Weet wat je eet....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Re: Weet wat je eet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:17

@ TS; volgens mij is er behoorlijk gemonteerd onder bepaalde stukken film. Vooral het gegil bij het stukje waar je de varkens op elkaar ziet in de vrachtwagen. Die varken gillen echt niet, dat kan je aan de varkens zien. Er zit een hoog emo en tranen trekkend gehalte in, jammer. Ik zeg niet dat ik dit soort transporten goedkeur, maar ik geloof, net als wat crossmonster zegt, dat de transporten tegenwoordig een stuk beter zijn. en natuurlijk zullen er altijd rotte appels tussen zitten.

Overigens, het varkentje dat op de bank slaapt, hoor die niet bij een ander varkentje gezellig in het stro? Al die hangbuik zwijntjes op 3 hoog, ik vindt het sneu. Als bedrijfleider op een kinderboerderij krijg nog maandelijks hangbuikzwijntjes aangeboden. het is weer een hype van een tijd terug, mensen zijn het nu wel zat, het is niet meer appart om een varkentje te hebben, en willen er van af. Dus bellen ze de lokale kinderboerderij, ik ben blij dat ik ze kan doorsturen naar de opvang, voor dit soort dieren.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:01

O marquez1 en of ze gillen!! Maar goed... ik heb hier al eerder gelezen dat dat normaal is... varkens gillen nu eenmaal... niks aan de hand... Ik zou zeggen... ga naar http://pers.varkensinnood.nl/index.php?id=193 neem de moeite en bekijk daar een aantal films....

Truffel heeft het goed hoor. Truffel woont niet binnen, maar op een stal met 3 andere vriendjes. Truffel gaat alleen af en toe mee naar huis om samen met angelique op de bank TV te kijken, daarna gaat ze gewoon weer terug naar stal. Het was alleen maar om aan te geven dat varkens meer zijn dan hersenloze, niks voelende wezens waar je maar alles mee kan doen om jou van vlees te kunnen voorzien.. Dat varkens eigenlijk nooit de kans hebben gehad die honden wel hebben gekregen.

Tegenover dit filmpje kan ik lijnrecht een filmpje maken over de honden mishandeling in China voordat ze gegeten worden. Of over apen waarvan levend hun schedel open worden gesneden zodat men vers de hersens kan eten terwijl het beestje nog leeft.
Of de kippen hier in nederland die het walgelijk slecht hebben, of de konijnen die in hokjes van gaas zitten die zo klein en laag zijn dat ze niet rechtop kunnen zitten en hun rug dus vergroeit. Of eenden die hutje mutje zitten en volgestouwd worden. Of kalfen die hun kont niet kunnen keren, of of of of....

Het is echt ongelofelijk hoe mensen met de dieren omgaan.... elk willekeurig dier.
En ja, dit geld ook voor de manege paarden en ponies. En ja... ook voor veel sportpaarden. En ja ook voor veel huisdieren...

Ik heb het in mijn filmpje echt nog heel erg rustig gehouden wat beelden betreft. Ik heb niet voor de ergste beelden gekozen.
Ik dwing je (sorry Bloos ) (behalve degene die geen vlees eten of zeker weten dat wat ze eten een goed leven EN goed einde hebben gehad, die zijn excused) naar dit filmpje te kijken. En je kijkt hem helemaal uit... http://www.youtube.com/watch?v=vCX7f_s1CA4
Wat doet dat filmpje met je?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:31

marieke jij kan niemand dwingen en we gaan geen vegatarier worden omdat wij van jou geen vlees mogen eten.

Verder ga ik helemaal mee met crossmonster, ze heeft duidelijk ervaring wat een aantal missen hier ;)

het filmpje stopt mij dus ook niet met het vleeseten, overigens vind ik het achtergrond gelijk zo overdreven dat ik hem weggeklikt heb, bereik je niets mee behalve irritaties.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 23:04

O ik wil helemaal niemand dwingen om te stoppen met het eten van vlees! Iedereen moet wel of niet eten wat ze willen! Echt... ik vind alleen dat je bewust moet zijn over wat je eet.

Over welk filmpje heb je het.. die laatste of die ik heb gemaakt?
En waar komt die irritatie vandaan? Hoe bedoel je overdreven? (serieuse vragen) Dit zijn echte beelden, wil je het liever niet weten? (weer een serieuse vraag, geen aanval). Als ik naar dit laatste filmpje kijk doet het echt heel heel heel erg veel zeer. Ik kan niet kijken omdat het TE zeer doet... ik heb mezelf moeten dwingen om te blijven kijken.. een marteling vond ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:01

Mensen sluiten liever hun ogen Marieke.. ook op bokt. Want laat je je hier uit over onverdoofde castratie, transport of andere dingen uit de bio-industrie dan wordt je hier verteld dat je helemaal verkeerd zit.. vooral de ervaringsdeskundigen (mensen wiens pappie de varkens vervoert of wiens vriendlief de kuikentjes slacht, zegmaar) gaan fel tegen dit soort beelden in:
De varkens moeten wel zo dicht op elkaar voor transport, anders hebben ze teveel ruimte en gaan ze ruzie maken. En dat zou toch vervelend voor ze zijn? Dit is veel vriendelijker.
Varkens zijn grote aanstellers en gillen altijd zo, dat betekent niets.
Deze beelden zijn oud en achterhaald en varkentjestransport gaat hartstikke lief-
en het varkentje dat nu je stukje vlees op je bord is, heeft helemaal niet geleden :j

Toch zou je zeggen dat de beelden niet liegen, maar veel mensen denken daar dus echt anders over. Echt waar, zoveel mensen sluiten liever hun ogen.
Ik vind het in ieder geval goed dat je dit hier post en het is netjes in elkaar gezet. 100% waar en confronterend.. en zou dat misschien zijn waarom het bij sommige mensen irritatie opwekt? ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:34

Wildwings, heb je uberhaupt het topic wel gelezen?
IK heb alle ervaringen uit eigen hand,

Ik heb , jawel, een aantal jaren varkens getransporteerd, je weet wel, op een vrachtwagen :+

Ik heb op een grote slachterij gewerkt, waar ik voornamelijk op stal stond, maar ook regelmatig in de slachthal (vuile hal) en in de schone hal zo nu en dan.

Ook werk ik nu op een KI station waar dekberen staan, zie volgensmij vorige pagina voor foto's van deze zielige varkens.

Ook werk ik op een gigantisch megabedrijf mbt varkensfokkerij.

Dus,eerste hands informatie, en idd ik blijf bij mijn mening dat het allemaal nogal aangedikt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:38

Ik vind het ook niet ogen sluiten, ik denk gewoon dat je bij de kern van het probleem moet beginnen.
En sorry, maar ik blijf mijn stukje vlees eten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:27

CM, ik heb het niet over dit topic en ik heb het niet over jou, dus voel je niet zo aangesproken :)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:33

Marieke schreef:
O ik wil helemaal niemand dwingen om te stoppen met het eten van vlees! Iedereen moet wel of niet eten wat ze willen! Echt... ik vind alleen dat je bewust moet zijn over wat je eet.

Over welk filmpje heb je het.. die laatste of die ik heb gemaakt?
En waar komt die irritatie vandaan? Hoe bedoel je overdreven? (serieuse vragen) Dit zijn echte beelden, wil je het liever niet weten? (weer een serieuse vraag, geen aanval). Als ik naar dit laatste filmpje kijk doet het echt heel heel heel erg veel zeer. Ik kan niet kijken omdat het TE zeer doet... ik heb mezelf moeten dwingen om te blijven kijken.. een marteling vond ik het.

Precies zoals marquez1 zegt, lees die reactie maar nog eens, en heb het over het eerste filmpje :j

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:35

WildWings schreef:
Ik vind het in ieder geval goed dat je dit hier post en het is netjes in elkaar gezet. 100% waar en confronterend.. en zou dat misschien zijn waarom het bij sommige mensen irritatie opwekt? ;)

het wekt irritatie op omdat het niet lekker kijkt en je er IMO niets mee bereikt, net alsof je met gegil bereikt dat mensen meer op gaan letten, net als wakkerdier, die overdrijft ook altijd en bereikt ook niets, breng het dan serieuzer.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:49

WildWings schreef:
CM, ik heb het niet over dit topic en ik heb het niet over jou, dus voel je niet zo aangesproken :)

IK voel me wel aangesproken, omdat ik de dingen zeg die jij in je post wegwuift als zogenaamde ervaringsdeskundigen ;)

En mijn pappie heeft nooit varkens vervoerd,integendeel :')

Ik vertel mijn ervaringen uit het transport, slachterij en bioindustrie, en niet alleen in dit topic ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:53

ja maar jouw ervaringen CM, is dat alleen in NL?
ik kan geloven dat het hier beter gesteld is met diertransport dan in het buitenland, en volgens mij worden veel dieren nog levend naar het buitenland vervoerd, daar geslacht, en dan hier weer verkocht in de supermarkten.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:21

@TS; hoe vaak heb jij met varkens gewerkt? Het gillen van varkens zit in hun natuur, ze doen dit bij angst/irritatie. Biggen gillen als ze in de verdrukking komen, bijvoorbeeld als moeders op ze dreigt te gaan liggen.
En ja onse varkens gillen/grommen ook wel eens, vanmorgen bliefte ons Liesje niet naar buiten te gaan, vondt ze te koud :+ . Tja en dan moet je haar toch even aanmoedigen, en nee we slaan,schoppen of prikken niet. Een bemoedigend woord en een kontje van achter doen wonderen :D . En ja ook dan begint ze te mopperen, lees brommen/gillen.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:09

marquez1 schreef:
Het gillen van varkens zit in hun natuur, ze doen dit bij angst/irritatie. Biggen gillen als ze in de verdrukking komen, bijvoorbeeld als moeders op ze dreigt te gaan liggen.

Dus....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:01

Ik heb op het filmpje weinig onverwachts gezien, maar vind het daarom geen prettige beelden. Maar ben wel zo nuchter dat ik weet waar mijn stukje vlees van af en toe vandaan komt...

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:46

nou ik heb het filmpje eens even bekeken wat we dus tot het eind moesten bekijken.

Wat me opvalt is dat al het dierenleed, wat in mijn ogen ook echt dierenleed is allemaal in andere landen gebeurd.
Het transport van Nederland naar Spanje ziet er in mijn ogen goed uit. Tja een dood varken wordt vanaf de bovenste laag uit de vrachtwagen gegooid. Klinkt hard, maar hij is al dood, dus wat maakt het eigenlijk uit. Een begravenis voor dat beest is denk ik iets te veel gevraagd.
En dat kalfje wat mee gaat naar de slacht met de moeder, dat gaat me wel te ver. Heb het regelmatig mee gemaakt dat er een kalfje in de koe zat die geslacht werd. Dat vond ik al erg genoeg, laat staan dat dit kleintje maar zo mee gaat.

Verder vond ik het hier in nederland hard meevallen in vergelijking met Amerika en Frankrijk.
Dus als je zo nodig wat wilt doen, pak het daar aan. In mijn ogen is dat harder nodig dan dat je hier nog wat wilt verbeteren. Wat trouwens in 2008 ook wel gebeurd is.

Tevens sluit ik me bij Crossmonster aan. Vriendlief heeft jaren in een slachthuis gewerkt, en in de tijden dat ik zonder werk zat, of vakantie had regelmatig daar ook dagen meegedraait. En kan me helemaal vinden in de reacties van Crossmonster. Zo zie ik het zelf ook