Ik wil bést betalen voor mijn gereden kilometers, maar ik wil geen onding in mijn auto. Dat wanneer die kapot gaat ik me scheel betaal aan de reparatie, als ik dat niet doe ik een boete krijg of zelfs een celstraf kan krijgen. Stel dat iemand mijn kastje steelt en daar mee gaat rijden?
Oh en als ze dan toch kunnen zien wanneer ik waar heb gereden en hoe hard kunnen ze me ook wel gaan bekeuren als ik eens ergens te hard heb gereden.
Citaat:
Nog een paar puntjes dan om even over na te denken
- Provenciale opcenten. Een deel van je wegenbelasting bestaat daaruit, maar bij de kilometerheffing gaat alles naar de staat. Dat wil zeggen dat de provincie inkomsten tekort gaan krijgen. Het Rijk heeft al ingestemd om provincies een eigen belasting te laten innen als de opcenten verdwijnen. Nou is er nog niets definitiefs, maar er zijn al vrij concrete voorstellen om gewoon een nieuwe/extra belasting in te voeren - verhoging van de ingezetenenheffing. Kortom, een deel van de wegenbelasting die we niet meer hoeven te betalen komt gewoon in een andere vorm terug. Dat verkleint het voordeel van de kilometerheffing én treft ook mensen die geen auto hebben.
- Het tarief zal in 2012 veel lager zijn dan in 2018, als het volledig is ingevoerd. Dat wil zeggen dat we tegen die tijd nóg meer kwijt zijn, in de meeste gevallen een verdubbeling van het begin van de kilometerheffing. In mijn voorbeeld van de 121 (oftewel een auto van ouder dan 8 jaar in de kleinste categorie) komt dat neer op zo'n 800 euro per jaar in 2018 tegen 200 nu. En dat zal dus ook gaan gelden voor de auto's die nu nieuw in het A-segment zitten maar dan 9 jaar oud zijn. Als je nu een Toyota Aygo koopt wordt je daar over 9 jaar alsnog mee gestraft.
- Er zijn geen duidelijke plannen na 2018. Er is nu dus nog niets dat ons garandeert dat in 2019 de km-prijs niet nog verder omhoog gaat.
- De heffing zal de verkoop van nieuwe, groene/kleine auto's stimuleren omdat het voordeligst zal zijn om een auto van maximaal 4 jaar oud te kopen. Maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk of 12 jaar lang in één nieuwe auto nou slechter voor het milieu is dan in 12 jaar drie nieuwe auto's te rijden.
- De afschaffing van de BPM. Leuk en aardig, maar er zijn genoeg mensen die daar vrij weinig tot niets aan hebben. Bovendien is er nog altijd geen duidelijkheid over wanneer de BPM totaal wordt afgeschaft, en of dat eigenlijk nog wel helemaal gebeurd. Daar moeten we maar op gokken. Gebeurd het niet? Dan ebt het voordeel nog een stuk meer weg... Bovendien kopen veel mensen een auto met in het achterhoofd de onkosten ook op langere termijn. Ook dat overzicht zal verdwijnen, zeker in de eerste zes jaar van de kilometerheffing.
Verder is privacy een lastig iets, en hoeveel iemand ervan wil opgeven zal per persoon verschillen. Veel mensen vinden het niet prettig om in de gaten gehouden worden, ook al doen ze niets verkeerd. Ik denk ook dat veel mensen het idee van het registreren van de data niet erg vinden, maar meer het idee dat ze er zelf geen controle over hebben. Zoals was aangegeven: je telefoon kan je uitzetten, dat GPS-signaal niet. Je beroofd mensen op dat gebied van hun vrijheid om een keuze over hun privéleven te maken.