Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Chiqa schreef:eenitraM schreef:Ik vind het een beetje overtrokken...
Wordt hier weer wijs gemaakt dat bitloos beter is. Jammer
Volgens mij is het mode, Toch? Volgende keer is het zadel slecht, mag je je paard niet meer borstelen,
moet het zijn eigen 'vlees' vangen want dat is natuurlijker en mogen de hoeven niet meer gekrapt worden.
Pure indoctrinatie dit filmpje, echt de grootste onzin die ik in mensenheugenis op paardengebied gehoord heb![]()
![]()
Wat is het volgende?
Bandida schreef:KiWiKo schreef:geweldig lekker bitloos. met een crossrope, die overal om het hele hoofd druk uitoeffend...... en dan nog liefst een zo dun mogelijk hoofdstelletje.......... of het liefst met een halsring waarmee een paard bijna gewurgd word
Jep zo gaat dat, touwtjes tot hun neus blauw ziet, het bloed van hun gezicht loopt of paardmans gewurgd neer valt. Ik merk dat jullie veel ervaring hebben
Bizzybijtje schreef:Wij trekken toch ook de tanden van ons paard eruit met dat bit?
Huertecilla schreef:Bizzybijtje schreef:Wij trekken toch ook de tanden van ons paard eruit met dat bit?
Gelukkig niet, want anders zouden archeologen niet meer aan het gebit van een skelet kunnen zien of het paard (met bit) bereden is geweest http://www.sciencenews.org/view/generic ... an_culture
´Additionally, one Botai horse molar displayed deep, parallel grooves typically observed on the molars of domesticated horses that hold bits in their mouths, Outram says. Bits may also have produced less-pronounced tooth wear on two other Botai horses. Evidence of bone damage and regrowth appeared on four Botai horses’ jaws where bits or bridles would have rubbed through gums.´
Bizzybijtje schreef:Zou wel willen...maar de site doet het niet.
Bandida schreef:Jep zo gaat dat, touwtjes tot hun neus blauw ziet, het bloed van hun gezicht loopt of paardmans gewurgd neer valt. Ik merk dat jullie veel ervaring hebben
Tancreda4 schreef:Bit hoefst niet naar en pijnlijk te zijn. Kan wel. Bitloos ook. Geen van beide is heilig, en geen van beiden is een boeman per definitie. Iig dat is mijn mening.
Pletje123 schreef:@HC: je hebt het over paarden van 5000 jaar geleeden. Denk je serieus dat die paarden dezelfde bitten droegen als de (meeste Nederlandse) paarden dat nu doen?
Huertecilla schreef:Pletje123 schreef:@HC: je hebt het over paarden van 5000 jaar geleeden. Denk je serieus dat die paarden dezelfde bitten droegen als de (meeste Nederlandse) paarden dat nu doen?
Ja, ze reden ongebroken en gebroken trensen.
Het bit wat in een graf uit 2500 bc bij een kar gevonden is, zou je nu in een ruiterzaak niet als anders onderscheiden.
Het bit met hefboomwerking dateert van ver na Xtus.