De werking van het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

peaches

Re: De werking van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:03

zolang ik niet weet wat een paard zal voelen met een bit in de mond, ongeacht je hem gebruikt of niet, ga ik uit van wat ik wel weet en dat is dat ik dat stuk metaal in de mond stop. DAT idee vind ik al niet prettig. Als ik ooit te weten kom hoe het voelt (maar dat lijkt me sterk want ik ben geen paard) dan zou ik als het mee valt willen kijken of ik kundig genoeg zou zijn om ermee te rijden. Maar dan nog...rij je er mee en je paard gaat er vandoor zal ieders reactie zijn dat je toch in dat bit gaat hangen als die erin zit. Dus dan kan je nog wel heel goed ermee kunnen rijden, maar als hij er vandoor gaat moet je hem gebruiken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:22

Chiqa schreef:
eenitraM schreef:
Ik vind het een beetje overtrokken...

Wordt hier weer wijs gemaakt dat bitloos beter is. Jammer _O-

Volgens mij is het mode, Toch? Volgende keer is het zadel slecht, mag je je paard niet meer borstelen,
moet het zijn eigen 'vlees' vangen want dat is natuurlijker en mogen de hoeven niet meer gekrapt worden.
Pure indoctrinatie dit filmpje, echt de grootste onzin die ik in mensenheugenis op paardengebied gehoord heb :D :D
Wat is het volgende?

haha Ja precies. Nu het bit. Dan het zadel, dan de hoefijzers, dan het bontje onder het zadel. we hebben het 23 uur per dag binnenstaan in een hok van 4x4.. Het niet contact hebben met andere paarden. Vergeet niet de bandages wat slecht is. Vorige week was het nog de peeskappen van plastic. :n

Stop met paardrijden allemaal maar..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:50

Wel een mooi filmpje, maar ik weet het zo net niet...
Dit filmpje maakt mij er wel bewuster van om nog meer op mijn teugelgebruik te letten!
Ik las pas op bokt dat een instructrice iemand had aangeraden om de teugels vast te houden, alsof zij een warme drol vast had :+ ! Andere instructeurs hebben het over rauwe eieren...
Of ik nu definitief bitloos ga rijden? Nee
Ik ga er wel meer opletten...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:08

Haha...een warme drol +

Ik ken die van 'als 2 kleine kanariepietjes' :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:33

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
geweldig lekker bitloos. met een crossrope, die overal om het hele hoofd druk uitoeffend...... en dan nog liefst een zo dun mogelijk hoofdstelletje.......... of het liefst met een halsring waarmee een paard bijna gewurgd word

Jep zo gaat dat, touwtjes tot hun neus blauw ziet, het bloed van hun gezicht loopt of paardmans gewurgd neer valt. Ik merk dat jullie veel ervaring hebben :=

Heuj!
Wij trekken toch ook de tanden van ons paard eruit met dat bit :D ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:35

Bizzybijtje schreef:

Gelukkig niet, want anders zouden archeologen niet meer aan het gebit van een skelet kunnen zien of het paard (met bit) bereden is geweest http://www.sciencenews.org/view/generic ... an_culture

´Additionally, one Botai horse molar displayed deep, parallel grooves typically observed on the molars of domesticated horses that hold bits in their mouths, Outram says. Bits may also have produced less-pronounced tooth wear on two other Botai horses. Evidence of bone damage and regrowth appeared on four Botai horses’ jaws where bits or bridles would have rubbed through gums.´

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:17

Huertecilla schreef:
Bizzybijtje schreef:

Gelukkig niet, want anders zouden archeologen niet meer aan het gebit van een skelet kunnen zien of het paard (met bit) bereden is geweest http://www.sciencenews.org/view/generic ... an_culture

´Additionally, one Botai horse molar displayed deep, parallel grooves typically observed on the molars of domesticated horses that hold bits in their mouths, Outram says. Bits may also have produced less-pronounced tooth wear on two other Botai horses. Evidence of bone damage and regrowth appeared on four Botai horses’ jaws where bits or bridles would have rubbed through gums.´

Het was ook een behoorlijk sarcatische opmerking ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:28

Nogal overdreven filmpje. Helaas zullen veel mensen dit geloven.

Ik rij zowel met als zonder bit en mijn paarden lopen in beide gevallen zoals ze horen te lopen.
Hun gehemelte is niet rood door drukkingen van het bit en hun kaaklijnen al helemaal niet.
Ze lopen niet met hun mond open tijdens het rijden en doen altijd netjes hun mond open als ik het bit eronder hou. Dat doen ze niet als ze zo;n last hebben van het bit.

Nogal onzin wat er in dit filmpje verteld word. En volgens mij is de spreker stoned ofzo :+

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:42

Een bit kan lelijk inwerken op een paardenmond, ben ik het helemaal mee eens!
Maar bitloos is ook niet alles.. bij ons op stal rijdt er ook een meisje héél vriendelijk met een bitloos hoofdstel.. ze leunt achterover in het zadel en gooit daarmee haar halve gewicht op de teugels, lekker trekken tot paardje met zijn kin op zijn borst loopt, vooruit schoppen en dan nog commentaar hebben op het beestje dat heel zoetjes doorloopt.. dat die niet allang zijn neusje heeft gebroken :n

en dan vraag ik me af, wat is nou erger; bitloos of met bit? ligt volledig aan de (on)kunde van de ruiter.. als elke optoming zo zou worden afgeschildert, kunnen we met z'n allen wel stoppen met paardrijden.

edit: ikzelf rijd zowel met als zonder bit en het bevalt me allebei even goed. :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:48

^jij en ik zitten op dezelfde lijn :D
Om terug te komen op mijn irritatie bij dit filmpje; ik erger me er aan dat mensen een bit in het algemeen als dierenbeulerij af doen. Mensen die doen alsof je niet van je paard houd als je hem niet bitloos rijd. Mensen die doen dat elk paard door iedereen altijd bitloos gereden kan worden. Die hetse tegen het bit irriteerd me, zeker gezien het feit dat omgekeerd zelden bitloze optomingen als zodanig afgekraakt worden.

Ook in dit topic is het weer zover; met bit rijden wordt afgedaan als paard pijnigen, en degenen die met bit rijden mogen zich weer gaan verantwoorden waarom ze met bit rijden. Wanneer stoppen we hiermee, en gaan lekker elkaar vertellen hoe we zelf op het paard dienen te zitten om zo vriendelijk mogelijk te rijden? Ik heb ruiters met een zwaar bit in een ontspannen paardenmond gezien, en ruiters met een bitloze optoming op een stressend paard omdat paard die druk op zn neus niets vond.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:49

Bizzybijtje schreef:

Die van mij niet?

Lees de link eens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:51

Huertecilla schreef:
Bizzybijtje schreef:

Die van mij niet?

Lees de link eens ;)

Zou wel willen...maar de site doet het niet.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:02

is een rubber bit vriendelijk ?

wil iemand me pben ?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:12

Nee, want dat wordt door speeksel stug en dan schuurt het de huid van mondhoeken kapot ;) (serieus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:12

Juut schreef:
Nee, want dat wordt door speeksel stug en dan schuurt het de huid van mondhoeken kapot ;) (serieus)

Inderdaad :) Het is alleen vriendelijk als het paard echt veel schuimt ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:34

KiWiKo schreef:
neeee he.................. triest!!! in en in triest...... en weet je wat nog triester is......... dat is dat mensen dit als zoete koek slikken...........

Ik geef toe het ziet er super uit, vind het echt fantastisch (letterlijk en figuurlijk).
En voor de rest ga ik met kiwiko mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:38

Juut schreef:
en degenen die met bit rijden mogen zich weer gaan verantwoorden waarom ze met bit rijden.

Dat doen 'ze' toch echt zelf.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:53

ow dus ieder paard die zijn mond niet open doet zonder neusriem en sperriem wel met bit heeft geen pijn. Mooi!!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:58

Ik sluit mij volledig bij dark_nijnte en Juut aan. Ik zou me haast schuldig gaan voelen als bit rijdende terwijl mijn instructrice altijd zegt dat ik met een te los contact rijdt (Ga maar western rijden heb ik vaak zat gehoord xD) en ik mijn paard absoluut niet dichtsnoer. Sper en neusriemen gaan gewoon losjes en wanneer je dan zacht in je hand bent dan doet ze haar mond ook niet open, doet ze hem wel open dan geeft ze wat aan maar denk er niet over hem dicht te snoeren.

Vind het allemaal nogal zwart wit, er bestaat ook nog zoiets als een grijs gebied.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:59

Wel een leuk filmpje, mooi gedaan. Zet je wel tot aandenken misschien, te beseffen dat we met een gevoelige paarden mond te maken hebben en dat paarden hun 'nare' gedragingen niet voor niets doen. Niet iedereen luisterd daar naar.
Maar met bit per definitie verkeerd, nee, naar mijn mening niet :)

Bandida schreef:
Jep zo gaat dat, touwtjes tot hun neus blauw ziet, het bloed van hun gezicht loopt of paardmans gewurgd neer valt. Ik merk dat jullie veel ervaring hebben :=

En alle mensen die met bit rijden, rijdne hun paard met dusdanige hand dat ze allemaal in verzet gaan, tongen blauw zien omdat ze worden afgekneld en volop wonden vanwege de dunne huidjes en scherpe botten eronder.

Bit hoefst niet naar en pijnlijk te zijn. Kan wel. Bitloos ook. Geen van beide is heilig, en geen van beiden is een boeman per definitie. Iig dat is mijn mening.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 07:31

Tancreda4 schreef:
Bit hoefst niet naar en pijnlijk te zijn. Kan wel. Bitloos ook. Geen van beide is heilig, en geen van beiden is een boeman per definitie. Iig dat is mijn mening.

Er is een groot verschil in het effect op het skelet:

The presence of bit wear suggest that a horse was ridden or driven, and the earliest of such evidence from a site in Kazakhstan dates to 3500 BCE. Because horses can be ridden and controlled without bits by using a noseband or a hackamore, and such tools are used even today, the absence of bit wear on horse teeth is not conclusive evidence against domestication, but such materials do not produce significant physiological changes nor are they apt to be preserved for millennia.

^ Bendry, Robin (2007). "New methods for the identification of evidence for bitting on horse remains from archaeological sites". Journal of Archaeological Science 34 (7): 1036–1050. doi:10.1016/j.jas.2006.09.010.

Bitloos laat geen sporen achter, bitgebruik wel.
Bitgebruik veroorzaakt physiologische verschillen (in gebit en kaken!) welke 5.000 jaar later geconstateerd kunnen worden.
Het filmpje illustreert waarom.

Zet dit af tegen de definitie van dierenmishandeling in onze westerse maatschappij:
Dierenmishandeling.
Het onnodig veroorzaken van letsel of pijn bij een dier of het onnodig schaden van zijn gezondheid, dan wel het laten verrichten van werk dat de kracht van het dier te boven gaat.

Bitgebruik veroorzaakt schade aan gebit en bot. Zie boven.
Trek zelf je conclusie.
Persoonlijk prefereer ik het gebruik van mijn paarden zó uit te voeren dat het geen sporen in het skelet achter laat.

wervelschade is een ander punt, maar hier off-topic

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:30

@HC: je hebt het over paarden van 5000 jaar geleeden. Denk je serieus dat die paarden dezelfde bitten droegen als de (meeste Nederlandse) paarden dat nu doen?

Mijns inziens is zowel bij bitloos als bij mét bit het gebruik van de handen van cruciaal belang. Zolang iemand teveel druk uitoefent doet het een paard zeer. Ongeacht of er een touwtje over de neus gaat of een bit in de mond.

EDIT: om het nog maar niet over de houding en zit te hebben, want volgens mij is daar ook nog veel werk te verrichten. Heb een filmpje gezien van die wedstrijd waar mensen bitloos mochten rijden. Er kwam een dame in het Z1 langs die zo hevig stuiterde in het zadel dat omstanders dachten dat ze aan het lichtrijden was. Dan kan je wel bitloos rijden, maar volgens mij bezorg je je paard dan alsnog geen lekker ritje..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:20

Pletje123 schreef:
@HC: je hebt het over paarden van 5000 jaar geleeden. Denk je serieus dat die paarden dezelfde bitten droegen als de (meeste Nederlandse) paarden dat nu doen?

Ja, ze reden ongebroken en gebroken trensen.
Het bit wat in een graf uit 2500 bc bij een kar gevonden is, zou je nu in een ruiterzaak niet als anders onderscheiden.

Het bit met hefboomwerking dateert van ver na Xtus.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:21

Huertecilla schreef:
Pletje123 schreef:

Ja, ze reden ongebroken en gebroken trensen.
Het bit wat in een graf uit 2500 bc bij een kar gevonden is, zou je nu in een ruiterzaak niet als anders onderscheiden.

Het bit met hefboomwerking dateert van ver na Xtus.

En dat bit had dezelfde dikte in mm? Heb je er ook een foto van?