Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:46

Blue_Eyes schreef:
Nies_ schreef:
:roll: http://wetten.overheid.nl/BWBR0028756/g ... 28-10-2013
Denk dat ik er íetsjes meer vanaf weet dan jij.

Zo lang je dat niet onderbouwt, is dat een beetje een loze opmerking ;)

Vooral als artikel 1 uit de betreffende wet het onderstaande artikel is;

Citaat:
Wapenwet BES
Artikel 1

1. Het is verboden op de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats een wapen bij zich te hebben.
2. Onder wapenen worden in deze wet verstaan:
a. de vuurwapenen, vallende onder de Vuurwapenwet BES, zomede geweren en pistolen waarmede projectielen door middel van samengeperste lucht of gas kunnen worden afgeschoten, dolken, dolkmessen, bajonetten, ponjaarden, zwaarden, sabels, degens, klewangs, degenstokken, priemstokken, wapenstokken, gummistokken, bullepezen, ploertendoders, boksbeugels, lansen, speren, spiesen, pijlen en andere soortgelijke voorwerpen die kennelijk vervaardigd zijn om als wapen te dienen;
b. andere voorwerpen, die door de drager of gebruiker daarvan zijn bedoeld om als wapenen of mede als wapenen te dienen, blijkende uit de omstandigheid waaronder of de wijze waarop zij worden gedragen of gebruikt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:47

Nies_ schreef:
Daarna volgen er een aantal uitzonderingen. Nog even doorlezen..

Je zegt het precies goed. Bij wet is het verboden, maar in enkele gevallen is er sprake van een uitzondering.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:48

Gelukkig bestaat het niet alleen uit artikel 1 he. Slimmies.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:48

Air schreef:
xEmily en RdlFoto, wat doen jullie hier dan als je toch geen gevoel voor inlevingsvermogen hebt?

'k vind het gewoon raar dat er nu pas naar gekeken wordt terwijl we al heel lang vuurwerk afsteken. -O-

In mijn woonplaats is er niks erg gebeurd, alles normaal met een klein groepje gasten die ergens ver van de huizen vandaan hun vuurwerk gingen afsteken. En de rest zat gewoon buiten naar het vuurwerk te kijken. Waarom moet alles ineens afgeschaft worden. Komop zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:49

Pfff Nies en dan kom je niet eens even langs ofzo?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:49

Nies_ schreef:
Gelukkig bestaat het niet alleen uit artikel 1 he. Slimmies.

Nee, dat klopt, er worden enkele uitzonderingen genoemd. Maar bij wet is het verboden, met enkele uitzonderingen daar gelaten. Wat jij beweert is dat het niet verboden is. Dat is toch echt iets heel anders.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:50

FlyAway schreef:
Nies_ schreef:
Daarna volgen er een aantal uitzonderingen. Nog even doorlezen..

Je zegt het precies goed. Bij wet is het verboden, maar in enkele gevallen is er sprake van een uitzondering.

Ze zijn niet pertinent verboden, daar ging het om.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:51

Nies_ Sinds wanneer mag je alleen bij hoge uitzondering vuurwerk in je bezit hebben? Je punt gaat er regelrecht langs.

xEmily: Ah met vrienden! Maar vuurwerk is dus belangrijker dan je vrienden?
Ik denk namelijk dat alle mensen die moeten werken met oud&nieuw omdat er zoveel idioten rondlopen, en als ze normaal niet idioot zijn zijn ze dat wel met alcohol op, ook graag bij vrienden en familie zijn ipv. slachtoffers te moeten helpen! En volgens jou moeten er dan maar extra mensen weg zijn bij vrienden en familie, zodat jij je pleziertje met vuurwerk afsteken kan hebben.
Vind je dat niet een beetje egoïstisch?

Nies_

Doanique schreef:

Om vuurwerk af te steken?

Nies_

Air schreef:
Nies_ Sinds wanneer mag je alleen bij hoge uitzondering vuurwerk in je bezit hebben? Je punt gaat er regelrecht langs.

Hoho, een ander maakte de vergelijking, ik niet. Bent het namelijk met je eens.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:53

Nies_ schreef:
FlyAway schreef:

Ze zijn niet pertinent verboden, daar ging het om.

Dit is wat jij zei;
Nies_ schreef:
Messen zijn legaal? Weet niet wat jij in je keukenla hebt liggen? Wapens zijn ook gewoon legaal, mits je een vergunning hebt.

En het is dus precies 180 graden andersom. Wapens zijn verboden, tenzij er sprake is van een uitzondering.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:53

Ik vind jullie ( iedereen die tegen vuurwerk is voor particulieren) gewoon een beetje aanstellen, ja er gebeuren ongelukken, en mensen vernielen, maarja dat zijn jongeren die nog zwaar aan het puberen zijn, dat zal je altijd hebben en niet alleen met vuurwerk. Ze vernielen ook spullen zonder vuurwerk. En de gekken die dieren wat aan doen, doen dat ook zonder vuurwerk.
Dus dat vuurwerk zo'n ramp is?! Kom op zeg! Als jullie het zo'n probleem vinden blijf je toch lekker binnen, kan jou niks gebeuren. En de mensen die het wel leuk vinden, kunnen lekker naar buiten gaan en vuurwerk afsteken.
Altijd gezeik hier in Nederland, ga lekker in een hutje op de wei wonen of een onbewoond eiland, heb je van niks en niemand last ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:54

FlyAway schreef:
Dit is wat jij zei;
Nies_ schreef:
Messen zijn legaal? Weet niet wat jij in je keukenla hebt liggen? Wapens zijn ook gewoon legaal, mits je een vergunning hebt.

En het is dus precies 180 graden andersom. Wapens zijn verboden, tenzij er sprake is van een uitzondering.

Legaal mits je een vergunning hebt dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:55

Nies_ schreef:
Doanique schreef:

Om vuurwerk af te steken?

:j Ons eerst klemzuipen en dan hamsters aan vuurpijlen binden

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:55

Je bent het ermee eens maar je probeert je gelijk halen wat je niet krijgt omdat het niet klopt? :+

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:56

Air schreef:
Ik denk namelijk dat alle mensen die moeten werken met oud&nieuw omdat er zoveel idioten rondlopen, en als ze normaal niet idioot zijn zijn ze dat wel met alcohol op, ook graag bij vrienden en familie zijn ipv. slachtoffers te moeten helpen! En volgens jou moeten er dan maar extra mensen weg zijn bij vrienden en familie, zodat jij je pleziertje met vuurwerk afsteken kan hebben.

Waar merk jij uit op dat vuurwerk belangrijker is dan mijn vrienden?
Mijn vrienden zijn mijn alles, 31 december waren we met zn allen bij elkaar. Daarom was het ook zo leuk ;)
Vuurwerk erbij en pats boem perfect, juist door het vuurwerk kwamen we met zn allen bij elkaar. Dat is anders normaliter niet zo bij mijn vriendengroep ...

Ik neem aan dat dat verhaal over egoïstischheid niet persoonlijk bedoeld is? (:
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 01-01-14 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Nies_ schreef:
FlyAway schreef:
Dit is wat jij zei;

Legaal mits je een vergunning hebt dus.

Nee, verboden tenzij er sprake is van een uitzondering. Je draait de boel steeds om. Misschien moet je die link waar je zoveel meer verstand van had nog even goed bekijken?
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 01-01-14 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Jeetje ..word wel erg hier in nederland.
Kunnen we nou alleen nog maar zeiken & klagen. .
Zie het mooie ervan dat je dankbaar mag zijn dat er weer een jaar opzit en dit knallend viert!
Voor je het weet kun je dood zijn..
En voor alle dieren extremisten. . Je hebt geen vuurwerk nodig om al die erge dingen te doen met dieren hoor.. gebeurt dan wel op andere manieren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:57

"Legaal mits je een vergunning hebt" betekent bij mij toch echt hetzelfde als "Wapens zijn verboden, tenzij er sprake is van een uitzondering.". Of niet?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:59

Sammy_xxs schreef:
Ik vind jullie ( iedereen die tegen vuurwerk is voor particulieren) gewoon een beetje aanstellen,

Zo, dat is fijn zeg := Zo'n opmerking zullen vuurwerkslachtoffers je echt in dank afnemen... Ik vind je erg egoïstisch overkomen. Vind je je eigen (illegale!) vuurwerk nu werkelijk belangrijker het leven van een slachtoffer?

Ja, ik zou graag de hele dag binnen blijven en er geen last van hebben! Helaas kan dat niet want het leven gaat gewoon door en ik heb gewoon afspraken op 31 december. Ik vind het ook belachelijk dat het er al vanaf 10:00 vuurwerk is toegestaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:01

Wat is je punt Nies_? Het gaat hier om vuurwerk, bij een verbod zouden de mensen die er verstand van hebben en de vuurwerkshow regelen de uitzonderingen zijn.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:01

Nies_ schreef:
"Legaal mits je een vergunning hebt" betekent bij mij toch echt hetzelfde als "Wapens zijn verboden, tenzij er sprake is van een uitzondering.". Of niet?

Ik denk dat het feit dat die twee voor jou hetzelfde zijn, precies de reden zijn dat we deze hele discussie hebben. Misschien moet je je iets meer verdiepen in dit soort zaken voor dat je met uitspraken komt als "Denk dat ik er íetsjes meer vanaf weet dan jij." want vooralsnog blijkt daar erg weinig van.

Als je het verschil al niet weet tussen mits en tenzij, dan is dit een zinloze discussie.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:02

Air schreef:
Wat is je punt Nies_? Het gaat hier om vuurwerk, bij een verbod zouden de mensen die er verstand van hebben en de vuurwerkshow regelen de uitzonderingen zijn.

Precies. Het is verboden, maar er zijn uitzonderingen. Nu is het legaal, mits men aan allerlei regels voldoet.

Nuanceverschil, maar wel net dat essentiele verschil tussen iets dat verboden is, of iets dat niet verboden is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:03

xEmily schreef:
Air schreef:

Waar merk jij uit op dat vuurwerk belangrijker is dan mijn vrienden?
Mijn vrienden zijn mijn alles, 31 december waren we met zn allen bij elkaar. Daarom was het ook zo leuk ;)
Vuurwerk erbij en pats boem perfect, juist door het vuurwerk kwamen we met zn allen bij elkaar. Dat is anders normaliter niet zo bij mijn vriendengroep ...

Ik neem aan dat dat verhaal over egoïstischheid niet persoonlijk bedoeld is? (:

Dus omdat je zelf vuurwerk kan afsteken komt je vriendengroep bij elkaar? Of door oud&nieuw?
Dat laatste lijkt mij toch iets normaler, dat eerste een beetje sneu... en vind ik dan ook niet onder vrienden vallen. Maar dat is een ander onderwerp.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:05

mits = op voorwaarde dat
tenzij = behalve als

Dan passen we de zinnen aan:
Legaal op voorwaarde dat je een vergunning hebt & wapens zijn verboden, behalve als er sprake is van een uitzondering.

Het mag als je aan eisen voldoet, of het mag niet, behalve als je aan eisen voldoet. Bij mij is dat toch echt hetzelfde.