werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

forest11

Re: werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 00:20

ik heb een hele andere omgang met de dieren gezien, ik was gewent om mijn dier helemaal te vertroetelen en ik vond alles goed wat hij deed. Bij de springpaarden was dat anders, beter. Hier werden grenzen gesteld, ging het paard eroverheen, werd dat duidelijk gemaakt. dat "ach je mag wel even schuren" van mij was daar zeker niet van toepassing. daar waren de regels , de regels. vandaag niet anders dan gister of morgen. Eerst gaf ik mijn paard maar een klein "tikje", om hem vervolgens helemaal weer te vertroetelen omdat ik me schuldig voelde over die tik. Op deze stal heb ik geleerd dat je consequent moet zijn, en dat het paard dat "tikje" best mag voelen. anders natuurlijk dan echt slaan.
Bij de koeien was helemaal geen sprake van vertroetelen, je raakt zo'n dier amper echt aan. af en toe de hand op de komt of een aai op zijn neus als je langsloopt, meer niet. Er wordt heel zakelijk met de dieren omgegaan. De dieren liepen op land, was het tijd om te melken gooide je het draad los en stuurde de koeien de "gang" door. stonden ze bij de melkmachine, werden ze aangekoppeld, werd er gewacht tot ze "leeg" waren, deurtje ging los en de dieren gingen t land weer op. vervolgens werd de machine schoon gemaakt en de volgende partij stond weer klaar. als er een stiertje geboren werd, wachtte ze tot het oud genoeg was, en dan ging het naar de slager. Als penny meisje zou ik NOOIT een dier naar de slager doen, je bent toch een debiel als je dat doet? Daar ben ik nu heel anders naar gaan kijken.

Nou kom ik terug op de rodeo, ik heb het topic opnieuw doorgelezen, en ben tot besluit gekomen dat het allemaal wel mee valt. Bij springen, dressuur , mennen, etc etc gebeuren ook ongelukken, het nadeel bij rodeo is dat die ongelukken altijd als eerste naar boven komen. er wordt niet/amper/ weinig naar de "normale" rodeo's gekeken. Ik denk dat dat gewoon komt doordat rodeo erg onbekend is in onze kleine Nederland (Europa?) en wij dus niks tot weinig meekrijgen van de andere kant.

Nou ben ik nog steeds een leek op rodeo gebied, maar ik weet inmiddels wel dat de boel flink overdreven wordt en het dus allemaal wel meevalt. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 00:24

Dankjewel voor je reactie, je hebt in die stages idd een heleboel geleerd. Waak er wel voor dat je te hard wordt, het ideale is de gulden middenweg te vinden. Je gaat al snel van "te soft" naar "te hard". Paarden hebben recht op grenzen en duidelijkheid, daar varen ze wel bij. Ik ben blij dat je dat bent gaan zien. En dat ongelukken gebeuren, in de springsport en de dressuur, daar ben je geloof ik inmiddels nu wel achter.

forest11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 00:26

:) heel soms, heel stiekem als ik heel alleen ben met mijn paardje , moet ik wel toegeven dat toch dat kleine penny meisje bij mij naar boven komt en ik het toch niet kan laten om tóch nog even met hem te troetelen....... tsja paardengek he :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 00:28

Troetelen mag. Op momenten die jij beslist en binnen de grenzen die jij aangeeft. Dus jij als schuurpaal is een absolute no-go! Om maar een voorbeeld te noemen.

forest11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 00:29

precies!

forest11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 00:31

Cassidy, ondanks dat er nog wel eens kritiek tegen jou geleverd wordt, heb je zeker verstand van wat je zegt.

Ik wou jou vragen, Wat vind jij ervan als iemand op een paard stapt terwijl het loopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 00:34

Zou ik niet mee eens zijn. Absolute no-go. Opstappen en afstappen zijn twee momenten bij het paardrijden die heel gevaarlijk kunnen worden. Ik eis van een paard dat hij blijft staan bij het opstappen. Onvoorwaardelijk halthouden. Want sta je dit toe in stap, dan wordt het uiteindelijk een draf en uiteindelijk een galop voordat de persoon goed en wel zit.

In de kiem smoren dat gedrag. Paard moet blijven staan en wachten tot het commando komt om te gaan lopen. Maakt niet uit wat er gebeurt.

forest11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 00:40

Bij mijn stage was er dus een jongen die dit deed. vanaf het begin dat ik dat heb gezien ben ik daarover gaan nadenken. Mij lijkt dat niks, ook gwn puur omdat ik klein ben en gwn niet lenig genoeg ben om op te stappen terwijl mijn paard loopt. deze jongen dus blijkbaar wel. Tijdens de koffie heb ik ook wel verhalen gehoord over blijven hangen in de beugel terwijl je op een onbeleerd paard stapt. dat deed mij dus denken aan het lopend opstappen. ik was dus even benieuwd naar mening van anderen hierover

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 00:52

Ik ben zelf een aantal keren flink gevallen van een paard die de benen nam bij het opstappen. Sindsdien ben ik daar heel strik in, een paard dat niet stilstaat bij opstappen, daar stap ik niet helemaal op. Er zijn wat preflight testen die je kunt doorvoeren, en zonder die gaat het echt niet gebeuren.

Ben ook niet groot dus voor behoud van het paard wil ik een opstapje. En eis dan ook van het paard dat hij stil blijft staan tot ik zit. En minstens 10 minuten terwijl ik zit.

forest11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 00:54

dat is wel goed

zo zie je maar weer, ieder heeft goede dingen maar ook verbeterpunten # jongen van de stal.

Jotach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:25

Ze gebruiken die riem bij het opleren, waar er punten aan zitten, pijn. de riem doet er nu nog aan denken, ze behouden de aangeleerde reflex

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:23

johannacurly schreef:
Ze gebruiken die riem bij het opleren, waar er punten aan zitten, pijn. de riem doet er nu nog aan denken, ze behouden de aangeleerde reflex

Waar is de bron? Hoe kan jij bewijzen dat dit zo is?
Kan jij me dan ook vertellen waarom de meeste paarden dan gewoon rustig in de shoot staan als de flank strap (niet riem ;). Dat laat al zien dat je je er niet in veriept hebt) wordt omgedaan? Als t zo is wat jij zegt, zouden ze al gek worden bij t zien daarvan.
Daarbij moet het paard op eem bepaalde manier bokken. Het is niet gewoon bokken. Het is de bedoeling dat ze goed uitslaan bijvoorbeeld. Dit zou een paard niet doen als het pijn doet. Ook niet als ze bang zijn voor die riem. Als ze bang zijn zou een paard rennen, niet bokken en goed uitslaan zoals een paard moet doen.
En als ze het paard het zo ongemakkelijk willen maken, waarom zouden ze er dan bont omheen doen? En er zijn regels voor. Als een rodeo 'organisatie' flank straps gebruikt die pijn doen, hebben ze een groot probleem.