Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:45

Nies_ schreef:
Je huis staat niet zo maar in de fik hoor. Paar jaar geleden is hier een vuurpijl de straat door gegaan, geen gewonden en niks kapot. Ongelukken gebeuren, maar bij de mensen die hun handen kwijtraken is het toch vooral domheid. Heb er gister ook genoeg zien lopen waarvan ik me verwonderde dat het goed ging. Was dat fout gegaan, dan was dat niet de schuld van het vuurwerk, maar van de domheid van de gebruiker.

Let eens op in hoeveel titels er brand staat....
http://112nederland.nl/2014/01/01/vuurw ... houdingen/

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:47

vuurneon schreef:
Zijn die 800 mensen echt vuurwerk gewonden? Of ook de mensen die in dronken toestand hun enkel verzwikten? Mensen moeten ook echt beter om zichzelf denken; ook als je buiten toekijkt; denk om kleiding (geen capuchon bv), veiligheidsbril etc. Toch zag ik buiten weinig die daar wat mee deden...

Op een festival (en dus ook bij groot vuurwerk op 1 plek) kan het ook lijken of je veel gewonden hebt, maar als je bedenkt dat men voor een klein blaartje door nieuwe schoenen ook al meetelt als gewonde, tja.

Er staat specifiek vuurwerkongevallen.
Daaronde staat een plaatje met percentages waar de schade het meest plaats vind aan het lichaam..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:49

bigone schreef:
https://www.google.nl/search?q=vuurwerk ... h#imgdii=_

Alle vuurwerkvoorstanders die een echt sterke maag hebben en denken dat het wel meevalt, klik op de link en zie wat vuurwerk aan kan richten en vraag je af of het dat waard is.Dit zijn echt niet allemaal gekken geweest, hooguit wat onvoorzichtig????

Onvoorzichtig noem ik toch behoorlijk gek met zoiets gevaarlijks,zeker als je een half bovenlichaam eraf ziet. Dus ik snap complete tegenstanders ook wel. Alleen wat ga je dan nog meer verbieden? Op zich is het idee van vuurwerkshows in gemeentes ook geen heel gek idee.

Rienn

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:58

Ik heb getekend, ondanks dat ik het dubbel vind. Aan de ene kant vind ik het te gek voor woorden dat het zo ver moet komen, maar aan de andere kant zijn er nog steeds malloten die het leuk vinden om dieren op te blazen met vuurwerk, vuurwerk naar passanten, hulpverleners en ga zo maar door gooien.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:05

Ik teken het niet. Het is 1 dag per jaar en zo'n traditie dat al weet ik veel hoelang bestaat kan niet worden afgenomen. Er zitten altijd rotte appels bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:11

Rienn schreef:
Ik heb getekend, ondanks dat ik het dubbel vind. Aan de ene kant vind ik het te gek voor woorden dat het zo ver moet komen, maar aan de andere kant zijn er nog steeds malloten die het leuk vinden om dieren op te blazen met vuurwerk, vuurwerk naar passanten, hulpverleners en ga zo maar door gooien.

Malloten blijven malloten; als je ziet hoe makkelijk er illegaal vuurwerk kan worden ingevoerd naar Nederland (via de post notabene! :+) en mensen ook vuurwerk afschieten als het niet mag.... Dan vrees ik dat die malloten er altijd wel aan zullen komen en de bushokjes etc blijven opblazen. Dus de echt extreme dingen blijven wel ben ik bang voor...

(En ik denk dat ook veel ongelukken bij de niet-malloten ontstaan doordat er drank in het spel is)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:41

Maar wanneer het helemaal verboden is, kunnen mensen wel sneller opgepakt/gelokaliseerd worden. Denk dat veel mensen de boete/straf toch niet willen riskeren. Als iedereen gewoon netjes mee helpt om meldingen te maken, scheelt een hoop.

Hier beginnen ze nu weer van voor af aan. Wordt er niet goed van.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:43

Zo, beter laat dan nooit, heb ook getekend.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:49

Suzan_v_h schreef:
Ik teken het niet. Het is 1 dag per jaar en zo'n traditie dat al weet ik veel hoelang bestaat kan niet worden afgenomen. Er zitten altijd rotte appels bij.

Uhm ik weet niet waar je woont maar hier is het minstens een maand per jaar. :P Was het maar een dag per jaar dan had ik er niks op tegen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:51

FlyAway schreef:
Valkjelover schreef:
Ik teken niet , ik haat vuurwerk , echt ik haat het ! Maar het is maar 1 dag ! En hea laten we autorijden ook afschaffen , daar gebeuren ook elke dag ongelukken mee !

1 dag? Wij wonen in het buitengebied, en zelfs hier is het niet 1 dag. In de randstad begint die ellende al begin november en gaat door ruim in januari. Dus 1 dag?

Begin november en gaat door tot ruim januari? :+ Valt harstikke mee hoor.. op de 30ste waren hier ook al wel wat knallen, en vandaag ook nog wat, maar heb het nog nooit mee gemaakt dat het in november aL begon en dat het door ging tot eind januari :+

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:14

Lepeltje schreef:
Suzan_v_h schreef:

Uhm ik weet niet waar je woont maar hier is het minstens een maand per jaar. :P Was het maar een dag per jaar dan had ik er niks op tegen.

Is er in Nederland dan geen verbod op vuurwerk buiten op O&N€?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:18

Al die cijfers die genoemd worden tegenover vuurwerk slachtoffers zijn cijfers die over een jaar gaan. De vuurwerk cijfers gaan over 1 of 2 dagen.
Dus we hebben 800 verkeersslachtoffers en 6300 trampoline slachtoffers tegenover in totaal ongeveer 750 vuurwerkslachtoffers.
800/365= 2.3
6300/365= 17.26
Laten we dan die 750 door 2 delen (oor 2 dagen) dan kom je nog op 375
Dit is afgerond met en met 'ongeveer' cijfers berekend maar dat geeft wel een duidelijk beeld denk ik zo? En dat is dus niet het aantal gewonde/zwaar gestresste dieren meegenomen en de mensen die er van in paniek raken, of kleine kinderen die zich de beroertje schrikken en bang worden. En om nog maar niet te spreken van alle materiele schade.

Ik woon in Noord-Overijssel, buitengebied en hier knallen ze ook al vanaf half November en dat gaat nog tot zeker februari/maart door hoor. Gezellig... En wat dacht je van al die zooi die ik in het weiland aantref, mijn paarden kunnen daar zeker een paar maanden niet veilig lopen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:24

Ik woon in Sas van Gent, Zeeuws Vlaandsren.. Hier valt het mee met het vuurwerk enkele dagen van te voren hier en daar een knalletje, prachtig vuurwerk gezien dit jaar heerlijk, dorp er naast Westdorpe was er zeer weinig vuurwerk dit jaar hier staat mijn paard.
Ik teken niet, dieren die aangevallen worden met vuurwerk worden anders aangevallen met andere attributen, vuurwerk dat wordt gegooid naar auto's zijn anders stenen of sneeuwballen, dieren die bang zijn is jammer maar hier kan je als baas op reageren, mijn hond is bang voor vuurwerk maar net zo bang voor onweer dat kunnen we ook niet verbieden.,

Of het verbod er door komt of niet boeit me niet, ik hou enkel m'n hart vast omdat een verbod voor mij betekent dat mensen illegaal gaan afsteken en gepakt worden? Die zijn al lang gevlogen voor je ze kan pakken joh.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:26

bigone schreef:
MelanieB schreef:
Las net 8 mensen blind door vuurwerk. Wát een lol dat vuurwerk. Begin je 2014 goed mee, en je ziet het nooit meer....

Acht mensen blind? Alleen in Groningen al 25 mensen met oogletsel, In Gelderland maar 65 gewonden, het word zo simpel verteld maar dit zijn alleen al in twee provincies 90 gewonden. Natuurlijk de één zwaarder gewond dan de ander maar toch, het hoeft niet dus waar zijn we met zijn allen mee bezig om dit ter wille van een zogenaamde traditie toe te staan.

Lezen; blind.

Oogletsel hoeft geen blindheid te betekenen. Doelde hier echt even op blindheid. Oogletsel is er idd zat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:27

Ik heb geen idee of een verbod gaat helpen.
Ookal is dan alles illegaal, nederland heeft niet de hoogste straffen XD

Dus de kans dat ze het blijven doen is redelijk groot.
Of afpakken en hogere straffen, of het zo laten (maar met meer controles)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:44

Ik weet niet meer wie het zei, sorry, maar hutje mutje vuurwerk kijken.

Je hoeft er toch niet boven op te staan met z'n allen? Als ik hier vuurwerk de lucht in steek kan iemand drie straten verder dat ECHT wel zien. Je hoeft toch niet te zien hoe het omhoog gaat? Dat kán je niet eens zien want het is donker.

Nee hoor, dat kan gewoon veilig, op een dorpsplein en dan bij het gemeentehuis o.i.d. afvuren. Kan best veilig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:45

inochiyo schreef:
Lepeltje schreef:

Is er in Nederland dan geen verbod op vuurwerk buiten op O&N€?

Ja. Maar daar luistert geen hond naar.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:03

Ze zijn hier nu weer net zo hard aan het knallen hoor. Hebben overal schijt aan.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:17

vuurneon schreef:
Rienn schreef:

Malloten blijven malloten; als je ziet hoe makkelijk er illegaal vuurwerk kan worden ingevoerd naar Nederland (via de post notabene! :+) en mensen ook vuurwerk afschieten als het niet mag.... Dan vrees ik dat die malloten er altijd wel aan zullen komen en de bushokjes etc blijven opblazen. Dus de echt extreme dingen blijven wel ben ik bang voor...

(En ik denk dat ook veel ongelukken bij de niet-malloten ontstaan doordat er drank in het spel is)

Dus worden er andere gestraft dankzij deze malloten. :Y)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:30

Maar kan iemand mij dan uitleggen wat er zo erg aan is niet zelf meer vuurwerk af te mogen steken? Ik kan nl. alleen maar voordelen bedenken.
- scheelt je klauwen met geld
- neemt gezondheidsrisico weg
- ipv je op het afsteken van je vuurwerk te concentreren kan je genieten van het vuurwerk als er vanuit een gemeentelijke organisatie een show wordt georganiseerd
- minder gestresste beesten/mensen/kinderen
- minder rotzooi opruimen

Het gezellig hebben kan ook zonder vuurwerk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:31

Getekend!
Kan niet wachten tot het verbod er door komt!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:31

Zal wel weer belasting kosten, ook voor de mensen die zelf niet investeren in vuurwerk vind ik zonde van het geld..

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:39

Doanique schreef:
Ja. Maar daar luistert geen hond naar.

Inderdaad. Anders hoorde ik niet al vanaf november elke dag knallen en nu alweer.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:41

Joaltijd schreef:
Ik heb geen idee of een verbod gaat helpen.
Ookal is dan alles illegaal, nederland heeft niet de hoogste straffen XD

Dus de kans dat ze het blijven doen is redelijk groot.
Of afpakken en hogere straffen, of het zo laten (maar met meer controles)

Nederland heeft wel degelijk hoge straffen, maar de kans dat ze je pakken is nihil te noemen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:43

Cerera schreef:
Blacky94 schreef:
Mensen houden niet zo van veranderingen.
Verder vind ik dat er veel strenger gecontroleerd moet worden, om dan misschien maar eens te beginnen met het dichtgooien van de grens en alles te controleren wat het land in komt. Ooh en misschien wat opvoeding, of zoiets.
Verder ben ik er nog niet helemaal over uit of het verboden moet worden, alhoewel ik moet zeggen dat ze bij ons ook altijd al minimaal twee weken van tevoren begonnen en ik op oudjaarsdag liever niet over straat ging omdat het elk jaar hetzelfde tuig is dat je bekogeld met vuurwerk. Moet ook zeggen dat ik het hier wel lekker rustig vind. Vanmiddag bij vrienden wat Carbid afgestoken om de NLe traditie nog een beetje in ere te houden en straks, misschien, kijken naar het vuurwerk in New York (of Toronto) op tv en voor de rest geen gezeik a la oorlogsgebied, over straat gaan met gevaar voor eigen leven of geterroriseerde beesten. Heerlijk.
Je realiseert je dat er ook beesten in New york of Toronto wonen?

Het verschil is alleen dat het hier georganiseerd wordt door bedrijven en dergelijke en dat je dus geen idioten rond hebt lopen die doelbewust vuurwerk naar mensen of dieren gooien of het in hun achterste stoppen.
Daarnaast is vuurwerk sowieso niet zo in trek hier met oud en nieuw. Je ziet het vaker met victoria day oid maar ook dan wordt het, iig hier in de buurt, vaak op het water of op een groot veld afgestoken en dus ook niet midden in een woonwijk.