Wat een beweging en wat een risico..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannahnas

Re: Wat een beweging en wat een risico..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:02

Zo zielig voor die stier!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:13

Wat zijn jullie bokkers toch allen hypocriet. Vanavond een stukje bio-industrievlees op je bordje, daar liggen jullie niet wakker van, maar van 1 filmpje over stierenvechten gaan de nekharen overeind staan en komt het 'sielugh'-gehalte weer omhoog.

Ik vind dit filmpje (en het paard) echt prachtig. Die bewegingen, het samenspel tussen ruiter en dier, het gevecht, ik vind dit serieus echt mooi! (Zal nu wel half bokt over me heen krijgen.)

Laten we voorop stellen dat ik heel bewust ben met alles omtrend diervriendelijkheid. Zal daarom mijn mening ook even toelichten.
Allereerst het paard, ik zie geen angst, wel concentratie en adrenaline (en dat moet ook), maar geen angst. Ik zie enorme controle en perfect samenspel tussen ruiter en paard. Daarbij ziet het paard er echt super uit, ik kan nu al een dozijn paarden in mijn directe omgeving opnoemen die het slechter hebben dan dit paard.
(Overigens weet ik dat huisvesting van paarden in Spanje nog erg traditioneel is, dus ben ik er voor 90% zeker van dat dit paard zijn vrije uurtjes op stal doorbrengt, wat ik overigens wél een kwalijke zaak vind.)
Dan de stier, oké, ik kan niet genieten van het beeld dat de speren in de nek worden gestoken, maar de dood van dit dier komt het dichtst bij een dood die ook in het wild zou plaatsvinden. De stieren hebben 5 jaar een prima leven op de steppe's van midden spanje of portugal, ze worden zo gefokt dat er op de plek waar de speren worden gestoken, zo min mogelijk zenuwen lopen. Daarbij, een koe is een prooidier en zou in de natuur door zijn belager ook op dezelfde plek worden gegrepen.

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:18

In de natuur ja, maar wat is er zo leuk om een stier moetwillig met een speer te belagen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:20

Dat is niet uit te leggen en voor nuchtere Hollanders ook moeilijk te begrijpen. Pas als je de Spaanse en Portugese cultuur en traditie kent en waardeert, kun je het stierenvechten begrijpen en wellicht ook mooi vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:23

cultuur traditie blabla.... wat zijn wij voor mensen om voor de lol een dier zo lang te laten lijden en dat nog toe te juichen ook?
ik ben niet iemand die snel iets zielig vind. helemaal niet!!
maar dit hoeft van mij niet..... echt niet!!
in de bio industrie worden beesten tenminste in 1 knal afgeschoten. ze leiden een vreselijk leven ja, maar zijn wij het daar mee eens? nee!

dat die stieren een beter leven leiden voegt niks toe aan hoe die stier wordt gemarteld onder het gejuich van de omstanders...
Zou het jouw paard zijn die daar zo word neergestoken, zou je het ook erg vinden, toch?

het gaat hier om het dier, niet om cultuur/traditie enz.

edit: in de natuur kan een stier vluchten. Zo niet, dan is hij waarschijnlijk ziek/oud of niet snel genoeg. Ook heel jammer voor het dier, maar eerlijker dan dit...

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:25

Ik denk dat dat met veel culturen is op verschillende vlakken, de een zal er respect voor op kunnen brengen de anders niet.

en ik ben er een die daar geen respect voor op kan brengen en het ook nooit zal snappen

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:28

Het is zeker niet diervriendelijk.
En naar mijn mening vragen ze om ongelukken, daarom zie ik het als mishandeling, voor zowel paard als stier.
Eigenlijk zouden de mensen die op zo'n paard rijden en die beesten dat aan doen, totaal inelkaar geramt moeten worden.
Laatst bijgewerkt door AlicavR op 09-04-09 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:29

Ik zeg alleen dat ik het hypocriet vind dat half bokt dit allemaal 'sielugh' vind maar vanavond wel aan de bio-industrie-gehaktbal zit. :)

En er zijn dus ook mensen die dit mooi vinden en het kunnen waarderen. Als je je verdiept in de historie van het stierenvechten kun je het misschien begrijpen. (Zeg niet dat je het mooi moet vinden.)

M_R, ik vind het altijd zo grappig dat mensen dat zeggen terwijl ze geen kaas hebben gegeten van de desbetreffende cultuur of traditie.

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:32

Grappig is anders.
Al zou ik de achtergrond van het stiervechten weten betekend niet dat dat het minder erg maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:33

Hier kan ik geen respect voor hebben, van welke kant ik het ook bekijk. Het dier kan niet weg, en wordt langzaam al treiterend de dood in gejaagd. Wat is daar mooi aan!?

En dat er hypocriete mensen bestaan doet niet af aan het feit dat dit gewoon pure marteling is.

Het samenspel met paard en ruiter vind ik prachtig!! Ik houd zelf ook van cutting, super!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:35

Mijn sport is het niet :)

maar je kan loelen wat je wil, tis een knap staaltje stuurmanskunst en hemellief wat een samenwerking tussen de ruiters en de paarden.

Over de bieflap........ tja het is helemaal kLuete als je zo aan je einde moet komen, maar onze ozo beschermde stieren worden over het algemeen niet ouder dan 3 a 4 maanden om zonder ooit een grassprietje onder de voeten te hebben gehad fijn een transport van een paar uur tegemoed te gaan om ook even om zeep geholpen te worden......

dus tja, de manier van doodgaan is echt vreselijk, maar beter een leuk en goed leven en dan de vreselijke 15 muinuten hebben, dan alle 4 de maanden van je leven elke dag een living hell toch?

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:36

Wat vinden mensen hier zo mooi aan?

Het enige wat ik zie is een stier die uit bescherming een paard in elkaar wil rammen.

Een paard die uit angst bewegingen staat te maken die hier als mooi benoemd worden.

En een cowboy (?) die staat te popelen om een nog ruigere gevecht.

Nou waar gaat dat heen zeg? Denken jullie nou echt dat bijde dieren dit fijn vinden, nou absoluut niet hoor.

Ze moeten wel vechten en ontwijken, maar ik denk duidelijk niet dat dat is wat die dieren willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:37

Nou dat weet ik zo net nog niet.....
de wereld is best oneerlijk.. als je er te lang over nadenkt :+

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:38

Dat ben ik wel met je eens KiWiKo, absoluut.

Maar waarvoor dat stieren vechten dan nodig is, leedvermaak is toch het beste vermaak zoals vaak gezegd en dat blijkt maar weer

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:43

Kiwiko, das ook mijn gedachte... Die over de 'bieflap' zoals je dat zo leuk zegt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:44

Ik vind het nog steeds geen excuus eigenlijk........
maargoed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:45

Alicia: Zeg me eens: wáár zie jij angst bij dit paard?

geloof me, Merlin is voor de duivel zelf nog niet bang

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:47

Die bewegingen...?
Denk maar niet dat dat paard er ontzettende lol in heeft.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:48

AlicavR schreef:
Wat vinden mensen hier zo mooi aan?

Het enige wat ik zie is een stier die uit bescherming een paard in elkaar wil rammen.

Een paard die uit angst bewegingen staat te maken die hier als mooi benoemd worden.

En een cowboy (?) die staat te popelen om een nog ruigere gevecht.

Nou waar gaat dat heen zeg? Denken jullie nou echt dat bijde dieren dit fijn vinden, nou absoluut niet hoor.

Ze moeten wel vechten en ontwijken, maar ik denk duidelijk niet dat dat is wat die dieren willen.

Ik zie nergens angst bij dat paard, en die bewegingen maakt hij daar al helemaal niet door. Ik zou de filmpjes (trainint ook) nog eens goed bestuderen als ik jou was want wat je hier zegt klopt niets van IMO.

De spaanse en portugese paarden zijn nu eenmaal stierenvechterspaarden, daar zijn ze van oudsher al voor bedoeld.

Amen Kiwiko! :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:49

AlicavR schreef:
Die bewegingen...?
Denk maar niet dat dat paard er ontzettende lol in heeft.

Die bewegingen zijn in jou ogen angst? kijk het trainingsfilmpje, die bewegingen doet hij omdat de ruiter hem daartoe aanstuurt.

Jannepauli

Ik kan werkelijk ontroerd raken van een paard dat zo geweldig beweegt, zo één is met de ruiter, en neem m'n petje af voor de rijkunst van die man. Maar waarom in godsnaam, moet zo'n prachtig, edel dier misbruikt worden voor zo'n k-u-t sport als stierenvechten?

Er heeft al een heel uitgebreid topic op bokt gestaan over deze sport, met voor- en tegenstanders. Daar heb ik m'n zegje al gezegd, ik ga niet in herhaling vallen. Voor de liefhebbers, klik :
[BKR] Jongste tauromatische amazone

M_R

Stef, leg jij mij dan eens uit, heb je met merlin een babbeltje gemaakt ofzo.. sorry hoor maar jij kent dat beest ook niet, een filmpje zegt ook niet alles.

Angst weet ik niet, prettig is iig anders

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:51

VivaLaVida schreef:
Ik vind het nog steeds geen excuus eigenlijk........
maargoed.

Een excuus is er niet nee, maar sommige mensen lopen altijd maar zo hard te schreeuwen dat het allemaal zooo zielig is ipv even stil te staan bij wat de koetjes en de kalfjes hier moeten doorstaan, en daar wordt je ook niet vrolijk van.

Zoals gezegd worden ook de stieren hiervoor gefokt, inderdaad de plek waar de speer is zitten (bijna) geen zenuwen en voelt het dier het dus niet. De stieren worden ook pas ingezet wanneer ze al een jaar of 4 oid lekker in de vrije natuur hebben kunnen rondlopen.

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:53

Ach mensen kom op, dit is gewoon te triest voor woorden.

Allemaal hardstikke leuk hoor, tot dat t paard een keer die stier vol tegen zich aan krijgt, en dan is het aaaah zielig paardje, hoe konden ze dat nou toch doen?

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:55

Ik snap echt niet dat mensen dit als 'mooi' kunnen beschouwen.
Die stier is gewoon machteloos, ik heb het filmpje niet af kunnen kijken, echt afschuwelijk.

_Nelleke_ schreef:
Wat zijn jullie bokkers toch allen hypocriet. Vanavond een stukje bio-industrievlees op je bordje, daar liggen jullie niet wakker van, maar van 1 filmpje over stierenvechten gaan de nekharen overeind staan en komt het 'sielugh'-gehalte weer omhoog.

Allen?
Ik vind het ook afschuwelijk hoe het hier in Nederland er aan toe gaat.
Daarom kies ik zelf voor een stukje biologisch vlees op mijn bordje ;)
Laatst bijgewerkt door Aims op 09-04-09 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt