Een paard niet kunnen nadenken? En om hem dan maar dit aan te doen? Sorry dat is echt heel krom. Als je is ziet, wat een paard allemaal kan leren, hoe
ontzettend slim die beesten zijn. Hoe snel ze trucjes onder de knie krijgen,
hoe ontiegelijk pienter ze zijn, zowel in omgang met mens als met paarden onderling.
En dus niet kunnen nadenken en maar met de benen in de lucht zwaaien? Ik heb
nog nooit gewerkt met een dier dat zo eerlijk is als het paard. Nog nooit. Als je ziet hoe die zelfs vreselijk mishandelde paarden, nog zo eerlijk kunnen zijn? Nee ik vind dat echt geen excuus te noemen. Een paard zwaait niet zomaar met z'n benen in de lucht. Dit is lichaamstaal. Ze proberen iets duidelijk te maken. Bij de een is dit rugklachten, bij de ander zijn dit vervelende dingen die al eerder zijn meegemaakt, en weer bij een ander is het weer iets anders. Zo zijn er 10000000den redenen waarom paarden dit kunnen doen.
Ik begrijp ook heus wel dat het niet mogelijk is om ze dan maar op een landje te gooien. Nouja niet mogelijk, dat een iets te simpel nadenkend mens daar geen rede toe ziet.
En een dier is er om te werken? Belachelijk. En als je dat dan vind, is het berijden van een paard de enige manier waarop je een paard kan laten werken?
Sorry maar ik ben het er mee eens, dat als een paard niet eens meer kan of mag aangeven wat hij/zij voelt, en inderdaad als een PAARD mag reageren op de situatie, dan heeft dat dier geen paardwaardig leven meer, op de manier waarop die het wel zou kunnen hebben als er naar m geluisterd wordt.
Zal nu wel weer heel veel mensen over me heen krijgen, en ik heb misschien wel een hele simpele kijk op deze dingen, maar zo is wel hoe ik vind dat het beste is