Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:12

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:13

muntdrop

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:15

Ach ja we zullen zien wat er gaat gebeuren :)

Ik hoop in ieder geval dat door de discussie die nu rondom vuurwerk is mensen de komende jaren er verstandiger mee omgaan. Of het nou verboden wordt of niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:15

Nies_ , ik snap je heel goed, ik heb al meer dan vijftig jaar oud en nieuw meegemaakt. Ben niet tegen vuurwerk maar wel tegen het verkeerde gebruik er van. Als iedereen zich aan de regels zou houden dan waren er geen problemen, niet met vuurwerk, niet met drank, niet met verkeer, met niets en hadden we een fijne samenleving. Er groeit nu een generatie op die lak heeft aan alles en iedereen. Die groep heeft geen mededogen met mens en dier, gooien met vuurwerk, rijden met drank op enzenz. Dit zal in de toekomst alleen maar erger worden en ik ben inderdaad nu zover dat ze wat mij betreft consumenten vuurwerk in de ban doen.

http://www.nu.nl/binnenland/3665667/tie ... rwerk.html

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:18

Ik teken niet. Door die rotte appels ertussen die dom doen of er gewoon niet mee kunnen omgaan zou iedereen moeten stoppen, zou niemand meer vuurwerk moeten afsteken? Beetje raar, 125 gewonden van 16 miljoen mensen valt me dik mee. Moeten ze zelf maar oppassen, eigen schuld dikke bult. Maar verbieden, kom op he.

en ja, ik heb regelmatig rotjes naar mijn hoofd gekregen, steek zelf nooit vuurwerk af, honden en paarden altijd bang. Maar dat is nou eenmaal zo. Het is maar 1 dagje!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:20

Ik ben reuze benieuwd waar iedereen in dit topic woont. Want nogmaals, ik woon in een boerengat wat geen hond kent en toch hoor ik vanaf november elke dag al knallen. Het is niet maar een dagje hoor, was het maar zo. Lijkt me sterk dat dat alleen hier is, zeker omdat niemand die hier niet in de buurt woont dit dorp kent.

En er zijn niet 'maar' 125 gewonden, misschien in een bepaalde provincie maar alleen in Gelderland en Groningen samen zijn er al meer dan 125 dus zou beetje raar zijn als dat de enige provincies zijn met gewonden. Dan nog is 125 veel te veel. Zouden er namelijk 0 moeten zijn maar de meeste mensen kunnen alleen maar achterlijk omgaan met vuurwerk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:25

Moet zeggen dat ik het ook weinig vond dus ben nog eens verder gaan zoeken.
http://www.veiligheid.nl/cijfers/ongeva ... t-vuurwerk
810 "gewonden" en 18 opnamen vorig jaar. Denk dat we dan die 792 wel kunnen beschouwen als "pleister er op en weer beter", niet? Die mensen zullen er in ieder geval geen leven lang last van hebben. Dat beschouw ik als, jammer dan, kan gebeuren. Dus dan hebben we er nog 18 die er toen doen. Dat tegenover 720 verkeersslachtoffers vind ik toch echt niks.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:25

Daar ga jij van uit ja, denk dat het aantal lichtgewonden toch echt heel wat minder is. ;) Volgens mij vallen de gevalletjes 'pleister er op en gaan' niet eens onder gewonden.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 01-01-14 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:26

Een gebroken been beschouw ik ook als niet erg. Niet dat je je been breekt van vuurwerk, maar even ter vergelijking.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:27

Maar maar, je kunt toch niet zeggen: "omdat hier meer doden bij vallen kunnen we dat niet verbieden", vind het een beetje een gek argument. Iets kan pas verboden worden als er meer dan zoveel doden bij vallen?

Tot nu toe trouwens al 46 meldingen van oogletsel. Vind dat toch wel erg, maar zo'n bril is natuurlijk niet stoer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:28

Ook ik woon op het platteland en ook hier al een maand geknal en vanaf maandagmorgen toen de verkoop begon was het helemaal raak, aan één stuk door, vooral van die klootzakken uit het dorp die met zakken vol vuurwerk op de fiets rondrijden en om de vijftig meter zo'n donderslag afsteken, was net te laat anders had ik ze in de sloot gekieperd, stelletje asos, laten ze het bij pa en ma in de tuin doen.

Nies_

Trampoline springen..
Ongevallen met een tuintrampoline
Aantal SEH-behandelingen 6.300
Aantal ziekenhuisopnamen na SEH-behandeling 490

Ilse_123

wat een ontzettend achterlijke petitie.

Natuurlijk is het ontzettend klote dat er altijd een stel gekken rondlopen waar zijzelf en/of andere de dupe van worden.
Maar zijn die gekken dan ook weg als ze vuurwerk gaan verbieden? En er wordt geen legaal, relatief veilig vuurwerk meer verkocht als er een verbod komt. Dus iedereen die nog een beetje wilt afsteken (en dat zullen heeeeel veeeel mensen zijn) moet maar aan het illegale vuurwerk wat vaak nog een stuk gevaarlijker is ook.
Vuurwerkverbod gaat er gewoon niet voor zorgen dat er geen domme dingen meer gebeuren tijdens de jaarwisseling.
Een domme mensen verbod petitie lijkt me een beter plan

Rianne_

Ik twijfel nog.. Vuurwerk hoeft wat mij betreft niet in bezit te zijn van particulieren, aangezien er teveel mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan. Maar als het afgeschaft wordt vind ik wel dat er vuurwerkshows georganiseerd "moeten" worden..

Echter denk ik toch niet dat zoiets afgeschaft wordt, zolang er nog aan 65 miljoen gekocht wordt is het gewoon big business..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:30

Ilse_123 schreef:

Daar teken ik direct voor.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:31

Nies_ schreef:
Trampoline springen..
Ongevallen met een tuintrampoline
Aantal SEH-behandelingen 6.300
Aantal ziekenhuisopnamen na SEH-behandeling 490

Wat is dat nou weer voor een rare vergelijking? Wat is de connectie met trampoline springen/verkeer en vuurwerk? Enige connectie die ik zie is dat die jochies hier vuurwerk tegen langsrijdende auto's gooien.

vuurneon

Ik heb ongelooflijk genoten van het vuurwerk van anderen; ik ben wel veilig binnen gebleven :D

De etterbakken zullen ook als vuurwerk verboden is, vuurwerk afsteken. Zo werkt het nu eenmaal en misschien juist wel meer omdat het extra spannend is. Op 30 december waren de etters ook al vrolijk aan het knallen terwijl het toch echt niet mocht. En ze zijn weg voordat de politie er is... De dierenbeulen zullen nog steeds toeslaan, daar helpt een verbod ook niet tegen want dat verbod is er al immers; je mag geen dieren martelen.

Natuurlijk is het voor onze kat heel erg sneu, maar ja... T is maar 1 keer per jaar. Ze heeft nu weer een jaar rust :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-01-14 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Nies_ schreef:
Ilse_123 schreef:

Daar teken ik direct voor.

Ik ook :')

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:32

Ninx schreef:
Vivian__ schreef:
[

Ik denk dat we over 5 jaar geen sinterklaas meervvieren en geen vuurwerk meer afsteken. Maar dat terzijde.
Ze zouden bepaalde vuurwerkposten moeten hebben vind ik. Om de vuurwerkgewonden op te vangen en sowieso strengere beveiliging. Veel meer blauw op straat, ook de dagen voor oud en nieuw

Dat is een beetje een suffe vergelijking.... dus ik zal je niet plagen door erop in te gaan.

Maar betaal jij dan extra blauw en extra vuurwerkposten? Hoeveel miljoen extra gaat dat dan kosten bovenop die 65 miljoen?

Tja, of extra blauw betalen of de gemeente voor vuurwerk...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:33

Nies_ schreef:
810 "gewonden" en 18 opnamen vorig jaar. Denk dat we dan die 792 wel kunnen beschouwen als "pleister er op en weer beter", niet? Die mensen zullen er in ieder geval geen leven lang last van hebben. Dat beschouw ik als, jammer dan, kan gebeuren. Dus dan hebben we er nog 18 die er toen doen. Dat tegenover 720 verkeersslachtoffers vind ik toch echt niks.

Je kunt het wel tegen het verkeer afblijven zetten maar ruim 800 gewonden op één dag of over 365 dagen trekt de verhouding wel scheef, maar elke gewonde/dode mens of dier is er één teveel. Verkeer kun je niet afschaffen dan is het land binnen een dag failliet, vuurwerk afschaffen is alleen maar winst.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:34

bigone schreef:
Nies_ schreef:

Je kunt het wel tegen het verkeer afblijven zetten maar ruim 800 gewonden op één dag of over 365 dagen trekt de verhouding wel scheef, maar elke gewonde/dode mens of dier is er één teveel. Verkeer kun je niet afschaffen dan is het land binnen een dag failliet, vuurwerk afschaffen is alleen maar winst.

Precies wat ik eerder ook al aanhaalde.. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:38

Zijn die 800 mensen echt vuurwerk gewonden? Of ook de mensen die in dronken toestand hun enkel verzwikten? Mensen moeten ook echt beter om zichzelf denken; ook als je buiten toekijkt; denk om kleiding (geen capuchon bv), veiligheidsbril etc. Toch zag ik buiten weinig die daar wat mee deden...

Op een festival (en dus ook bij groot vuurwerk op 1 plek) kan het ook lijken of je veel gewonden hebt, maar als je bedenkt dat men voor een klein blaartje door nieuwe schoenen ook al meetelt als gewonde, tja.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:40

Lastig,aan een kant zou het een goede zaak zijn,er zijn zoveel gekken die achterlijke dingen uithalen met vuurwerk. Aan de andere kant,dan zou je ook zoveel andere dingen moeten afschaffen omdat ze in de handen van idioten levensgevaarlijk zijn.

Moeilijke kwestie

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:45

https://www.google.nl/search?q=vuurwerk ... h#imgdii=_

Alle vuurwerkvoorstanders die een echt sterke maag hebben en denken dat het wel meevalt, klik op de link en zie wat vuurwerk aan kan richten en vraag je af of het dat waard is.Dit zijn echt niet allemaal gekken geweest, hooguit wat onvoorzichtig????