Horse Reality No3, we gaan maar door!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:57

Ik vind het wel handig om in een oogopslag te kunnen zien of die GP een beetje goede waarden heeft. Heb 't in een Excel documentje :P

Ik heb het ook ff in de namen gezet, kijken of ik ook een verband ga zien :')

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:59

Willen jullie es uitleggen wat je dan precies doet?
Ik snap het niet..

Waar staat die genetisch potentieel en wat houdt het precies in.

GP inmiddels gevonden..
Laatst bijgewerkt door JesdaJinn op 12-11-17 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Limoen

Re: Horse Reality No3, we gaan maar door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:00

Bij Genetica staat aan de zijkant Genetisch Potentieel. :P

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:01

Limoen schreef:
Bij Genetica staat aan de zijkant Genetisch Potentieel. :P

Ik editte (?) net mijn bericht dat ik het gevonden had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:03

Niet zo boos :( :')

Ik heb geen idee wat ij fokken ga nu de tinkers weggaan

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:05

Rebecca schreef:
Niet zo boos :( :')

Ik heb geen idee wat ij fokken ga nu de tinkers weggaan

Een ras wat niemand doet :') Veel kans op dagkampioen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:09

Maar het optellen heeft toch helemaal geen zin? Het maakt toch veel meer uit wat voor waarden ze hebben bij bepaalde criteria? Dat geeft aan hoeveel talent ze ergens voor hebben, toch?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:09

Maar hoezo gaan tinkers weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:11

Omdat ik geen uitdaging er meer in heb ,1 koppel blijft de rest weg

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:17

Janine1990 schreef:
Maar het optellen heeft toch helemaal geen zin? Het maakt toch veel meer uit wat voor waarden ze hebben bij bepaalde criteria? Dat geeft aan hoeveel talent ze ergens voor hebben, toch?

Ik heb geen idee of het zin heeft maar vind het wel opvallend dat ik merries heb met vrij slechte prestaties maar wel met hoge GP en die geven topveulens en ik heb merries met goede prestaties die flutveulens geven en de GP dan ook lager is. Weet niet of het iets met het fokken te maken heeft maar vind het wel leuk om het beetje bij te houden

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:18

Rebecca schreef:
Omdat ik geen uitdaging er meer in heb ,1 koppel blijft de rest weg

Oh zo :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:19

DohoShots schreef:
Janine1990 schreef:

Ik heb geen idee of het zin heeft maar vind het wel opvallend dat ik merries heb met vrij slechte prestaties maar wel met hoge GP en die geven topveulens en ik heb merries met goede prestaties die flutveulens geven en de GP dan ook lager is. Weet niet of het iets met het fokken te maken heeft maar vind het wel leuk om het beetje bij te houden

Nee, dat heeft te maken met de genetica en hoe de ouders hebben vererfd. Wat er bij prestaties staat is een gemiddelde. Kan best zijn dat de bijdrage van de moeder 90 is en de vader 60, dan krijg je toch 75. :) Is maar net welk gen het sterkste is en door wordt gegeven aan de nakomelingen.

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:22

Heeft iemand ooit al een verband gezien tussen ouders en hun nakomelingen? Heb ooit eens van verschillende veulens het GP gemiddelde van de ouders genomen en dat vergeleken met de GP van het veulen, maar dat kwam weinig tot niet overeen. Of is dit dus dan het verhaaltje van welk conformation gen het meest dominant is van welke ouder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:24

Heb op nl een preferente tinker die zo goed als altijd ster veulens gaf hoe slecht ma ook is

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:26

Nee, GP heeft te maken met wedstrijd prestaties en niet met keurings-kwaliteit

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:27

Marit_P schreef:
Heeft iemand ooit al een verband gezien tussen ouders en hun nakomelingen? Heb ooit eens van verschillende veulens het GP gemiddelde van de ouders genomen en dat vergeleken met de GP van het veulen, maar dat kwam weinig tot niet overeen. Of is dit dus dan het verhaaltje van welk conformation gen het meest dominant is van welke ouder?

https://www.horsereality.nl/horses/12020/janus
Vader

https://www.horsereality.nl/horses/11583/vesta
Moeder

van deze twee:
https://www.horsereality.nl/horses/16577/diva-palatua

en

https://www.horsereality.nl/horses/42433/pompilia

4leggedmates

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:29

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:35

DohoShots schreef:
Janine1990 schreef:

Klopt en heb ook het idee dat paarden met hoog GP beter presteren ook op wedstrijden.

De kunst is dus beide te combineren zodat paard niet alleen goed presteert op keuringen, maar ook in de wedstrijden.

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:46

@Janine hmmm toch wel redelijk gemiddeld, hoewel er op een paar onderdelen toch wel wat verschil zit. Ik meende laatst toch echt een veulen te hebben waarbij een aspect van de GP hoger was dan die van een van de ouders, terwijl de andere ouder een lagere had.. zal straks thuis eens kijken of ik nog kan vinden welk paard dat was.

Mocht ik dat verkeerd uit hebben gerekend, is het dan zo dat het GP van een veulen ergens tussen het GP van mama en papa ligt, maar niet per se het 'exacte' gemiddelde hoeft te zijn?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:47

Ik heb een aantal paarden waarbij de GP van het veulen hoger ligt dan papa en mama.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:47

Marit_P schreef:
@Janine hmmm toch wel redelijk gemiddeld, hoewel er op een paar onderdelen toch wel wat verschil zit. Ik meende laatst toch echt een veulen te hebben waarbij een aspect van de GP hoger was dan die van een van de ouders, terwijl de andere ouder een lagere had.. zal straks thuis eens kijken of ik nog kan vinden welk paard dat was.

Mocht ik dat verkeerd uit hebben gerekend, is het dan zo dat het GP van een veulen ergens tussen het GP van mama en papa ligt, maar niet per se het 'exacte' gemiddelde hoeft te zijn?

Klopt, heeft die palomino merrie die ik linkte ook :j
Heeft inderdaad ook te maken met die allellen enzo... Dus kan best een punt of wat hoger dan de ouders. :)

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:49

Pfoe haha ingewikkeld allemaal zeg. Gelukkig hebben mijn Kladrubers allemaal een hoog GP en goed exterieur _/-\o_

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:57

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:20

Er is ook een 'random' factor waardoor je inderdaad soms hoger uit kunt komen. Zo heb ik vandaag een veulen gekregen die 81 punten op de keuring scoorde, terwijl de ouders niet boven de 80,1 uit kwamen. Wel heeft deze 1 AVG gekregen, terwijl beide ouders dit ook niet hebben. Dus een puntje positief, maar ook een puntje negatief. Waarschijnlijk zitten beiden ouders net op het randje. Door deze random factor kun je - met toeval - je paarden verbeteren en kun je heel langzaam betere paarden gaan fokken :j

4leggedmates

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:39