Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:08

ZusJacobs schreef:
Imo als een paard zo tegen een mens is, laat hem dan maar naar de slacht. Zo hoort een paard niet beleerd te worden..

Apart dat jij een levend wezen zo snel te dood veroordeeld om dat je ethische principes in de weg gaan zitten bij je beoordeling of dingen mogen, kunnen of moeten. Toch fijn dat dit paardje een persoon als de trainer in het filmpje is tegengekomen, en niet jou!

Mallow

Re: Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:17

Een paard niet kunnen nadenken? En om hem dan maar dit aan te doen? Sorry dat is echt heel krom. Als je is ziet, wat een paard allemaal kan leren, hoe ontzettend slim die beesten zijn. Hoe snel ze trucjes onder de knie krijgen, hoe ontiegelijk pienter ze zijn, zowel in omgang met mens als met paarden onderling.
En dus niet kunnen nadenken en maar met de benen in de lucht zwaaien? Ik heb nog nooit gewerkt met een dier dat zo eerlijk is als het paard. Nog nooit. Als je ziet hoe die zelfs vreselijk mishandelde paarden, nog zo eerlijk kunnen zijn? Nee ik vind dat echt geen excuus te noemen. Een paard zwaait niet zomaar met z'n benen in de lucht. Dit is lichaamstaal. Ze proberen iets duidelijk te maken. Bij de een is dit rugklachten, bij de ander zijn dit vervelende dingen die al eerder zijn meegemaakt, en weer bij een ander is het weer iets anders. Zo zijn er 10000000den redenen waarom paarden dit kunnen doen.
Ik begrijp ook heus wel dat het niet mogelijk is om ze dan maar op een landje te gooien. Nouja niet mogelijk, dat een iets te simpel nadenkend mens daar geen rede toe ziet.
En een dier is er om te werken? Belachelijk. En als je dat dan vind, is het berijden van een paard de enige manier waarop je een paard kan laten werken?
Sorry maar ik ben het er mee eens, dat als een paard niet eens meer kan of mag aangeven wat hij/zij voelt, en inderdaad als een PAARD mag reageren op de situatie, dan heeft dat dier geen paardwaardig leven meer, op de manier waarop die het wel zou kunnen hebben als er naar m geluisterd wordt.
Zal nu wel weer heel veel mensen over me heen krijgen, en ik heb misschien wel een hele simpele kijk op deze dingen, maar zo is wel hoe ik vind dat het beste is :)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:21

Mallow schreef:
Een paard niet kunnen nadenken? En om hem dan maar dit aan te doen? Sorry dat is echt heel krom. Als je is ziet, wat een paard allemaal kan leren, hoe ontzettend slim die beesten zijn. Hoe snel ze trucjes onder de knie krijgen, hoe ontiegelijk pienter ze zijn, zowel in omgang met mens als met paarden onderling.
En dus niet kunnen nadenken en maar met de benen in de lucht zwaaien? Ik heb nog nooit gewerkt met een dier dat zo eerlijk is als het paard. Nog nooit. Als je ziet hoe die zelfs vreselijk mishandelde paarden, nog zo eerlijk kunnen zijn? Nee ik vind dat echt geen excuus te noemen. Een paard zwaait niet zomaar met z'n benen in de lucht. Dit is lichaamstaal. Ze proberen iets duidelijk te maken. Bij de een is dit rugklachten, bij de ander zijn dit vervelende dingen die al eerder zijn meegemaakt, en weer bij een ander is het weer iets anders. Zo zijn er 10000000den redenen waarom paarden dit kunnen doen.
Ik begrijp ook heus wel dat het niet mogelijk is om ze dan maar op een landje te gooien. Nouja niet mogelijk, dat een iets te simpel nadenkend mens daar geen rede toe ziet.
En een dier is er om te werken? Belachelijk. En als je dat dan vind, is het berijden van een paard de enige manier waarop je een paard kan laten werken?
Sorry maar ik ben het er mee eens, dat als een paard niet eens meer kan of mag aangeven wat hij/zij voelt, en inderdaad als een PAARD mag reageren op de situatie, dan heeft dat dier geen paardwaardig leven meer, op de manier waarop die het wel zou kunnen hebben als er naar m geluisterd wordt.
Zal nu wel weer heel veel mensen over me heen krijgen, en ik heb misschien wel een hele simpele kijk op deze dingen, maar zo is wel hoe ik vind dat het beste is :)

De rest ga ik niet eens op in. Probeer eens een abo op zo een bepaald blad.
Daarnaast is het bewezen en de simpele waarheid is : paarden zijn GEEN intelligente wezens , sterker nog ze vallen onder de domme dieren.

Hoogstwaarschijnlijk nooit met dieren gewerkt? gokje hoor, of temmen van valse cavia´s ?

Niet banketstaaf bedoeld maar word ff wakker zeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:22

Sorry Mallow, ik vraag me af hoe vaak jij paarden ter CORRECTIE aangeboden krijgt. Hoe vaak jij dingen recht moet zetten omdat een ander het VERKLOOT heeft. Een blanco paard beleren is een ding. Een dier dat geleerd heeft om door bepaald gedrag ergens onderuit te komen is een heel ander verhaal, en dan moet je soms harder inkomen om dat weer recht te breien wat een ander er verkeerd heeft in laten sluipen.

Ik blijf erbij, ik ben blij dat dergelijke LAATSTE redemiddelen er zijn voor paarden waar het enige alternatief de EEUWIGGROENE JACHTVELDEN zijn...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:24

Mallow schreef:

Sorry, waar hoor jij me zeggen dat een dier bereden moet worden? Een dier moet een taak hebben. Als dat grasmaaier is, dan is dat een grasmaaier. Maar een dier moet het ook verdienen om te leven. En als ik de keus heb tussen een grasmaaier die zijn leven lang hard heeft gewerkt en zijn pensioen verdient heeft, of een driejarige die gewoon niet WIL, dan is mijn keus snel gemaakt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:28

op mltex reageer ik niet eens... Snap wel dat je niet reageert op mijn post als je m niet eens goed doorgelezen hebt :)

Hmhm ja cassidy ik begrijp wat je bedoeld. Het is inderdaad niet voorgekomen dat ik het paasei van iemand anders op moet ruimen. Maar heb het wel in m'n omgeving veel gemerkt. En dus ook gemerkt dat paarden juist wel hele eerlijke dieren zijn. Teminste, nog nooit een paard meegemaakt dat met opzet kwaad in de zin heeft, maar dan inderdaad wel omdat dit zo is aangeleerd / erin is gekropen :j
Maar ikzelf ben gewoon van mening, eerlijkheid duurt het langst, en zelf ben ik liever 10 jaar bezig op een eerlijke manier, dan een uurtje op deze manier.
Ik begrijp jouw punt ook, als ik je laatste post zo lees, maar het is gewoon niet de manier waarop ik dit zou oplossen..

* lees nu je laatste toevoeging, dit was meer een algemene opmerking.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:29

het zal wel het laatste redmiddel zijn...

maar ik word er toch misselijk van

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:39

Mallow schreef:
Ik begrijp jouw punt ook, als ik je laatste post zo lees, maar het is gewoon niet de manier waarop ik dit zou oplossen..

Het probleem is dat er meer mensen zijn die het zo niet oplossen. Die het proberen en door te zacht in te komen het dier bevestigen in zijn gedrag.
Hoe misselijk je er ook van wordt, en hoe zeer je ook voor jezelf beslist dat dit je methode niet is: wees blij dat deze mensen er zijn, dat er dieren kunnen worden gecorrigeerd en mogen worden gecorrigeerd.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:44

Ik zou bij dit paard ook niet zacht inkomen, denk dat dit geen oplossing is bij een paard wat al 'zover heen is' om het zo even te omschrijven.
Maar op deze manier haal je het probleem weg, ipv het op te lossen. En wat ik mij echt heel sterk afvraag. Als dit paard alle 4 z'n benen mag gebruiken, in een open ruimte, een vlakte ofzo. Of het dan denkt. Nee niet bokken, dan val ik om. Als het dit echt denkt op deze manier, hoe zou het dan gaan als hij met andere paardjes onderling zou staan?
Waar het mij meer om gaat, en wat ik net al probeerde uit te leggen, zet ( als dit wel mogelijk is / kan ) zo'n beest dan voor de kar, ipv er maar op te gaan zitten :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:50

Cassidy schreef:
ZusJacobs schreef:
Imo als een paard zo tegen een mens is, laat hem dan maar naar de slacht. Zo hoort een paard niet beleerd te worden..

Apart dat jij een levend wezen zo snel te dood veroordeeld om dat je ethische principes in de weg gaan zitten bij je beoordeling of dingen mogen, kunnen of moeten. Toch fijn dat dit paardje een persoon als de trainer in het filmpje is tegengekomen, en niet jou!

Haha, en daarom beleer ik geen paarden...
En tja, ik denk dat iedereen daar anders over denkt, ik gaf mijn mening, mag je tegen zijn. Maar dat laat mij daar niet anders over denken.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:54

Wat een monk!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:55

@ Mallow

Zou het niet kunnen dat, als het dier eenmaal door zijn initiele stress heen is van het eraf werken van een gewicht op zijn rug, het probleem verholpen is? Zou een paard niet na kunnen denken dat, als er niets gebeurt met dat extra gewicht in het zadel, dat het dan OK is?
Jullie gaan er nu van uit dat paarden niet kunnen leren en niet bij kunnen leren. Door te voorkomen dat het dier ongecontroleerd gaat hollen, dwing je hem tot nadenken. Je conditioneert hem anders, desensibiliseert hem als het ware. Dus de vicieuze cirkel: dingen zijn eng, hollen, bokken, ruitergewicht van mijn rug afkrijgen, is dat gelukt - probleem verholpen"moet je doorbreken.

En als dat eenmaal is doorbroken, heb je vanaf dat moment met het ruitergewicht echt geen problemen meer. Voor alle andere nieuwe indrukken kun en moet je het paard opnieuw gaan desensibiliseren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:01

ZusJacobs schreef:
En tja, ik denk dat iedereen daar anders over denkt, ik gaf mijn mening, mag je tegen zijn. Maar dat laat mij daar niet anders over denken.

Je hoeft je mening ook niet te veranderen. Het feit dat je geen paarden beleerd of corrigeerd is voor mij al voldoende om te weten. In dat geval hoef je ook niet over de rand van je bord heen te kijken en proberen er wat bij te leren...als de juiste personen die dergelijke paarden in handen krijgen dat maar wel doen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:20

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 01:30

Belachelijk!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 01:41

Waar heeft hij dit opgepikt dan? The Horse Whisperer? >;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 02:32

Ik heb dit filmpje al minstens 100x eerder gezien, ik ben normaal niet tegen een harde aanpak maar dit slaat kant nog wal.

In de eerste plaats is wel duidelijk dat het niet de eerste keer is dat hij deze methode toepast, in de tweede plaats heeft meneer er weinig gevoel voor wat al blijkt uit het feit dat hij opstijgt aan de kant van het opgebonden been, daarnaast snap ik niet waarom het moet gebeuren in een hok wat amper groter is dan een box.

En dat het een laatste redmiddel is is ook onzin, wat is er mis met een gezelschapspaard? Dit paard hoeft echt niet naar de slacht alleen omdat hij niet gereden kan worden.
Bovendien wil je een paard wat met met je meedenkt als je hem rijd, ze moeten er plezier in hebben en het graag willen doen. Als deze methode al werkt dan zal dit altijd een paard blijven wat wegloopt als je met het zadel aan komt lopen en daar kun je weinig mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 02:36

Ik ben zeker niet iemand die alleen van het zachte is bij paarden maar ik ga volledig mee met anneliesdj... Even buiten de methode om gekeken wat een ontzettende klúngel... Vind ie het gek dat het dier omvalt als zijn been daar opgebonden is? :x En de manier waarop hij aan dat zadel zit te sleuren... Het heeft twee UUR geduurd? Heeft dit arme dier 2 uur zo gelopen? :\ En DURVEN ze er onder te zetten "horse whisperer".... Dit is gewoon brute prehistorische "inbreek"manieren zoals men "vroegah" paarden mentaal braken om er op te kunnen....

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 02:39

ZusJacobs schreef:

Ow, dus onhandelbare mensen moeten ook maar platgespoten worden, want zo hoort een kind niet opgevoed te worden.
Misschien een kromme vergelijking, maar sorry hoor, vind het een beetje een rare opmerking.
Alsof dat beestje er wat aan kan doen dat hij zo beleerd is. Geef hem dan iig nog een kans.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 02:41

Miracle_ schreef:
ZusJacobs schreef:

Ow, dus onhandelbare mensen moeten ook maar platgespoten worden, want zo hoort een kind niet opgevoed te worden.
Misschien een kromme vergelijking, maar sorry hoor, vind het een beetje een rare opmerking.
Alsof dat beestje er wat aan kan doen dat hij zo beleerd is. Geef hem dan iig nog een kans.

nee onhandelbare mensen worden in België en Nederland weggestopt en als ze in psychiatrische ziekenhuizen komen worden ze over het algemeen inderdaad "plat" gespoten of zelfs vast gebonden.

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 03:00

Wat een eikel die kerel! en nog een kluns ook al ik hem zo bezig zie!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:53

Miracle_ schreef:
ZusJacobs schreef:

He poeh ja sorry..
Ik ga gelijk naar de slager al die paarden daar kopen, en als ze wat bokken gebruik ik deze methode, maak ik er gelijk een filmpje van hoe goed die paarden nu leven..

Ik begin niet aan een paard wat zo verkl**t is, iedereen die dat wel doet; mij best. Ik heb mijn eigen paarden, daar ga ik wel verder mee leren.
En alstublieft niet zeg, hier hoef ik niks van te leren, vond het onzin en vind het onzin.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:17

pharagirlke schreef:
Ik ben zeker niet iemand die alleen van het zachte is bij paarden maar ik ga volledig mee met anneliesdj... Even buiten de methode om gekeken wat een ontzettende klúngel... Vind ie het gek dat het dier omvalt als zijn been daar opgebonden is? :x En de manier waarop hij aan dat zadel zit te sleuren... Het heeft twee UUR geduurd? Heeft dit arme dier 2 uur zo gelopen? :\ En DURVEN ze er onder te zetten "horse whisperer".... Dit is gewoon brute prehistorische "inbreek"manieren zoals men "vroegah" paarden mentaal braken om er op te kunnen....

Nee de documentaire duurde 2 uur (waar meerdere paarden en oplossingen werden getoond), deze pony heeft zo totaal 45?sec gelopen.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:25

ik vind het een klote manier en zou het zelf nooit toepassen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:36

Ik vind het jammer dat het filmpje in de OP zo'n summier beeld geeft. Het probleem wordt niet getoond, en erna wordt ook niet getoond dat het probleem nu opgelost is. Nu ben ik op mijn werk dus kan de andere delen niet zien, dus mijn excuses als het daar wel staat.

Verder vind ik het paard een beetje een aansteller. Zijn been wordt opgetilt en het dier gaat gelijk liggen? Of wordt ie op zijn knieen gedwongen en zie ik het verkeerd?

En die man… tja… ziet er idd klungelig uit. Dat het zadel niet past is wellicht nog niet zijn schuld (zal wel het zadel van de eigenaar van paard zijn) maar dat ie opstapt aan de kant van het opgebonden been…. Dat is wel raar.

Verder, als dit het dier heeft veranderd in een normaal rijdier, nouja, dan is het die minuut wel waard geweest denk ik.