werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 07:03

CharmingS schreef:
@ Cassidy.

Inderdaad, rodeo is een sport waar regelmatig wat mis gaat en daar komt veel opheffing voor in de media.. Maar wat veel mensen niet weten is dat barrelracing ook een onderdeel van de rodeo waar ook veel mis gaat en daar hoor je dan niemand over..

Ik vind dat mensen hier vooral op bokt zich eerst in moeten lezen over wat iets precies inhoud ipv meteen op hun achterbenen te gaan staan en gaan roepen dat iets zielig is! Ja het is zielig als paard en ruiter allebei omklappen en Ja het is zielig als het dan overlijd, sorry maar dat is het risico van het vak. Op de ranch waar ik woon reed ik een aantal maanden geleden een paard, kerngezond niks mee aan de hand maar had waarschijnlijk zonder dat wij daarvan wisten een verzwakking in zijn been. En ik was rond aan het stappen en hij brak zijn been uit het niks, en helaas heb ik daarna het paard dood moeten schieten. En nee dat zijn geen leuke dingen om te doen. Netzoals deze cowboys het niet leuk vinden om zo'n paard dood neer zien te vallen. Maar life is life en life is hard!!

Tijd om dat in te zien mensen!!
Sorry voor mijn hele verhaal weer hier maar kan me er zo over opwinden als mensen ergens over gaan oordelen en dan zelf niet weten wat het inhoud en alleen maar naar de slechte verhalen luisteren..

:j :j :j :j :j :j :j :j :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:22

@ CharmingS.

Barrel racing is een onderdeel van de wat "respectabelere" onderdelen van de westernsport en wordt vaker verreden dan alleen op rodeo's.

Als je het hele topic doorleest, zou je lezen dat er onderdelen zijn van een rodeo die in mijn ogen echt niet meer hoeven en echt niet meer van deze tijd zijn. Wild horse races, daar weten de paarden nou echt niet wat er van ze wordt verwacht, en een dier op deze manier in een wedstrijd voor het eerst met zadel en ruitergewicht te maken laten krijgen, is in mijn ogen idd mishandeling en absoluut niet nodig.

Mag ik je daarom nogmaals met klem vragen om het hele topic door te nemen voordat we de hele discussie hier nogmaals krijgen? Dankjewel.

CharmingS

Re: werkelijkheid rond de rodeo!!!! schokkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:59

@ cassidy.. Je hoort mij ook helemaal niet zeggen dat ik tegen barrel racing ben, het gaat mij er om dat dat dus ook een onderdeel is van de rodeo waar t hier om gaat en dat je daar verder niemand over hoort! Aangezien het daar ook regelmatig mis gaat ;)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:32

wauw, de mensen die beweren dat het de paarden zijn aangeleerd om te bokken? maar dan wel flink strak zo'n band om doen.. de paarden hebben zeker ook geleerd om angstig te kijken en met hun mond van angst open te bokken.. nee sorry.. komt er bij mij niet in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:50

@femo, heb je het hele topic doorgelezen? Zo niet, wil je dat alsnog even doen? Het bokken kan namelijk niet worden aangeleerd, dat moet in een paard zitten en hij moet ook langere tijd blijven bokken. De meesten stoppen namelijk met bokken na bepaalde tijd en dan zijn ze niet meer geschikt voor de bucking bronco klasses.

Omdat de bok erin moet zitten, wordt daar selectief op gefokt. Bucking horses zijn veel geld waard, en hebben een heel goed leven. Als ze met pensioen gaan op hoge leeftijd hebben ze misschien 2 maanden in hun leven gewerkt.

Ik heb in dit topic meerdere links geplaatst met voorbeelden van paarden die duidelijk lol hebben in hun werk. Ik zie her en der een open mond, maar de oortjes staan rechtop en ik zie echt geen angstige blik!

En mocht je te beroerd zijn om het hele topic door te nemen, vraag ik je om iig even een paar minuten naar dit filmpje te kijken.

http://www.youtube.com/watch?v=MI5jY1bK ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZRH4vIwch24&NR=1

Ik weet wie ik zielig vindt. En dat zijn NIET de paarden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:01

de mensen ook niet door. :') die kiezen er toch zelf voor om op te zitten.

ik heb inderdaad ergens gehoord dat ze erop gefokt worden, maar een paard bokt alleen uit angst of ongemak. er zullen inderdaad uitzonderingen zijn, maar ik geloof gewoon niet dat paarden dit chill vinden om te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:20

Je bent nu aannames aan het doen. De paarden vinden dit zeer zeker chill om te doen. Ze worden er speciaal voor gefokt. De drive om te bokken zit zo in ze, dat je dat er niet uit kunt krijgen. Op bokken kun je niet trainen. Voldoen ze niet krijgen ze een andere bestemming, worden ingereden en als rijpaard gebruikt.

Graag even onderstaand filmpje bekijken.

http://www.youtube.com/watch?v=qZppOUiN7PY

En nogmaals met nadruk de vraag om het hele topic door te nemen, voordat we een herhaling krijgen van dingen die al lang in dit topic besproken zijn.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:47

@cassidy.. ik begrijp je frustratie. Maar sommige mensen valt het gewoon niet uit te leggen en begrijpen niet hoe de rodeo wereld in elkaar zit omdat ze er nog nooit zijn geweest!!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:53

Ik zie nergens die beesten bokken zonder ruiter erop. dus het bokken zal er wel in zitten, maar ze willen toch die ruiter eraf hebben. daarom gaan ze bokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:03

Ze bokken gerust zonder ruiter erop hoor. Ik kan helaas het filmpje niet meer vinden waarop een paard de chute niet uitwil, de strap los wordt gehaald, het paard de chute uitspringt en een partijtje gaat bokken.

En weet je, doorgewinterde bucking horses, weten dat het na 8 seconden over is, en stoppen dan ook met bokken. Link naar het filmpje met bewijs staat vast wel ergens in dit topic. Als jij het hele topic niet door gaat lezen, dan ga ik de link nu ook niet voor je neerzetten.

Je mag verder blijven denken wat je wilt, ik ga er geen energie meer aan besteden. Blijf maar lekker in je eigen kringetje denken en ga vooral niet over de rand van je bord heenkijken, je loopt gevaar zomaar wat op te kunnen steken!

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:07

Cassidy schreef:
Je bent nu aannames aan het doen. De paarden vinden dit zeer zeker chill om te doen. Ze worden er speciaal voor gefokt. De drive om te bokken zit zo in ze, dat je dat er niet uit kunt krijgen. Op bokken kun je niet trainen. Voldoen ze niet krijgen ze een andere bestemming, worden ingereden en als rijpaard gebruikt.

Graag even onderstaand filmpje bekijken.

http://www.youtube.com/watch?v=qZppOUiN7PY

En nogmaals met nadruk de vraag om het hele topic door te nemen, voordat we een herhaling krijgen van dingen die al lang in dit topic besproken zijn.

Volgens mij doe jij ook niet anders dan aannames, hebben die paarden het jou toevertrouwd dat ze het leuk vinden? Hoe kun jij een conclussie trekken en dat beweren als je niet met die paarden gesproken hebt, omdat de oortjes naar voren zijn vinden ze het leuk, tja dan zouden ze toch in hun vrije tijd ook moeten lopen bokken, want tja dan vind je het pas echt leuk.

Ik zal wel simpel zijn hoor maar kun je mij even uitleggen waarom die riem in de flanken van het paard zit en waarom die nog even aangetrokken wordt als het paard zijn ruimte krijgt om voor de lol te bokken.

Het is volgens mij niet anders dan dat die paarden problemen hebben met die riem die ze nog ff aanrukken, op je eigen film is dat te zien op 1.53. Of zit die riem er voor de sier, hoort die bij de uitrusting?
Laatst bijgewerkt door _Skinny op 25-04-14 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:09

Vraagje aan jou: als een paard niet happy is, gaat hij optimaal presteren? En denk dan even buiten de rodeo om. Springen, dressuur, SGW, koersen, endurance.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:12

Cassidy schreef:
Vraagje aan jou: als een paard niet happy is, gaat hij optimaal presteren? En denk dan even buiten de rodeo om. Springen, dressuur, SGW, koersen, endurance.

Kom op zeg denk eens na, geef eens antwoord op mijn vraag Waarom zit die riem bij de flanken?

En nee dan horen we dus helemaal niet op een paard te zitten daar zijn ze niet voor.

Het gaat mij er niet om wat iemand met zijn paard doet, al gaat ie er onder hangen, maar als je hier gaat zitten beweren dat die paarden dat leuk vinden, vind ik dat je heel ver naast je stoel zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:16

Excuses, niet netjes van mij om geen antwoord te geven op de vraag, waarvan het antwoord in de eerdere pagina's van dit topic staat dat jij voor het gemak ook niet hebt doorgenomen. Ook aan jou met nadruk de uitnodiging om het hele topic, inclusief de links even door te nemen.

Maar goed, hier je antwoord:

De riem bij de flanken (ook daar hebben we het in dit topic al uitgebreid over gehad) is om het paard te stimuleren om hoger te bokken. Als het paard geen aanleg heeft om te bokken en niet continu in dezelfde hoogte blijft bokken, dan is hij niet geschikt voor het werk en wordt er een andere taak voor hem gezocht.

Niet ieder paard dat de bok laat zien, blijft dit ook doen. Niet met en niet zonder strap.

En aangezien je nu het antwoord op je vraag hebt gehad, terug naar mijn originele vraag, want daar heb IK nog geen antwoord op gehad.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:29

Cassidy schreef:
Excuses, niet netjes van mij om geen antwoord te geven op de vraag, waarvan het antwoord in de eerdere pagina's van dit topic staat dat jij voor het gemak ook niet hebt doorgenomen. Ook aan jou met nadruk de uitnodiging om het hele topic, inclusief de links even door te nemen.

Maar goed, hier je antwoord:

De riem bij de flanken (ook daar hebben we het in dit topic al uitgebreid over gehad) is om het paard te stimuleren om hoger te bokken. Als het paard geen aanleg heeft om te bokken en niet continu in dezelfde hoogte blijft bokken, dan is hij niet geschikt voor het werk en wordt er een andere taak voor hem gezocht.

Niet ieder paard dat de bok laat zien, blijft dit ook doen. Niet met en niet zonder strap.

En aangezien je nu het antwoord op je vraag hebt gehad, terug naar mijn originele vraag, want daar heb ik nog geen antwoord op gehad.

Ook een mooie aanname van jou, en je toon toont weinig respect, vind je erg onbeschoft reageren het zou fijn zijn dat je een stapje minder hard blaast.

Want laat ik nou netjes het topic door hebben genomen, ik had je eerder onbeschofte reactie tegen over andere al gelezen over het niet lezen van het topic, dus ik heb keurig jou posten opgezocht en die gelezen, vond het alleen voor de lezer die het niet prettig vond om alles terug te lezen even handig dat jij hier neer ging zetten dat de riem om de flanken was om ze hoger te laten bokken, ja dat klopt en hoe strakker aangetrokken hoe hoger ze bokken.

De riem zit er dus om te bokken, dan zijn we er. Dus de paarden bokken niet vrijwillig.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:30

En als antwoord op jou vraag een paard zal voor jou optimaal presteren als jij zorgt dat je de leider bent, ben je dat niet dan nemen ze je in de zeik.
Laatst bijgewerkt door _Skinny op 25-04-14 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:30

hoe harder je het paard schopt met de sporen, hoe harder het paard zal gaan lopen. is vast ook omdat ze het leuk vinden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:37

@ Skinny en Femo, het laatste beetje meer dat het verschil uitmaakt tussen de eerste plaats en wat er verder meedeed, ga je niet krijgen omdat je hem dwingt. En vraag aan Skinny, hoe kun je leider worden van een paard dat je niet kent en voor die tijd nooit hebt gezien?
En dan, ik kan nog zo zeer leider zijn van een paard, als ik een tak van de sport beoefen waar het paard niet geschikt voor is of dat hij niet leuk vindt, ga je niet ver komen. Het paard moet meewerken. Geschikt zijn voor de tak die je beoefend en lol hebben in zijn werk. En dat geldt bij springen, dressuur, eventing, endurance en idd de rodeo. En pas dan ga je het laatste beetje meer van een paard krijgen. En dat laatste beetje meer is wat de onder andere rodeopaarden vrijwillig geven.

Als een rodeopaard niet wil bokken, kun je hem niet dwingen. Een paard dat wel wil bokken en dat blijft doen, is heel veel geld waard, en daar gaan ze heel goed voor zorgen, anders is dat een hele snelle kapitaalvernietiging.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:43

jasorry, kun je het nog zo mooi uitleggen, maar als je een singel zo hard moet aantrekken dat ie daavan even extra gaat bokken, is het echt niet alleen maar fun en plezier in werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:47

_Skinny schreef:
Ook een mooie aanname van jou, en je toon toont weinig respect, vind je erg onbeschoft reageren het zou fijn zijn dat je een stapje minder hard blaast.

Want laat ik nou netjes het topic door hebben genomen...

Dan zijn verontschuldigingen misschien wel gepast. Als je alles hebt doorgenomen en het antwoord op de vraag daar niet hebt gevonden, heb je wellicht een probleem met begrijpend lezen? Dat is idd heel lastig, maar niet iets waar je zelf wat aan zult kunnen doen.

En heb je alleen het topic doorgenomen of ook alle links naar eerdere topics en de filmpjes die zijn geplaatst?

_Skinny schreef:
hoe strakker aangetrokken hoe hoger ze bokken.

De riem zit er dus om te bokken, dan zijn we er. Dus de paarden bokken niet vrijwillig.

Als de riem om de flank te strak zit, doet hij pijn, en een paard met pijn gaat niet voluit.
De riem hoort zo strak te zitten dat het dier een licht kietelig gevoel voelt bij de flank, maar meer toch echt niet.
Maar goed, ik stop ermee, je kunt een mens wel naar kennis leiden maar hem niet dwingen om het aan te nemen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-04-14 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:50

femo schreef:
jasorry, kun je het nog zo mooi uitleggen, maar als je een singel zo hard moet aantrekken dat ie daavan even extra gaat bokken, is het echt niet alleen maar fun en plezier in werken.

Zie bovenstaande reactie.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:51

ik zie toch echt dat ze wel strakker zitten dan dat het kietelt hoor.

Jij vind dat je kennis hebt, en dat ik maar simpel ben ofzo, maar ik ben het gewoon niet met je eens.

bovendien vind ik het echt belachelijk hoe je mensen aanspreekt als het jou even niet zint.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:53

@Cassidy. ik ga ervan uit dat een rodeo paard zo zie zo niet happy is als hij/zij zijn kunstje moet vertonen.

Maar een paard zoals wij dat hebben is ook niet gemaakt om op te rijden dat het kan is een ander punt, een paard wat je niet kent is rete braaf als ie voor je loopt, maar of ie daadwerkelijk voor je wil werken is een andere vraag, een paard wat je niet kent zal nimmer de sterren van de hemel lopen. (kan ankie of edward vragen een van mijn paarden te rijden maar ik geloof nooit dat ze er zo mee weg rijden, net zo ik niet op een paard van hun zo maar even weg rijen een plak binnen haal)
En ja natuurlijk zijn wij mensen zo slim om paarden te fokken die goed zijn in dressuur beter zijn in springen, klopt allemaal.

Maar een paard wat mee werkt dus zijn best voor zijn leider wil doen zal verder komen, dan een paard wat jou niet als leider accepteert zal nimmer hard werken, tenzij hij/zij gewongen wordt door bepaalde middelen te gebruiken, zoals bij rodeo de riem om de flanken, bij de rensport het veelvuldig gebruik van een zweep, enz. denk aan hoe in spanje bepaalde paarden dingen aangeleerd krijgen.

Ook wij moeten dingen doen die we niet leuk vinden, oke wij krijgen geen slaag met een zweep, maar als je je werk niet doet hangt daar ook een prijskaartje aan. En dan kun je kiezen .... alleen een paard kan niet kiezen, als ie niet doet wat wij willen gaat het goedschik dan wel kwaadschiks tot wat wij willen.

Zo ook het bokken bij de rodeopaarden, riem gaat er om om het bokken dus een hulpmiddel, om iets gedaan te krijgen, en nee ik kan me niet voorstellen dat dat voor zo'n paard echt lekker voelt.

Maar ik denk dat we er wel ongeveer het zelfde over denken maar dat we het beide op een andere manier opschrijven. (alleen dat rodeo paard zal een hangijzer blijven want een riem die kietelt is mij werelds vreemd)

En nee hoor mijn begrjpend lezen is prima in orde, dank je wel voor je zorg daarom. Ik zie dat je gewoon onbeschoft blijft jammer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:57

_Skinny schreef:
Ook wij moeten dingen doen die we niet leuk vinden, oke wij krijgen geen slaag met een zweep, maar als je je werk niet doet hangt daar ook een prijskaartje aan. En dan kun je kiezen .... alleen een paard kan niet kiezen, als ie niet doet wat wij willen gaat het goedschik dan wel kwaadschiks tot wat wij willen.

Dan heb je waarschijnlijk in je omgeving bijzonder veel verkeerde voorbeelden zitten. Een goed eigenaar/trainer/ruiter zal soms door grenzen heenmoeten maar zal precies aanvoelen of iets ongehoorzaamheid is of dat hij dingen echt niet aankan. Als je doorpusht bij een dier dat het niet aankan, dan ga je blessures krijgen. Het is dan wel zo eerlijk voor het dier als je hem voor die tijd uit handen geeft en een paard zoekt dat wel aan je ambities voldoet.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:00

Cassidy schreef:
_Skinny schreef:

Dan heb je waarschijnlijk in je omgeving bijzonder veel verkeerde voorbeelden zitten. Een goed eigenaar/trainer/ruiter zal soms door grenzen heenmoeten maar zal precies aanvoelen of iets ongehoorzaamheid is of dat hij dingen echt niet aankan. Als je doorpusht bij een dier dat het niet aankan, dan ga je blessures krijgen. Het is dan wel zo eerlijk voor het dier als je hem voor die tijd uit handen geeft en een paard zoekt dat wel aan je ambities voldoet.

Weer een prima aanname. Het lijkt wel of je me persoonlijk kent. :+

Je kan ook een hele tekst lezen en niet een stukje knippen hoe bedoel je iets uit het melken. Kom op zeg.

Ik zie inmiddels met wat voor een persoon ik te maken heb, succes verder.