Equi Vida [Niet automatisch paardenspel]

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sweetgirl1
Berichten: 4596
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Equi Vida [Niet automatisch paardenspel]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:12


DohoShots

Berichten: 4101
Geregistreerd: 03-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:13


JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:14

Xana draagt (EE) en Spacewalker draagt eeCRCRRNSpl

Omdat het veulen dingen van de merrie en de hengst krijgt heb je keus.
Xana heeft geen verschillende genen dus het veulen krijgt van Xana sws en alleen een E.
Omdat Spacewalker ee als basis heeft wordt het veulen dus een Ee.
Spacewalker is dubbel cream dus veulen krijgt 1x cream
Dan heb je dus EeCR en omdat je mag kiezen kan je van Spacewalker de beide patronen kiezen en dan heb je uit eindelijk EeCRRNSpl

In mijn ogen kan je hier niet meer van maken :P

Jorex

Berichten: 10033
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:15

Van Spacewalker weet je echter niet of hij A draagt, want A is niet zichtbaar op vos. Dus die kan nog aa Aa of AA zijn, wat heel veel uitmaakt voor of valk mogelijk is of niet. Helaas is dat gen niet zichtbaar op zijn profiel ook :')

Van Xana krijgt het veulen sowieso een a mee, want anders was zijzelf bruin geweest. Maar A is dominant over a, dus dat ligt aan de hengst.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 27-07-18 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:16

Fennadev schreef:
Van Spacewalker weet je echter niet of hij A draagt, want A is niet zichtbaar op vos. Dus die kan nog aa Aa of AA zijn, wat heel veel uitmaakt voor of valk mogelijk is of niet. Helaas is dat gen niet zichtbaar op zijn profiel ook :')


Klopt maar als ie wel Aa of AA is dan had dat wel in de genen code gestaan

Jorex

Berichten: 10033
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Equi Vida [Niet automatisch paardenspel]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:18

Oh zo, dat wist ik niet :j

Joaquim

Berichten: 982
Geregistreerd: 06-10-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:19


JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:20

Fennadev schreef:
Oh zo, dat wist ik niet :j


Als je dus mag kiezen tussen die codes en je wilt het meest haalbare dan komt er EeCRRNSpl uit

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:21


DohoShots

Berichten: 4101
Geregistreerd: 03-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:23

Wat Jesda zegt klopt inderdaad

Chestnut = ee en kan ook een Aa of AA erbij hebben
Bay = EeAa of EEAA of EEAa of EeAA
Black = Ee of EE
Bucskkin = EeAaCR of EEAACR of EeAACR of EEAaCR
Palomino = eeCR of eeAaCR of eeAACR
Smoky Black = EeCR of EECR
Perlino = EeAaCRCR of EEAACRCR of EEAaCRCR of EeAACRCR
Cremello = eeCRCR of eeAaCRCR of eeAACRCR
Smoky Cream = EeCRCR of EECRCR

Dit is een beetje de standaard, dungen, roan, champagne etc komt er dan eigenlijk nog bij maar dit is een beetje de basis.

Xana is homozygoot voor zwart en dus EE, het veulen krijgt dus altijd een Ee en in het lijstje hierboven zie je dus dat er nooit een kleur met een ee basis uit kan komen. Omdat Spacewalker geen A gen heeft kan er dus ook geen kleur uitkomen met een bruine basis maar komt er wel altijd een basiskleur +CR uit omdat hij homozygoot CRCR is. En daarbij heb je dus ook nog kans op splash en/of Roan erbij

Ui tdie combinatie komt dus dit:
Smoky Blue Roan
25.00% -
Smoky Black Splash
25.00% -
Smoky Black
25.00% -
Smoky Blue Roan Splash

Joaquim

Berichten: 982
Geregistreerd: 06-10-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:23

Dat is eenmaal splash. :) Als er splash is dan wordt dit in hoofdletters gezet. Dus twee keer eenmaal splash en twee keer geen splash.

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:25

Joaquim schreef:
Dat is eenmaal splash. :) Als er splash is dan wordt dit in hoofdletters gezet. Dus twee keer eenmaal splash en twee keer geen splash.


Ah okee :)

Ik moet even blij zijn want ik begin de genetica steeds beter te snappen. Nog niet alles hoor xD

Jorex

Berichten: 10033
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Equi Vida [Niet automatisch paardenspel]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:28

Ik zie dat Stal freedom ook een zweetvos heeft, maar kennelijk speelt dit gen niet mee in dit spel?
https://equi-vida.weebly.com/freedoms-naina.html gaat om deze. Ik snap wel dat flaxen lastiger is, is namelijk een recessief gen ipv dominant zoals bijna alle andere genen.

Ik vind genetica echt geweldig al vanaf mijn eerste jaar universiteit en eigenlijk daarvoor ook al, ik heb meerdere mensen op school/uni erdoor gesleept door het beter uit te leggen dan de leraar _O-

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:30

Maar die Naina is toch gewoon een vos met 1x agouti maar niet zichtbaar door de ee?


Via een online (automatisch) spel heb ik de genetica een beetje geleerd. Snap het nog niet altijd maar gaat steeds makkelijker

Jorex

Berichten: 10033
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Equi Vida [Niet automatisch paardenspel]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:32

Het plaatje is een zweetvos, die lichte manen en staart worden veroorzaakt door een gen genaamd flaxen (Zweetvos). Ja klopt dat agouti niet zichtbaar is op vos, net als Silver. Flaxen is de andere kant op, alleen zichtbaar op vos basis en dan ook nog eens recessief, dus je hebt er twee kopieën van nodig. Dus zowel de merrie als de hengst moeten het gen gedragen hebben wil het zichtbaar worden en dan ook nog eens een vos als veulen hebben. Het kan zich dus erg goed verstoppen.

Sweetgirl1
Berichten: 4596
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:33

Cancel deze dekking even, k ga er even over brainstormen nog, Maar zit net die echo nog

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:35

Fennadev schreef:
Het plaatje is een zweetvos, die lichte manen en staart worden veroorzaakt door een gen genaamd flaxen (Zweetvos). Ja klopt dat agouti niet zichtbaar is op vos, net als Silver. Flaxen is de andere kant op, alleen zichtbaar op vos basis en dan ook nog eens recessief, dus je hebt er twee kopieën van nodig. Dus zowel de merrie als de hengst moeten het gen gedragen hebben wil het zichtbaar worden en dan ook nog eens een vos als veulen hebben. Het kan zich dus erg goed verstoppen.


Ah okee ^^
Maar Flaxen is niet te testen toch heb ik me ooit laten vertellen>

DohoShots

Berichten: 4101
Geregistreerd: 03-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:36

Fennadev schreef:
Ik zie dat Stal freedom ook een zweetvos heeft, maar kennelijk speelt dit gen niet mee in dit spel?
https://equi-vida.weebly.com/freedoms-naina.html gaat om deze. Ik snap wel dat flaxen lastiger is, is namelijk een recessief gen ipv dominant zoals bijna alle andere genen.

Ik vind genetica echt geweldig al vanaf mijn eerste jaar universiteit en eigenlijk daarvoor ook al, ik heb meerdere mensen op school/uni erdoor gesleept door het beter uit te leggen dan de leraar _O-


Ja omdat dat een lastig gen is heb ik er in het spel voor gekozen dat bij chestnut of flaxen het A gen wel mee kan spelen, zowel homozygoot als heterozygoot.
Ik heb soms ook bijvoorbeeld de kans op chestnut en de ouders hebben dan allebei het A gen en dan zoek ik als er een chestnut uitkomt een foto van een hele donkere vos :+
Flaxen is in het spel eigenlijk vrijwel hetzelfde als chestnut wat betreft de codes haha

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Equi Vida [Niet automatisch paardenspel]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:38

Misschien een idee om nog wel iets van goedkeuring voor hengsten te doen? Zo is het in het echt natuurlijk ook zo.

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:40

PeerAppel schreef:
Misschien een idee om nog wel iets van goedkeuring voor hengsten te doen? Zo is het in het echt natuurlijk ook zo.


Als extra! Leuk idee.

Tara, als je Cremello Roan Splash (ee CRCR RN Spl)

Smoky Cream Dun Splash (Ee CRCR Dd Spl) dit zou doen als loterij-echo mag je dan wel dubbel Splash doen of sws niet?

Jorex

Berichten: 10033
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:40

Ja ze weten van flaxen nog niet waar het ligt op het genoom idd. Wel een vermoeden dat het dichtbij pangare ligt, een ander gen wat meelsnuit veroorzaakt en vaak samen gezien wordt met zweetvos. Maar op beide valt nog niet te testen in real life. Sorry voor de off-topic.
Splash is ook zo'n interessante trouwens, want er zijn drie verschillende genen die dat veroorzaken, waarvan 2 en 3 vermoedelijk lethaal zijn in homozygote vorm. Paardengenetica is heel ingewikkeld :')

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:42

Fennadev schreef:
Ja ze weten van flaxen nog niet waar het ligt op het genoom idd. Wel een vermoeden dat het dichtbij pangare ligt, een ander gen wat meelsnuit veroorzaakt en vaak samen gezien wordt met zweetvos. Maar op beide valt nog niet te testen in real life. Sorry voor de off-topic.


Ik vind dit leuk :D
Interessant ook!
Meelsnuit is toch een donkere neus? Geen paardenmeisje he xD

DohoShots

Berichten: 4101
Geregistreerd: 03-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:43

JesdaJinn schreef:
PeerAppel schreef:
Misschien een idee om nog wel iets van goedkeuring voor hengsten te doen? Zo is het in het echt natuurlijk ook zo.


Als extra! Leuk idee.

Tara, als je Cremello Roan Splash (ee CRCR RN Spl)

Smoky Cream Dun Splash (Ee CRCR Dd Spl) dit zou doen als loterij-echo mag je dan wel dubbel Splash doen of sws niet?


Misschien in de trant van dat hengsten in het stamboek opgenomen moeten worden als je ze als dekhengst voor andere wilt inzetten en dat een stamboekhengst 50% kans heeft een 1 genetica punt door te geven of waarde of iets in die trant zodat het wel aanlokkelijk wordt voor spelers om hun hengst uberhaupt in het stamboek op te laten nemen

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:45

DohoShots schreef:
Misschien in de trant van dat hengsten in het stamboek opgenomen moeten worden als je ze als dekhengst voor andere wilt inzetten en dat een stamboekhengst 50% kans heeft een 1 genetica punt door te geven of waarde of iets in die trant zodat het wel aanlokkelijk wordt voor spelers om hun hengst uberhaupt in het stamboek op te laten nemen


Klopt maar kans op maar 1 genetica ipv 2 lijkt me niet zo aanlokkelijk of bedoel je er 1 extra boven op?

DohoShots

Berichten: 4101
Geregistreerd: 03-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:47

Ja dat bedoel ik inderdaad, 1 erboven op
En misschien ook dat je voor een x aantal credits of x geld je hengst alsnog in het stamboek op kan laten nemen als dit de 1e keer niet gelukt is