stal als ik de zweep pak, want dan gaan we vrijheidsdresuren, en daar kan ze eten mee verdienen. Leuk!

kayleighdn schreef:
Enne, mijn paard heeft wel respect voor mij. Als ik hoo zegt gaat ze meteen stilstaan. Als ik hooo zeg kan ze niet schrikken. Pas als ik mijn hand in de lucht steekt moet ze denken. 'oei, zij wilt de baas zijn en straks krijg ik nog een tik van dat touw' Dus, zo leert ze dat IK de baas ben. Niet zij.

Jouw paard heeft geleerd dat doen wat je zegt niets oplevert. Ze heeft ook geleerd dat niet doen wat jij zegt pijn doet. Dus doet ze wat je zegt. Niet omdat ze graag voor je werkt, maar om te voorkomen dat het pijn doet.
Mijn paard heeft geleerd dat doen wat ik zeg iets opleverd. Ze heeft ook geleerd dat niet doen wat ik zeg helemaal niets opleverd. Dus doet ze wat ik zeg. Omdat ze graag voor me werkt, want dat is leuk, want dat levert lekkers op. En na een tijdje levert het geen lekkers meer op, alleen nog maar heel soms...

kayleighdn schreef:

Maar als dat zo zou werken, dan zou je ook nooit op stal mogen voeren. Want dan geef je haar ook eten. Dan kun je dus ook geen hooi brengen, want dan breng je ze eten. En dan mag je ze ook nooit brokjes brengen. Want dan geef je ze eten.

Mijn paard heeft zo veel respect voor me, dat ik als eerste bij het eten mag. En als zij aan het eten is en ik wil er bij dan mag dat ook. Want ik ben de baas. En daarna mag zij erbij, want een goede leider zorgt ook dat de kudde genoeg te eten krijgt.

De baas zijn zit hem niet alleen ik eten brengen of in slaan. De baas zijn zit hem in je hele uitstraling, in alles. In corrigeren op het juiste moment, en belonen op het juist moment. In consequent zijn. In eerlijk zijn.

kayleighdn schreef:

Bokt is ook voor jong en oud. Maar speciaal voor de jonge leden, is er een afdeling young rider talk. Daar komen alleen maar jonge mensen. Wil je op het 'grote mensen gedeelte' dan kun je niet als Calimero gaan roepen dat wij groot zijn en jij klein en dat is niet eerlijk, want daar kies je zelf voor :).

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:28

kayleighdn schreef:
Enn er moet zowieso genoegt drinken zijn!

Er is altijd genoeg te drinken, behalve als paard die geweldige likstenen opvreet := .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:43

Eet hij z'n ZOUTE liksteen echt op?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:20

Focussed schreef:
Eet hij z'n ZOUTE liksteen echt op?

K ken er wel meer die echt grote happen nemen.

Lickits zijn sowiezo grote troep, mega paardensnoepjes, 1 bonk suiker, kan niet anders dan slecht zijn voor je paard.
Likstenen met n smaakje: die van mij vrat zo'n baksteen vormige in 1 week helemaal op.
De rode vierkante doet het al 2 jaar bij ons, die is leuk om aan te lebberen maar niet meer.
Hymalaya en witte zoutstenen ben k sowieso geen fan van, alleen zout is nergens goed voor, het enige wat je daarmee doet is nieren beschadigen.

Maar k ken ze idd die zweren bij zo'n witte steen of zo'n hymalaya steen, en van wie het paard ze idd binnen een week helemaal op heeft...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:22

Ik ben het volledig met je eens hoor.
Heb nu een simpele KNZ (de rode) voor de natriumbehoefte. Mijne likt er wel aan (de letters KNZ zijn er inmiddels "uitgelikt"), maar nou ook niet echt van harte. Maar goed, toch duidelijk een teken dat ze een natriumbehoefte overhoud naast haar inname van ruw- en krachtvoer.

Lick-its en smaakstenen begin ik niet aan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:30

Ik heb die steen tegen de verveling.

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 08:14

Sabinee__ schreef:

Likstenen zijn voor veel paarden goed. Maar als ze ze opeten, zoals het paard van Sabinee__ dan zijn ze niet goed, want die gaat dan zo veel drinken dat zijn nieren al het vocht niet meer aankunnen.[/quote]

Ok, maar dan moet ze toch niet zeggen dat het niet goed is. Dan moet ze zeggen voor MIJN paard is het niet geod. Toch? :Y)

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 08:19

Sabinee__ schreef:
kayleighdn schreef:
Enn er moet zowieso genoegt drinken zijn!

Er is altijd genoeg te drinken, behalve als paard die geweldige likstenen opvreet := .

ok, als ze ze opvreeet zou ik het inderdaad ook maar niet doen. Maar dan moet je zeggen;' likstenen zijn voor mijn paarden niet goed'
maar jij zegt:'liktstenen zijn niet geod'
duss,

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 08:22

Vjestagirl schreef:
kayleighdn schreef:
Omdat ze denk dat je weer 1 koekje geeft.

Nee, omdat ze in haar hersenen de link tussen 'stilstaan' en 'leuk' heeft gelegd, door middel van het koekje.
Zo denk jij als ik 'school' zeg, misschien wel direct aan een schoolbord. Of aan huiswerk. Of aan gezellig met je vriendinnen kletsen. Dat zijn allemaal dingen waar jij aan denkt, omdat ze op school gebeuren. Nou denkt een paard niet zo gedetaileerd. Die kan een zweep bijvoorbeeld associceren met 'pijn' en dan zal hij er bang van zijn. Een ander zal hem associeren met 'buiten wandelen' omdat de eigenaar hem alleen maar meeneemt als ze naar buiten gaan. Die van mij staat ongeveer te springen in haar stal als ik de zweep pak, want dan gaan we vrijheidsdresuren, en daar kan ze eten mee verdienen. Leuk!

kayleighdn schreef:
Enne, mijn paard heeft wel respect voor mij. Als ik hoo zegt gaat ze meteen stilstaan. Als ik hooo zeg kan ze niet schrikken. Pas als ik mijn hand in de lucht steekt moet ze denken. 'oei, zij wilt de baas zijn en straks krijg ik nog een tik van dat touw' Dus, zo leert ze dat IK de baas ben. Niet zij.

Jouw paard heeft geleerd dat doen wat je zegt niets oplevert. Ze heeft ook geleerd dat niet doen wat jij zegt pijn doet. Dus doet ze wat je zegt. Niet omdat ze graag voor je werkt, maar om te voorkomen dat het pijn doet.
Mijn paard heeft geleerd dat doen wat ik zeg iets opleverd. Ze heeft ook geleerd dat niet doen wat ik zeg helemaal niets opleverd. Dus doet ze wat ik zeg. Omdat ze graag voor me werkt, want dat is leuk, want dat levert lekkers op. En na een tijdje levert het geen lekkers meer op, alleen nog maar heel soms...

kayleighdn schreef:

Maar als dat zo zou werken, dan zou je ook nooit op stal mogen voeren. Want dan geef je haar ook eten. Dan kun je dus ook geen hooi brengen, want dan breng je ze eten. En dan mag je ze ook nooit brokjes brengen. Want dan geef je ze eten.

Mijn paard heeft zo veel respect voor me, dat ik als eerste bij het eten mag. En als zij aan het eten is en ik wil er bij dan mag dat ook. Want ik ben de baas. En daarna mag zij erbij, want een goede leider zorgt ook dat de kudde genoeg te eten krijgt.

De baas zijn zit hem niet alleen ik eten brengen of in slaan. De baas zijn zit hem in je hele uitstraling, in alles. In corrigeren op het juiste moment, en belonen op het juist moment. In consequent zijn. In eerlijk zijn.

kayleighdn schreef:

Bokt is ook voor jong en oud. Maar speciaal voor de jonge leden, is er een afdeling young rider talk. Daar komen alleen maar jonge mensen. Wil je op het 'grote mensen gedeelte' dan kun je niet als Calimero gaan roepen dat wij groot zijn en jij klein en dat is niet eerlijk, want daar kies je zelf voor :).

Een paard ziet de tik niet als pijn. Maar oow, ik moet oppassen ZEI is de leider! Eigenlijk moet je eten geven als ze in de wei staat, dan terug zetten in de stal. En een paardenleider zorgt niet voor haar groep. Ze maakt dat ze het zelf overleeft! Ik geef haar geen tik als ze het fout doen. Maar ze moet weten wat de grens is. En als ze het goed doet, geef ik haar en aaitje. Als ze het niet leuk zou vinden zou ze ook niet hinnekent naar mij toe komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:52

Waarom zou het paard de tik niet als pijn zien?

En als je m voert in zijn stal als hij op de wei staat, dan ben je daarna zelf de leider die hem als eerste laat eten zonder zelf ook maar een hap te nemen...

Ze ziet je als leider, omdat jij degene bent die pijn doet als ze niet doet wat je zegt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:17

kayleighdn schreef:
Sabinee__ schreef:

ok, als ze ze opvreeet zou ik het inderdaad ook maar niet doen. Maar dan moet je zeggen;' likstenen zijn voor mijn paarden niet goed'
maar jij zegt:'liktstenen zijn niet geod'
duss,

Leren lezen is ook altijd handig, ik lees NERGENS dat Sabine zegt dat likstenen niet goed zijn..... Ze zegt enkel dat haar paard ze fout gebruikt.
Maar jij zegt erachter wel. 'Likstenen zijn wel goed !'
Dus je moet eerst even je eigen tips volgen voor je andere beschuldigt.

Maar wat een eindeloze discussie hier, personen die denken dat ze in alles gelijk hebben daar valt niets aan uit te leggen. Wat ben ik blij dat ik uit de discussie gestapt bent.
Ts ik hoop dat je over een paar jaar dit topic nog eens terug leest en dan beseft wat iedereen hier bedoelt...

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 09:18

Ik hoop dat jij eerst even nadenkt voordat je iets zegt!