Wie is voor verhoging van kinderbijslag teken petitie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Wie is voor verhoging van kinderbijslag teken petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:03

Overgens, de KB in Duitsland en Denemarken is oa zo hoog omdat je veel minder vakantie dagen hebt, en je daar andere toeslagen niet krijgt. Dus als iedereen die vind dat de KB gelijk getrokken moet worden ook zijn vakantie dagen eventjes inleverd, maar wel voor hetzelfde loon blijft werken kunnen we erover gaan praten :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:07

Voor de minima ben ik het wel eens met de verhoging. Er moet een inkomensafhankelijke kinderbijslag komen vinden we.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:10

@purny: wie zijn we?

En vind je dan ook dat het voor de mensen die 53% van hun inkomen afdragen aan de staat omdat ze een beter betaalde baan hebben (waar ze vaak ook studieschulden ed van af moeten betalen) het dan omlaag moet?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:18

Om trouwens nog even terug te komen op die Stufi. Die willen ze misschien helemaal gaan afschaffen, dan zou ik toch wel gaan protesteren als vervolgens de kb verhoogd wordt :D.

Hoewel, dan kunnen de kinderen hun kb nu opsparen voor hun studie later, hoe handig :7 .

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:20

Vjestagirl schreef:
Overgens, de KB in Duitsland en Denemarken is oa zo hoog omdat je veel minder vakantie dagen hebt, en je daar andere toeslagen niet krijgt. Dus als iedereen die vind dat de KB gelijk getrokken moet worden ook zijn vakantie dagen eventjes inleverd, maar wel voor hetzelfde loon blijft werken kunnen we erover gaan praten :P

Mijn man werkt in Duitsland en heeft 30 vakantiedagen, dat is geloof niet minder dan in Nederland (zelfs meer toch?). Om dan nog niet te spreken over de vrije 'feestdagen' die daar nog bovenop komen. Nee hoor, wat vrije dagen betreft hebben we hier ook zeer zeker niet te klagen.
Welke andere toeslagen bedoel je? Wij hebben een huis gekocht en hebben daarop ook de Eigenheimzulage nog gekregen. Ok, die is nu afgeschaft, maar die is er jaren geweest, gelukkig konden wij daar nog van profiteren.
Verder is Duitsland relatief goedkoop om te wonen (bijna geen loonbelasting, ontzettend lage onroerend goed belasting, drie keer zo weinig wegenbelasting), wij leven in ieder geval een stuk voordeliger dan toen we nog in Nederland woonden.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 18-10-09 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:25

Hmmm ik heb die discussie met mijn moeder gehad, en die vertelde me dat ze in Duitsland andere dingen meer betalen dan wij doen, minder vrij hebben etc.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:36

Ik zou zo echt niet weten wat mij meer betalen dan in Nederland en ik heb je net verteld hoeveel vrije dagen mijn man heeft (maar dat kan per branche verschillen hoor), er vertrekken niet voor niets zoveel Nederlanders naar de buren....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:38

Vjestagirl schreef:
@purny: wie zijn we?

En vind je dan ook dat het voor de mensen die 53% van hun inkomen afdragen aan de staat omdat ze een beter betaalde baan hebben (waar ze vaak ook studieschulden ed van af moeten betalen) het dan omlaag moet?

Wij van de SP :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:48

en het antwoord op mijn andere vraag?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:49

Ik vind hoe meer je verdient hoe minder je moet krijgen. Vroeger was er naar mijn idee niet eens kinderbijslag of veel minder. Ik vind dat ouders tegenwoordig toch al veel krijgen, hetzij de kinderkorting en de GRATIS STUDIEBOEKEN waar een ander krom voor ligt. Eigenlijk zouden de MBO en HBO leerlingen gratis studieboeken moeten krijgen. Want het collegegeld en studiegeld is lang niet zo goedkoop als de bijdrages op de middelbare scholen.
Het geld dat ze gaan besteden voor de kinderbijslag kunnen ze beter gebruiken voor de AOW.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:55

purny schreef:
Ik vind hoe meer je verdient hoe minder je moet krijgen. Vroeger was er naar mijn idee niet eens kinderbijslag of veel minder. Ik vind dat ouders tegenwoordig toch al veel krijgen, hetzij de kinderkorting en de GRATIS STUDIEBOEKEN waar een ander krom voor ligt. Eigenlijk zouden de MBO en HBO leerlingen gratis studieboeken moeten krijgen. Want het collegegeld en studiegeld is lang niet zo goedkoop als de bijdrages op de middelbare scholen.
Het geld dat ze gaan besteden voor de kinderbijslag kunnen ze beter gebruiken voor de AOW.

Dus ondanks het feit dat deze mensen al veel (heel veel) meer belasting betalen (31% vs. 52%) hebben ze geen recht meer op kinderbijslag etc?

En denk je niet dat als je dit soort maatregelen in gaat voeren voor inkomens gelijkheid, dat je het mensen tegen maakt om te studeren. Uit eindelijk zullen mensen zoiets hebben van 'waarom 10 jaar studeren om arts te worden, als ik als vakkenvuller aan het einde van de dag hetzelfde overhoudt'? Niet iedereen is materialistisch ingesteld, maar een gedeelte toch wel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:01

Wie hard werkt, mag veel verdienen, mijns inziens. Ben echter wel voor een 'Balkenende-norm' zeker als het gaat om overheidsfuncties en de bonusgraaicultuur mag wat mij betreft ook wel flink aan banden. Als je dan toch je staatsinkomen wilt veilig stellen, hef dan maar een flinke bonusbelasting voor bonussen boven een bepaald bedrag :D

Ik ben niet voor een verhoging van de kinderbijslag. Wat mij betreft hoeft niet Jan en Alleman kinderen te kunnen krijgen. Gebruik de kinderbijslag liever beter: opvoedings- en budgetcursussen bijvoorbeeld voor ouders, of een verbetering van de kinderopvang en het onderwijs. Zodat de kinderbijslag werkelijk ten goede komt aan de kinderen in Nederland..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:02

Ze hebben wel recht op kinderbijslag naar mijn idee alleen een stuk minder dan de minder bedeelde mensen. Hoe meer je verdient hoe minder je recht op hebt. Vind jij dat eerlijk dan? Hetzelfde met het ziekenfonds. Vind jij het eerlijk dat wanneer je een gezin hebt met een uitkering(waar deze mensen helemaal niet voor kiezen) zij krom moeten liggen voor een belachelijk hoge premie terwijl iemand die 2 verdieners zijn en een goed salaris het makkelijk kunnen betalen omdat ze nou eenmaal het goed getroffen hebben.
Iig gaan we nu een klein beetje off topic, maar naar welke politieke partij gaat jouw voorkeur uit?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:03

purny schreef:
het goed getroffen hebben.

Het goed getroffen of hard werken?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:07

Chubby schreef:
Wie hard werkt, mag veel verdienen, mijns inziens.

Helemaal mee eens. Dus al die 'simpele' banen, die echt héél erg zwaar kunnen zijn, moeten eens heel wat beter betaald gaan worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:46

purny schreef:
Ze hebben wel recht op kinderbijslag naar mijn idee alleen een stuk minder dan de minder bedeelde mensen. Hoe meer je verdient hoe minder je recht op hebt. Vind jij dat eerlijk dan? Hetzelfde met het ziekenfonds. Vind jij het eerlijk dat wanneer je een gezin hebt met een uitkering(waar deze mensen helemaal niet voor kiezen) zij krom moeten liggen voor een belachelijk hoge premie terwijl iemand die 2 verdieners zijn en een goed salaris het makkelijk kunnen betalen omdat ze nou eenmaal het goed getroffen hebben.
Iig gaan we nu een klein beetje off topic, maar naar welke politieke partij gaat jouw voorkeur uit?

Hangt er n beetje vanaf, maar ik zit altijd ergens in het midden. Ik ben er iig niet voor om hoge inkomens op alles te korten.

En ik vind het ten dele eerlijk. Natuurlijk hoeven mensen niet krom te liggen voor hun ziekte kosten, maar de tweeverdieners kiezen er ook niet voor om meer te verdienen. Die gaan ook niet thuiszitten omdat ze anders teveel verdienen. Ik snap nooit zo goed waarom je gestraft moet worden als je veel geld verdient (wat meestal vooraf gegaan wordt door jaren van studie, en wat vaak gepaard gaat met heel veel uren). Je betaald al zo veel meer belasting, waarom is dat niet genoeg?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 19-10-09 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:00

Vjestagirl schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom je gestraft moet worden als je veel geld verdient (wat meestal vooraf gegaaan wordt door jaren van studie, en wat vaak gepaard gaat met heel veel uren). Je betaald al zo veel meer belasting, waarom is dat niet genoeg?

Ja, dat is best genoeg. Ik denk dat dan de kosten gewoon over het algemeen drastsich omlaag moeten, want voor de mensen met een laag inkomen wordt de situatie nu wel heel erg moeilijk. En daar kunnen zij vaak óók niets aan doen.