Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:13

BobbieLover schreef:
wendyenbram schreef:
maar zwervers vermeerderen zich doorgaans niet. Zwerfkatten wel! en daarbij de opvangcentrums zitten vol. dus al die zwerfkatten nog eens opvangen lukt niet eens.

Zijn genoeg mensen die bij voeren,
en ze eten ook die muisjes op in het land!
En zwevers vermeerden zich niet? het is crisis dus echt wel hoor

Wilde ik ook al antwoorden. Wij hebben bij de paarden ook een grote zak kattenbrokken staan en vullen de bakjes dagelijks. Nu is het nog de bedoeling om ze binnenkort te vangen en te laten helpen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:13

BobbieLover schreef:
Zwerf katjes, komt door de mensen..
dus iedereen moet gewoon verplicht, de dieren chippen dus kunnen we bij problemen de eigenaar er op aanspreken..
Afschieten tja... of dat gaat werken geen idee.. lijkt mij in iedergeval geen goede oplossing..
En als je zwerfkatten in de buurt heb , ga je voeren etc..

Waarom zou je zwerfkatten gaan voeren? Dan krijg je er alleen maar meer, meer en nog meer. En ze gaan dan ook niet meer weg. Daar schiet niets mee op. Kattenfokkers moeten de verantwoording nemen. Ten eerste moeten die de katten laten chippen voor ze weg gaan. Dan de katten eigenaar die z'n kat laat helpen.
Je kan wel roepen dat is sneu maar wie denk je dat dit veroorzaakt hebben. De mensen die een nestje zo schattig vinden of die het geld niet hebben om hun kat te laten helpen. En nou moeten andere voor die kosten opdraaien. Misschien dat mensen eens gaan beseffen dat ze er zelf verantwoordelijk voor zijn en als men niet wil dat ze afgeschoten worden dus zorgen dat je beesten geholpen worden en dat je ze niet dumpt. Mensen daarvan bewust maken vraag me af hoe je dat wil doen. Op ieder hoek van de straat kan je een gratis kat afhalen ben je beu doe je hem gewoon weg. Door ze te laten helpen los je niets op want er worden dagelijks vele katten gedumpt dus komen er alleen maar bij dat blijft een enorme kostenpost en mensen leren er niets van want ach de beestjes mogen toch vrij rond lopen dus die hebben een goed leven.

Graag zou ik ook nog even weten waar die cijfers vandaan komen? Daar heb ik nog geen antwoord op gekregen. Ze zeggen dat er dus tussen de 8000 en 13.500 katten jaarlijks worden afgeschoten als dat zo is dan kun je nagaan hoeveel zwerfkatten er rond lopen want er lopen er nu ook nog zat. Maar goed zou graag weten hoe ze aan die cijfers komen. Zover ik weet is het niet nodig dit te melden dus gaat het om de katten die ze jaarlijks vinden die gedood is door een schot of is het gewoon een gok?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 04-10-13 17:24, in het totaal 3 keer bewerkt

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:19

ik heb getekend, voor het feit dat de jagers gewoon het niet verschil niet zien, of het tam is of niet , in ogen is Kat= kat. geen verschil
en in principe waarom zijn er zwerfkatten? ik denk je eerst een oplossing moet zoeken voor de oorzaak

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:19

Voordat mensen denken dat ik een hekel heb aan dieren wil ik dit even zeggen. Na familie en vrienden zijn dieren mijn grootste liefdes, groot of klein. Geloof me een zwerfkat is veel beter dood af dan dat ie z'n hele leven naar eten, schuilplaats etc moet zoeken. Ik vind mensen die een dier gewoon zo achterlaten en laten leiden erger dan dat je ze laat inslapen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:21

larissa288 schreef:
ik heb getekend, voor het feit dat de jagers gewoon het niet verschil niet zien, of het tam is of niet , in ogen is Kat= kat. geen verschil
en in principe waarom zijn er zwerfkatten? ik denk je eerst een oplossing moet zoeken voor de oorzaak

Maar dat is het probleem ook niet.
Zodra een kat in een natuurgebied aan het jagen is, mag hij geschoten worden omdat hij daar niet thuis hoort.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:25

Brainless schreef:
larissa288 schreef:

Zodra een kat in een natuurgebied aan het jagen is, mag hij geschoten worden omdat hij daar niet thuis hoort.

ja oke. :j dat is waar

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:29

Tigra_ schreef:
Waarom zou je zwerfkatten gaan voeren? Dan krijg je er alleen maar meer, meer en nog meer. En ze gaan dan ook niet meer weg. Daar schiet niets mee op. Kattenfokkers moeten de verantwoording nemen. Ten eerste moeten die de katten laten chippen voor ze weg gaan. Dan de katten eigenaar die z'n kat laat helpen.
Je kan wel roepen dat is sneu maar wie denk je dat dit veroorzaakt hebben. De mensen die een nestje zo schattig vinden of die het geld niet hebben om hun kat te laten helpen. En nou moeten andere voor die kosten opdraaien. Misschien dat mensen eens gaan beseffen dat ze er zelf verantwoordelijk voor zijn en als men niet wil dat ze afgeschoten worden dus zorgen dat je beesten geholpen worden en dat je ze niet dumpt. Mensen daarvan bewust maken vraag me af hoe je dat wil doen. Op ieder hoek van de straat kan je een gratis kat afhalen ben je beu doe je hem gewoon weg. Door ze te laten helpen los je niets op want er worden dagelijks vele katten gedumpt dus komen er alleen maar bij dat blijft een enorme kostenpost en mensen leren er niets van want ach de beestjes mogen toch vrij rond lopen dus die hebben een goed leven.

Van het voeren van verwilderde katten in natuurgebied komen geen kittens hoor. Daar zijn andere handelingen voor nodig. Daarom is castreren/steriliseren zo'n goede optie. Geen kittens meer dus geen vermeerdering van katten. Ik ga er overigens van uit dat alle voorstanders in dit topic die in het bezit zijn van één of meer katten hun kat hebben laten helpen en chippen. Ik in ieder geval wel.

Katten afschieten goedkeuren om die "bewuste" mensen het te laten voelen zal ook niet werken. Die hebben hun kat gedumpt dus het zal hun een rotzorg zijn of ze kapot geschoten worden. Ze hadden zelf het lef niet dus dumpte ze het arme dier maar. Lekker makkelijk toch? En wie zijn de dupe? Juist de katten.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:36

Brainless schreef:
larissa288 schreef:

Een natuurgebied. juist. dat ligt hier pakweg 200 meter verderop. En we hebben boerderijkatten zat in de buurt. Die van ons is geholpen overigens. Ook hebben we 6 meter van het huis een N-weg waar men 80 mag en vaak 100 rijdt. Het verloop van katten (en honden) is hier dus enorm. Het territorium van onze poes was (ze is nu oud en lui dus blijft op het terrein) pakweg 2 of 3 km. Ik vang wel eens kittens op, ik heb er nu ook 1. Die kunnen best geholpen worden, maar echt pas als ze een nieuw huisje hebben gevonden of langer dan 2 jaar hier lopen. Ik heb niet zin om 60 euro in een castratie te steken als ze de volgende dag roadkill kunnen zijn. Hell, dezelfde dag nog zelfs... De katten in huis komen niet buiten, en die zijn geholpen, of mn jongste na, waar straks een ras-kater overheen gaat, waarvan de kleintjes natuurlijk niet gratis weg gaan. Overigens valt het hier qua zwerfkatten wel mee, die lopen er vaak niet langer dan een jaar en dan eindigen ze toch als wegdekschraapsel. Geen verschil daarin met de boerderijkatten, boerderijhonden en zwerfhonden.

Overigens vraag ik me af waar men zich plotseling zo druk om maakt met de zwerfkatten in natuurgebieden, een boom waar een uil in woont haalt de provincie hier rustig naar beneden... En die is ook beschermd. Maar goed... Gratis castraties voor hele nesten en boerderijkatten of heel goedkoop, dat zou het probleem ook oplossen op den duur, en wrs langduriger! Maar dat kost meer geld natuurlijk dan de jagers erop loslaten :+

Overigens hebben we hier een enorme konijnenplaag, en gelukkig kunnen de meeste katten best een konijn van dezelfde grootte vangen :Y) Vervelender vind ik dan weer als ze jonge konijnen meenemen die nog leven, die schreeuwen zo enorm...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:36

Brainless schreef:
larissa288 schreef:

Ik sta in natuurgebied met mijn paarden en daar zijn ook boerderijen en juist die bewoners castreren hun katten niet. Die katten mogen daar lopen want de natuur en eigen gebied lopen door elkaar heen. Ik heb ze hier dan ook nooit zien schieten of ervan gehoord. Ik denk dat de hele dijk op z'n achterste poten zou staan als het zou gebeuren. Ik heb de boeren er al een keer op aangesproken en met mij meerderen maar je kan net zo goed tegen een betonnen muur praten. Eigenlijk zouden die mensen afgeschoten moeten worden. Die katten kunnen er niets aan doen.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:37

Ik heb getekend.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:43

Yinnar, had je mijn vraag gezien?

MarisdB schreef:
Yinnar schreef:
Ze hoeven toch niet herplaatst te worden? Zorg ervoor dat er geen nestjes meer komen en zet ze terug waar ze vandaan komen. Dat ze stress hebben als je ze vangt en castreert geloof ik. Maar als je ze een dag later weer terug zet zijn ze het snel vergeten hoor.

Maar als je ze terugplaatst jagen ze toch nog steeds op beschermde soorten zoals weidevogels? Dat is toch waarom ze worden afgeschoten?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:49

Yinnar schreef:
Ik sta in natuurgebied met mijn paarden en daar zijn ook boerderijen en juist die bewoners castreren hun katten niet. Die katten mogen daar lopen want de natuur en eigen gebied lopen door elkaar heen. Ik heb ze hier dan ook nooit zien schieten of ervan gehoord. Ik denk dat de hele dijk op z'n achterste poten zou staan als het zou gebeuren. Ik heb de boeren er al een keer op aangesproken en met mij meerderen maar je kan net zo goed tegen een betonnen muur praten. Eigenlijk zouden die mensen afgeschoten moeten worden. Die katten kunnen er niets aan doen.

Een kat mag geschoten worden als deze meer dan 200m vanaf de dichtstbijzijnde bewoning bevind.
Hier loopt mijn land ook over in het natuurgebied, maar dan mogen ze alsnog geschoten worden.
Van de provincie mogen de jagers dus gewoon deze katten schieten.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:02

Denk dat de boeren hier een groot deel schuldig aan zijn.
Die laten hun katten maar fokken en fokken,vaak moeten ze zelf maar jagen en worden vaak niet goed bijgevoerd
want anders jagen ze niet goed genoeg.
en jah... Dan moeten de dieren wel gaan uitwijken naar andere gebieden anders geen eten.
Denk dat de DB zich dan maar eens hard moet maken tegen de boeren in probleem gebieden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:02

MarisdB schreef:
Yinnar, had je mijn vraag gezien?

Maar als je ze terugplaatst jagen ze toch nog steeds op beschermde soorten zoals weidevogels? Dat is toch waarom ze worden afgeschoten?

Ik denk niet dat dit de hoofdreden is. Meer omdat het er te veel zijn.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:04

Brainless schreef:
Yinnar schreef:

Een kat mag geschoten worden als deze meer dan 200m vanaf de dichtstbijzijnde bewoning bevind.
Hier loopt mijn land ook over in het natuurgebied, maar dan mogen ze alsnog geschoten worden.
Van de provincie mogen de jagers dus gewoon deze katten schieten.

Staat dat ergens? Hoe dan ook, ik hoef het er niet mee eens te zijn. vandaar dat ik de petitie heb getekend. Ik ben gewoon tegen het afschieten van katten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:55

Yinnar schreef:
Tigra_ schreef:

Van het voeren van verwilderde katten in natuurgebied komen geen kittens hoor. Daar zijn andere handelingen voor nodig. Daarom is castreren/steriliseren zo'n goede optie. Geen kittens meer dus geen vermeerdering van katten. Ik ga er overigens van uit dat alle voorstanders in dit topic die in het bezit zijn van één of meer katten hun kat hebben laten helpen en chippen. Ik in ieder geval wel.

Katten afschieten goedkeuren om die "bewuste" mensen het te laten voelen zal ook niet werken. Die hebben hun kat gedumpt dus het zal hun een rotzorg zijn of ze kapot geschoten worden. Ze hadden zelf het lef niet dus dumpte ze het arme dier maar. Lekker makkelijk toch? En wie zijn de dupe? Juist de katten.

Nee maar je trekt ze wel aan en dat moet je ook beseffen voeren is leuk maar voor je het weet kom je om in de katten en niet iedereen is daar blij mee want je hebt ook nog omwonende die daar niet op zitten te wachten dat katten massaal naar 1 huis trekken omdat ze daar eten krijgen. Want die mensen krijgen ook last van katten die door hun tuinen zwerven en eventueel hun huisdieren lastig vallen. Daar heb je niet alleen last van in een woonwijk hoor.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:35

Ik teken ook niet. Zwerfkatten zijn in mijn ogen gewoon ongedierte, net als ratten, muizen en mollen. En ongedierte moet je bestrijden, anders richten ze teveel schade aan. Daarnaast moet er wel wat aan de mentaliteit van bepaalde kattenbezitters gesleuteld worden, zodat deze mensen gewoon netjes hun kat laten helpen. Een combinatie van bestrijding van zwerfkatten, voorlichting en het voorkomen van oepsnestjes door sterilisatie/castratie dus.

Overigens woon ik ook op een boerderij en de katten die hier wonen zijn allemaal geholpen, er zijn dus wel degelijk boeren die dat wel doen. Helaas zie ik ook om me heen dat het op veel boerenbedrijven anders gaat (overigens ken ik persoonlijk meer burgers die hun katten maar raak laten fokken dan boeren, maar dat terzijde).

Irma_Maandag

Re: Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:30

Ook ik teken niet.

Dit probleem heeft men al jaren gelden uit de klauwen laten lopen, nu zijn er drastische maatregelen nodig om de plaag terug te dringen. Sneu, maar wat mij betreft mag het overschot afgeschoten worden. Dat gebeurt al met zoveel andere dieren. Waarom is het bij katten ineens anders?
Natuurlijk zou het mooi zijn als er ook op het gebied van bewustwording van (veel, gelukkig niet alle) katten-eigenaren wat gebeurd, maar die hebben schijnbaar eerst wat opschudding nodig, zoals deze petitie, voordat ze eens gaan nadenken over de verantwoordelijkheden, die eigenaar van een dier zijn met zich meebrengt.
Pas als zij ook wakker geschud zijn, kun je dmv geboortebeperking (castratie en sterilisatie) èn afschot de populatie blijvend terugdringen tot normale proporties. Want katten zijn een heuse plaag geworden...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:27

BobbieLover schreef:
En als je zwerfkatten in de buurt heb , ga je voeren etc..

nou,dat heb ik 1x mee mogen maken,en door het voeren vermeerderde de katten zich als echte plaag..

ik woonde in een flat waar het wemelde van de zwerfkatten ,welke dan weer zogenaamd goed zouden zijn tegen ratten die in de sloten leefde

...nou...

die katten werden dus 2x per dag gevoerd door 2 oude mannetjes ( smorgens heel vroeg en in de namiddag weer),deze zette ook schuildozen neer enz..alleen dat voer werd gewoonweg niet helemaal opgegeten,dus aten de ratten het op...

die ratten zaten af en toe letterlijk gewoon tussen de katten mee te vreten :+ ,die katten hadden helemaal geen honger en vingen echt geen ratten,die kregen voer zat om te overleven tenslotte :n

afijn,zwerfkatten zijn echt een plaag,ze planten zich net zo hard,zo niet harder voort als ratten,en ze knokken snachts en schreeuwen je dan echt je nest uit...

de katten waren vies en ziek,snot ogen,snotneuzen,echt vieze smerige mottige vachten...de kittens die massaal geboren werden waren bijna altijd een beste prooi voor auto's ,lagen er weer overal kittenlijkjes...maar goed dat was dan wel weer goed tegen uitbreiding van de kattenplaag...

uiteindelijk wilde ze daar de katten vangen en in laten slapen,maar daar kwam ook zo'n petitie protest tegen,men vond die vieze katten moesten blijven...

heb toen niet getekend tegen het plan te vangen ( moet eerlijk zeggen,de vlag had ik al bijna uithangen :) ) ,werd toen raar aangekeken dat ik niet tegen was,maar goed,denk dat die mensen niet bijna dagelijks snachts wakker geschreeuwd werden,door knokkende en/of krolse katten/poezen.

dus het voeren van deze dieren zal de populatie alleen maar in stand houden cq uitbreiden,en dat moet je toch al helemaal niet willen...

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:38

Je katten in de tuin houden, is niet altijd zo makkelijk gedaan en binnenhouden is ook niet altijd een optie, sommige katten hebben er echt behoefte aan om buiten te zijn.
Plus daarbij vind ik een bandje ook niet echt betrouwbaar, moet er niet aan denken dat mijn kat (die echt een kluns is) blijft hangen.
Ik ben niet van plan een of ander hok in mijn tuin te plaatsen, omdat anders mijn kat over de schutting heen springt, wie weet een verre wandeling maakt en dan mag worden afgeschoten, omdat ze in natuurgebied loopt.
Je kunt je kat niet africhten tot hoe ver ze buiten mag lopen :+.
Nee, ik vind het niet kunnen, ik heb zeker getekend.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 05:38

Dan leg je je kat buiten aan de lijn desnoods. Er zijn echt wel opties als je er gewoon voor open staat.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 06:25

Wat mij betreft houden mensen met katten hun beesten gewoon binnen of in hun eigen tuin. Andere huisdieren mogen ook niet zonder toezicht los buiten lopen dus waarom katten wel.... Katten die niet binnen kunnen blijven zijn niet geschikt als huisdier.

Zwerfkatten afschieten zal wel moeten, alles helpen lukt helaas niet. Als mensen geen risico willen lopen dat hun kat geschoten wordt.... idd binnen houden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:28

_lies_ schreef:
Je kunt je kat niet africhten tot hoe ver ze buiten mag lopen :+

Toch bekruipt mij het gevoel dat dit eenvoudiger is dan de mentaliteit veranderen van sommige katten eigenaren :+ :o

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:46

HAHAHA, nah sorry hoor. Dus mijn kat moet maar afgeschoten worden omdat hij niet binnen wil blijven? Of niet in onze eigen tuin blijft? Ga toch iemand anders irriteren... En ik denk dat als je katten aan een lijntje houdt ze zichzelf ophangen. No way dat onze kat dat toelaat.
Halsbandjes zijn ook troep, in no time hangen ze aan een boom.
Dus ja, ik heb getekend omdat anders ook de gewone katten worden neergeknald. Stelletje debielen.

Daarbij blijft, als iemand wil tekenen is dat mooi, zo niet; eigen keus. Zijn genoeg mensen die wel willen tekenen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:26