En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:09

hestejente schreef:
Definieer "met je paard dansen". Als ik hem onzinnige kunstjes moet laten uitvoeren dan hoef ik dat niet. Het is een PAARD. Geen speeltje.

Oh dus jij rijdt ook niet op je paard...? :+

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:10

hestejente schreef:
Definieer "met je paard dansen". Als ik hem onzinnige kunstjes moet laten uitvoeren dan hoef ik dat niet. Het is een PAARD. Geen speeltje.

Lieverd, maak ervan wat je wilt. Onzinnige kunstjes? Communicatie met je paard, daar heb ik het over.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:10

Hannah_Menno schreef:
hestejente schreef:

Klopt, een paard is geen speeltje. Ik weet zelf hoe het is om VD te doen, en ik kan voor 100% zeggen dat de meeste paarden het helemaal geweldig vinden! :D

Ik weet dat jij vd't met Menno, ik heb je topics gezien. En dat vind ik er erg goed uitzien. Ik ga er alleen even van kotsen als zo'n goeroefiguur paarden stomme dingen laat doen om in shows te gebruiken, is het paard er dan niet gewoon voor de show, om te laten zien hoe vréselijk goed de goeroe is. Alles wat ik met mijn paard doe doe ik voor hem, en niet voor iemand anders ;) Jammer dat sommige figuren bevestiging nodig hebben, en voor zichzelf een naam willen opbouwen door te laten zien hoe vreselijk goed ze wel niet zijn. Doet me altijd denken aan de leraar uit die film, Être et avoir. De leraar legt aan de kinderen uit dat het belangrijk is wie ze zijn (être) Maar toen de film een succes bleek werd hij ineens hebberig, en was het avoir ineens belangrijker. Dat zie ik ook hier, een holle schil die een hol ego dient.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:12

@ Sientje: momenteel niet nee.

Amadeo schreef:
Lieverd, maak ervan wat je wilt. Onzinnige kunstjes? Communicatie met je paard, daar heb ik het over.

Ik ben je lieverd niet. En tuurlijk communiceert hij. Maar doet hij dat voor het paard of voor zijn eigen naam en roem?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:12

randie schreef:
Ben na de eerste minuut al gestopt met kijken. Waarom moeten paarden altijd liggen? Waarom moeten altijd mensen hem op zijn rug leggen en aan die benen sjorren? Om te zien dat hij hem helemaal als leider accepteerd? Dit heeft in mijn ogen niets te maken met vertrouwen, maar gewoon met een opdracht die een leiding gevende hem ooit aangeleerd heeft. Zo liggen voor een vluchtdier is alles behalve natuurlijk & normaal...

Liggen laat inderdaad zien dat een paard zijn leider volledig vertrouwd.
Ik vind het normaal hoor! :j In het wild liggen ze toch ook onder gezag van kuddegenoten? :)
Ik vind 't erg mooi als je dit met je paard kunt bereiken, hoop ooit zelf eens zo goed te worden :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:13

Tja dat doen mensen met paarden nu eenmaal....showtjes geven.

In de dressuur, western, springen etc. om het publiek en hun rivalen te laten zien hoe goed ze wel niet zijn...dat zit denk ik in de mens.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:14

Iemand die C A kent?

Captain

Citaat:
Ik weet dat jij vd't met Menno, ik heb je topics gezien. En dat vind ik er erg goed uitzien. Ik ga er alleen even van kotsen als zo'n goeroefiguur paarden stomme dingen laat doen om in shows te gebruiken, is het paard er dan niet gewoon voor de show, om te laten zien hoe vréselijk goed de goeroe is. Alles wat ik met mijn paard doe doe ik voor hem, en niet voor iemand anders ;) Jammer dat sommige figuren bevestiging nodig hebben, en voor zichzelf een naam willen opbouwen door te laten zien hoe vreselijk goed ze wel niet zijn. Doet me altijd denken aan de leraar uit die film, Être et avoir. De leraar legt aan de kinderen uit dat het belangrijk is wie ze zijn (être) Maar toen de film een succes bleek werd hij ineens hebberig, en was het avoir ineens belangrijker. Dat zie ik ook hier, een holle schil die een hol ego dient.

Dank je! :D

Ik denk dat het ook totaal aan je instelling ligt, wil je er geld mee verdienen en ga je die paarden op een niet-zo-vriendelijke-manier trainen dan ben ik er ook tegen. Train jij je paarden goed en denk je uiteindelijk; Hee, dit kan ik ook weleens aan de mensen om me heen laten zien! Dat het ook op deze manier kan! Nou, dan ben ik vóór :)

eekhoornerik

hestejente schreef:

Amadeo schreef:

Ik ben je lieverd niet. En tuurlijk communiceert hij. Maar doet hij dat voor het paard of voor zijn eigen naam en roem?

Denk niet voor zijn eigen naam en roem, aangezien hij nou niet echt heel erg bekent is (blijkt wel weer hier op Bokt!).

eekhoornerik

Re: En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:16

ps: en ook een vriendin van mij geeft weleens een demonstratie van VD! Gewoon omdat ze dat leuk vindt...en inderdaad te laten zien wat zij en haar paard kunnen ;-).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:16

laetitia schreef:
Tja dat doen mensen met paarden nu eenmaal....showtjes geven.

In de dressuur, western, springen etc. om het publiek en hun rivalen te laten zien hoe goed ze wel niet zijn...dat zit denk ik in de mens.

Exact, dat is mijn punt. Het stoort mij ontzettend dat in dit filmpje, in dit soort natural goeroe-industrie gedaan wordt alsof men respect heeft voor het paard en zogenaamd natuurlijk met hem communiceert. Ik ben ervan overtuigd dat er behoorlijk wat mentale druk bij dit hele gebeuren komt kijken. De mens wil controle over alles, zelfs wanneer hij zegt het lief te hebben. Bah :r Dat zoiets volgelingen heeft, en dat er aan verdiend wordt :r :r

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:18

@ hestejente: normaal gesproken rijd je wel dus. Paardrijden doe je in mijn beleving ook niet voor het paard, maar uitsluitend voor jezelf. Is niets mis mee, en vervolgens is het wel de kunst het zo paardvriendelijk mogelijk te doen, maar daar doelde ik met mijn post niet op. Ik ben verbaasd over het feit dat jij dit 'kunstjes' vindt, en je profiel vol hebt staan met rijfoto's. Kun je mij het verschil uitleggen?

zodiacje

Re: En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:19

kan het filmpje nu niet kijken dus even een stipje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:19

Hannah_Menno schreef:
Citaat:

Dank je! :D

Ik denk dat het ook totaal aan je instelling ligt, wil je er geld mee verdienen en ga je die paarden op een niet-zo-vriendelijke-manier trainen dan ben ik er ook tegen. Train jij je paarden goed en denk je uiteindelijk; Hee, dit kan ik ook weleens aan de mensen om me heen laten zien! Dat het ook op deze manier kan! Nou, dan ben ik vóór :)

Maar laat dan de gewone dingen zien, iedereen kan dan toch ook zien dat het op een "goede" manier bereikt is? Wanneer er kunstjes gedaan moeten worden die als er geen show was geweest niet nodig waren geweest haak ik af -O- Dat probeerde ik te zeggen. Ik geniet van jouw topics, omdat je daar heel fijn bezig bent en er niet op uit bent om Menno rare dingen te laten doen om voor degenen die dat niet willen zien door de strot te duwen hoe fijn jij met het paard aan het werk bent.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:20

randie schreef:
Ben na de eerste minuut al gestopt met kijken. Waarom moeten paarden altijd liggen? Waarom moeten altijd mensen hem op zijn rug leggen en aan die benen sjorren? Om te zien dat hij hem helemaal als leider accepteerd? Dit heeft in mijn ogen niets te maken met vertrouwen, maar gewoon met een opdracht die een leiding gevende hem ooit aangeleerd heeft. Zo liggen voor een vluchtdier is alles behalve natuurlijk & normaal...

Dat is niet waar. In een kudde kunnen dieren liggen omdat er 1 de wacht houdt. En daar kunnen we op vertrouwen. Dus, heeft het wel met leiderschap en vertrouwen te maken.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:20

ik vraag me af hoe lang t duurt voordat een paard dit kan

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:21

Citaat:
Maar laat dan de gewone dingen zien, iedereen kan dan toch ook zien dat het op een "goede" manier bereikt is? Wanneer er kunstjes gedaan moeten worden die als er geen show was geweest niet nodig waren geweest haak ik af -O- Dat probeerde ik te zeggen. Ik geniet van jouw topics, omdat je daar heel fijn bezig bent en er niet op uit bent om Menno rare dingen te laten doen om voor degenen die dat niet willen zien door de strot te duwen hoe fijn jij met het paard aan het [***] bent.

Ben ik met je eens! :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:21

jannie86 schreef:
ik vraag me af hoe lang t duurt voordat een paard dit kan

Verschilt per paard! :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:22

wat heeft dit in godsnaam met natural/goeroes te maken?

Honzablaha stelt zich naar mijn weten totaal niet op als een 'goeroe'.

En daarbij wil jij denk ik ook controle over je shetjes. Of vraag jij elke dag : lieve poownie heb je vandaag zin om te rijden? Nee? Ooh nou dan blijf je lekker staan!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:23

waar is trouwens een site die mooi en duielijk stap voor stap de vd uitlegt...?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:24

Sientje schreef:
@ hestejente: normaal gesproken rijd je wel dus. Paardrijden doe je in mijn beleving ook niet voor het paard, maar uitsluitend voor jezelf. Is niets mis mee, en vervolgens is het wel de kunst het zo paardvriendelijk mogelijk te doen, maar daar doelde ik met mijn post niet op. Ik ben verbaasd over het feit dat jij dit 'kunstjes' vindt, en je profiel vol hebt staan met rijfoto's. Kun je mij het verschil uitleggen?

Ja hoor, dat kan ik wel. Ik rijd, wanneer mijn gezondheid dat toelaat, op mijn paard. Dat vind ik leuk en daar heb ik hem voor gekocht. Ik rijd NIET om andere mensen koste wat kost te willen overtuigen van dat ik kan rijden. Daarom doe ik wanneer ik rijd ook geen dingen waarvan ik roep: kijk eens wat ik kan! Ik rijd voor de lol, en omdat ik zo mijn paard letterlijk vanaf een andere kant leer kennen. Rijden is onderdeel van mijn hobby, en mijn hobby is mijn paard. Daarom staan er ook meer foto's van hem dan dat er rijfoto's staan ;)
Wat ik op het filmpje zie is iemand die perse wil laten zien hoe goed hij zichzelf wel niet vind. Ten koste van het paard. Het paard moet allerlei dingen doen die het niet zou hoeven als de trainer niet zo'n geldingsdrang had.

Snap je het nu?

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:24

Heel mooi om te zien. :)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:24

hestejente schreef:

Amadeo schreef:

Schatje dan? Maar BTW, maakt het uit of hij voor de roem dit werk doet? Of misschien ontdekte hij dat hij hier goed in was en dat er vraag was naar zijn werk? Of wilde hij er meer bekendheid aan geven om er zo voor te zorgen dat meer mensen goed (en vooral paardvriendelijk) met hun dieren omgaat? Schijnbaar wordt er hier even voor het gemak vergeten dat we hier in Europa erg goed omgaan met dieren en dus ook met paarden, maar dat het meren deel van de mensen die gebruikt maakt van paarden nog steeds de dieren 'breekt' voordat ze 'in gebruik genomen' kunnen worden. Dus is het zo erg dat er mensen zijn die goed doen en daar hun boterham mee kunnen kopen en beleggen?!?!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:25

jannie86 schreef:
waar is trouwens een site die mooi en duielijk stap voor stap de vd uitlegt...?

Ik heb samen met een vriendin een site over VD, staat het een en ander in uitgelegd! :j De link staat onderin me profiel dus als je geinteresseerd bent! :D
Verder kun je ook veel met google :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:25

hestejente C A past het toe bij het beleren van jonge paarden en trainen van moeilijke paarden. Is het dan naar uw mening ook uitsloverij?